مرد بریتانیایی برای نخستین بار از چشم مصنوعی تهیه شده با پرینت سه‌بعدی استفاده کرد

پروتزها در بدو تولید خود لزوما با هدف تقلید از یک عضو واقعی بدن انسان طراحی نشده بودند. در واقع پروتزها در اکثر مواقع به شکلی کاربردی طراحی شده‌اند و این موضوع کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. با این‌حال طی سالیان اخیر روند عرضه پروتزهای واقعی‌تر آغاز شده و امروزه برخی از پروتزها به حدی پیشرفته هستند که تقریبا عملکرد یک عضو واقعی بدن را تقلید می‌کنند.

اکنون به‌نظر می‌رسد که یک مهندس بریتانیایی با نام استیو ورز از منطقه هاکنی شهر لندن برای نخستین بار در جهان از چشم مصنوعی تولید شده به کمک پرینت سه‌بعدی استفاده خواهد کرد. همان‌طور که در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید؛ لزوما مشخص نیست که کدام چشم آقای ورز دارای پروتز است. این دستاورد مدیون استفاده از تکنیک چاپ سه‌بعدی است که به ایجاد ظاهری واقعی‌تر کمک نموده و می‌تواند احساس عمق را به مردمک چشم اضافه کند.

برای مقایسه جالب است بدانید که در گذشته، چشم‌های مصنوعی به‌صورت سنتی و با استفاده از دست نقاشی می‌شدند و لزوما همواره شبیه به چشم واقعی فرد نبودند. همچنین تکمیل ساخت این نمونه‌ها برای مدتی نسبتا طولانی حدودا معادل 6 هفته زمان می‌برد. بعلاوه این روش قدیمی تا حدی تهاجمی است؛ اما اکنون به لطف استفاده از پرینت سه‌بعدی تمامی این نگرانی‌ها برطرف شده است.

استفاده از پرینت سه‌بعدی نه‌تنها به ایجاد یک پروتز واقعی ظرف مدت چند ساعت کمک می‌کند؛ بلکه پزشکان با به‌کارگیری این فناوری قادر به اسکن حفره چشم بیمار جهت ایجاد تناسب مطلوب‌تر خواهد بود. ماهیت تهاجمی این روش به‌مراتب محدودتر بوده و بر اساس شنیده‌ها، فرآیند تکمیل ساخت، پولیش‌زنی و تناسب چشم بین 2 تا 3 هفته زمان خواهد برد. بنابراین مدت زمان لازم برای ساخت چشم مصنوعی در مقایسه با پروتزهای سنتی تقریبا نصف خواهد شد.

به گفته پروفسور ماندیپ ساگو؛ مشاور چشم‌پزشک و استاد چشم‌پزشکی در مرکز تحقیقات بیومدیکال NIHR، بیمارستان چشم مورفیلدز و موسسه چشم‌پزشکی UCL، پزشکان امیدوارند که کارآزمایی بالینی آتی دربردارنده شواهدی قوی پیرامون ارزش این فناوری جدید بوده و تفاوت‌های آن برای بیماران را آشکار نماید. این فناوری به‌وضوح مدت زمان انتظار بالقوه کاربران را کاهش می‌دهد.

2 در مورد “مرد بریتانیایی برای نخستین بار از چشم مصنوعی تهیه شده با پرینت سه‌بعدی استفاده کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH