اندروید L چگونه دوربین‌های موبایل را متحول خواهد کرد؟

mobile-camera

اندروید L با طراحی متریالش، یکی از به روز رسانی‌های بزرگ این سیستم عامل محسوب می‌شود، ولی آن‌چه این سیستم عامل را مهم‌تر جلوه می‌دهد، تغییرات بنیادین آن است. یکی از این تغییرات قرار است تحولی عظیم در عکاسی با موبایل به وجود آورد. بعد از سال‌ها استفاده از API دوربین نسخه ۱، گوگل نسخه کاملا جدیدی از این API را پدید آورد که سرعت دوربین را به شدت افزایش می‌دهد و همچنین اجازه توسعه نرم‌افزار‌های پیشرفته‌تری را به برنامه‌نویسان می‌دهد. این تغییرات اندروید را در حوزه توانایی‌ها و تنظیمات دوربین کاملا جلوتر از رقبا قرار خواهد داد. (API یا Application programming interface، رابط بین سیستم سیستم عامل و نرم‌افزار است)

API جدید دوربین، نه تنها اجازه گرفتن تصاویر با فرمت RAW را همانند دوربین‌های پیشرفته می‌دهد، بلکه فضا را برای تنظیماتی مانند زمان اکسپوژر (زمانی است که شاتر دوربین برای عکس گرفتن باز است) فراهم می‌کند. این چیزی است که در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید و هیچ‌کدام از سیستم ‌عامل‌های فعلی وجود ندارد. نرم‌افزار‌های دوربین می‌توانند علاوه بر فرمت‌هایی مانند PNG و JPG، فرمت خام عکس را هم تولید کنند. با ورود تصویر با این نوع فرمت به فتوشاپ یا لایت‌روم، می‌توان بهبود‌های بسیار پیشرفته، از جمله گرفتن نویز و الگوریتم‌های بالانس رنگ سفید را روی آن پیاده‌کرد.

API جدید همچنین دسترسی را برای برنامه‌نویسان به نحوی باز می‌کند تا بتوانند از ماتریکس تصحیح رنگ بهره ببرند، چیزی که در حال حاضر فقط سازندگان گوشی به آن دسترسی دارند.

مشکلی که با API فعلی وجود دارد این است که کنترل‌های دستی درون آن به شکل یک لایه جداگانه، خارج از هر عکس قرار دارند. با API جدید، هر عکس همه تنظیمات را به همراه خود خواهد داشت. این نوع بهینه‌سازی به هر شات اجازه می‌دهد به سرعت و با عبور از پایپلاین(پردازش‌هایی که به یکدیگر متصل هستند) ، سرعتی فوق‌العاده معادل ۳۰ فریم در ثانیه را در تصاویر پشت سرهم فراهم آورد. این عملیات را گوگل روی نکسوس ۵ و دوربین ۸ مگاپیکسلی با موفقیت انجام داده است. پس این نوع عملکرد، اجازه ارتباط بهتری را بین سخت‌افزار و نرم‌افزار فراهم می‌کند که در نهایت به افزایش سرعت می‌انجامد. علاوه بر این، ده‌ها تنظیم جدید برای حالت‌های پشت‌ سر هم، حالت HDR+ و تنظیمات بسیار دقیق(مثل حساسیت ایزو و زمان اکسپوژر)، به رابط دوربین اندروید اضافه خواهد شد.

در مقایسه با نرم‌افزارهای دیگر از شرکت‌هایی مانند سامسونگ،HTC و LG، دوربین پیش‌فرض اندروید همیشه کمی شیرین‌تر و نه تواناتر بود. با این ویژگی‌های جدید، گوگل به جایگاهی که سال‌ها انتظارش را می‌کشید، خواهد رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH