کوالکام از پلتفرم گیمینگ جدید خود با نام اسنپ‌دراگون G3X Gen1 رونمایی کرد

کمپانی کوالکام در دومین روز همایش سالیانه فناوری اسنپ‌دراگون از پلتفرم گیمینگ اسنپ‌دراگون G3X Gen1 رسما رونمایی کرد. این پلتفرم دستگاه‌های گیمینگ نظیر کنسول‌های دستی را هدف قرار داده و امکان اجرای بازی‌های اندرویدی روی نمایشگرهای بزرگ 4K با نرخ نوسازی 144 هرتزی یا سرویس‌های ابری را فراهم می‌کنند.

این پلتفرم مجهز به هسته‌های پردازشی کایرو و زیرسیستم گرافیکی آدرنو است. این مجموعه به کاربران امکان می‌دهد تا بازی‌ها را با سرعت 144 فریم برثانیه اجرا نمایند.

این پلتفرم از اتصال وای‌فای 6، وای‌فای 6E، امواج 5G با فرکانس کمتر از 6 گیگاهرتز و سیگنال‌های موج میلی‌متری جهت دستیابی به سرعت‌های بالاتر پشتیبانی می‌کند. همچنین به منظور بهبود کیفیت صوتی از فناوری Snapdragon Sound استفاده شده است.

کوالکام با همکاری شرکت ریزر اقدام به ساخت نخستین کیت توسعه‌دهنده برای پلتفرم گیمینگ اسنپ‌دراگون G3X Gen1 نموده است. این کیت علاوه بر پلتفرم جدید اسنپ‌دراگون G3X Gen1 شامل یک نمایشگر اولد 6.65 اینچی اولد با نرخ نوسازی 120 هرتزی و دوربین جلویی 5 مگاپیکسلی است که امکان استریم بازی‌های زنده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.  همچنین این کنسول مجهز به 2 عدد میکروفون و یک باتری 6000 میلی‌آمپرساعتی است.

در حال حاضر پیرامون اسامی شرکت‌های علاقه‌مند به استفاده از پلتفرم اسنپ‌دراگون G3X Gen1 و آمادگی آن‌ها برای عرضه محصولاتی مجهز به این تراشه هیچ‌گونه اطلاعات خاصی در دست نیست. کوالکام نیز شخصا اعلام کرده که روی همکاری با توسعه‌دهندگان تمرکز نموده و عرضه دستگا‌ه‌ها یک موضوع خصوصی برای شرکت‌های تولیدکننده قلمداد می‌‌شود.

کوالکام از 2 پردازنده جدید 5G برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی می‌کند

کوالکام هر ساله از اجلاس فناوری اسنپ‌دراگون میزبانی نموده و در جریان این همایش از محصولات جدید خود رونمایی می‌کند. در این میان پلتفرم‌های سخت‌افزاری اسنپ‌دراگون 8cx Gen3 و اسنپ‌دراگون 7c+Gen3 نخستین مدل‌های معرفی شده به‌شمار رفته و در لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز و Chrome OS به‌کار گرفته خواهند شد.

تراشه اسنپ‌دراگون 8cx Gen3 جانشین مدل 8cx Gen2 محسوب می‌شود و از پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به مدل نسل قبلی خود برخوردار است. این پلتفرم با استفاده از فرآیند 5 نانومتری تولید شده و نویدبخش ارتقاء 85 درصدی کارآیی و بهبود 60 درصدی میزان بهره‌وری انرژی است. در عین‌حال پردازنده گرافیکی جدید آدرنو در مقایسه با نمونه موجود در تراشه اسنپ‌دراگون 8cx Gen2 حدودا 60 درصد سریع‌تر عمل می‌کند. همچنین این تراشه قادر به اجرای بیش از 29 ترا عملیات محاسباتی هوش مصنوعی در هر ثانیه خواهد بود.

این تراشه از یک پردازنده 8 هسته‌ای شامل 4 هسته کورتکس X1 با حداکثر فرکانس 2.995 گیگاهرتز و 4 هسته کورتکس A78 اورکلاک شده با فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می‌کند. مودم اسنپ‌دراگون X65 5G تعبیه شده درون تراشه از قابلیت انتقال داده با حداکثر سرعت 10 گیگابیت برثانیه پشتیبانی می‌کند. کمپانی‌ها در صورت تمایل می‌توانند این تراشه را به‌همراه مودم اسنپ‌دراگون X55 5G با حداکثر سرعت 7.5 گیگابیت برثانیه یا اسنپ‌دراگون X62 5G با حداکثر سرعت 4.4 گیگابیت برثانیه سفارش دهند. همچنین این پلتفرم از سیستم وای‌فای FastConnect 6900 2×2 با قابلیت پشتیبانی از وای‌فای 6E و حداکثر پهنای باند 3.6 گیگابیت برثانیه نیز بهره می‌گیرد.

همچنین تراشه اسنپ‌دراگون 7c+Gen3 نیز با استفاده از فرآیند 6 نانومتری تولید شده است. این پلتفرم شامل 4 هسته پردازشی کورتکس A73 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته کورتکس A55 با حداکثر فرکانس 1.5 گیگاهرتز است. کوالکام ادعا می‌کند که این تراشه در مقایسه با مدل پیشین 60 درصد سریع‌تر است. همچنین توانایی سیستم گرافیکی تراشه نیز 70 درصد ارتقاء یافته است. در زمینه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی نیز این تراشه قادر به اجرای 6.5 ترا عملیات محاسباتی در هر ثانیه است. همچنین به لطف استفاده از مودم داخلی اسنپ‌دراگون X53 از اتصال وای‌فای 6E و شبکه 5G نیز پشتیبانی می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH