کوالکام و AMD از انعطاف بیش از حد TSMC در برابر شرکت اپل ناراحت هستند

2 کمپانی که جزو بزرگ‌ترین مشتریان شرکت تایوانی TSMC به‌شمار می‌روند؛ به منظور تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود در صدد انتقال بخشی از کسب‌وکارشان به کمپانی سامسونگ هستند. TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل تجهیزات نیمه‌هادی در جهان قلمداد شده و سامسونگ نیز دقیقا پشت سر آن قرار دارد. شرکت‌های اپل، کوالکام، AMD، مدیاتک، انویدیا و اینتل از جمله مشتریان بزرگ TSMC محسوب می‌شوند.

از جنبه گره‌های فرآیندی، شرکت‌های TSMC و سامسونگ پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در اختیار دارند. هر 2 کمپانی، تراشه‌های 5 نانومتری تولیدی خود را پیش‌تر عرضه نموده و ساخت تراشه‌های 4 نانومتری را به‌زودی آغاز خواهند کرد.

کوالکام و AMD در صدد تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود هستند

کوالکام و AMD دو شرکتی هستند که قصد دارند تا بخشی از کسب‌وکار خود را به سامسونگ واگذار نمایند. در این میان کمپانی طراح تراشه موسوم به کوالکام خواهان فراهم نمودن فضای فعالیت بیش‌تر برای سامسونگ است؛ زیرا اکنون تراشه پرچم‌دار جدید کوالکام با نام اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 نیز توسط خطوط تولید نیمه‌هادی سامسونگ مونتاژ می‌شود (اگرچه اخیرا پیرامون انتقال بخشی از فرآیند تولید این تراشه به کمپانی TSMC صحبت‌هایی مطرح شده است).

TSMC به رفتار تبعیض‌آمیز با بزرگ‌ترین مشتری خود یعنی شرکت اپل متهم شده است

واقعیت این است که جذب مشتری بدون اعطاء امتیاز به آن امکان‌پذیر نیست. تراشه‌های اسنپ‌دراگون 835 و 845 شرکت کوالکام توسط سامسونگ تولید شدند. با این‌حال در ادامه کمپانی آمریکایی از سامسونگ فاصله گرفت و به منظور تولید تراشه‌های اسنپ‌دراگون 855 و 865 از فرآیند 7 نانومتری TSMC استفاده کرد. در سال گذشته کوالکام بار دیگر به سامسونگ مراجعه کرد و تولید تراشه 5 نانومتری اسنپ‌دراگون 888 را به کمپانی کره‌ای واگذار نمود.

بر اساس گزارش ترجمه شده از وبسایت ITHome (به نقل از پایگاه خبری GizChina) هر 2 شرکت کوالکام و AMD بابت رفتار تبعیض‌آمیز TSMC با اپل کلافه هستند. بعلاوه امروزه تضمین دسترسی به منابع یکی از ضروریات مهم برای شرکت‌ها به‌شمار رفته و کمپانی‌های مختلف خواهان تنوع‌بخشی به زنجیره تامین خود هستند.

اپل بزرگ‌ترین مشتری TSMC محسوب می‌شود و با وجود افزایش 20 درصدی تعرفه تولید توسط TSMC در اوایل سال جاری ظاهرا شرکت اپل تنها مشمول افزایش 3 درصدی هزینه پرداختی شده است. همچنین بر اساس گزارشات، شرکت اپل قرارداد تولید نخستین مجموعه از تراشه‌های 3 نانومتری را با TSMC منعقد نموده است؛ اقدامی که موجب شد تا مقامات اینتل برای گفتگو با TSMC و جلوگیری از تقابل با اپل بر سر دسترسی به فرآیند تولید 3 نانومتری عازم تایوان شوند.

مشکل کمبود جهانی تراشه موجب شده تا کمپانی‌های مختلف برای اطمینان از دسترسی کافی به تراشه‌های مورد نیاز جهت ساخت محصولات خود به تکاپو بیفتند. بنابراین تنوع‌بخشی به زنجیره تامین یکی از هوشمندانه‌ترین اقدامات فابل اجرا توسط یک شرکت به‌شمار می‌رود.

امروزه به‌دلیل معضل کمبود جهانی تراشه، خریداری نیمه‌هادی‌های مورد نیاز یک شرکت امری دشوار است. با این‌حال نرم‌افزار نیز مقوله متفاوتی قلمداد می‌شود. هواوی مثال مناسبی از این روایت غم‌انگیز است؛ زیرا تولیدکننده چینی در صورت مساعد بودن اوضاع می‌توانست به بزرگ‌ترین کمپانی سازنده اسمارت‌فون در جهان تبدیل شود.

هنگامی‌ که ایالات‌متحده دسترسی هواوی به زنجیره تامین آمریکایی خود را قطع کرد؛ کمپانی چینی از دسترسی به سرویس‌های موبایلی گوگل (GMS) محروم شد و به منظور مقابله با این شرایط اقدام به توسعه سیستم‌عامل و اکوسیستم اختصاصی خود نمود.

شرکت‌های حوزه فناوری بایستی تنوع در زنجیره تامین خود را افزایش دهند

اما دقیقا 1 سال بعد، ایالات‌متحده با تغییر قوانین صادراتی تراشه‌ها، شرکت هواوی را از دستیابی به قطعات پیشرفته محروم کرد. اگرچه هواوی تراشه‌های کایرین خود را شخصا طراحی می‌کند؛ اما امکانات مورد نیاز جهت ساخت آن‌ها را در اختیار ندارد. ایالات‌متحده به هواوی اجازه داده تا نسخه‌های ویژه تراشه اسنپ‌دراگون 888 کوالکام بدون قابلیت اتصال به شبکه 5G را خریداری و مورد استفاده قرار دهد.

تجربه هواوی در واقع حکایتی هشداردهنده از اتفاقاتی است که می‌تواند برای هر تولیدکننده با وابستگی بیش از حد به منابع منطقه‌ای یک کشور به وقوع بپیوندد. شرکت هواوی هر ساله به منظور تامین منابع مورد نیاز خود میلیاردها دلار در ایالات‌متحده هزینه می‌کرد و قطع دسترسی این شرکت به زنجیره تامین موجب شد تا هواوی برای ادامه تولید گوشی‌های خود با مشکلات متعددی مواجه شود. در نتیجه اقدامات ایالات‌متحده علیه هواوی، درآمد این شرکت در 3 ماهه سوم امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 38 درصد کاهش پیدا کرد.

بنابراین تنوع بخشیدن به زنجیره تامین، اقدامی هوشمندانه از جانب شرکت‌ها تلقی شده و همگی در این راستا تلاش می‌کنند. به‌عنوان مثال اپل وابستگی خود به نمایشگرهای ساخت شرکت سامسونگ را کاهش داده است. اما TSMC از جمله شرکت‌هایی است که بسیاری از کمپانی‌های حوزه فناوری و خودروسازان بیش از اندازه به آن متکی هستند.

در این میان یکی از نگرانی‌های جدی این است دولت چین به‌دنبال سیطره بر تایوان باشد. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که چین خواهان در دست گرفتن کنترل TSMC است. واهمه شرکت‌های کوالکام و AMD یک نگرانی دیگر به‌شمار می‌رود. آن‌ها معتقدند که عقب‌نشینی و نرمش بیش از اندازه TSMC در برابر اپل موجب می‌شود تا سایر شرکت‌ها از دستیابی به ظرفیت تولید برای ساخت تراشه‌های مورد نیاز خود ناتوان باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH