وزیر ارتباطات: تا آخر امسال در زمینه پرتاب ماهواره اتفاقات خوبی خواهد افتاد

عیسی زارع‌پور‌، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز نخستین نشست خبری خود در وزارت ارتباطات را برگزار کرد. وی در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ داد.

زارع‌پور در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا ایران قصد پرتاب ماهواره را دارد یا خیر گفت: ما سیزده سال پیش، اولین ماهواره‌ خود را به فضا پرتاب کردیم؛ این ماهواره که امید نام داشت برای ایرانیان بسیار غرورآفرین بود. در آن دوران، سرمایه‌گذاری بسیاری در این زمینه انجام شده بود و حتی در یک زمانی تا سقف ۳۰۰ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری داشتیم. اما متاسفانه در هشت سال گذشته، توجهی به صنعت ماهواره نشده است.

زارع پور افزود: اما حالا در بودجه امسال، پس از مدت‌ها، بودجه صنعت فضایی پنج برابر شده است و این موضوع باعث خوشحالی است. هرچند که حتی با این بودجه نیز نمی‌توان انتظار داشت که حوزه فضایی به ریل شتابان برگردد، اما می‌توان نوید این موضوع را داد که پیشرفت‌های خوبی در این زمینه اتفاق خواهد افتاد.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه صنعت فضایی ادامه داد: در دولت ما توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است و ما در این دولت، شورای عالی فضایی تشکیل دادیم و در نظر داریم که یک برنامه ده ساله را برای توسعه صنعت فضایی کشور، تدوین کرده و به تصویب برسانیم و می‌توانیم بگوییم که به عنوان شروع روند توسعه صنعت فضایی، تا پایان سال ۱۴۰۰، خبرهای خوبی در زمینه پرتاب ماهواره خواهیم شنید.

وزیر ارتباطات همچنین افزود: علیرغم اینکه در سال‌های اخیر توجه‌ها به صنعت فضایی کم بوده است، اما جوانان مجاهد ما به تلاش‌های خود در زمینه ساخت ماهواره ادامه داده‌اند و ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم‌.

عیسی زارع‌پور به وضعیت سایر کشورها در صنعت فضایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ده کشور در دنیا، از توانایی پرتاب ماهواره برخوردار هستند که کشور ما نیز یکی از آن‌هاست.

وی در نهایت افزود: ما تاکنون توانایی پرتاب ماهواره به لایه لئو را داشته‌ایم و قصد داریم که با تقویت توانایی‌های خود در زمینه پرتاب ماهواره، بتوانیم ماهواره‌های خود را به لایه ژئو نیز پرتاب کنیم و این امر در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH