بررسی لپ‌تاپ گیمینگ لنوو Legion 5: بچه اژدها!

لپ‌تاپ‌های گیمینگ میان‌رده بی‌دلیل این القاب را یدک نمی‌کشند. میان‌رده بودن آن‌ها حاصل از پایین آوردن قیمت از طریق کاهش توان یا متریال موجود در آن لپ‌تاپ‌هاست؛ درست مثل لپ تاپ لژیون 5 لنوو که امروز قصد بررسی آن را داریم.

اما علاوه بر آن لقب دیگر این لپ‌تاپ‌ها گیمینگ است، بدان معنا که از لحاظ توان اجرایی باید به یک حداقل مطلوبی برسد. پس کمپانی طراح و سازنده چالش سختی پیش روی خود دارد چرا که با دستانی به نسبت بسته باید یک لپ‌تاپ توانا خلق کنند.

کمپانی لنوو در سال‌های اخیر توجه‌های بسیاری را در حوزه لپ‌تاپ‌های گیمینگ با سری لژیون به خود جلب کرده است. از پایین‌رده تا پرچم‌دار، این سری توانسته است بسیاری از کاربران را راضی کند. در این مقاله قصد داریم عملکرد لنوو در ساخت یک لپ‌تاپ میان‌رده متعادل را مورد بررسی قرار دهیم. با آی‌تی‌رسان و بررسی لپ تاپ لژیون 5 لنوو همراه باشید.

جدول مشخصات لپ تاپ لژیون 5 لنوو

ابعاد
 365 در 275 در 25 میلی‌متر
وزن
 2.39 کیلوگرم
صفحه نمایش
 صفحه IPS با اندازه 15.2 اینچ، رزولوشن 1920 در 1080
پردازنده (CPU)
Intel Core i7-10750H
گرافیک (GPU)

 NVIDIA GTX 1660 TI

حافظه اصلی
 SSD 512GB
رم
 8 گیگابایت DDR4
سیستم عامل
 ویندوز 10
دوربین وبکم
 HD 720P
باتری
 60 وات‌ساعت با شارژر 230 واتی

طراحی

برخلاف بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ، لنوو ترجیح داده تا ظاهر خود را ساده و جدی‌تر جلوه دهد و فریاد «من یک لپ‌تاپ گیمینگ هستم» را کنار بگذارد. اما به این معنا نیست که لپ‌تاپ را خالی از هر عنصر گیمینگ گذاشته باشد.

در گوشه بالا سمت چپ، پشت صفحه این لپ‌تاپ یک لوگوی Legion را می‌بینیم که در زاویه‌های مختلف رنگ‌های متفاوتی را از خود بازتاب می‌کند. همچنین در پایین و سمت راست این لپ‌تاپ یک لوگو کوچک لنوو را مشاهده می‌کنیم.

خود صفحه یک رنگ مشکی-نوک‌مدادی مات دارد که در ظاهر اثر انگشتی جذب نمی‌کند اما وقتی در تابش نور قرار می‌گیرد، می‌بینید که کلی لک به خود گرفته است که به سختی نیز پاک می‌شوند. در کل جنس تمامی قسمت‌های این لپ‌تاپ از پلاستیک بوده و پشت صفحه نیز از این قائده مستثنی نیست. پلاستیک به کار رفته باکیفیت و محکم است اما همچنان حس میان‌رده بودن را منتقل می‌کند که طبیعی است.

بررسی لپ تاپ لژیون 5 لنوو

همچنین با لپ‌تاپی با لبه‌ها تیز سروکار داریم و لبه صفحه پشتی از معدود خمیدگی‌های این لپ‌تاپ است. یکی دیگر از خصوصیات این صفحه، قطر نسبتا زیاد آن است که کمی حس نا‌خوشایندی به کاربر می‌دهد.

پایین این صفحه به استوانه باریکی می‌رسد که لولا نیز در همین استوانه قرار دارد و در دو انتهای آن شاهد لوگو کوچکی از لژیون هستیم.

در عقب این صفحه به یک سطح ساده می‌رسیم که پایین آن خروجی‌های هوا تعبیه شده‌اند. در این سطح که از پلاستیکی بافت‌دار و زبر استفاده شده است و شاهد علامت‌های سفیدی هستیم که هر کدام کاربرد پورت زیر خود را نشان می‌دهند.

از دو سمت چپ و راست که لپ‌تاپ را نگاه کنیم، در هر سمت یک پله می‌بینیم که انگار لپ‌تاپ را به دو قسمت عقب و جلو تقسیم کرده است. قسمت عقب شامل چهار خروجی هوا و لبه پشتی می‌شود که دو تا از این خروجی‌های هوا نیز در همان لبه پشتی و در کنار پورت‌های عقب جا خوش کرده‌اند. در قسمت جلو نیز پورت‌های کناری و لبه خالی جلو را می‌بینیم.

از یکی از لبه‌های کنار که نگاه کنیم و از عقب به جلو بیاییم، متوجه می‌شویم که لپ‌تاپ جوری طراحی شده که انگار تا رسیدن به پله ارتفاع کم و از پله به بعد ارتفاع زیاد می‌شود.

بررسی لپ تاپ لژیون 5 لنوو

در زیر این لپ‌تاپ سوراخ‌های دایروی نسبتا بزرگی را می‌بینیم که زیر آن‌ها سوراخ‌های ریزی وجود دارد که همگی برای ورود هوا بوده و این کار را به خوبی انجام می‌دهند. نگه دارنده‌های بلندی در زیر این لپ‌تاپ به کار رفته که علاوه بر جلوگیری از تکان خوردن آن بر روی سطوح، باعث راحت‌تر وارد شدن هوا به درگاه‌های فن می‌شوند. همچنین پله‌های کناری را می‌بینیم که تا زیر لپ‌تاپ نیز ادامه یافته‌اند.

پایین صفحه نمایش را که نگاه کنید، در وسط شاهد یک لوگوی دیگر از لژیون خواهید بود. پایین کیبورد نیز در سمت چپ عبارت Audio by HARMAN و در سمت راست یک لوگو دیگر لنوو را می‌بینیم به همان شکلی که پشت لپ‌تاپ بود.

ظاهر نسبتا ساده این لپ‌تاپ آن را علاوه بر بازی، برای دیگر استفاده‌ها نیز مانند تدوین و تولید محتوا بهتر جلوه می‌دهد.

حمل و نقل این لپ‌تاپ در کل آسان اما نسبت به دیگر لپ‌تاپ‌های 15 اینچ سخت‌تر است و آن نیز به دلیل گیمینگ بودن لپ‌تاپ ایراد محسوب نمی‌شود. ابعاد این لپ‌تاپ 25 در 275 در 365 میلی‌متر و وزن آن 2.39 کیلوگرم است. با توجه به وزن لپ‌تاپ، استفاده از آن هنگامی که روی پاها قرار گرفته ممکن است اما در دراز مدت خسته کننده خواهد شد با این حال در هنگام بازی پیشنهاد نمی‌شود که در این حالت از لژیون 5 استفاده کنید چرا که ورودی هوای زیر آن پوشیده خواهد شد.

پورت‌ها و ورودی‌ها

تعداد و تنوع پورت‌ها در این لپ‌تاپ بسیار قابل تقدیر و خوب است.

در لبه سمت چپ این لپ‌تاپ یک پورت USB 3 Gen 1 Type-A و یک درگاه جک 3.5 میلی‌متری هدفون وجود دارد. این پورت USB قابلیت شارژ معکوس دارد و می‌تواند همانند یک پاوربانک گوشی و دیگر گجت‌های شما را شارژ نماید.

در لبه پشتی نیز یک پورت LAN، یک پورت USB 3.2 Gen 2 type-c، دو پورت USB 3 Gen 1 Type-A، یک پورت HDMI 2.0b، پورت مستطیلی شارژر و یک پورت Kensington Lock تعبیه شده که برای قفل کردن فیزیکی لپ‌تاپ کاربرد دارد. در لبه سمت راست همچنین شاهد یک پورت USB 3 Gen 1 Type-A دیگر هستیم.

در کل تعداد پورت‌ها بسیار خوب و کافی است و تنها جای خالی‌ که حس می‌شود آن هم با توجه به ظاهر و سخت‌افزار مناسب تولید محتوایی که این لپ‌تاپ دارد، جای یک درگاه SD Card است. البته باید بدانید که این مدل از تاندربولت استفاده نمی‌کند و بنابراین نمی‌توانید از قابلیت‌های بسیار خوب این پورت بهره‌مند شوید.

کیبورد

یکی از نقاط قوت سری لژیون همیشه کیبورد آن بوده است. تایپ کردن با کیبورد این لپ‌تاپ حس بسیار خوبی دارد. سطح بخشی که دکمه‌ها بر روی آن قرار دارند، کمی از محل قرار گیری دست پایین‌تر است که شاید در حس خوب کار با این کیبورد بی‌تاثیر نباشد.

سطح دکمه‌ها صاف نبوده و مقداری خمیده است و یک پلاستیک نرم در ساخت آن‌ها به کار رفته پکه باعث راحت بودن کاربر می‌شود. اما اصلی‌ترین دلیل خوب بودن این کیبورد سوییچ‌های به کار رفته در آن است. ارتفاع آن بسیار مناسب بوده و در لحظه مناسب از مقاومت باز‌ می‌ایستد و در کل حس کلیک خوب و راحتی دارد به طوری که در بازه‌های طولانی تایپ یا بازی اصلا خسته‌تان نمی‌کند.

دکمه پاور در بالا و وسط این کیبورد قرار گرفته تا به اشتباه آن را فشار ندهید و علاوه بر آن، یک قابلیت جالب و بسیار کاربردی نیز دارد. ال‌ای‌دی استفاده شده در این دکمه می‌تواند سه رنگ را نمایش دهد. آبی، سفید و قرمز که هر کدام نشان دهنده یکی از حالت‌های خنک کنندگی و بازده است. این که می‌توان همواره حواسمان باشد که لپ‌تاپ بر روی چه حالتی است بدون آن که برنامه‌ای خاص را باز کنیم، بسیار خوب و کاربردی است.

با این که لپ تاپ لژیون 5 یک نمونه 15 اینچی است اما لنوو توانسته تا یک Numpad نیز برای کیبورد قرار دهد که بسیار قابل تقدیر است. وجود نام‌پد اما باعث نزدیکی دکمه‌ها به یکدیگر و فشردگی نشده و همچنان فاصله دکمه‌ها مناسب و راحت است تا به اصطلاح با یک کیبورد کامل و جزیره‌ای طرف باشیم.

به جز کلید‌های جهت، تمامی دکمه‌ها در یک مستطیل با نظم چیده شده‌اند و این دکمه‌های جهت، بر خلاف دیگر کمپانی‌ها مانند ایسوس که این کار را می‌کنند با اندازه کامل طراحی شده و دسترسی به آن‌ها راحت‌تر است.

نسخه‌ای که در آی‌تی‌رسان بررسی شد، بر روی کیبوردش حروف فارسی را نداشت و برای اینکار باید از برچسب استفاده کنید که با توجه خمیدگی دکمه‌ها کمی مشکل‌ساز خواهد بود. در کل، عدم حضور حروف فارسی روی کیبورد موجب شده تا با یک کیبورد تمیز و به اصطلاح خلوت طرف باشیم.

این کیبورد همچنین RGB ناحیه‌ای دارد. به آن معنا که دکمه‌ها به 4 دسته تقسیم شده و شما می‌توانید برای هر بخش یک رنگ تایین کنید و نه برای هر دکمه. حالت‌هایی نیز که برای نورپردازی آن می‌توانید تعیین کنید، شامل Rainbow ،Breathing ،Static و… می‌شود.

سه حالت برای شدت نور این کیبورد وجود دارد که شامل خاموش، متوسط و زیاد می‌شود که حقیقتا متوسط و زیاد آن تفاوت چندانی ندارند. در کل نورپردازی کیبورد این لپ‌تاپ کم شدت است که در این بازه قیمتی زیاد مشکل‌ساز نیست و کار را راه می‌اندازد.

تاچ‌پد

تاچ‌پد لپ تاپ لژیون 5 کار راه انداز و خوب است. اندازه آن نیز بزرگ و دقتش بالاست. جنس آن از پلاستیک بوده و مقداری بافت دارد. کلید‌های فیزیکی برای کلیک‌های راست و چپ طراحی شده که طبیعتا باعث می‌شود که کلیک در قسمت‌های بالایی تاچ‌پد سخت‌تر باشد. اما حرکت دادن انگشت هنگامی که دکمه آن را فشار داده‌اید سخت است و با قطعی مواجه می‌شود.

همچنین این تاچ‌پد از چند انگشت و تمام جسچر‌های ویندوز 10 و 11 پشتیبانی می‌کند. در مجموع می‌توان به تاچ‌پد این مدل نمره قبولی داد اما خب اکثر گیمرها یا از گیم‌پد استفاده کرده و یا با ماوس بازی می‌کنند.

لولا

همانطور که اشاره شد، زیر صفحه نمایش یک لوله استوانه‌ای شکل قرار دارد که دو لولا در سمت چپ و راست آن پنهان شده‌اند. این لولا‌ها محکم هستند و هنگام تایپ و بازی، صفحه‌نمایش تکان نمی‌خورد. اما هنگام باز کردن لپ‌تاپ با یک دست، مقداری قسمت پایینی از روی سطح بلند می‌شود و در کل انجام این کار مشکل است.

همچنین جنس این لوله و لولا‌های داخلش کمی بد به نظر می‌رسد و حس ارزان قیمت بودن را منتقل می‌کند. یکی از نقات قوت این لولا اما توانایی باز شدن تا 180 درجه است که این انتخاب را به شما می‌دهد که در هر زاویه‌ای که دوست دارید از آن استفاده کنید.

وب‌کم و میکروفون

بر خلاف برخی مدل‌های ایسوس، در بالای صفحه نمایش لپ تاپ لژیون 5 یک وب‌کم قرار گرفته است. این وب‌کم قابلیت تصویربرداری با کیفیت HD را دارا بوده و عملکرد قابل قبولی دارد. همچنین لنوو یک کلید فیزیکی کشویی بر روی این دوربین گذاشته که می‌توان با این کلید جلوی وب‌کم را پوشاند تا از امنیت بیشتری برخوردار شد.

همچنین در زیر صفحه نمایش دو میکروفون قرار گرفته است که صدا را به صورت قابل قبولی منتقل می‌کنند.

صفحه نمایش

صفحه نمایش لپ تاپ Legion 5 یک پنل IPS LCD با رزولوشن 1920 در 1080 است که می‌توان از آن به عنوان یک نمایشگر خوب یاد کرد. حاشیه‌های بالا مقداری قطور‌تر از حاشیه‌های کناری است و در کل اندازه حاشیه‌ها را نه می‌توان باریک و نه قطور خواند.

روشنایی این صفحه نمایش نزدیک به 300 نیت بوده که عددی خوب تلقی می‌شود و به همراه روکش ماتی که دارد، نور را بازتاب نکرده و از آسیب به چشم جلوگیری می‌کند، می‌توان تا حدی برای استفاده در فضای باز نیز بر روی آن حساب کرد. گرچه اکثر مواقع از لپ‌تاپ‌ها در فضای باز استفاده نمی‌شود.

نرخ تازه سازی این صفحه نمایش 120Hz بوده که برای کارت گرافیک موجود کاملا پاسخگو و مناسب است.

بررسی لپ تاپ لژیون 5 لنوو

همچنین sRGB این پنل 90 درصد و ARGB آن 75 درصد است که اعدادی بسیار خوب‌ هستند و در نتیجه این لپ‌تاپ را تبدیل به مورد مناسبی برای ادیت عکس و ویدئو می‌کنند. در زوایای مختلف، اندکی دیدن جزئیات سخت می‌شود اما آنقدر زیاد نیست که باعث آزار شود.

پردازنده

Core i7-10750H پردازنده‌ای از نسل 10 اینتل بوده که در لپ تاپ لژیون 5 استفاده شده است. این پردازنده دارای 6 گیگابایت حافظه اختصاصی بوده و فرکانس آن از 2.6 تا 5 گیگاهرتز است.

این پردازنده اینتل 6 هسته و 12 ترد دارد. همچنین از 12MB کش اینتل اسمارت برخوردار است. IGPU به کار رفته در این پردازنده Intel UHD Graphics 630 است که در دو نسل پیشین I7 به کار رفته بود. این پردازنده گرافیکی برای بازی طراحی نشده و صرفا برای کار‌های سبک قابل استفاده است. UHD Graphics 630 تا 3 مانیتور 4K را پشتیبانی می‌کند و فرکانس آن از 350MHz تا 1150MHz است.

در پردازش‌های Single Core این پردازنده مشابه Ryzen 7 3700X و در پردازش‌های Multi Core مشابه Ryzen 5 5500U عمل می‌کند.

این CPU برای بازی تمامی نیاز‌های شما را برطرف خواهد کرد. همینطور می‌توان در رندرینگ و تولید محتوا نیز بر روی آن حساب باز کرد. در برنامه‌های مختلف مانند فتوشاپ، پریمیر و آتوکد شما می‌توانید از این لپ‌تاپ استفاده کنید و اجرای روانی هم تجربه خواهید کرد. مصرف برق این لپ‌تاپ به طور معمول 65 وات است اما می‌تواند تا 214 وات افزایش یابد.

در بنچمارک‌ها این پردازنده عملکرد خوبی داشت. در Cinebench 15 امتیاز 195 در Single core و امتیاز 1254 را در Multi core دریافت کرد. همچنین این CPU امتیاز 462 در Single Core و امتیاز 2685 در Multi Core را در Cinebench 20 به دست آورد. این امتیاز‌ها همگی خبر از کارآمدی این CPU می‌دهند و این لپ‌تاپ را قدمی دیگر به یک لپ‌تاپ مناسب برای تولید محتوا و کار‌ها نرم افزاری نزدیک می‌کند.

10750H همینطور در بنچمارک Blender BMW عدد 00:05:19 را ثبت کرد که عددی قابل انتظار، با توجه به نتایج Cinebench بود که قابل تقدیر است.

در PCmark 10 نیز این پردازنده امتیاز کلی 5196 را دریافت کرد. این پردازنده در بخش‌های کلی ملزومات که خود شامل استارتاپ اپ‌ها، نمایش ویدئو و وب‌گردی می‌شد؛ امتیاز 7915، در تولید و بهره‌وری امتیاز 6722 و در تولید محتوای دیجیتال که خود شامل ادیت ویدئو و عکس و رندرینگ می‌شد، امتیاز 8170 را دریافت کرد.

پردازنده گرافیک

GTX 1660 TI انویدیا به عنوان GPU این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده است. این کارت گرافیک در این بازه قیمتی بهترین کارت‌گرافیکی است که می‌توانید بر روی یک لپ‌تاپ تهیه کنید.

با این پردازنده گرافیکی می‌توانید اکثر بازی‌های روز را روی تنظیمات High و حتی Ultra با فریم‌ریت قابل قبولی تجربه نمایید. در عنوان‌های جدید بر روی تنظیمات High قادر خواهید بود تا با این لپ‌تاپ فریم ریتی در بازه 45 را کسب کنید که عدد مطلوبی در این بازه قیمتی به حساب می‌آید.

همچنین در بازی‌های رقابتی آنلاین 1660Ti کاملا شما را راضی خواهد کرد و روی بالاترین تنظیمات، فریم‌ریت بسیار خوبی خواهد داشت.

لپ تاپ لژیون 5

همانطور که از نام این کارت گرافیک پیداست، پسوند RTX را نمی‌بینیم. این کارت گرافیک برخلاف سری‌های 2000 و 3000 انویدیا برای پردازش بازی‌هایی که از ری‌تریسینگ استفاده می‌کنند، طراحی نشده است و اگر گزینه ری‌تریسینگ را در بازی تیک بزنید با فریم‌ریتی زیر 20 مواجه خواهید شد که قابل تجربه نخواهد بود.

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد ری‌تریسینگ و نحوه کارکرد آن بدانید این مقاله را مطالعه کنید.

البته این را نیز در نظر داشته باشید که کارت گرافیک‌های سری 2000 لپ‌تاپ نیز نمی‌توانند به درستی از پس ری‌تریسینگ برآید. به همین دلیل اگر فقط برای تجربه این نورپردازی قصد صرف هزینه بیشتر و ارتقا به نسل بعدی کارت گرافیک‌های انویدیا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که صرف نظر کنید. درکل میان کارت گرافیک‌های لپ‌تاپ تنها سری 3000 می‌تواند یک تجربه درست از ری‌تریسینگ را ارائه دهد.

این کارت گرافیک دارای 6GB حافظه GDDR6 بوده و Memory clock آن 1500MHz است. Base Clock این GPU نیز 1455MHz و Boost Clock آن 1590MHz است. همچنین این اعداد و ارقام از طریق مصرف برق 80 وات این پردازنده به دست می‌آیند.

در آخرین عنوان سری Forza یعنی Horizon 5 کارت گرافیک این لپ‌تاپ عملکرد خیره کننده‌ و فراتر از انتظاری از خود نشان داد که در ادامه مشاهده می‌کنید. هرچند که در حالت Insane که در این بازی از Ultra نیز بالاتر محسوب می‌شود با اضافه شدن عناصر گرافیکی بیشتر و نورپردازی سنگین‌تر، 1660Ti نتوانست پردازش قابل قبولی از خود ارائه دهد.

در بنچمارک نیز این پردازنده عملکرد قابل قبول و قابل انتظاری از خود نشان داد. در بنچمارک 3D Mark Time Spy این لپ‌تاپ امتیاز کلی 5728 و کارت گرافیک آن امتیاز 5618 را دریافت کرد.

خنک کنندگی

سیستم خنک کننده لپ‌ تاپ لژیون 5 یک سیستم به نسبت کم صدا و با این حال کارآمد است. ۴ عدد خروجی هوا که دو عدد از آن‌ها در پشت و دو عدد در طرفین راست و چپ این دستگاه قرار دارد. در کل 3 حالت برای توان و خنک کنندگی این لپ‌تاپ تعریف شده که می‌توانید بسته به نیاز خود یکی از این سه حالت را انتخاب نمایید.

در حالت Quiet همانطور از نامش پیداست، صدایی از فن نخواهید شنید اما عملکرد سیستم نیز خیلی کاهش میابد و بیشتر برای وب‌گری و تماشای ویدئو مناسب خواهد بود.

حالت Balance نیز حالت پیشفرض لپ‌تاپ است که می‌توانید برای کار‌های سنگین‌تر از این حالت استفاده کنید. برای مثال ادیت عکس یا ویدئو سبک و بازی‌های سبک از کارهاییست که می‌توانید در این حالت انجام دهید.

در نهایت حالت Performance ارائه شده است که بهترین توان لپ‌تاپ را در اختیار شما خواهد گذاشت. پیشنهاد می‌شود که حتما هنگام بازی از این حالت استفاده کنید تا با ضعفی در اجرا بازی‌ها مواجه نشوید. توجه داشته باشید که از این حالت فقط با اتصال شارژر می‌توانید استفاده کنید.

پیش‌تر ذکر شد که شما می‌توانید با نگاه به دکمه پاور این لپ‌تاپ متوجه شوید که در کدام یک از این سه حالت قرار دارد. همچنین با میانبر FN+Q شما می‌توانید بین این سه حالت جابه‌جا شوید.

Legion 5 لپ‌تاپ به نسبت کم صدایی است و در حالت پرفورمنس و در حال اجرای بازی سنگینی هم که باشد، صدایش شما را زیاد آزار نخواهد داد. البته که تمامی این توصیفات نسبت به دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ انجام می‌شود و توقع یک لپ‌تاپ ساکت را نداشته باشید. به هر حال با لپ‌تاپی گیمینگ روبه‌رو هستیم. همچنین هنگام استفاده زیر لپ‌تاپ کاملا خنک بوده و دمای کلی لپ‌تاپ مناسب است. اما میانه کیبورد مقداری داغ خواهد شد که ممکن است آزار دهنده باشد.

رم

کانفیگی که ما از این لپ‌تاپ داشتیم و اکثرا هم در بازار پیدا می‌شود، دارای 8 گیگابایت رم DDR4 بود. 8 گیگ رم اما امروزه پاسخگوی اکثر نیاز‌ها نخواهد بود. برای بازی کردن مخصوصا با عنوان‌های جدید 16 گیگ نیاز است و نبودش باعث فریم دراپ‌های ناگهانی خواهد شد. برای تدوین و تولید محتوا این موضوع جدی‌تر نیز می‌شود. وجود 16 گیگابایت رم به بالا برای کار با نرم‌افزار‌های گرافیکی حیاتی است.

اگر می‌خواهید یکی دیگر از عوامل فریم دراپ و راه حل آن را بشناسید این مقاله را مطالعه کنید.

این لپ‌تاپ دو اسلات رم دارد که یکی از آن‌ها با رم 8 گیگ پر شده اما قابل تعویض است و تا 64 گیگابایت رم پشتیبانی می‌شود. یعنی می‌توانید رم دستگاه را خودتان ارتقا داده و 2 رم 32 گیگابایتی روی آن قرار دهید و لذت ببرید.

حافظه

لپ‌ تاپ لژیون 5 دارای 512 گیگابایت حافظه SSD M.2 PCI-E GEN 3 است که برای شروع مناسب است اما قطعا نیاز به ارتقا خواهد بود مخصوصا اگر قصد دارید چندین بازی روی آن نصب کنید. به جز درگاهی که این SSD در آن قرار گرفته، یک اسلات SSD M.2 و یک اسلات HDD یا SATA SSD تعبیه شده تا بتوانید با هر نوعی از حافظه که تمایل دارید لپ‌تاپ خود را ارتقا دهید.

همچنین عملکرد اس‌اس‌دی که بر روی این لپ‌تاپ قرار دارد، بسیار خوب بود و در بنچمارک Crystal Disk Mark سرعت خوب 3514.35MB/s در خواندن و سرعت 873.12MB/s در نوشتن اطلاعات را کسب کرد.

باتری

این لپ‌تاپ دارای یک باتری با ظرفیت 60 وات ساعت است. در تست وب‌گردی با WIFI در حالت آزمایشگاهی این مدل می‌تواند تا هفت ساعت و 27 دقیقه دوام بیاورد اما در استفاده روزمره و در حالتی که نخواهید بازی کنید، این مدل کمی بیش از 3 ساعت با شما همراه خواهد بود. برای بازی کردن نیز این روزها همه می‌دانند که روی باتری نمی‌توانید نهایت قدرت لپ‌تاپ را داشته باشید و اصلا توصیه نمی‌شود که بدون شارژر بازی کنید. با این حال در این حالت نهایتا یک ساعت لپ‌تاپ شارژدهی خواهد داشت.

این لپ‌تاپ همچنین یک شارژر بزرگ و سنگین 230 واتی داشته که به شارژ شدن آن بسیار سرعت می‌بخشد. وزن این شارژر 0.942 کیلوگرم است که در کنار خود لپ‌تاپ ترکیبی نسبتا سنگین برای جا‌به‌جایی ایجاد می‌کنند.

همچنین یکی از نکات منفی کوچک در مورد شارژر این لپ‌تاپ، مستطیلی بودن پورت آن است که استفاده از آن را نسبت به شارژر‌های دایروی سخت‌تر می‌کند.

اسپیکر

بر روی بدنه این لپ‌تاپ در زیر کیبورد اشاره کردیم که اسپیکر‌هاب این دستگاه با همکاری HARMAN تولید شده که سابقه درخشانی در تولید ابزار صوتی دارد. اما آیا این کارنامه درخشان اینجا نیز خودنمایی می‌کند؟ باید گفت که اینطور نیست. درست است که از اسپیکر لپ‌تاپ نباید توقع خیلی زیادی داشت اما برای مثال در سری استریکس ایسوس شاهد اسپیکر‌های به مراتب بهتری هستیم.

بررسی کامل ROG Strix G713QM ایسوس را در این مقاله مطالعه کنید.

اسپیکر‌ها در دو طرف لپ‌تاپ وجود دارند و با خود می‌گویید که پس صدا مانند بسیاری از لپ‌تاپ‌ها که اسپیکر در زیرشان قرار دارد، بم نخواهد شد اما همچنان مقداری صدا بم است و انگار چیزی مانع وضوح کامل صدا می‌شود. با این حال بلندی صدا بسیار خوب بوده و تفکیک به درستی انجام می‌شود. همچنین این اسپیکر‌ها از دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند که صدایی فراگیر را در اختیار شما می‌گذارد.

نرم افزار لپ تاپ لژیون 5 لنوو

Lenovo Vantage

برنامه اصلی‌ که در اختیار شما گذاشته شده تا لپ‌تاپ خود و قابلیت‌هایش را کنترل کنید، لنوو ونتیج است. در این نرم افزار شما می‌توانید بین حالت‌های خنک کنندگی سوییچ کنید، RGB کیبورد خود را تنظیم کنید، باتری را برای عمر بیشتر تنظیم کنید که تا حدود 60 درصد شارژ شود، سخت افزار خود را رصد کنید، تاچ‌پد را قفل کنید و دیگر تنظیمات کوچک را اعمال نمایید.

در کل امکاناتی که ونتیج به کاربر معمولی می‌دهد راضی کننده است اما برای کاربر حرفه‌ای‌تر که می‌خواهد دما رصد کند و یا مقداری سیستم خود را  OverClock کند این برنامه آپشن‌ها و اطلاعات کمی در اختیارمان می‌گذارد.

جمع بندی بررسی لپ تاپ لژیون 5 لنوو

در کل لپ تاپ لژیون 5 لنوو را با توجه به قیمتی که دارد، می‌توان به بسیاری از افراد پیشنهاد کرد. لپ‌تاپ برای بازی آنلاین بسیار پاسخگو بوده و برای اجرای بازی‌های جدید با هزینه کم مورد مناسبی است. همچنین لنوو تصمیماتی ضد‌ و‌ نقیض در مورد کاربری این لپ‌تاپ برای تولید محتوا گرفته است. از طرفی صفحه نمایشی خوب و سخت افزاری پر‌توان را ارائه داده اما از سوی دیگر نبود درگاه SD Card و رم 8 گیگابایتی (که البته قابل ارتقاست) باعث تعلل در خرید می‌شود. با این حال ایراداتی که وارد شد، غیرقابل حل نیست و می‌توان با صرف هزینه بیشتر با آن کنار آمد.

 

نقاط قوت

صفحه نمایش مناسب برای تولید محتوا

کیبورد خوش‌ ساخت

پردازنده (CPU) قوی

کارت گرافیک خوب با توجه به قیمت

سیستم خنک کنندگی بدون ایراد

نقاط ضعف

حافظه و رم پایین‌تر از حد انتظار

جذب اثر انگشت در پشت صفحه

نبود درگاه SD Card

لولای در ظاهر بی‌کیفیت

2 در مورد “بررسی لپ‌تاپ گیمینگ لنوو Legion 5: بچه اژدها!”

  1. بسیار عالیست ! بررسی بسیار عالی بود . ای کاش کانال یوتوب ودیویی قرار میدادید .

    من لپ تاپ هلیوس 300 ایسر رو ترجیح میدم حرفه ای تر هست و زیباتر و بهتر !

    1
    4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH