تراشه A16 Bionic اپل با استفاده از فرآیند 3 نانومتری TSMC تولید نخواهد شد!

نخستین نسل از فرآیند تولید 3 نانومتری کمپانی TSMC کماکان از ساختار ترانزیستوری تکامل‌یافته FinFET استفاده می‌کند. این ساختار از قدمتی 20 ساله برخوردار است. گزارشات اولیه نشان می‌دهند که تولید انبوه این فرآیند در 3 ماهه سوم سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.

تراشه‌ 3 نانومتری شرکت اپل جهت به‌کارگیری در سری آی‌فون 14 بایستی در موعد مقرر تحویل کمپانی شود. با این‌حال یک گزارش جدید به موضوعات شگفت‌انگیزی اشاره کرده است. گزارشات اخیر ادعا می‌کنند که تولید انبوه فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC در 3 ماهه چهارم سال 2022 آغاز خواهد شد. نخستین مجموعه از ظرفیت تولیدی کمپانی به‌طور مساوی میان شرکت‌های اپل و اینتل توزیع خواهد شد.

بدیهی است که تولید تراشه در 3 ماهه چهارم سال 2022 برای تامین تقاضای مداوم آی‌فون 14 بسیار دیرهنگام خواهد بود. این پدیده بدان معناست که پردازنده A16 Bionic اپل از فرآیند 3 نانومتری TSMC استفاده نخواهد کرد. در واقع پردازنده پرچم‌دار نسل بعدی اپل کماکان با استفاده از فرآیند 4 نانومتری کمپانی تایوانی تولید خواهد شد. بدین‌ترتیب فرآیند تولید 3 نانومتری TSMC به منظور ساخت تراشه M3 اپل برای کامپیوترهای مک به‌کار گرفته می‌شود.

طرح حدس و گمان در رابطه با محصولات شرکت اینتل کار آسانی نیست. پردازنده‌های نسل سیزدهمی Core از خانواده Raptor Lake دارای معماری 10 نانومتری Intel 7 خواهند بود. همچنین پردازنده‌های نسل چهاردهمی Core از سری Meteor Lake نیز ظاهر آنقدرها هم سریع نخواهند بود. گزارشات پیشین نشان می‌دهند که تراشه 4 نانومتری A16 Bionic با اسم رمز Crete عرضه می‌شود. هسته‌های پردازشی بزرگ و کوچک این تراشه به‌ترتیب به نمونه‌های Avalanche و Blizzard ارتقاء خواهند یافت. عملکرد این تراشه در مقایسه با مدل A15 Bionic حدودا 20 درصد بهبود خواهد یافت.

گمانه‌زنی‌ها پیرامون تراشه A16 Bionic اپل

بر اساس گزارشات پیشین، پردازنده A16 Bionic از فناوری فرآیند N4P کمپانی TSMC استفاده خواهد کرد. این فناوری در واقع ورژن ارتقایافته فرآیند 5 نانومتری معمولی به‌شمار می‌رود. با این‌حال تکنولوژی مذکور کماکان در سطحی پایین‌تر از فرآیند 4 نانومتری قرار می‌گیرد. TSMC پیش‌تر قصد داشت تا فناوری فرآیند 3 نانومتری خود را در 6 ماهه دوم سال 2022 به تولید انبوه برساند. با این‌حال کمپانی تایوانی در پروژه فناوری فرآیند 3 نانومتری خود با موانع و چالش‌هایی مواجه شده است و این فرآیند احتمالا در موعد زمانی مقرر به مرحله تولید انبوه نخواهد رسید.

این پدیده احتمالا بدان معناست که در سال آینده شرکت اپل بر ارتقاء عملکرد سری آی‌فون 14 تمرکز نخواهد کرد. در واقع غول کوپرتینویی بایستی کارآیی سایر سخت‌افزارها و پارامترهای دیگر نظیر دوربین را ارتقاء دهد. بنابراین کاربران نبایستی از سری آی‌فون 14 اپل انتظارات عملکردی فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

شرکت اپل احتمالا در سری آی‌فون 14 خود از نمایشگر با طراحی حفره کروی‌شکل استفاده خواهد کرد؛ اقدامی که به یکی از موضوعات مهم برای بحث و گفتگو تبدیل شده است. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که شرکت اپل از زمان عرضه آی‌فون X در سال 2017 همواره برای هندست‌های خود از نمایشگر با طراحی ناچ‌دار بهره گرفته است. کمپانی آمریکایی تا پیش از عرضه سری آی‌فون 13 برای مدت 4 سال هیچ‌گونه تغییری را در طراحی ناچ اعمال نکرد. حتی سری آی‌فون 13 نیز کماکان از ناچ بهره می‌گیرد؛ اما این‌بار اندازه آن کمی کوچکتر شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH