آی‌فون 14 مکس اپل احتمالا مجهز به یک نمایشگر 120 هرتزی خواهد بود

وبسایت The Elec بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط منابع زنجیره تامین در کشور کره ادعا می‌کند که تسلط ال‌جی در زمینه تولید پنل‌های LTPO مقرون‌به‌صرفه نهایتا تا حدی افزایش یافته که این شرکت موفق به دریافت سفارش تولید بخشی از نمایشگرهای مورد نیاز سری آی‌فون 14 اپل شده است. پیش از این اپل تصمیم داشت تا در گوشی آی‌فون 14 مکس خود از یک پنل استاندارد LTPS با نرخ نوسازی 60 هرتزی یا یک پنل پیشرفته‌تر LTPO با نرخ نوسازی 120 هرتزی استفاده کند. اما اکنون به‌نظر می‌رسد که ال‌جی از آزمایشات سخت‌گیرانه شرکت اپل سربلند بیرون آمده و نقش‌آفرینی خود به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان نمایشگرهای LTPO برای‌ سری آی‌فون 14 را تضمین نموده است.

بر اساس گزارشات، کمپانی کره‌ای نه‌تنها پنل‌های LTPO مورد نیاز آی‌فون 14 مکس را تولید خواهد کرد؛ بلکه به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان نمایشگر برای آی‌فون 14 پرو مکس نیز فعالیت می‌کند. گوشی‌های آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس به‌جای استفاده از نمایشگر ناچ‌دار از پنلی با طراحی حفره کروی‌شکل بهره خواهند برد. بدین‌ترتیب دوربین سلفی درون حفره کروی قرار گرفته و بقیه اجزای سیستم فیس آی‌دی نیز به قسمت زیرین پنل نمایشگر منتقل می‌شوند. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که نمایشگر کوچک‌تر 6.06 اینچی آی‌فون 14 پرو با نرخ نوسازی 120 هرتزی صرفا توسط شرکت سامسونگ تولید خواهد شد.

از آن‌جا که ال‌جی به منظور ساخت پنل‌های LTPO اقدام به تغییر کاربری خطوط تولید مورد استفاده برای مونتاژ نمایشگرهای 60 هرتزی LTPS اپل نموده است؛ لذا میزان پنل‌های LTPO قابل ارائه توسط این شرکت در مقایسه با نمایشگرهای تولید شده برای سری آی‌فون 13 کمتر خواهد بود.

نهایتا کمپانی چینی BOE نیز به‌عنوان سومین تامین‌کننده طرف قرارداد اپل، باقی پنل‌های مورد نیاز این شرکت را تولید خواهد کرد. سیاست ال‌جی در زمینه پنل‌های LTPO نیز احتمالا این است که تولید نمایشگرهای ساده‌تر با حاشیه سودآوری کمتر را به BOE واگذار نموده و در عین‌حال با تولید پنل‌های پیچیده‌تر LTPO جایگاه خود در زنجیره تامین نمایشگرهای اپل را ارتقاء دهد.

داستان موفقیت ال‌جی در زمینه تولید پنل‌های LTPO به منزله یک پیروزی برای اپل نیز به‌شمار خواهد رفت؛ زیرا بدین‌ترتیب غول کوپرتینویی قادر خواهد بود تا وابستگی انحصاری خود به سامسونگ برای تامین مهم‌ترین قطعات مورد نیاز آ‌ی‌فون را کاهش دهد. بر اساس اعلام وبسایت The Elec بی‌تردید شرکت سامسونگ کماکان سهم بزرگی از تولید پنل‌های حفره‌دار 120 هرتزی برای گوشی آی‌فون 14 پرو مکس اپل را به خود اختصاص خواهد داد. اما گرایش ال‌جی به سمت تولید پنل‌های پیشرفته LTPO و تبدیل شدن به یکی از تامین‌کنندگان کلیدی طرف قرارداد اپل واقعیتی است که یک موقعیت برد-برد را برای اپل و دومین تولیدکننده بزرگ نمایشگرهای اولد در کره رقم خواهد زد.

اکنون مدت‌ها است که اپل خواهان پایان دادن به انحصار سامسونگ در زمینه تامین نمایشگرهای اولد آی‌فون‌های خود است. سامسونگ بابت تولید پنل‌های پیشرفته خود پول زیادی را از اپل دریافت می‌کند و غول کوپرتینویی با افزودن نام ال‌جی و BOE به فهرست شرکت‌های تامین‌کننده نمایشگرهای مورد نیاز خود تلاش می‌کند تا هزینه تولید آی‌فون‌هایش را کاهش دهد. به همین دلیل اپل قصد دارد تا نمایشگرهای مورد نیاز مدل‌های پایه سری آی‌فون 14 در سال آینده را از شرکت‌های ال‌جی و BOE خریداری نماید؛ رویکردی که نمونه مشابه آن امسال برای گوشی‌های آی‌فون 13 مینی و آی‌فون 13 نیز عملی شد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها شرکت BOE در سال آینده سهم خود از بازار تولید نمایشگر آی‌فون را به 20 درصد از حدودا 200 میلیون واحد پنل مورد نیاز اپل ارتقاء خواهد داد. انتظار می‌رود که امسال کمپانی چینی حدودا 15 میلیون پنل را در اختیار اپل قرار دهد؛ در حالی‌که این رقم در سال 2022 احتمالا به 45 میلیون واحد افزایش خواهد یافت. بر اساس پیش‌بینی‌ها رقیب اصلی سامسونگ یعنی ال‌جی نیز سهم خود از بازار نمایشگرهای آی‌فون را از 50 به 60 میلیون واحد افزایش خواهد داد. نهایتا سامسونگ نیز 130 میلیون واحد پنل نمایشگر را در اختیار اپل قرار خواهد داد. اگرچه این رقم تقریبا مشابه تعداد پنل‌های اولدی است که سامسونگ در سال جاری برای اپل ارسال می‌کند؛ اما بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان تولید کلی آی‌فون در سال 2022 افزایش خواهد یافت. بنابراین شرکت‌های ال‌جی و BOE اساسا در حال تصاحب بخشی از سهم سامسونگ در زنجیره تامین نمایشگرهای آی‌فون هستند. لذا در سال آینده سهم سامسونگ از این بازار احتمالا به 50 درصد کاهش خواهد یافت؛ پدیده‌ای که در تاریخ تولید پنل‌های اولد آی‌فون بی‌سابقه بوده و به منزله یک نقطه عطف برای اپل به‌شمار خواهد رفت. غول کوپرتینویی از زمان معرفی گوشی پر زرق وبرق آی‌فون X در سال 2017 همواره ناچارا به دشمن دیرینه خود وابسته بوده است.

با توجه به آخرین اطلاعات لو رفته پیرامون تامین‌کنندگان احتمالی پنل‌های نمایشگر سری آی‌فون 14 و فناوری‌های به‌کارگیری شده برای ساخت آن‌ها پیش‌بینی می‌شود که در سال 2022 شرکت اپل 4 مدل مختلف آی‌فون با مشخصات زیر را به بازار عرضه کند:

  • آی‌فون 14 مجهز به نمایشگر 6.1 اینچی 60 هرتزی با طراحی ناچ‌دار که این پنل توسط شرکت‌های ال‌جی و BOE تولید خواهد شد.
  • آی‌فون 14 مکس مجهز به نمایشگر 6.7 اینچی 120 هرتزی با طراحی ناچ‌دار که این پنل توسط شرکت ال‌جی تولید خواهد شد.
  • آی‌فون 14 پرو مجهز به نمایشگر 6.1 اینچی 120 هرتزی با طراحی حفره کروی‌شکل که این پنل توسط شرکت سامسونگ تولید خواهد شد.
  • آی‌فون 14 پرو مکس مجهز به نمایشگر 6.7 اینچی 120 هرتزی با طراحی حفره کروی‌شکل که این پنل توسط شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی تولید خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH