شیائومی از رابط کاربری جدید MIUI 13 با برخی اصلاحات امنیتی رونمایی کرد

کمپانی شیائومی در جریان برگزاری رویداد بزرگ روز گذشته خود از محصولات متعددی رونمایی کرد. لی جون؛ مدیرعامل و موسس کمپانی، این مراسم را با رونمایی از جدیدترین رابط کاربری شیائومی موسوم به MIUI 13 آغاز کرد. رابط کاربری جدید با امنیت بالاتر و امکانات پیشرفته‌تر در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران منتشر خواهد شد.

همچنین MIUI 13 به چندین دستگاه مختلف شیائومی مانند اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها، گجت‌های پوشیدنی هوشمند، لوازم خانگی هوشمند و دستیار صوتی XiaoAI امکان می‌دهد تا با شیوه‌ای کاملا متفاوت نسبت به گذشته در بستر یک شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

حفاظت از حریم خصوصی یکی از دغدغه‌های اساسی کاربران گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود؛ لذا شیائومی نوعی فرآیند اعتبارسنجی 3 مرحله‌ای را اجرا نموده است. اگرچه به‌نظر می‌رسد که این مشخصه صرفا در برخی مناطق خاص قابل استفاده خواهد بود.

لایه ابتدایی شامل تشخیص چهره بوده و در ادامه واترمارک مربوط به شناسه کاربر خوانده می‌شود. در لایه نهایی نیز از تکنیکی موسوم به “محافظت در برابر کلاه‌برداری الکترونیکی” استفاده می‌شود.

امکانات امنیتی MIUI 13

مشخصه تشخیص چهره روی شناسایی قسمت فوقانی بدن متمرکز شده است. کاربر گوشی را در مقابل صورت خود قرار می‌دهد؛ اما هندست همه چیز از کمر به بالا را ثبت می‌کند. بنابراین سایر افراد با ساختار بدنی متفاوت حتی در صورت برخورداری از چهره مشابه نیز دیگر اجازه ورود نخواهند داشت. مشخصه “محافظت در برابر کلاه‌برداری الکترونیکی” تاریخچه‌ای از وبسایت‌ها و دستگاه‌هایی با ریسک تزریق بدافزار را در اختیار دارد. همچنین دفترچه کاملی از شماره تلفن‌های خرابکار در دستگاه ذخیره شده و کاربر گوشی پیش از پذیرش تماس‌ها از این موضوع مطلع می‌شود.

فونت جدید MIUI 13

همچنین شیائومی در رابط کاربری MIUI 13 از فونت جدیدی موسوم به means بهره گرفته است. دانلود این فونت به لحاظ تجاری رایگان بوده و کاربران قادر به نصب آن خواهند بود. فونت جدید از نوع sans-serif بوده و حروف، علائم و اعداد را ساده‌سازی می‌کند. حذف عناصر تزئینی در این فونت کاملا مشهود است؛ اما در عین‌حال شیائومی فونت جدید خود را از نظر فاصله‌گذاری و فرم ظاهری کاراکترها متقارن‌تر نموده است.

تغییرات ظاهری نه‌تنها در فونت بلکه در رنگ‌آمیزی‌ها نیز به چشم می‌خورند. کلیه هندست‌های مجهز به رابط کاربری MIUI 13 به گزینه‌های جدید برای تصاویر پس‌زمینه دسترسی خواهند داشت. در این‌حالت با روشن شدن نمایشگر، گل‌ها از یک سمت صفحه شکوفا می‌شوند. همچنین ویجت‌های متعدد بازطراحی شده از قابلیت ترازبندی بهتر در یک شبکه برخوردار هستند.

ویجت‌های MIUI 13

قابلیت دسترس‌پذیری روی سایر دستگاه‌ها یکی دیگر از تغییرات قابل‌توجه در رابط کاربری MIUI 13 به‌شمار می‌رود. شیائومی علیرغم تعداد محدود تبلت‌های خود رابط MIUI Pad را برای این دستگاه‌ها طراحی نموده است. MIUI Pad مشخصا جهت کار روی دستگاه‌های مجهز به نمایشگر بزرگ تولید شده است. اگرچه در رابطه با عرضه این رابط کاربری برای اسمارت‌فون می میکس فولد هیچ صحبتی مطرح نشده است؛ اما به‌نظر می‌رسد که این سناریو نهایتا عملی خواهد شد؛ زیرا در این دستگاه، قابلیت مولتی تسکینگ نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

به گفته شیائومی در حال حاضر بیش از 3000 برنامه برای پشتیبانی از این مشخصه توسعه یافته است. رابط مذکور با ژست‌های حرکتی مخصوص پد نظیر کشیدن (drag)، حرکات کششی 2 انگشت جهت تغییر اندازه، کشیدن و رها کردن یا اجرای مستقیم یک اپلیکیشن در یک پنجره کوچک عرضه می‌شود.

MIUI 13 برای تمامی اکوسیستم‌ها

اکنون پرسش اساسی این است که رابط کاربری MIUI 13 چه زمانی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت؟ در پاسخ به این پرسش بایستی اعلام کرد که رابط کاربری جدید در آینده‌ای بسیار نزدیک منتشر خواهد شد. MIUI 13 در ژانویه سال 2022 برای گوشی‌های سری شیائومی 12، شیائومی Mi 11 و چندین تلویزیون برند ردمی عرضه خواهد شد. در واقع شیائومی هنگام طراحی MIUI 13، تولیدات ردمی و پوکو را نیز مدنظر قرار داده است؛ برندهایی که امروزه به‌صورت کاملا مستقل فعالیت می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH