عرضه ارز دیجیتال همراه اول؛ آغاز راه توسعه اقتصادی کشور

همراه اول با معرفی پروژه بلاکچین خود قصد دارد تا از توکن و ارز دیجیتال همراه نیز رونمایی کند، اتفاقی که موجب رشد مسیر استفاده از رمز ارزها در کشور خواهد شد.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل‌های نوآورانه یا تلکام 1400 از تاریخ دوم تا پنجم دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

این رویداد هر ساله به محلی برای معرفی فناوری‌های جدید حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط شرکت‌های داخلی و خارجی تکنولوژی محور تبدیل شده است و امسال هم شرکت‌های متعددی از جمله همراه اول در این نمایشگاه شرکت کردند. در واقع همراه اول یکی از شرکت‌هایی بود که با دست پر به بیست و دومین نمایشگاه تلکام حاضر شد و از پروژه‌های متعددی از جمله سامانه بلاکچین و ارز دیجیتال همراه رونمایی کرد.

از زمان ورود ارزهای دیجیتال به کشور و ترند شدن این فناوری، ایجاد و توسعه یک رمزارز ملی و بومی از جمله اهداف سازمان‌ها و نهادهای دولتی بوده، اتفاقی که تاکنون به صورت جدی پیگیری نشده و باعث شده تا بازار رمزارزها در حیطه پلتفرم‌های خارجی باشد. کما اینکه ما در کشور از نظر دانش فنی هیچ ضعفی در حوزه ساخت و بهره‌برداری از سامانه‌های مبتنی بر بلاک‌چین و همچنین راه‌اندازی توکن و رمزارز نداریم.

همه می‌دانیم که رمزارزها نقش گسترده‌ای در آینده مالی و اقتصادی جهان ایفا خواهند کرد، بنابراین، هرچه زودتر در داخل کشور به رشد و توسعه این فناوری روی بیاوریم، از عقب ماندگی در زمینه رمزارزها در آینده جلوگیری خواهیم کرد. اتفاقی که امروز توسط همراه اول رخ داده و نمونه‌ای از دیدگاه مبتنی بر رشد و توسعه بلاکچین و رمزارزها به جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این تکنولوژی و جلوگیری از عقب ماندگی در آینده است.

پلتفرم بلاکچین همراه اول

همراه اول یکی از شرکت‌های برجسته عرصه فناوری در کشور و منطقه محسوب می‌شود و طی سال‌های اخیر با راه‌اندازی پلتفرم‌های متعدد در حوزه‌های زیرساختی کشور، به رشد و توسعه حوزه تلکام و ICT کمک قابل توجهی نموده است. مرکز تحقیقی و توسعه همراه اول در آخرین پروژه خود به ساخت پلتفرم بومی بلاکچین روی آورده است. این پروژه در واقع یک شبکه بلاکچینی مبتنی بر کروم (Quorum) به شکل نیمه‌متمرکز و مبتنی بر مجوز راه‌اندازی می‌شود.

ارز دیجیتال همراه اول

طبق اعلام همراه اول نوع حاکمیت این شبکه مانند شرایط و چگونگی ورود اعضای جدید به آن، توسط اعضای اصلی که شامل همراه اول به عنوان ارائه‌دهنده بستر می‌شود،‌ تعیین می‌گردد.

توکن و ارز دیجیتال همراه اول

اما در این پلتفرم بومی بلاکچین یک توکن اصلی به نام رمز ارز همراه وجود دارد که کاربران با استفاده از آن می‌توانند از خدمات متنوع تعریف شده بهره‌مند شوند، این خدمات شامل پرداخت‌های مربوط به انواع خدمات همراه اول مانند خرید بسته اینترنت است و طبق اعلام همراه اول به مرور زمان گسترش می‌یابد.

توکن چیست؟

برای درک بهتر این موضوع باید گفت که توکن بخشی از یک دارایی یا خدمت است، توکن‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند، نوع اول توکن پرداخت یا معاملاتی است که برای استفاده در سیستم‌های پرداخت الکترونیکی استفاده می‌شود و معمولا دارای یک ارزش است، مورد دوم توکن‌های کاربردی است که تحت عنوان اپلیکیشن برای استفاده از خدمات و سرویس‌های یک مجموعه استفاده می‌شود و توکن‌های مالکیتی نوع دیگری از توکن‌ها هستند که مالکیت یک دارایی را به فرد می‌دهند.

به این ترتیب توکن‌ها کاربردهای مختلفی دارند و امروزه در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، البته کاربرد توکن‌ها در ایران نامشخص است و قوانین معینی نیز در این حوزه وضع نشده است، اما پروژه بلاکچین همراه اول که با عرضه توکن همراه تکمیل می‌شود، می‌تواند آغاز راه استفاده رسمی، قانونی و گسترده از توکن‌ها باشد.

با توجه به توسعه بهره‌وری از پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین در سراسر دنیا و همچنین ارائه خدمات و سرویس‌های متنوع با سیستم‌های نوین شامل توکن و رمزارزها، این یک اصل ضروری برای آینده کشور خواهد بود تا به این عرضه ورود پیدا کرده و به جای ممانعت و سنگ‌اندازی، مسیر پیشرفت برای دیگر پلتفرم‌های این حوزه را نیز هموار کنیم.

ضرورت توسعه سامانه بلاکچین همراه اول

از جمله مهم‌ترین ضرورت‌‌های راه‌اندازی پلتفرم بومی بلاکچین و ارز دیجیتال و توکن همراه اول، بومی‌سازی و تامین نیاز به شبکه بلاکچین تحت مجوز برای کسب‌وکارهای مبتنی بر بلاکچین در داخل کشور است، اتفاقی که تاکنون رخ نداده و به نوعی به یک چالش بزرگ بر سر راه توسعه کسب‌و‌کارهای مبتنی بر بلاکچین نیز تبدیل شده است.

همچنین توسعه چنین سرویس‌هایی می‌تواند به ایجاد یک بستر غیرمتمرکز، شفاف و ایمن با پتانسیل انجام تعاملات مالی در کشور تبدیل شود، اتفاقی که در دوران تکرار اختلاس‌ها و دست‌‌اندازی به سرمایه مردم می‌تواند به عنوان یک راه‌کار جامع جهت جلوگیری از تخلفات مالی کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

ارز دیجیتال همراه اول

البته همراه اول در نظر دارد با راه‌اندازی توکن و رمز ارز همراه به ایجاد مدل‌های کسب‌وکار جدید و ارائه سرویس‌های نوین مالی و غیرمالی توسط این شرکت نیز روی بیاورد و پلتفرم بلاکچین همراه اول به عنوان یک سامانه قابل اعتماد و شفاف و البته بومی برای ایجاد کسب‌و‌کارهای نوین مورد استفاده قرار گیرد.

راه‌اندازی این پروژه موجب تولید و استفاده از ظرفیت‌های جدید و نوینی خواهد شد که در حوزه‌های مختلف قابل بهره‌برداری است، ظرفیت‌هایی که متاسفانه تاکنون اهمیت چندانی به آن‌ها داده نشده و حتی گاها ممانعت‌هایی وجود داشته که روند روبه‌جلو در حوزه بلاکچین و استفاده‌های اقتصادی از ظرفیت‌‌های این را متوقف کرده است.

کارکردهای بلاکچین در صنایع اساسی

اما با توجه به سامانه بلاکچین همراه اول می‌توان انتظار داشت، این پروژه در حوزه‌های اقتصاد، فناوری‌های مالی و سایر خدمات نوین مورد استفاده قرار بگیرد، از این پروژه می‌توان در صنعت پرداخت و برای وام‌دهی غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی نیز بهره‌برد. همچنین ظرفیت‌های پروژه بلاکچین ملی همراه اول در تمام حوزه‌های کسب‌وکار که نیازمند تعامل چند عضو بر پایه شفافیت، امنیت، عدم اعتماد و اتوماسیون هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، به ویژه در حوزه‌های زنجیره تامین، رومینگ و مدیریت هویت غیرمتمرکز قابل استفاده است.

راه‌اندازی اولین توکن ارز دیجیتال همراه اول که در سامانه بومی بلاکچین این شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت، باب جدیدی در بحث بهره‌وری از فناوری بلاکچین در جهت توسعه کسب‌و‌کارهای نوین و همچنین ارائه خدمات بهتر به کاربران و مشترکان خواهد گشود. اتفاقی که تاکنون مثال آن را در ایران تجربه نکردیم و آزمون و خطایی در این زمینه رخ نداده به همین علت شاید موضوع اعتمادسازی به این پلتفرم یکی از اولین اهداف همراه اول در مسیر توسعه سامانه بلاکچین این شرکت باشد.

البته خدمات متنوع و جذاب ارائه شده با این سامانه بلاکچین می‌تواند موتور محرکی برای استقبال و اقبال عمومی نسبت به این فناوری نسبتا نوین و ناآشنا در کشور باشد.

دستاوردهای توکن و ارز دیجیتال همراه اول

همراه اول اعلام کرده که راه‌اندازی پلتفرم بلاکچین خود، دستاوردهای متعددی برای این شرکت و البته استارتاپ‌های این حوزه خواهد داشت، اما شاید بتوان مهم‌ترین ماحصل این پروژه را راه‌اندازی شبکه ملی بلاکچین با قابلیت توسعه افقی و عمودی دانست، شبکه‌ای که توسط افراد و کسب‌و‌کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته مجددا باید بگوییم این ظرفیت‌ها در کشور به تازگی ایجاد شده و همراه اول در تلاش است تا ابزار لازم برای توسعه کسب‌و‌کارهای نوین و تکنولوژی محور را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

اما از خدمات متنوعی که همراه اول با راه‌اندازی این پروژه ارائه خواهد داد می‌توان به عرضه توکن اصلی شبکه به نام رمزارز همراه، عرضه توکن وفاداری با قابلیت تبدیل به رمز ارز همراه و بالعکس، عرضه توکن پایدار با پشتوانه دارایی خارج از زنجیره و همچنین پشتوانه سایر توکن‌ها و در نهایت راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز جهت مبادلات توکن‌های موجود و آینده اشاره کرد.

ارز دیجیتال همراه اول

همانطور که گفته شد، پروژه بلاکچین همراه اول اتفاق تازه‌ای در کشور است و شاید ماهیت و نحوه استفاده از توکن و ارز دیجیتال همراه برای بسیاری از کاربران ناشناخته باشد که همراه اول باید در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهد. امیدداریم این اتفاق باعث شود تا نظام قانون‌مند و جامعی در حوزه بلاکچین، رمزارزها و توکن‌ها تهیه شود تا در ابتدا ده‌ها پلتفرم فعال در این حوزه بتوانند براساس قوانین کشور به فعالیت خود ادامه دهند و همچنین مسیر ورود دیگر شرکت‌های بزرگ کشور برای سرمایه‌گذاری و توسعه این حوزه در کشور هموار شود.

متاسفانه طی سال‌های اخیر غفلت از فناوری‌های نوین و عقب‌ماندگی در بخش‌های تکنولوژی محور، ارتباطی و اقتصادی باعث شده تا ضرر هنگفتی متحمل استارتاپ‌ها شود، اما ساخت و توسعه پروژه بلاکچین همراه اول و عرضه رمز ارز و توکن همراه می‌تواند مانع تکرار این تجربه در آینده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH