هشدار ثبت احوال به بانک‌ها؛ دریافت کپی مدارک هویتی ممنوع است!

از چند ماه پیش، سازمان اداری و استخدامی کشور، اعلام کرده بود که دریافت کپی مدارک هویتی، از جمله کپی شناسنامه و کارت ملی، توسط دستگاه‌های اجرایی کشور ممنوع است.

با استفاده از سامانه احراز هویت ثبت احوال، اصلا نیازی به دریافت کپی مدارک هویتی نیست و در حال حاضر، استفاده از روش‌های سنتی از این دست، منسوخ شده است؛ اما متاسفانه علیرغم ارسال بخشنامه‌‌های متعدد به سازمان‌ها و بانک‌ها در رابطه با لزوم رعایت این موضوع؛ همچنان برخی از ادارات و بانک‌های سراسر کشور از مراجعان خود، کپی شناسنامه و کارت‌ملی، درخواست می‌کنند.

در سال‌های اخیر اقدامات بسیاری در جهت تحقق دولت الکترونیک انجام شده و هزینه‌های بسیاری در این راه صرف شده است؛ اما متاسفانه مدیران برخی ادارات، همچنان بر روش‌های قدیمی خود پافشاری می‌کنند و در سازگار شدن با تکنولوژی‌های روز، ناتوانند.

موضوع دریافت کپی مدارک هویتی، علاوه بر تحمیل زحمت و هزینه اضافی به مراجعان ادارات و بانک‌ها، باعث اسراف در مصرف کاغذ و صرف بودجه بیشتر جهت واردات کاغذ می‌شود. همچنین استفاده از سامانه احراز هویت ثبت احوال، به لحاظ امنیتی مطمئن‌تر و معتبرتر است.

در نشستی که روز گذشته با حضور مدیران بانک مرکزی، سازمان اداری و استخدامی و سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد؛ مجددا در رابطه با عدم دریافت کپی مدارک هویتی به بانک‌ها هشدار داده شد.

در این نشست، علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: مشکل این است که برخی قوانین تاکید دارند که مدارک برای ارائه به نهادهای نظارتی باید نگهداری شود و این موضوع با بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک در تناقض است؛ با این حال همواره به بانک‌ها در این باره توضیح داده می‌شود و در حال حاضر، ۹۹ درصد بانک‌های دولتی، این موضوع را رعایت می‌کنند.

قیطاسی در پایان گفت: در صورتی که مشتریان بانک‌ها، با چنین مشکلی مواجه شدند می‌توانند به واحد رسیدگی به شکایات همان بانک مراجعه کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH