AMD از پردازنده‌های لپ‌تاپی جدید سری رایزن 6000 رونمایی کرد

اکنون با برگزاری نمایشگاه CES 2022 علاقه‌مندان به لپ‌تاپ لحظات هیجان‌انگیزی را تجربه می‌کنند؛ چرا که طی مدت 12 تا 24 ماه گذشته شاهد بهبود سالیانه عملکرد در این حوزه نبوده‌ایم. به تازگی کمپانی AMD ضمن برگزاری نمایشگاه CES 2022 از پردازنده‌های لپ‌تاپی جدید خود از جمله مدل Ryzen 6980HX رونمایی کرد. این پردازنده مجهز به 8 هسته و 16 رشته پردازشی بوده و با حداکثر فرکانس 5 گیگاهرتز فعالیت می‌کند.

پردازنده‌های خانواده رایزن 6000 از سری H با کارآیی بالا و سری U با قابلیت حمل‌پذیری فوق‌العاده تشکیل می‌شوند. AMD به لطف استفاده از فرآیند تولید 6 نانومتری کمپانی TSMC موفق به دستیابی به چنین فرکانس پردازشی بالایی شده است. معماری به‌روزرسانی شده +Zen 3 به AMD امکان می‌دهد تا توانایی رقابتی و عملکردی پردازنده‌های خود را در برابر پردازنده‌های جدید نسل دوازدهمی سری Core شرکت اینتل افزایش دهد. جدول مربوط به مقایسه مشخصات پردازنده‌های مختلف سری رایزن 6000 در ادامه قابل رویت است:

نکته: میزان حافظه کش در مدل‌هایی با تعداد هسته‌های یکسان نیز متفاوت است

بر اساس اعلام AMD عملکرد CPUهای جدید در زمینه پردازش تک رشته‌ای و چندرشته‌ای به‌ترتیب 11 و 28 درصد ارتقاء یافته است. در رابطه با سرعت گرافیک یکپارچه نیز بایستی خاطرنشان کرد که اکنون به لطف استفاده از معماری گرافیکی جدیدتر RDNA 2 شرکت AMD، سرعت پردازنده گرافیکی در مقایسه با سری رایزن 5000 تا 2 برابر افزایش یافته است.

بعلاوه پردازنده‌های جدید سری رایزن 6000 مجهز به امکاناتی جهت صرفه‌جویی در میزان مصرف انرژی هستند. این امکانات موجب هماهنگ‌سازی میزان انرژی مصرفی تراشه با فرآیند در حال پردازش خواهند شد. به‌عنوان مثال وجود چنین مشخصه‌ای موجب کاهش حداکثر 30 درصدی میزان مصرف انرژی حین برقراری تماس‌های ویدیو کنفرانس می‌شود. به‌طور کلی پلتفرم جدید به اندازه‌ای کارآمد است که با به‌کارگیری آن در برخی لپ‌تاپ‌ها امکان پخش ویدیو برای مدت 1 روز کامل فراهم خواهد شد. بعلاوه پلتفرم رایزن 6000 با اصلاحات سیستمی قابل‌توجه مانند اتصال USB 4، درگاه PCIe 4 و وای‌فای 6E عرضه می‌شود. اتصال USB 4 یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها به‌شمار می‌رود. این قابلیت مشخصا مناسب کاربران خلاقی است که مایل به اتصال دستگاه‌های خارجی متعددی به لپ‌تاپ خود هستند.

اگرچه حداکثر پهنای باند احتمالا با استاندارد تاندربولت 4 و فناوری شرکت اینتل برابری نخواهد کرد؛ اما اتصال USB 4 به کاهش شکاف سرعتی در سطحی بسیار بهتر از USB 3.2 کمک خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد که AMD به روند رو به پیشرفت خود ادامه داده و کمپانی تولیدکننده تراشه برای جلب نظر سایر شرکت‌ها جهت استفاده از پلتفرم خود با تمام قوا تلاش خواهد کرد. AMD اخیرا در زمینه ساخت یک CPU SKU ویژه برای لپ‌تاپ‌های جدید سری ThinkPad Z با شرکت لنوو همکاری نموده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها محصولات مجهز به پردازنده‌های جدید رایزن در ماه فوریه به بازار عرضه خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH