اینتل از پردازنده‌های نسل دوازدهمی سری Core-H برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد

اینتل پس از بازگشت باشکوه به بازار پردازنده‌ کامپیوترهای دسکتاپ این‌بار نیز با معرفی دوازدهمین نسل از پردازنده‌های سری Core خود برای دستگاه‌های موبایلی ضمن برگزاری نمایشگاه CES 2022 سروصدای زیادی به‌راه انداخته است.

پردازنده‌های جدید مجهز به حداکثر 14 هسته (شامل 6 هسته کارآمد و 8 هسته کم‌مصرف) هستند. کارشناسان پیش‌تر تصور می‌کردند که پردازنده‌های لپ‌تاپی نسل دوازدهمی اینتل پتانسیل واقعی معماری Alder Lake را به معرض نمایش خواهند گذاشت؛ زیرا عملکرد بسیار بالای سیستم‌های دسکتاپ موجب می‌شود تا افزایش بهره‌وری به بهترین شکل ممکن نمایش داده نشود. آماری که امروز توسط شرکت اینتل به اشتراک گذاشته شده است؛ نشان می‌دهد که CPUهای موبایلی جدید عملکرد بسیار مطلوبی داشته و اکنون کارشناسان بی‌صبرانه منتظر تست آن‌ها در لپ‌تاپ‌های آینده هستند.

سری جدید پردازنده‌های موبایلی نسل دوازدهمی شرکت اینتل بر اساس توان طراحی حرارتی (TDP) در 3 دسته مجزا طبقه‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی شامل سری H با توان 45 وات، سری P با توان 28 وات و سری U با توان 15 الی 19 وات است.

این پردازنده‌ها در طیف بسیار متنوعی از لپ‌تاپ‌ها قابل استفاده بوده و امکان تولید لپ‌تاپ‌هایی با کارآیی بالا، طراحی باریک و مدرن و وزن سبک را فراهم می‌کند. با افزایش شاخص توان طراحی حرارتی، حداکثر کارآیی پردازنده نیز ارتقاء خواهد یافت.

هر دسته از پردازنده‌ها دارای ترکیب متفاوتی از هسته‌، ولتاژ و فرکانس پردازشی جهت دستیابی به اهداف عملکردی مطلوب است. اینتل نشان داده که معماری این شرکت در تمامی رده‌های محاسباتی مقیاس‌پذیر خواهد بود. این پدیده دقیقا همان چیزی است که بازار به آن احتیاج دارد.

اینتل در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2022 از پردازنده‌های نسل دوازدهمی 45 واتی خود موسوم به سری Core-H رونمایی کرد. این خانواده شامل 8 پردازنده مختلف از مدل‌های Core i7،Core i9 و Core i5 است. بایستی خاطرنشان کرد که شرکت‌های سازنده بسته به نوع سیستم خنک‌کننده مورد استفاده خود می‌توانند توان طراحی حرارتی را به 35 وات کاهش یا به 65 وات افزایش دهند.

از نقطه نظر عملکردی نیز پردازنده Core i9-12900HK با وجود 14 هسته، 20 رشته پردازشی و حداکثر فرکانس 5 گیگاهرتز پیشرفته‌ترین مدل به‌شمار می‌رود. بهترین لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن و گیمینگ مبتنی بر پردازنده‌های اینتل از این پس با این CPU به بازار عرضه خواهند شد. اینتل پیش‌بینی می‌کند که در آینده 100 لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌های سری Core-H روانه بازار شود. بر اساس داده‌های ارائه شده توسط اینتل، این محصول سریع‌ترین پردازنده موبایلی تولید شده تا به امروز محسوب می‌شود و حداکثر کارآیی آن احتمالا از تراشه‌های M1 مکس اپل و AMD Ryzen 9 5900HX بیش‌تر خواهد بود.

 

اینتل ادعا می‌کند که پردازنده جدید Core i9-12900HK در مقایسه با CPU نسل قبلی Core i9-11980HK تقریبا 28 درصد سریع‌تر است. همچنین اختلاف کارآیی میان پردازنده‌های قدیمی و جدید در برخی بازی‌ها احتمالا به حداکثر 43 درصد خواهد رسید. به گفته اینتل با عرضه نخستین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های جدید به بازار در ماه فوریه و اجرای تست‌های مختلف روی آن‌ها، کارشناسان مستقل نیز نتایج مشابهی را گزارش خواهند کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH