مشکل قطع چندین باره فیبرهای نوری حامل اینترنت و افت شدید سرعت!

به گزارش آی‌تی‌رسان، ظهر شنبه، ۲۵ دی ۱۴۰۰، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که دو مسیر فیبر نوری که در گرجستان واقع بوده و حامل هزار گیگابایت از ظرفیت اینترنت بین‌الملل کشور بوده‌، قطع و از دسترس خارج شده‌ است.

البته پس از چند ساعت، عصر دیروز، مسیر مذکور تعمیر شده و ظرفیت پهنای باند کاهش یافته، مجددا در دسترس قرار گرفت. اما این اولین بار نیست که با قطع بخشی از فیبرنوری حامل اینترنت، پهنای باند اینترنت بین‌الملل کاهش می‌یابد و مردم را به علت افت شدید سرعت اینترنت، دچار مشکل می‌کند.

طی دو ماه گذشته، یعنی آذر و دی ۱۴۰۰، سه بار فیبرهای نوری حامل اینترنت کشور، در نواحی مختلف، قطع شده است و به دلیل طول کشیدن روند تعمیر کابل‌ها، برای چندین روز متوالی، کاهش شدید پهنای باند و سرعت اینترنت را شاهد بوده‌ایم.

در تاریخ ۱۶ آذر، طبق اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، یک سگمنت از فیبرنوری واقع در محدوده دریایی در نزدیکی قطر و امارات، قطع شد و ۴۳۰ گیگابایت از ظرفیت پهنای باند بین‌الملل، از دست رفت.

تعمیر کابل مذکور چیزی حدود یک ماه به طول انجامید و چند روز پیش، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، در صفحه شخصی خود از تعمیر فیبرنوری مذکور و بازگشت ۴۳۰ گیگابایت پهنای باند از دست رفته، خبر داد.

در تاریخ ۲۸ آذر نیز دوباره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که ۳۰۰ گیگابایت از ظرفیت اینترنت بین‌الملل که توسط روس‌تلکام تامین می‌شد، قطع شده و ظرفیت ذکر شده از شبکه خارج شده است، که البته ظرف یک روز تعمیر و بازیابی شد.

و حالا مجددا دیروز، شاهد قطع دو مسیر دیگر از فیبرهای نوری حامل اینترنت بین‌الملل بوده‌ایم و برای ساعاتی، ظرفیت قابل‌توجهی از پهنای باند اینترنت بین‌الملل که معادل هزار گیگابایت بوده؛ از شبکه خارج شده است.

قطع شدن فیبرهای نوری در خارج از مرزهای کشور و رخ دادن اتفاقاتی از این دست، تصادفی است و شاید نتوان انگشت اتهام را مستقیما به سوی کسی گرفت؛ اما از آن‌جایی که طی دو ماه اخیر، سه بار فیبرنوری حامل اینترنت در نقاط مختلف قطع شده و پهنای باند اینترنت بین‌الملل را به شدت کاهش داده است، لازم است این موضوع علت‌یابی شود، چرا که با رخ دادن مکرر این اتفاق در یک بازه زمانی کوتاه، تصادفی بودن آن، محل سوال است!

از آن‌جایی که وزارت ارتباطات و به طور خاص، شرکت ارتباطات زیرساخت، مسئول تامین پهنای باند شبکه اینترنت کشور است و سرعت و کیفیت اینترنت در ماه‌های اخیر افت شدیدی داشته، شرکت ارتباطات زیرساخت لازم است که علت وقوع قطعی‌های مکرر فیبرهای نوری در نقاط مختلف را بررسی کرده و از وقوع مجدد اتفاقات این چنینی، جلوگیری نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH