مقامات اوکراین، روسیه را به اجرای حملات سایبری علیه وب‌سایت‌های دولتی متهم کردند

پس از وقوع حمله سایبری بزرگی که عملکرد ده‌ها وبسایت دولتی در اوکراین را مختل کرد؛ مقامات این کشور بدون هرگونه تردید انگشت اتهام خود را به‌سوی روسیه نشانه رفتند. بر اساس گزارش نشریه گاردین، وزارت تحولات دیجیتالی اوکراین، روسیه را به‌عنوان مسئول این عملیات خرابکارانه معرفی کرده و ادعا می‌کند که این کشور با به‌راه انداختن یک جنگ ترکیبی در صدد بی‌ثبات کردن وضعیت تنش‌آمیز و از بین بردن اعتماد نسبت به دولت اوکراین است.

اگرچه مقامات اوکراینی در رابطه با شواهد مربوط به انجام حمله از جانب روسیه توضیحات بیش‌تری ارائه نداده‌اند؛ اما شرکت مایکروسافت در اواخر روز شنبه جزئیاتی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد یک کشور متخاصم مسئول اجرای این حمله بوده است. مرکز اطلاعات تهدیدات کمپانی اعلام کرد که این کد یک بدافزار کاملا مخرب بوده و در قالب یک باج‌افزار پنهان شده است. این کد دارای یک یادداشت باج‌گیری، کیف پول بیت‌کوین و یک شناسه پیام رمزنگاری شده است؛ اما از مکانیسم بازیابی استفاده نمی‌کند.

در واقع این بدافزار اطلاعات Master Boot Record (مولفه‌ای در هارد درایو که کامپیوتر شخصی را از نحوه بارگذاری سیستم‌عامل مطلع می‌کند) را پاک کرده و بدافزاری را دانلود می‌کند که صرفا در صدد تخریب فایل‌ها است. کلیه اهداف شناسایی شده در کشور اوکراین مستقر بوده و میان این کمپین و سایر گروه‌ها هیچ‌گونه ارتباط ملموسی وجود ندارد.

روسیه هرگونه دخالت در این حمله سایبری را رد کرده است. سخنگوی ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که اوکراین همه چیز حتی وضعیت آب‌ وهوا را به روسیه نسبت می‌دهد. روسیه از مدت‌ها قبل به استفاده از حملات سایبری برای هدف قرار دادن مخالفان سیاسی خود از جمله اوکراین، ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی متهم شده است.

مایکروسافت اعلام کرده که در رابطه با مرحله فعلی عملیات هک یا دامنه خسارات وارد شده اطمینان خاطر ندارد. هنوز مشخص نیست که آیا این حمله در اوکراین یا خارج از مرزهای این کشور قربانیان دیگری نیز داشته است یا خیر. با این‌حال با اطمینان می‌توان اعلام کرد که زمان‌بندی حمله فارغ از عامل اجرای آن امری مسئله‌ساز است. اوکراین و متحدان این کشور از مدت‌ها قبل نگران بروز نشانه‌هایی از حمله روسیه بوده و مقامات آمریکایی در روز 14 ژانویه (24 دی ماه) ادعا کردند که روسیه سرگرم برنامه‌ریزی برای انجام یک عملیات فریب است تا با کمک آن حملات خود را توجیه نماید. به‌نظر می‌رسد که حمله سایبری اخیر موجب تشدید تنش‌ها میان اوکراین و روسیه شده و زیرساخت‌های دولتی اوکراین را در لحظه حساسی تضعیف نموده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH