معرفی تمام استودیوهای ایکس‌باکس به همراه بازی‌های آن‌ها

به بهانه افزوده شدن استودیوهای اکتویژن به استودیوهای ایکس باکس، در این مقاله قصد داریم تا تمام استودیو های ایکس‌باکس به‌همراه بازی‌های آن‌ها را معرفی کنیم.

مهم‌ترین ویژگی برای یک کنسول، داشتن بازی‌های انحصاری است که بتوانند آن را از دیگر کنسول‌‌ها متمایز سازد. شرکت‌های مایکروسافت، نینتندو و سونی همواره با ثبت قراردادهایی با دیگر بازیسازان، تعدادی بازی انحصاری خریداری می‌کردند و یا با خرید استودیو، انحصاری بودن بازی‌های آینده‌ آن استودیو را تضمین می‌کردند.

خرید انحصاری از دیگر استودیو‌ها می‌تواند به فروش کنسول کمک کند اما کافی نیست. داشتن استودیو و ساخت بازی انحصاری برای فروش بیشتر کنسول بسیار حیاتی است. این درسی است که مایکروسافت در دوران ایکس‌باکس وان آموخت.

ایکس‌باکس در نسل قبل با داشتن تنها شش استودیو توان رقابت با عناوین موفق سونی را نداشت. این کمبود بازی انحصاری مانع بزرگی بر سر راه موفقیت ایکس‌باکس بود و در نهایت باعث شکست آن کنسول شد. ایکس‌باکس در سال 2018 به صورت جدی تقویت استودیوهای خود برای شروع نسل جدید را آغاز کرد.

در بخش اول این مقاله قصد داریم شش استودیو ایکس باکس در نسل قبل و بازی‌های در حال ساخت آنها را معرفی کنیم. شما می‌توانید مورد انتظارترین بازی های 2023 را نیز در آی‌تی‌رسان بخوانید.

دسترسی سریع به هر استودیو:

استودیوهای ایکس‌باکس:

استودیوهای بتسدا:

استودیوهای اکتیویژن‌ بلیزارد:

استودیو های ایکس باکس

343Industries

در سال 2010 استودیو بانجی، سازنده سری بازی‌های هیلو که تبدیل به مهم‌ترین بازی ایکس‌باکس شده بود، این کمپانی را ترک کرد. مایکروسافت که نمی‌توانست فرنچایز هیلو را رها کند، استودیو 343Industries را برای ایکس باکس تاسیس کرد و از همان ابتدا بودجه کلانی را به آن اختصاص داد.

343 Industries استودیو ایکس باکس

از آن روز به بعد این استودیو سه بازی در سری اصلی ساخت که آخرین عنوان، هیلو اینفینیت بود که کمی پیش‌تر عرضه شد. این استودیو بر روی اسپین آف Halo Wars و مجموعه Masterchief Collection نیز کار کرده است.

بازی‌های در حال ساخت:

  •  هیلو اینفینیت تحت عنوان پلتفرمی ساخته شده است تا به مدت ده سال آینده با دریافت بسته‌های الحاقی داستان مستر چیف را ادامه بدهد. با توجه به ثبت کپی رایت جدید توسط مایکروسافت، به‌نظر می‌رسد بسته الحاقی بعدی این بازی، Endless نام دارد.

استودیو ایکس باکس : The Coalition

این استودیو ایکس باکس که کار خود را در سال 2010 آغاز کرد، در طول تاریخ اسم خود را بارها تغییر داده است. در ابتدا با نام Zipline Studios یک بازی برای پلتفرم فیسبوک ساخت. در ادامه با تغییر اسم خود به Microsoft Game Studios Vancouver مشغول ساخت یک بازی برای کینکت و ساخت شبیه‌ساز پرواز برای مایکروسافت شد که هر دو بازی کنسل شدند و تعداد زیادی از سازندگان آن، استودیو را ترک کردند.

The Coalition

در ادامه با تغییر نام خود به Black Tusk Studios با معرفی یک آی‌پی جدید به دنبال ساخت یک سری بازی برای رقابت با سری محبوب هیلو بودند. بعد از گذشت دو سال این بازی نیز کنسل شد زیرا ایکس‌باکس، آی‌پی Gears of War را پس از عرضه سه نسخه موفق به صورت انحصاری، از Epic Games خریده بود. با تغییر نام این استودیو به The Coalition، وظیفه آن تبدیل به گسترش فرنچایز گیرز‌ آف وار شد. این استودیو تا کنون دو بازی در این سری ساخته است.

شما می‌توانید لیست بهترین بازی‌های ایکس باکس را نیز مطالعه کنید.

بازی‌های در حال ساخت:

  • تنها بازی تایید شده برای این استودیو بازی کوچکی هست که برای آشنایی بیشتر این تیم با موتور بازی سازی آنریل انجین 5 انتخاب شده که به تازگی عرضه شده است. همچنین می‌دانیم دموی ماتریکس که در ماه اخیر عرضه شد نیز یکی دیگر از مثال‌های تمرین این استودیو بوده است.
  • با توجه به شایعه‌ها و اخبار، ساخت نسخه سوم سری گیرز آف وار تقریبا تضمین شده است.

استودیو ایکس باکس : Mojang

این استودیو ایکس باکس که در سال 2009 تاسیس شد، خیلی زود با عرضه ماینکرفت در سال 2011 به موفقیت رسید. در سال 2014 که سه سال از عرضه ماینکرفت می‌گذشت، مایکروسافت با رقم باورنکردنی 2.5 میلیارد دلار این استودیو را خریداری کرد.

خیلی زود ایکس‌باکس مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا Mojang استودیو کوچکی با تنها 25 کارمند بود و تنها بازی موفقشان، یعنی ماینکرفت به عقیده خیلی‌ها بعد از سه سال دیگر آینده‌ای نداشت. اما ماینکرفت با گذر زمان و فروش 240 میلیون نسخه، تبدیل به پرفروش‌ترین بازی تاریخ شد. این استودیو همواره برای ماینکرفت محتوای جدید خلق می‌کند و به تازگی اسپین آف موفقی تحت عنوان Minecraft Dungeons  را عرضه کرد.

بازی‌های در حال ساخت:

  • در آینده می‌توانیم ادامه عرضه محتوا برای دو بازی ماینکرفت و ماینکرفت دانجنز را انتظار داشته باشیم.
  • در ایونت سال 2022 ایکس‌باکس یک اسپین آف جدید ماینکرفت با نام ماینکرفت لجندز معرفی شد که در سال 2023 عرض خواهد شد. در این بازی شما درنقش یک فرماندار بازی می‌کنید که هم دهکده خود را مدیریت خواهید کرد و مانند هر بازی استراتژیک دیگر به دیگر دهکده‌ها حمله خواهید کرد. تفاوت این بازی با دیگر بازی‌های استراتژیک این سات که بازی در اصل سوم شخص بوده و شما از نمای فرمانده بازی، دهکده را مدیریت می‌کنید.
  • همچنین امکان عرضه اسپین‌آف‌های جدید از آی‌پی ماینکرفت وجود دارد.

استودیو ایکس باکس : Rare

استودیوی ریر در سال 1984 ساخته شد. این استودیو ایکس باکس در زمان قدیم یکی از بهترین استودیوها بود که نزدیک به 100 بازی برای کنسول‌های قدیمی نینتندو عرضه کرد. در اوایل دهه 2000 که مایکروسافت تازه قصد داشت وارد صنعت بازی شود، نیاز مبرمی به بازی‌های جدید، استودیو بازی سازی و آی‌پی بازی‌ها داشت.

امسال اخباری منتشر شد که در آن زمان مایکروسافت در جهت شروع محکم در این صنعت، برای خرید کمپانی نینتندو اقدام کرده بود. بعد از عدم توافق با نینتندو، به سمت استودیوی ریر که تعداد بسیار زیادی آی‌پی موفق داشت رفت و آن را به همراه آی‌پی‌ها تصاحب کرد.

Rare استودیو ایکس باکس

ریر به همراه مایکروسافت به موفقیت‌های زیادی دست یافت اما عصر تاریک ایکس‌باکس وان دامن این استودیو را نیز گرفت. دورانی که ایکس‌باکس مدیریت بسیار بدی داشت و با تعداد زیادی از استودیوهای خود (همچون بانجی و لاین هد) به مشکل خورد. ایکس‌باکس اصرار زیادی به ساخت بازی برای کینکت داشت و استودیو ریر را مجبور به این کار می‌کرد.

این اتفاق باعث شد که اختلافات زیادی مابین ریر و ایکس‌باکس شکل بگیرد و در نهایت تعداد بسیار زیادی از کارمندان، ریر را ترک کردند. پس از مدتی، مدیریت تغییر کرد، کارمندان جدیدی استخدام شدند و با عرضه بازی بسیار موفق Sea of Thieves در سال 2018، ریر تا حدی موفقیت سابق خود را کسب کرد.

در چند سال اخیر نیز ایکس‌باکس از تعداد زیادی از آی‌پی‌های ریر استفاده کرده است (همچون Killer Instinct  و Battletoads). بازی Perfect Dark که در سال‌های آینده عرضه خواهد شد نیز آی‌پی ریر بوده که هم اکنون در حال ریبوت شدن است.

بازی‌های در حال ساخت:

  • Sea of Thieves همچنان محتواهای جدیدی دریافت می‌کند و این روند ادامه خواهد داشت.
  • همچنین در سال 2019 بازی بعدی ریر معرفی شد: Everwild . اما با توجه به اخباری که به بیرون درز کرده، روند ساخت بازی به خوبی پیش نمی‌رود و با ترک برخی سازندگان مهم، بازی به مشکلاتی برخورده است و احتمالا تا 2024 شاهد این بازی نباشیم.
  • می‌توانیم استفاده‌های جدید مایکروسافت از آی‌پی‌های ریر، همچون ریبوت کردن سری‌های احتمالی همچون Banjoo و یا حتی ادامه آی‌پی‌های تازه ریبوت شده را نیز انتظار داشته باشیم.

Turn 10

این استودیو ایکس باکس در سال 2001 توسط خود مایکروسافت در جهت ساخت بازی در ژانر شبیه سازی مسابقات ماشینی، تاسیس شد. از همان ابتدا تا الان تنها روی بازی Forza Motorsport کار کرده و 7 بازی در این سری ساخته است.

Turn 10استودیو ایکس باکس

گرچه فورزا موتوراسپورت یکی از بهترین بازی‌ها در این ژانر بوده، اما این سری، تنها دستاورد ترن‌تن نیست. دیگر دستاورد این استودیو موتور بازی‌سازی خارق‌العاده Forza Tech است. حتی استودیو Playground Games از آن موتور برای دست یافتن به گرافیک خیره کننده فورزا هورایزن 5 استفاده کرد و هم اکنون از آن برای ریبوت بازی Fable استفاده می‌کند.

بازی‌های در حال ساخت:

  • در سال 2020 ترن‌تن از ریبوت سری بازی فورزا موتوراسپورت رونمایی کرد و با توجه به اخبار منتشر شده این بازی نسل بعدی، در سال 2023 عرضه خواهد شد. همچنین در ایونت 2022 ایکس‌باکس شاهد گیم‌پلی خارق‌العاده بازی بودیم. فورزا جدید با رزولوشن 4K، فریم‌ریت 60 و ری‌تریسنگ دائما روشن روی ایکس‌باکس سری ایکس اجرا خواهد شد. همچنین دقت فیزیک بازی 48 برابر شده و فیزیک بازی حتی به وزن هر پیچ ماشین نیز حساس است. در تصادف‌ها هم، تمام خط خوردگی‌های روی بدنه، به صورت دقیق محاسبه می‌شود.

Xbox Global Publishing

این استودیو ایکس باکس به خودی خود بازی تولید نمی‌کند، بلکه متشکل از تیم‌های کوچکی است که موظف هستند با دیگر استودیوهای خارج از ایکس‌باکس قرارداد نوشته و همکاری کنند (یا به اصطلاح بازی‌های Second Party بسازند) تا بازی‌های انحصاری بیشتری برای ایکس‌باکس فراهم سازند.

Turn 10استودیو ایکس باکس

در ابتدای نسل قبل، بازی‌ های ایکس باکس بسیار خوبی با همکاری این استودیو ساخته شد. در این میان می‌توان از عنواین Killer Instinct،Quantom Break ،Ryse Son of Rome و حتی بازی کنسل شده Scalebound نام برد. با گذشت زمان و عدم موفقیت ایکس‌باکس وان بودجه این بخش کمتر و کمتر شد تا شاهد بازی‌های عظیم دیگری نباشیم. بازی‌های زیادی با این بخش ایکس‌باکس در حال همکاری هستند که در ادامه به آنان می‌پردازیم.

بازی‌های در حال ساخت:

  • بازی کوآپ Contraband بوده که در حال ساخت توسط استودیو Avalanche است. کونترابند یک بازی آنلاین کوآپ است که شما در آن نقشه‌های دزدی و غارت خواهید ریخت و هدف اصلی بازی سرقت‌های ماهرانه و برنامه‌ریزی شده است.
  • یک بازی 4X استراتژی در حال ساخت با کمک استودیو Oxide Games که Ara: History Untold نام دارد.
  •  در ایونت سال 2022 ایکس باکس از همکاری بین این شرکت با بازیساز معروف یعنی هیدئو کوجیما رونمایی شد. کوجیما قرار است یک بازی در فضای ابری به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس بسازد. کوجیما گفته است که این بازی به‌قدری جاه‌طلبانه است که تنها قدرت پردازش ابری مایکروسافت از پس آن برمی‌آید.

با توجه به شایعه‌های که به بیرون درز کرده، با افزایش بودجه‌ فراوان این بخش، ایکس‌باکس بازی‌های بیشتری از طریق این استودیو خواهد ساخت. در ادامه به این بازی‌ها نیز می‌پردازیم.

  • بازی نقش آفرینی ماجراجویی اکشن شایعه شده توسط io Interactive که نام فعلی آن Project Dragon است.
  • بازی ساخته شده توسط استودیو Brass با همکاری گروه رپر Wu Tang Clan که فعلا Project Shaolin نام دارد.
  • پروژه بعدی که هم‌اکنون Project Suerte نام دارد، با همکاری با Creative Assembly ساخته می‌شود. این بازی قرار است یک رقیب AAA برای بازی Monster Hunter باشد.
  • بازی دوبعدی بعدی این لیست با همکاری استودیو Stoic در حال ساخت است که Project Belfry نام دارد.
  • بازی ابری عظیم با همکاری استودیو Mainframe که Project PaxDei نام دارد.
  • بازگشت بازی 1V100، در سال اخیر ایکس‌باکس علاقه‌ای برای ساخت این بازی از خود نشان داد و در چند ماه گذشته تریدمارکی با این نام ثبت شد.
  • بازگشت بازی Viva Pinata که هنوز مشخص نیست سازنده آن کیست، ولی شایعات آن سر و صدای زیادی به پا کرده است. این بازی نیز یکی دیگر از آی‌پی‌های Rare است.
  • بازگشت بازی Killer Instinct، این شایعه نیز بسیار معتبر نیست، اما گفته می‌شود که شرکت Bandai صحبت‌هایی با مایکروسافت برای بازگشت این بازی داشته است.

مایکروسافت بعد از گذراندن دوران سخت ایکس‌باکس وان، در سال 2018 شروع به خرید استودیو و آماده سازی برای نسل جدید کرد. در ابتدا 5 استودیوی جدید در E3 2018 رونمایی کرد که در این بخش به آنان می‌پردازیم.

استودیو ایکس باکس : The Initiative

این استودیویی بود که ایکس باکس آن را با هدف ساخت بازی‌ها با بالاترین کیفیت ممکن تاسیس کرد. گفته می‌شود که بودجه اختصاص داده شده به این استودیو خیلی بالا بوده و اصطلاحا یه یک استودیو AAAA تبدیل شده است. با توجه به استخدام افراد مختلفی که می‌بینیم تا حدی می‌توان این سخن را تایید کرد. این استودیو تازه تاسیس بوده و هنوز بازی جدیدی منتشر نکرده است.

The Initiative استودیو ایکس باکس

بازی‌های در حال ساخت:

  • در مراسم Game Awards 2020، بازی این استودیو با عنوان ریبوت Perfect Dark رونمایی شد. امسال هم اطلاعات جدیدی منتشر شد که کل استودیو Crystal Dynamics، سازنده سری تامب رایدر، در حال کمک کردن به ساخت پرفکت دارک است. معمولا تیم‌هایی که به دیگر استودیوها کمک می‌کنند، استودیوهای کوچکتری هستند. این نکته که ایکس‌باکس یک استودیو 450 نفری را برای کمک به خدمت گرفته است، بودجه بالا و جاه‌طلبانه بودن این بازی را نشان می‌دهد.

Undead Labs

این استودیو ایکس باکس در سال 2009 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا با ایکس‌باکس همکاری داشته و بازی‌های خود را به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس عرضه کرده است. سری بازی State of Decay جزو معدود بازی‌هایی بود که در دوران ایکس‌باکس وان با وجود بودجه کم به موفقیت رسید. در سال 2018 نسخه دوم این بازی عرضه شد و به چند ملیون کاربر رسید. در همین سال ایکس‌باکس این استودیو را خریداری کرد.

استودیو ایکس باکس

بازی‌های در حال ساخت:

  • در سال 2020 نسخه سوم سری State of Decay  معرفی شد. گفته شد هنوز در مراحل اولیه ساخت است و تا عرضه آن مدت زیادی مانده است. این تریلر نشان دهنده افزایش بودجه و AAA شدن استودیو بود. در ماه اخیر این خبر به بیرون درز کرد که برای Undead Labs، یک استودیو جدید باز شده است تا به استودیو اصلی برای افزایش کیفیت بازی، به ویژه انیمیشن‌ها کمک کند.

Compulsion Games

این استودیو ایکس باکس در سال 2009 تاسیس شد و در ابتدا تنها به بازی سازان دیگر کمک می‌کرد. به مرور زمان توانست تعدادی از کارمندان Bioware را استخدام کند و دو بازی Contrast در سال 2013 و We Happy Few در سال 2018 را عرضه کند.

Compulsion Games استودیو ایکس باکس

گرچه هیچ‌کدام از بازی‌ها به موفقیت خاصی نرسیدند اما ایده‌ها و نوآوری‌های جدیدی داشتند که به علت عدم بودجه کافی به خوبی اجرا نشده بودند. ایکس‌باکس این استودیو را خریداری کرد و از 2018 تا کنون محل استودیو به یک مکان بزرگ‌تر انتقال پیدا کرده و تعداد کارمندان آن دو برابر شده است.

بازی‌های در حال ساخت:

  • هنوز بازی بعدی این استودیو معرفی نشده است اما با توجه به شایعه‌های شنیده شده، یک بازی نقش‌آفرینی فانتزی با تمی تاریک در دست ساخت دارد. با توجه به این که آخرین بازی عرضه شده توسط این استودیو مربوط به چهار سال پیش بوده، می‌توان تصور کرد که تا معرفی و حتی عرضه بازی بعدی فاصله زیادی نمانده است.

استودیو ایکس باکس : Ninja Theory

در سال 2000 استودیو نینجا تئوری تنها با سه کارمند، بدون هیچگونه سرمایه‌ای و تنها با یک ایده ساده تاسیس شد. در ادامه توسط یک کمپانی دیگر خریداری شدند و به 20 نفر کارمند افزایش یافتند.

Ninja Theory استودیو ایکس باکس

آن ایده ساده در ساخت بازی Kung Fu Chaos به کار گرفته شد که توسط مایکروسافت انحصارا بر روی ایکس‌باکس منتشر شد. با این که توسط منتقدین نمرات خوبی گرفته بود اما فروش خوبی نداشت. ادامه رابطه نینجا تئوری و مایکروسافت به دلیل عدم موفقیت بازی اول شکل نگرفت.

در این مدت نینجا تئوری بازی‌های زیادی ساخت. در این میان می‌توان به Enslaved Odessy to The West که انحصاری موفقی برای سونی بود، اشاره کرد. نسخه چهارم سری محبوب بازی‌های Devil May Cry هم توسط این استودیو ساخته شد.

در ادامه نینجا تئوری با 20 کارمند و 20 میلیون دلار بودجه، بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice را با ایده‌های نوآورانه‌ای در سال 2017 به صورت انحصاری زمانی برای سونی عرضه کرد. بازی موفقیت زیادی کسب کرد، نمره خوب و چند جایزه سال را نیز گرفت و به فروش خوبی هم دست یافت. ایکس‌باکس بعد از خرید این استودیو، تعداد کارمندان آن را از 20 به 120 افزایش داد.

بازی‌های در حال ساخت:

  •  در گیم اواردز سال 2019، ایکس‌باکس سری ایکس به همراه تریلر بازی Hellblade 2: Senua’s Saga معرفی شد. در گیم اواردز امسال شاهد تریلر گیم‌پلی این بازی بودیم که گرافیک خارق‌العاده بازی را نمایان می‌کرد و نشان از عظمت و جاه‌طلبانه بودن بازی بود. نینجا تئوری، مدت زیادی روی این بازی کار کرده و حالا که گیم‌پلی بازی نیز آماده رونمایی بوده، می‌توان تصور کرد که بازی جدید این استودیو ایکس باکس در سال 2023 عرضه شود.
  • این استودیو بازی دیگری با ابعاد کوچکتر و نام Project Mara نیز در دست ساخت دارد که گفته می‌شود یک بازی ترسناک برای آزمایش مکانیک‌های جدید خواهد بود.

استودیو ایکس باکس : Playground Games

این استودیو ایکس باکس در سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرد. از همان ابتدا با همکاری با استودیو Turn 10 و استفاده از موتور بازی سازی آن‌ها یک اسپین آف جهان باز از سری فورزا، با نام Forza Horizon را شروع کرد.

Playground Games استودیو ایکس باکس

فورزا هورایزن با تمرکز بیشتر بر روی فان بودن بازی نسبت به شبیه ساز بودن، کار را آغاز کرد و همواره بالاترین نمرات را کسب ‌می‌کرد. آخرین نسخه این سری در سال 2021 عرضه شد که به نظر بسیاری از منتقدین بهترین بازی ساخته شده در ژانر ماشین بازی نام گرفت. گرافیکی که فورزا هورایزن 5 با موتور فورزا تک، دست یافت جزو واقعی‌ترین و بهترین بازی‌هایی است که تاکنون شاهد بودیم.

در این مقاله بهترین بازی‌های رایگان در هر سبک را برای شما معرفی کرده‌ایم.

بازی‌های در حال ساخت:

  • هنگامی که ایکس‌باکس پلی‌گراند گیمز را خریداری کرد، این استودیو خیلی سریع تعداد آگهی استخدام کارمند بسیاری را ثبت کرد. استودیو دوم نیز جهت ساخت بازی‌های متفاوت زیر اسم این استودیو تاسیس شد و حالا می‌دانیم که این بازی Fable بوده و باری دیگر با همکاری و ابزار های Turn 10 ساخته خواهد شد.
  • تیم اول این استودیو که تازه نسخه پنجم فورزا هورایزن را عرضه کرده، با توجه به 4 نسخه قبلی احتمالا مشغول ساخت دو بسته الحاقی برای این بازی است. بسته اول یک کراس اور با Hot Wheels است که در جولای 2022 عرضه خواهد شد.

در ادامه 2018، ایکس‌باکس در یکی دیگر از رویدادهای خود خبر از ملحق شدن دو استودیو جدید به بنر استودیو های ایکس باکس را داد.

استودیو ایکس باکس : Obsidian Entertainment

با تاسیس در سال 2003 و تنها یک سال فرصت آبسیدین توانست Star Wars Kotor 2 را در سال 2004 منتشر کند که تاکنون به عقیده بسیاری، بهترین بازی استار وارز لقب گرفته است.

Obsidian Entertainment استودیو ایکس باکس

در ادامه چند بازی برای سری‌های دیگر کمپانی‌ها توسط آبسیدین ساخته شد که از بین آن‌ها می‌توان به Alpha Protocol برای سگا و Fallout: New Vegas که بازهم به عنوان بهترین نسخه فال اوت به یاد می‌رود ساخته شد. در این میان بازی‌های نسبتا کوچکتر دیگری نیز ساخته شد.

زمان به سری Pillars of Eternity رسید، این استودیو دو نسخه در این سری ساخت که با نمرات بالای منتقدین اما فروش بسیار کم  روبه‌رو شد. در پی فروش کم این دو نسخه، استودیو به مشکلات مالی برخورد و در انتها توسط ایکس‌باکس خریداری شد. با کمک ایکس‌باکس استودیو گسترش یافت و در سال 2019 بازی The Outer Worlds را منتشر کرد که هم فروش بسیار خوبی داشت هم نمرات خوبی گرفت.

این استودیو همواره پتانسیل بسیار  بالایی داشته و همواره با مشکلات بودجه کم مواجه شده بودند. حالا که به عناون زیر مجموعه ایکس‌باکس فعالیت می‌کند، با بودجه بالا می‌تواند به پتانسیل‌های خود دست یابد. در حال حاضر بازی‌های بسیار زیادی توسط این استودیو ایکس باکس در حال ساخت است. مدیر عامل آبسیدین اوضاع استودیو را خیلی شلوغ توصیف کرده است به قدری که یک شایعه می‌گوید که آبسیدین هدف خود قرار داده که در هفت سال آینده هفت بازی مختلف منتشر کند. تا اکنون 4 بازی برای ایکس باکس معرفی شدند:

بازی‌های در حال ساخت:

  • بازی The Outer Worlds 2 که دنباله نسخه اول موفق این سری خواهد بود. گفته می‌شود این بازی فاصله زیادی با عرضه دارد.
  • بازی Avowed که یک بازی بسیار بزرگ و جاه‌طلبانه فانتزی اول شخص ساخته شده در دنیای Pillars of Eternity است که در سال 2020 معرفی شد و ممکن است در سال 2023 عرضه شود.
  • این دو بازی بزرگ، در دست ساخت توسط آبسیدین است اما بازی‌های کوچک دیگری مانند Grounded که هم اکنون در حالت دسترسی زودهنگام قرار دارد. یک بازی کوچک کوآپ سوروایول، که در اواخر سال 2022 به صورت کامل عرضه خواهد شد.
  • بازی Pentiment که یک بازی دو‌بعدی کارآگاهی مانند Disco Elysium است نیز در اواخر سال 2022 عرض خواهد شد.

استودیو ایکس باکس : InXile Entertainment

در سال 2002 توسط سازندگان دو نسخه اولیه فال اوت قبل از خریده شدن آی‌پی توسط بتسدا، تاسیس شد. این استودیو همانند آبسیدین بازی‌های با نظر مثبت منتقدین اما فروش کم منتشر کرد که آن‌ها را به کمبود بودجه و خریده شدن توسط مایکروسافت سوق داد. این استودیو با کمک و بودجه ایکس‌باکس نسخه سوم سری Wasteland را در سال 2020 عرضه کرد.

InXile Entertainment استودیو ایکس باکس

بازی‌های در حال ساخت:

  • در حال حاضر بازی بعدی این استودیو معرفی نشده و اطلاعات کمی درمورد آن به بیرون درز کرده است. اما شایعاتی مبنی بر یک بازی نقش آفرینی با تم استیم پانک شنیده می‌شود.

سال 2018 با 7 استودیو جدید برای ایکس‌باکس به اتمام رسید و سال 2019 با دو استودیو جدید ادامه یافت که به آنان می‌پردازیم.

Double Fine Production

در سال 2000 تاسیس گردید و از همان ابتدا بازی‌هایی باکیفیت بالا توسط این استودیو ساخته شد. از بین این اثرات می‌توان به عناوین Psychonauts و بازی Brutal Legend اشاره کرد. آخرین بازی توسط این استودیو در سال 2021، نسخه دوم بازی سایکوناتز بود که با عرضه ایده‌های جدید و خلاقیت‌هایش نمرات بسیار بالایی دریافت کرد.

استودیو ایکس باکس

بازی‌های در حال ساخت:

  • در ادامه شایعه‌هایی مبنی بر ساخته شدن ادامه بازی Banjoo آی‌پی دیگری توسط Rare شنیده می‌شد که مدیر عامل این استودیو با رد کردن این شایعه، افزود بازی بعدی استودیو آی‌پی جدیدی خواهد بود.

Worlds Edge

در سال 2019 ایکس‌باکس با هدف تمرکز بر ژانر استراتژیک و سری محبوب Age of Empires این استودیو را تاسیس کرد. تاکنون ریمسترهایی از این سری شاهد بودیم. همچنین نسخه چهارم سری Age of Empires که با همکاری استودیو Relic در سال 2021 توسط این استودیو برای پلتفرم‌های شخصی به عرضه رسید.

استودیو ایکس باکس

بازی‌های در حال ساخت:

  • خبرها حاکی از پورت نسخه چهارم به کنسول‌های ایکس‌باکس به گوش می‌رسد.
  • در ادامه می‌توان انتظار داشت با همکاری‌های بیشتر با استودیوهای دیگر، بازی‌های استراتژیک در سری Age of empires یا سری‌های جدید توسط این استودیو ساخته شود.

ایکس باکس، سال 2020 را با یکی از بزرگ‌ترین خریدهای صنعت بازی آغاز کرد. این خرید به قدری بزرگ بود که نهایی کردن کارهای قانونی آن یک سال طول کشید و در سال 2021 به پایان رسید. ایکس‌باکس با مبلغ 7.5 میلیارد دلار توانست شرکت Zenimax، مالک استودیوهای بتسدا و… را به خدمت بگیرد.

با این خبر آشوب بزرگی در رسانه‌ها رخ داد، خیلی‌ها آن را حمایت کرده و دیگران به دلیل عظمت خرید، ایکس‌باکس را مورد انتقاد قرار دادند و بسیاری درمورد انحصاری بودن یا نبودن بازی‌های زنیمکس ابهاماتی داشتند. بعدها رونمایی شد که تمام بازی‌های آینده زنیمکس انحصاری خواهد بود. در ادامه این مقاله به معرفی استودیو های زیر مجموعه زنیمکس می‌پردازیم.

استودیو های ایکس باکس – بتسدا

Bethesda Game Studios

یکی از بهترین استودیوهای صنعت بازی سازی بوده که با ساخت دو سری بسیار محبوب Fallout و The Elder Scrolls موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد، که می‌توان به نسخه پنجم سری الدر اسکرولز اشاره کرد. این بازی با عرضه در سال 2011 هنوز به فروش می‌رسد و در زبان‌هاست.

Bethesda Game Studios استودیو ایکس باکس

این استودیو در سال 2001 تاسیس شد و از همان ابتدا رابطه خوبی با مایکروسافت داشت. از عرضه انحصاری و انحصاری زمانی دو نسخه اولیه از سری The Elder Scrolls گرفته تا کمک‌های مایکروسافت برای موفق سازی بازی Fallout 76. با توجه به سخنان فیل اسپنسر، بتسدا همواره اولین استودیویی بوده که ایکس‌باکس نمونه‌های اولیه کنسول را برایشان می‌فرستاده و نظر و پیشنهادات آن‌ها را اعمال می‌کردند. چهار استودیو در چهار جای مختلف به نام بتسدا قرار گرفته است که با همکاری یک‌دیگر بازی می‌سازند.

بازی‌های در حال ساخت:

  • تاکنون دو بازی از این استودیو معرفی شده است. بازی بزرگ بعدی این استودیو Starfield است. یک بازی نقش آفرینی در فضاست که در سال 2018 معرفی شد. گفته می‌شود که در این بازی می‌توان به چندین سیاره مختلف سفر کرد که هر سیاره از کل بازی الدر اسکرولز پنجم، بزرگتر است. اولین آی‌پی جدید بعد از چندین سال کار بر روی دو سری بوده که به گفته بتسدا، 25 سال خواستار ساخت این بازی بودند اما توان سخت افزاری کنسول‌ها اجازه ساخت را به آنان نمی‌داد و در این فاصله همواره به داستان بازی فکر می‌کردند. به همراه این بازی، بتسدا موتور بازی سازی جدید خود را رونمایی کرد که به آن‌ها اجازه ساخت بازی‌های نسل بعد بسیار بزرگتری می‌دهد. در ابتدا قرار بود این بازی در سال 2021 منتشر شود اما بعد از خریداری شدن توسط مایکروسافت و بودجه بیشتر تصمیم به تاخیر یک ساله گرفته شد تا نسخه کامل‌تر و با باگ کمتر در آخر سال 2022 عرضه شود. اما با وجود این تصمیمگیری، این بازی چند ماه بیشتر دیلی خورد و هم‌اکنون در نیمه اول سال 2023 عرضه خواهد شد.
  • بازی بعدی که در کنار استارفیلد در سال 2018 معرفی شد، نسخه ششم الدر اسکرولز بود که بتسدا گفته است همچنان در مراحل اولیه ساخت بوده و تا اتمام استارفیلد، مراحل اصلی آن آغاز نخواهد شد.

Zenimax Online Studios

این استودیو در سال 2007 با هدف ساخت اسپین‌آف‌های آنلاین از دیگر بازی‌های این کمپانی تاسیس گردید زیرا بازی‌های بتسدا با توجه به بزرگی پروژه، مدت زمان زیادی ساخته شدنشان طول می‌کشید و بتسدا هدف داشت با عرضه بازی‌های آنلاین خلا مابین بازی‌های خود را پر کند.

Zenimax Online Studios استودیو ایکس باکس

در ابتدا شروع به ساخت تجهیزات مختص خود، مانند موتور بهینه سازی شده برای بازی‌های آنلاین آغاز کرد و توانست اولین بازی خود را در سال 2014، The Elder Scrolls Online منتشر کند. از لحظه انتشار تاکنون همواره محتوای جدید به این بازی اضافه شده و مخاطبان جدیدی را جذب می‌کند. همچنین این استودیو به ساخت بازی‌های Doom و Fallout 76 نیز کمک کرده است.

بازی‌های در حال ساخت:

  • در ادامه می‌توان انتظار افزوده شدن محتواهای جدید برای الدر اسکرولز آنلاین را داشت.
  • با توجه به آگهی استخدام‌های بسیاری برای این استودیو، اینگونه برداشت شده است که این استودیو قصد ارتقای گسترده موتور بازی سازی خود را دارد و هم اکنون در حال کار بر روی یک بازی جدید است.

استودیو ایکس باکس : id Software

خالق سبک بازی‌های اول شخص در سال 1991 شروع به کار کرد و با بازی‌های Doom, Wolfenstein و Quake ژانر بسیار محبوب اول شخص را خلق کرد. در سال 2009 این استودیو توسط زنیمکس خریداری شد و هم اکنون با خریده شدن زنیمکس توسط مایکروسافت، جزو استودیوهای ایکس‌باکس به حساب می‌آید.

id Software استودیو ایکس باکس

این استودیو یک موتور بازی سازی نیز ساخته که یکی از بهینه‌ترین موتورها نام گرفته است. بعضی از استودیوهای زنیمکس مانند Machinegun Games و حتی استودیوهای خارج از بتسدا همچون Avalanche نیز از آن استفاده می‌کنند. آخرین بازی این استودیو در سال 2020، Doom Eternal بوده که دو بسته الحاقی در سال 2021 برای آن عرضه شد.

بازی‌های در حال ساخت:

  • کار بر روی بازی بعدی این استودیو به تازگی شروع شده است و اطلاعاتی در مورد آن وجود ندارد اما با توجه به بازی دووم ایترنال گمان می‌رود بازی بعدی این استودیو نسخه سوم ریبوت دووم خواهد بود.

استودیو ایکس باکس : Machine Games

این استودیو ایکس باکس در سال 2009 تاسیس شد ولی از همان ابتدا مشکلات مالی بسیار زیادی داشت و نتوانست بازی عرضه کند اما با انجام ملاقاتی با استودیو id در سال 2010 و عرضه کردن چند ایده جدید، توانست بتسدا را قانع کند تا کار را بر روی ریبوت بازی Wolfenstein آغاز کند و همان سال عضو خانواده زنیمکس شد. این استودیو تاکنون با موتور بازی سازی id Tech و همکاری با id توانست پنج بازی در سری Wolfenstein را عرضه کند و در این کار موفق واقع شود.

Machine Games استودیو ایکس باکس

بازی‌های در حال ساخت:

  • در سال 2021 بازی بعدی این استودیو با تیزر بسیار کوتاهی معرفی شد. این بازی برگرفته از سری محبوب Indiana Jones بود و گفته می‌شود در مراحل اولیه ساخت است.
  • در کنار این بازی، شایعه شده که در چند سال اخیر این استودیو مشغول کار بر روی نسخه سوم سری Wolfenstein بوده و به عرضه نهایی این بازی مدت زیادی نمانده است. ممکن است این بازی به‌زودی معرفی و عرضه شود.

Alpha Dog Games

این استودیو کوچک در سال 2012 تاسیس و در سال 2019 توسط زنیمکس خریداری شد. تنها هدف این استودیو‌، کوچک ماندن و تولید بازی‌ها برای پلتفرم موبایل است.

Alpha Dog Games

بازی‌های در حال ساخت:

  • با توجه به دسترسی آلفاداگ گیمز به آی‌پی‌های بتسدا، ایکس‌باکس و اکتیویژن بلیزارد می‌توانیم شاهد اسپین آف‌های زیادی از سری‌های محبوب بر روی موبایل را از این استودیو انتظار داشته باشیم.

استودیو ایکس باکس : Arkane Studios

استودیو در سال 1999 در شهر lyon تاسیس شد و از همان ابتدا دو بازی کوچک به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس عرضه کرد که به موفقیت خاصی نرسید. در سال 2006 استودیو دوم نیز در Austin تاسیس شد. این دو استودیو در ابتدا به بتسدا برای ساخت بازی الدر اسکرولز کمک می‌کردند.

استودیو ایکس باکس

در سال 2012 اولین بازی بزرگ خود را با نام Dishonored عرضه کرد که با توجه به ایده‌ها و طراحی‌های خاص مراحل، به موفقیت بزرگی رسید و دو بازی دیگر در این سری ساخته شد. یک بازی دیگر با نام Prey توسط استودیو دوم این بازی ساخته شد که نمرات خوبی گرفت اما در فروش ناکام ماند.

این استودیو در ساخت دو نسخه Wolfenstein نیز به استودیوهای بتسدا کمک کرده است. آخرین بازی این استودیو در سال 2021 به صورت انحصاری زمانی برای سونی با نام Deathloop عرضه شد زیرا که قبل از خریده شدن توسط مایکروسافت، بتسدا با سونی قرارداد بسته بود و ایکس‌باکس به این قرارداد احترام گذاشت.

بازی‌های در حال ساخت:

  • در سال 2021 یک بازی با نام Redfall برای عرضه در سال 2022 معرفی شد. یک بازی کوآپ و شکار ومپایرها با قدرت‌های فراطبیعی که به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس عرضه می‌شود. البته این بازی نیز در کنار استارفیلد دیلی خورد و تاریخ عرضه آن به نیمه اول 2023 تغییر کرد.
  • همچنین در سال 2022 انحصاری زمانی دفلوپ به پایان خواهد رسید و شاهد پورت این به بازی به کنسول‌های ایکس‌باکس خواهیم بود.

Tango Gameworks

این استودیو ژاپنی در سال 2010 تاسیس و در همان سال به خانواده زنیمکس پیوست. این استودیو تنها دو بازی در سری The Evil Within و ژانر ترسناک خاص خود عرضه کرده است.

Tango Gamesworks

بازی‌های در حال ساخت:

  • بازی بعدی این استودیو همانند بازی Deathloop با قرارداد از پیش تعیین شده به صورت انحصاری زمانی برای سونی در سال 2022 عرضه شد. این بازی GhostWire Tokyo نام دارد که همچنان در ژانر ترسناک بوده و این بار قدرت‌های فراطبیعی نیز به بازیکن داده شده است.
  • همچنین در سال 2021 در مصاحبه‌ای گفته شد که کارگردان این استودیو، مشغول ساخت بازی کوچک برای آزمایش برخی از ایده‌های جدید خود برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس شده است.

Roundhouse Studios

این استودیو در ابتدا با نام Human Head در سال 1999 تاسیس گردید و بر روی بازی‌های بسیاری کار کرد. آخرین بازی این استودیو با نام قبلی خود Rune 2 بود که شباهت‌های بسیاری به The Elder Scrolls دارد. در روز انتشار این بازی اتفاقات جالبی رخ داد.

Roundhouse Studios

این استودیو با پابلیشر بازی Rune 2، قراردادی داشت مبنی بر پشتیبانی چند ساله بازی، اما در روز انتشار بتسدا وارد شد و خواهان خرید استودیو شد. با توجه به قرارداد داشتن این استودیو امکان خرید وجود نداشت، برای همین مدیران استودیو پس از 20 سال تصمیم به بستن استودیو گرفتند تا با کمک بتسدا استودیو جدیدی با نام Roundhouse در همان نزدیکی استودیو قبلی تاسیس کنند. به دنبال این اتفاقات و خراب کردن قرارداد نوشته شده، شکایات زیادی از بتسدا شد اما بعد از مدت‌ها این شکایات به جایی نرسید.

بازی‌های در حال ساخت:

  • این استودیو هنوز عنوانی با نام جدید خود عرضه نکرده و ما اطلاعاتی از پروژه این استودیو نداریم. گرچه اخیرا یک شایعه‌ای به بیرون درز کرد که این استودیو مشغول ساخت یک آی‌پی آنلاین بازیکن در مقابل بازیکن در مقابل محیط، برگرفته از کمیک‌بوک‌ها است.

ایکس‌باکس در مصاحبه‌ای که در روز خرید بتسدا انجام داد گفت که کار خریدن استودیو برای ایکس باکس تمام نشده و منتظر فرصت خواهند ماند که اگر فرصت مناسبی باشد به خریدهای خود ادامه خواهند داد. در چند ماه اخیر شکایت‌های بسیاری از اکتیویژن توسط کارمندان آن رخ داد و در پی آن، سهام اکتیویژن 30 درصد سقوط داشت.

حتی در فروش بازی‌ها به مشکل خورده بود و گویا توان مدیریت مناسب استودیوها را از دست داده بود. این لحظه از دید مایکروسافت، فرصت مناسبی بود و به اکتیویژن پیشنهاد خود را داد. اکتیویژن ابتدا مخالفت کرد اما با فشار بیشتر شرایط بد، آماده خریده شدن بود. ابتدا سراغ دیگر کمپانی‌ها نیز رفت تا به دنبال قیمت بهتر باشد.

در نهایت مایکروسافت توانست با قیمت باورنکردنی 68.7 میلیارد دلار، Activision Blizzard را به همراه تمامی آی‌پی‌ها تصاحب کند. این گران‌ترین خرید در صنعت بازی است. این قرارداد نهایی نشده و مایکروسافت انتظار دارد در 6 تا 18 ماه آینده به اتمام برسد. در ادامه قصد داریم به معرفی استودیوهای زیرمجموعه اکتیویژن بلیزارد بپردازیم.

استودیو های ایکس باکس – اکتیویژن

Infinity Ward

خالق اولین بازی در سری بسیار محبوب Call of Duty، استودیو اینفینتی وارد بود که در سال 2002 تاسیس گردید. از همان ابتدا مورد توجه اکتیویژن قرار گرفت و با خرید 30 درصد از سهام اینفینیتی وارد، به ساخت استودیو کمک کرد. این استودیو با 22 نفر آغاز به کار کرد که همگی از استودیویی به نام 2015 (خالق مجموعه Medal of Honor) آمده بودند.

استودیو ایکس باکس

اینفینتی وارد برای شروع به سراغ استودیو id Software رفت و با لایسنس کردن موتور بازی سازی id Tech 3 از آن برای ساخت اولین بازی خود استفاده کرد. روز بعد از عرضه بسیار موفقیت آمیز بازی Call of Duty در سال 2003، اکتیویژن سهام باقی‌مانده استودیو را نیز خریداری کرد و اینفینیتی وارد را به تصاحب در آورد. همان موقع، مایکروسافت پیشنهاد خود برای بازی دوم در این سری را برای انتشار به صورت انحصاری برای روز عرضه Xbox 360، به اکتیویژن داد.

اینفینیتی وارد برای گسترش این سری به پلتفرم‌های دیگر، علاقه زیادی برای این پروژه نشان داد و توافق بین دو کمپانی صورت گرفت. برای آماده شدن بازی برای روز عرضه ایکس‌باکس، تعداد کارمندان این استودیو سه برابر شد. در ادامه لایسنس کردن موتور بازی سازی، اینفینیتی وارد تصمیم به ساخت موتور خود گرفت که با همکاری id Software و بر اساس id Tech 3 ساخته شد.

از آن روز به بعد موتور بازی سازی IW ساخته شد که توسط بسیاری از استودیوهای اکتیویژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینفینیتی وارد با استفاده از IW توانست 8 نسخه دیگر از سری کال آف دیوتی بسازد و این سری را با 400 میلیون نسخه فروش، به یکی از محبوب‌ترین سری‌ها تبدیل کند. موفقیت این فرنچایز به قدری بالا بود که اکتیویژن تصمیم گرفت تا تمام تمرکز خود و دیگر استودیوهای خود را بر روی این سری قرار دهد که بتواند سری را به عرضه سالیانه برساند.

استودیو ایکس باکس : Treyarch

اولین استودیویی که به ساخت سری کال آف دیوتی ملحق شد، تری‌آرک بود که در سال 1996 تاسیس شد و در سال 2001 توسط اکتیویژن خریداری شد. قبل از شروع کار بر روی سری کال آف دیوتی، این استودیو بر روی چند بازی لایسنس همچون اسپایدرمن در سال‌های قدیم کار می‌کرد.

Treyarch استودیو ایکس باکس

نسخه سوم فرنچایز محبوب اکتیویژن، توسط این استودیو در سال 2006 برای کنسول‌ها عرضه شد. این بازی به‌همراه PS3 در یک روز منتشر شد و به فروش بسیار موفقی رسید. بعد از این بازی‌‌، تری‌‌آرک دو بازی در سری اسپایدرمن و یک بازی در دنیای جیمزباند ساخت. در کنار ساخت این سه بازی به استودیو Infinity Ward در پورت کردن سه بازی به کنسول‌های نینتندو کمک کرد.

از این نقطه به بعد، استودیو تری‌آرک کاملا بر روی سری کال آف دیوتی کار کرد و تا کنون در ساخت 9 بازی این سری دست داشته است. در سال 2008 بازی Call of Duty: World at War منتشر شد که برای اولین بار بخش زامبی را به این فرنچایز معرفی کرد که مورد استقبال طرفداران این استودیو قرار گرفت.

در سال 2010 اولین نسخه از سری Call of Duty: Black Ops عرضه شد که تاکنون 5 نسخه از آن ساخته شده است. نسخه دوم این سری رکورد بیشترین فروش در روز عرضه را برای اکتیویژن شکست. بعدها با عرضه بازی GTA V این رکورد جابه‌جا شد. آخرین بازی استودیو تری‌آرک، بازی Call of Duty: Black Ops Cold War بود که بخش زامبی آن توسط این استودیو و بخش داستانی آن توسط استودیو Sledge Hammer ساخته شد.

استودیو ایکس باکس : Sledgehammer Games

بعد از موفقیت‌های بسیار فرنچایز کال آف دیوتی، اکتیویژن استودیوهای بیشتری را مشغول ساخت این بازی کرد. اسلج همر سومین استودیویی است که بر روی این سری کار کرده است. این استودیو ایکس باکس در سال 2009 توسط برخی سازندگان بازی Dead Space تاسیس شد. کارمندان این استودیو که تجربه ساخت بازی‌های سوم شخص را داشتند، طرح یک بازی اسپین آف سوم‌شخص در دنیای سری کال آف دیوتی را به اکتیویژن ارائه کردند.

استودیو ایکس باکس

بعد از چند هفته، اکتیویژن طرح را پذیرفت و استودیو را خریداری کرد. گفته می‌شود این پروژه، فرنچایز را به سمت ژانر اکشن ماجراجویی گسترش می‌داد و توانایی رقابت با بازی‌های استودیو اینفینتی وارد را داشت. بعد از گذشت چند ماه و به وجود آمدن چند مشکل بر راه این استودیو، اکتیویژن ساخت این بازی را کنسل کرد و اسلج همر شروع به کمک کردن به استودیو اینفینیتی وارد برای بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 کرد. این همکاری به نوبه خود اتفاق نادری بود.

در سال 2014 شایعه ساخت یک بازی کال آف دیوتی توسط این استودیو به همراه یک تریلر به بیرون درز کرد. همان سال این شایعه تایید شد و بازی Call of Duty: Advanced Warfare در سال 2014 عرضه شد. در سال 2017 نیز توسط این استودیو، بازی COD: WW2 عرضه شد.

در ادامه اسلج همر به همراه استودیوی Raven در حال ساخت بازی COD: Black Ops Cold War بودند اما اختلاف نظرهای بسیار این دو استودیو مانع از ادامه روند پروژه بود. در انتها اکتیویژن تصمیم گرفت استودیو Treyarch را مسئول اصلی این بازی بکند. اسلج همر هم در سال 2021 آخرین نسخه کال آف دیوتی را با نام Vanguard عرضه کرد که با توجه به زمان کمی که استودیو داشت، چندان بازی موفقی نبود.

 

استودیو ایکس باکس : Raven Software

ریون سافتور در سال 1990 تاسیس شد. این استودیو از ابتدا روابط بسیار خوبی را با استودیو id Software آغاز کرد. از موتور بازی سازی id Tech استفاده می‌کرد و حتی به نزدیکی استودیوی id نقل مکان کرد.

استودیو ایکس باکس

در ابتدا چند بازی با نام‌های Hexen و Heretic ساخت و در ادامه دو بازی از سری‌های id تحت عنوان Quake 4 و Wolfenstein را نیز ساخت. در سال 1997 این استودیو توسط اکتیویژن خریداری شد ولی همچنان روابط خود را با id حفظ کرد. بازی Wolfenstein در سال 2009 موفقیت چشمگیری برای این استودیو نبود و در پی آن 40 نفر از این استودیو اخراج شده و استودیوی دوم ریون بسته شد.

بعد از خریده شدن id توسط بتسدا، ریون تبدیل به یکی دیگر از استودیوهای سازنده کال آف دیوتی شد. در سال 2013، به استودیوی اینفینیتی در ساخت بازی COD: Ghost کمک کرد. در سال 2014 تبدیل به سازنده اصلی بازی چینی COD: Online شد که در نهایت کنسل شد. ریون در سال 2016، ریمیک بازی COD: Modern Warfare 4 را عرضه کرد.

در سال 2020، ریون توانست با کمک اینفینیتی وارد، بازی COD: Warzone و با کمک تری‌آرک بازیCOD: Black Ops Cold War را نیز عرضه کرد. هم اکنون ریون به عنوان استودیو اصلی Warzone به حساب می‌آید و به ساخت محتوا برای این بازی می‌پردازد.

Beenox

بی‌ناکس که هم اکنون جزو استودیو های ایکس باکس است در سال 2000 تاسیس و در سال 2005 توسط اکتیویژن خریداری شد. این استودیو بیشتر از 30 بازی ساخته شده را به پلتفورم‌های مختلف پورت کرده است.

Beenox

در سال 2010 این استودیو شروع به ساخت بازی‌های خود کرد و چهار نسخه در سری اسپایدرمن ساخت. این استودیو با کمک ریون یک نسخه از سری COD: Modern Warfare را نیز ریمیک کرده است. بعد از مدتی بی‌ناکس تنها به استودیوهای مختلف سازنده COD کمک کرد و تبدیل به یک ساپورت استودیو شد.

Toys for Bob

این استودیو ایکس باکس در سال 1989 آغاز به‌کار کرد. در سال 1990، اولین بازی خود با نام Star Control را عرضه کرد که در ژانر علمی تخیلی توانست موفقیت‌های زیادی کسب کند. در سال 1992، نسخه دوم بازی Star Control، منتشر شد که موفقیت چشمگری به‌حساب می‌آمد.

Toys for Bob استودیو ایکس باکس

بعد از این دو بازی، تویز فور باب همکاری خود را با استودیو Crystal Dynamics آغاز کرد و سه بازی در اوایل سال‌های 2000 ساخت. بعد از آن شروع به ساخت بازی‌های لایسنس برای دیزنی کرد و در سال ۲۰۰۵ این استودیو توسط اکتیویژن خریداری شد.

با همکاری پابلیشر جدید و به‌دست آوردن حق ساخت بازی Spyro، این استودیو بازی Skylander: Spyro Adventure را ساخت که با ایده‌های جدید خود جوایز زیادی دریافت کرد و موفقیت زیادی به‌دست آورد و در نهایت این فرنچایز با چند اسپین آف تبدیل به یک فرنچایز چند میلیارد دلاری شد.

در سال 2018 تویز فور باب دو ریمستر از سری‌های Crash Bandicoot و Spyro را عرضه کر که در پی موفقیت ریمستر کرش، این استودیو شروع به ساخت نسخه چهارم این فرنچایز کرد و در نهایت آن را در سال 2020 با نام Crash Bandicoot 4: It’s About Time عرضه کرد. بازی هم نمرات خوبی گرفت و فروش خوبی داشت و به‌همین دلیل ساخت نسخه بعدی این سری آغاز شد اما در نهایت کنسل شد زیرا اکتیویژن تمام تمرکز خود را بر روی سری COD گزاشته بود.

کنسل شدن بازی و کمک کردن به ساخت COD: Warzone، به تویز فور باب تحمیل شده بوده و این باعث ایجاد اختلافات زیادی بین این استودیو و اکتیویژن شد که در نهایت چند نفر از مهم‌ترین افراد استودیو، تویز فور باب را ترک کردند.

Demonware

استودیوی دیمنویر که الان استودیو ایکس باکس محسوب می‌شود در سال 2003 ساخته شد و در سال 2007 توسط اکتیویژن خریداری شد. این استودیو، بیشتر مربوط به بخش فنی بازی سازی است و به دیگر استودیوها در ساخت بخش آنلاین کمک می‌کند.

Demonware

موتور بازی سازی Demonware State  و سرویس Matchmaking+ دو محصول ساخته شده توسط این استودیو است که در ساخت بخش‌های آنلاین سری COD به کار می‌رود.

استودیو ایکس باکس : Blizzard Entertainment

این استودیو ایکس باکس یکی از بزرگترین استودیوها، با بیش از 5000 نفر است. تمام استودیوهای ایکس‌بکس و بتسدا روی هم 4800 کارمند دارند. این استودیو در سال 1991 با نام Silicon & Synapse تاسیس شد و در طول تاریخچه خود، بارها تغییر نام داده و بارها توسط پابلیشرهای مختلف خریداری شده است.

Blizzard Entertainment استودیو ایکس باکس

این استودیو ایکس باکس در ابتدا مشغول به پورت کردن دیگر بازی‌ها بودند تا این که دو بازی با نام‌های Rock’n Roll Racing و The Lost Viking را عرضه کرد. بعد از دفعات زیاد تغییر نام و خریده شدن استودیو، در نهایت با نام Blizzard و زیر مجموعه Vivendi، اولین بازی خود را تحت عنوان بازی استراتژیک  Warcraftبا نام Orc’s & Humans عرضه کرد که به موفقیت بسیار بالایی رسید و از آن موقع بلیزارد مشغول ساخت بازی و محتوای جدید در این سری است.

بلیزارد در سال 1996 استودیوی Condor که در حال ساخت بازی Diablo برای بلیزارد بود را خریداری کرد، استودیو را با تغییر نام تبدیل به یکی از شعبه‌های بلیزارد کرد. دو نسخه از سری دیابلو ساخته شد که هر دو موفقیت‌آمیز بودند. این باعث شد تا سری دیابلو در کنار سری وارکرفت همواره محتوای جدید دریافت کنند.

بعد از دومین نسخه سری وارکرفت بلیزارد مشغول به ساخت بازی Starcraft شد که در سال ۱۹۹۸ عرضه شد. این بازی نیز به موفقیت چشمگیری رسید و تبدیل به یکی از پر فروش‌ترین بازی‌ها شد. استارکرفت تبدیل به سومین بازی بلیزارد شد که همواره بازی و محتوای جدید دریافت کند.

در سال 2002 نسخه سوم Warcraft با نام Reign of Chaos عرضه شد که داستان و شخصیت‌های آن تاثیر زیادی در بازی‌های آینده بلیزارد داشت. در پی موفقیت‌های بلیزارد و در سال 2004، یک استودیو جدید باز شد تا بلیزارد گسترش بیشتری پیدا کند.

در سال‌های 2004 و 2005، بلیزارد اسپین آف World of Warcraft را در جاهای مختلف دنیا عرضه کرد. این بازی در سبک MMORPG بود که تبدیل به بزگترین بازی آن زمان شد. 1.5 میلیون نسخه در سال انتشار و 9 میلیون نسخه در دو سال بعد از انتشار، موفقیت بزرگی بود. این بازی توانسته بود 60 درصد بازیکنان آنلاین آن زمان را به خود اختصاص دهد و به درآمد سالیانه یک میلیارد دلار برسد.

بعد از موفقیت این بازی، تعداد کارمندان بلیزارد از 400 نفر به 1600 افزایش یافت تا بتواند برای این سری محتواهای جدید عرضه کند. در سال 2006، CEO اکتیویژن به سراغ صاحب بلیزارد یعنی Vivendi آمد تا بتواند این مجموعه را خریداری کند. مدیرعامل ویوندی برای انجام این معامله درخواستی داشت تا بعد از رخ دادن این معامله همچنان در سمت خود باقی‌مانده و استودیوها را مدیریت کند. اکتیویژن در ابتدا این پیشنهاد را نپذیرفت اما بعد از موفقیت‌های ادامه‌دار بلیزارد در نهایت این درخواست را پذیرفت.

در سال 2007 رونمایی شد که دو کمپانی قصد ادغام شدن را دارند. در سال بعد قرارداد به اتمام رسید و از کمپانی ادغام شده با نام Activision Blizzard رونمایی شد. بعد از گذشت مدتی از این ادغام و ادامه داشتن موفقیت سری‌های بلیزارد، این استودیو ایکس باکس متوجه شد که مدت زیادی است که متکی به آی‌پی‌های مطمئن خود شده است در صورتی که صنعت بازی سازی به سمت بازی‌های مستقل با ایده‌های جدید می‌رود.

در راستای بهبود این شرایط، بلیزارد چندین تیم داخلی تاسیس کرد تا با عرضه ایده‌های جدید، بتوانند آی‌پی‌های موفق جدیدی بسازند. یکی از این تیم‌ها خیلی سریع یک بازی آنلاین کارتی در دنیای وارکرفت را با نام Hearthstone به صورت رایگان عرضه کرد که به 100 میلیون کاربر رسید.

یکی دیگر از این تیم‌ها شروع به ساخت بازی Titan کرد که یک بازیMMORPG در آینده بود. در سال 2010 توجه مخاطبان را به خود جذب کرد. در ادامه 100 نفر از بلیزارد مشغول ساخت این بازی بودند که گویا به مشکلات زیادی برخورده بود.

در سال 2012 بلیزارد این بازی را کنسل کرد و تعداد زیادی از این تیم کوچیک، بلیزارد را ترک کردند و باقی‌مانده این تیم از بلیزارد چند هفته وقت گرفتند تا ایده جدیدی عرضه کنند وگرنه در بین دیگر تیم‌های بلیزارد تقسیم می‌شدند. این تیم تصمیم گرفت که با استفاده از منابعی که برای بازی Titan ساخته بودند یک بازی در آینده بسازند که یک بازی شوتر آنلاین بود. بازی توسط بلیزارد تایید شد و این تیم کار را بر روی این بازی آغاز کرد.

این بازی Overwatch بود که با عرضه در سال 2016 به موفقیت زیادی رسید و جایزه بهترین بازی سال را نیز دریافت کرد. و تبدیل به چهارمین سری مهم بلیزارد شد. در گذر زمان بلیزارد گسترش خود را ادامه داد و در سال 2012 بلیزارد در 11 جای مختلف دنیا نزدیک 4700 کارمند داشت.

آخرین گسترش بلیزارد تصاحب استودیو Vicarious Visions بود که بر روی آی‌پی‌های زیادی کار کرده است که آخرین بازی آن، Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 در سال 2020 بود. این استودیو در سال 2021، با همکاری بلیزارد توانست ریمستر دیابلو دو را منتشر کند. بعد از عرضه موفق این بازی، جهت گسترش همکاری دو استودیو، Vicarious Visions به زیرمجموعه بلیزارد پیوست.

در اواخر ماه ژوئن سال 2022، بلیزارد استودیو جدیدی با نام Proletariat را خریداری کرد. این استودیو بیش از 100 کارمند دارد که قبل از خریده شدن روی یک بازی بتل رویال کار کردند. این بازی به جای اسلحه به بازیکنان جادو می‌داد تا با انجام طلسم‌های مختلف به رقابت با یکدیگر بپردازند. اما بازی با این که از جذابیت بالایی برخوردار بود به موفقیت زیادی نرسید. همین باعث شد که استودیو مجبور به فروش شود. بلیزارد گفته که این استودیو به دیگر تیم‌های بلیزارد خواهد پیوست تا به ساخت افزونه‌های World of Warcraft کمک کند.

بلیزارد از آن موقع به بعد مشغول ساخت بازی‌ها و محتواهای جدید و همچنین ریمسترهایی برای سری‌های محبوب خود شد و این روند ادامه خواهد داشت. همچنین تیم‌های کوچکتر بلیزارد، بازی‌های جدیدی را عرضه خواهند کرد. هم اکنون دو بازی توسط بلیزارد معرفی شده است که  Overwatch 2 و Diablo 4 نام دارند.

High Moon Studios

این استودیو ایکس باکس در سال 2001 تاسیس و در سال 2006 توسط Vivendi خریداری شد که حالا زیرمجموعه Activision به حساب می‌آید. استودیو های‌مون بعد از ساخت دو بازی، شروع به ساخت چند بازی بر اساس آی‌پی Transformers کرد و تا حدی موفق بود.

High Moon Studios

بعد از بازی‌های ترنسفورمرز، شروع به ساخت بازی ددپول کرد. بعد از ساخت این بازی، اکتیویژن 40 نفر از این استودیو را اخراج کرد و توضیح داد که سرمایه‌ای که در اختیار یک استودیو قرار می‌گیرد متناسب با درآمد آن است. بعد از این کاهش کارمندان، این استودیو موظف شد که به ساخت بازی‌های COD کمک کند. این استودیو حتی در ساخت دو بازی از سری Destiny نیز کمک کرده است.

King

استودیو‌های کینگ در سال 2003 تاسیس شدند. در ابتدا نزدیک 200 بازی‌ تحت وب توسط این مجموعه عرضه شد. بعدا ها با گسترش پلتفورم‌های فیسبوک و موبایل، رفته رفته توجه کینگ تغییر کرد. در سال 2012، بازی Candy Crush Saga برای موبایل عرضه شد که به موفقیت عظیمی رسید و باعث شناخته‌تر شدن کینگ شد.

کرش کندی کراش

این مجموعه در سال 2016 پیشنهاد اکتیویژن برای خریده شدن را پذیرفت. بعد از چند سال، کینگ در 11 نقطه مختلف، نزدیک به 2000 کارمند داشته و درآمدی بین 1 تا 3 میلیون دلار به صورت روزانه دارد. آخرین بازی این استودیو ایکس باکس نیز، اسپین آفی از سری Crash است.

 

Digital Legends

این استودیو ایکس باکس در سال 2001 تاسیس شد و تا حالا فقط بر روی بازی‌های موبایل کار کرده است. از بازی‌های این استودیو می‌توان به The Respawnables و Afterpulse اشاره کرد. همچنین این استودیو بر روی یک بازی بتلفیلد نیز کار کرده است. امسال اکتیویژن از خرید این استودیو رونمایی کرد تا این استودیو عنوان جدیدی در کنار COD: Mobile از سری کال آف دیوتی را برای پلتفورم‌های موبایل عرضه کند.

با خریده شدن اکتیویژن بلیزارد، مطمئنا تغییرات زیادری رخ خواهد داد. مهمترین تغییر اصلاح شدن شرایط کاری و پیگیری شدن شکایات است. همچنین ما می‌دانیم که ایکس‌باکس به استودیوهای خود آزادی عمل می‌دهد تا هرچه می‌خواهند بسازند. این کاملا در تضاد با کارهای اکتیویژن در سال‌های اخیر است.

برای مثال استودیوهایی مانند های‌مون و تویز فور باب می‌توانند به بازی‌های خود بپردازند و دیگر به اجبار بر روی سری کال آف دیوتی کار نکنند. همچنین این بدین معناست که استودیوهای اصلی سازنده کال آف دیوتی مجبور به عرضه بازی سالیانه نیستند و می‌تواند هر چه قدر وقت لازم است روی بازی کار کنند تا کیفیت بازی تضمین شود و شاهد افت چشمگیری مانند Vanguard نداشته باشیم.

حتی ممکن است برخی از استودیوهای اصلی این سری، آی‌پی‌‌های جدید به همراه ایده‌های جدیدی را عرضه کنند. حتی استودیوهای ریون و id که روابط نزدیکی داشتند می‌توانند دوباره با یکدیگر کار کنند.

درمورد انحصاری بودن بازی‌ها می‌توان انتظار داشت الگوی خرید بتسدا اینجا نیز تکرار شود. بازی‌های آنلاین همچون COD: Warzone بر روی دیگر پلتفورم‌‌ها بماند و محتواهای جدید را دریافت کند. بازی‌هایی که همانند دفلوپ و گوست وایر که از قبل قرارداد دارند، قراردادشان اجرا خواهد شد، که گمان می‌رود پلی‌استیشن برای دو بازی بعدی کال آف دیوتی قرارداد تبلیغاتی بسته است.

همچنین بازی‌هایی که از قبل، عرضه بر روی دیگر پلتفورم‌ها قول داده شده، تغییری به خود نخواهند دید. بازی‌هایی هم که شرایط بالا را ندارند به صورت انحصاری عرضه خواهند شد، یعنی کال آف دیوتی بعد از اتمام قرار داد انحصاری خواهد شد و بازی‌های بعدی دیابلو و اوورواج و دیگر بازی‌هایی که در آینده عرضه خواهند شد، انحصاری خواهند بود.

تفاوت این خرید با بتسدا در این است که، ایکس‌باکس گفته قصد ندارد بازی‌‌های بسیار بزرگ اکتیویژن مانند کال‌آف‌دیوتی را انحصاری کند. باید ببینیم که این “بازی‌های بسیار بزرگ” شامل دیگر آی‌پی‌های اکتیویژن خواهد شد یا اورواچ و دیابلو انحصاری خواهند شد.

ایکس‌باکس نسبت به سال 2018 که تنها شش استودیو داشت، پیشرفت زیادی داشته و گویا این انتهای کار نیست و می‌توان بازهم خریدهای بیشتری را انتظار داشت. طبق شایعه‌هایی که به گوش می‌رسد، ایکس‌باکس در حال کار کردن با استودیوهایی نظیر io Interactive و Avalanche است و در صورت موفق بودن بازی‌ بعدی آنان، خرید آن‌ها را نهایی خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH