تاریخچه شرکت یوبی‌سافت

نگاهی به تاریخچه شرکت‌ یوبی‌سافت: غول صنعت بازی‌ها!

شرکت یوبی‌‌‌ سافت (Ubisoft) یک شرکت بازی‌سازی در فرانسه است. دفتر مرکزی این شرکت در مونتروی مستقر شده و این شرکت دارای استودیو‌هایی در بیش از 20 کشور جهان است. از فرانچایز‌های محبوب این شرکت می‌توان به سری Far Cry ،Tom Clancy’s ،Rayman ،Rabbids ،For Honor ،Just Dance ،Prince of Persia ،Assassin’s Creed و Watch Dogs اشاره کرد.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به این کمپانی تا هرآنچه را که از یوبی‌سافت می‌خواهید، برای شما بازگو کنیم. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

تاریخچه

چند سال اول تاسیس (1986-1996)

در دهه 1980، خانواده گیلو خود را به عنوان یک حامی بزرگ برای کشاورزان استان بریتانی در فرانسه و سایر مناطق مطرح کرده بودند. پنج پسر خانواده که کریستین، کلود، جرارد، میشل و ایو بودند، قبل از دوران دانشگاه به والدین خود در فروش، توزیع، حسابداری و مدیریت شرکت کمک می‌کردند. آنها در دوران تحصیل با کسب و کار آشنا شده و پس از فارغ التحصیلی به تجارت خانوادگی بازگشتند. برادران اید‌های متنوعی برای فروش سایر محصولات داشتند. کلود ابتدا با فروش CD آغاز کرد. بعدها، برادران آن را به رایانه‌ها و نرم‌افزارهای جانبی که شامل بازی‌های ویدیویی هم می‌شد، گسترش دادند.

در دهه 1980، آنها دیدند که هزینه‌های خرید کامپیوتر و نرم‌افزار از یک تامین کننده فرانسوی بسیار گران‌تر از قیمت‌هایی است که در بریتانیا پیدا می‌شود. خلاصه که تصمیم به تجارت پستی و سفارش مواد از بریتانیا گرفتند. مادرشان گفت که می‌توانند سهام کسب و کار خود را به طور مساوی تقسیم کنند. اولین تجارت آنها که Guillemot Informatique نام داشت، در سال 1984 تأسیس شد. آنها در ابتدا فقط از طریق پست فروش داشتند، پس از مدتی نیز از خرده‌فروشان فرانسوی سفارش می‌گرفتند، علت این جهش این بود که در بعضی عناوین 50٪ بهتر می‌فروختند. تا سال 1986، برادران حدود 40 میلیون فرانک فرانسه (تقریباً 5.8 میلیون دلار در آن زمان) درآمد داشتند.

در سال 1985، برادران شرکت جدیدی را تأسیس کردند. این شرکت که Guillemot نام داشت برای توزیع سخت‌افزار رایانه به کار می‌رفت. همانطور که تقاضاها ادامه داشتند، برادران دریافتند که بازی‌های ویدیویی در حال تبدیل شدن به یک دارایی پرسود است و تصمیم گرفتند که وارد این صنعت شوند. به همین منظور آنها شرکت یوبی‌‌‌ سافت (با نام رسمی Ubi Soft Entertainment S.A) را در 28 مارس 1986 تأسیس کردند.

یوبی‌سافت در ابتدا خارج از دفاتر پاریس فعالیت می‌کرد و در ژوئن 1986 به کرتیل نقل مکان کرد. برادران از قلعه‌ای در بریتانی به عنوان فضای اولیه توسعه استفاده کردند، امیدوار بودند که این محیط توسعه دهندگان را جذب کند. این شرکت ناتالی سالود را به‌عنوان مدیر، سیلوی هوگونیر را به‌عنوان مدیر بازاریابی، روابط عمومی و برنامه‌نویسان استخدام کرد، اگرچه هوگونیر تا می 1986 شرکت را ترک کرد و به شرکت Elite ملحق شد. بازی‌های که یوبی‌سافت در سال 1986 منتشر کرد عبارتند از Zombi ،Ciné Clap ،Fer et Flamme Masque و Graphic City. اولین بازی آنها Zombi بود که تا ژانویه 1987 حدود 5000 نسخه فروخته بود. یوبی‌ سافت همچنین برای انتشار بازی در اسپانیا و آلمان غربی وارد شراکت توزیعی شد. یوبی‌سافت شروع به واردات محصولات از خارج از کشور برای توزیع در فرانسه کرد و با انتشار Commando’s Elite Software و Ikari Warriors در سال 1987، توانست  15000 نسخه فروش داشته باشد. در سال 1988 نیز ایو گیمو به عنوان مدیر اجرایی یوبی‌سافت منصوب شد.

تا سال 1988، این شرکت حدود 6 توسعه دهنده داشت. از جمله میشل آنسل، نوجوانی که در آن زمان به خاطر مهارت‌های انیمیشن‌سازی‌اش مشهور بود. هزینه های نگهداری قلعه گران‌تر شد و به آنها این امکان را داد که به پاریس نقل مکان کنند. خانواده آنسل که برای کار او به بریتانی نقل مکان کرده بودند، نتوانستند هزینه زندگی در پاریس را بپردازند و به مونپلیه در جنوب فرانسه بازگشتند. برادران Guillemot به Ancel گفتند که هر ایده‌ای که به ذهنش می‌رسد با آنها در جریان بگذارد. آنسل با یک نمونه اولیه از یک بازی متحرک خاص بازگشت و علاقه برادران را به خود جلب کرد. برادران تصمیم گرفتند تا از این پروژه به عنوان پروژه‌ای کلیدی برای شرکت استفاده کنند.

در سال 1994 یک استودیو در Montreuil تأسیس کردند که بیش از 100 توسعه‌دهنده را در خود جای دهد و خطی از کنسول‌های نسل پنجمی مانند Atari-Jaguar و PlayStation را هدف قرار می‌داد. بازی آنها با نام Rayman در سال 1995 منتشر شد. ایو که مدیریت Guillemot Informatique را بر عهده داشت، قراردادی با Electronic Arts ،Sierra On-Line و MicroProse برای توزیع بازی‌‌ها بست. Guillemot Informatique شروع به پیشروی در بازارهای دیگر از جمله ایالات متحده، بریتانیا و آلمان کرد. آنها وارد بازارهای توزیعی و عمده فروشی بازی‌های ویدیویی شدند و تا سال 1993 به بزرگ‌ترین توزیع کننده بازی‌های ویدئویی در فرانسه تبدیل شدند.

جهانی شدن یوبی‌‌‌ سافت (1996-2003)

در سال 1996، یوبی‌‌‌ سافت ایده‌های اولیه خود را فهرست کرد و بیش از 80 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرد تا به کمک آنها بتواند شرکت را توسعه دهد. طی 2 سال، این شرکت استودیوهای خود را در انسی (1996)، شانگهای (1996)، مونترال (1997) و میلان (1998) تأسیس کرد.

مشکلی که برادران پیدا کردند فقدان مالکیت معنوی بود که اجازه نمی‌داد بتوانند در بازار ایالات متحده جای پایی داشته باشند. هنگامی که رشد گسترده اینترنت در حوالی سال 1999 فرا رسید، برادران تصمیم گرفتند با تأسیس استودیوهای بازی که هدفشان عناوین رایگان آنلاین از جمله GameLoft بود، از این مزیت استفاده کنند. این امر به آنها اجازه داد تا حق مالکیت یوبی‌سافت را به این شرکت‌ها پیشنهاد و ارزش سهام شرکت را 5 برابر افزایش دهند. با ورود 170 میلیون یورو به سرمایه در حال گردش این شرکت، برادران توانستند Red Storm Entertainment را در سال 2000 خریداری کنند و ساخت بازی‌هایی با عناوین مخفی کاری و جاسوسی همانند Tom Clancy را از سر بگیرند. یوبی‌ سافت به Red Storm کمک کرد تا به گسترش این سری ادامه دهد و عناوینی مانند Tom Clancy’s Ghost Recon و Tom Clancy’s Rainbow Six را به ارمغان بیاورد. زمانی که این شرکت شروع به توسعه Tom Clancy’s Splinter Cell با همکاری مایکروسافت کرد، توانست جای پایی در ایالات متحده پیدا کند.

در مارس 2001، گروه فناوری گورس، بخش سرگرمی The Learning Company (که شامل بازی‌هایی همچو Brøderbund ،Mattel Interactive ،Mindscape و Strategic Simulations می‌شد) را به آنها فروخت. این فروش شامل حق مالکیت‌ عنوان‌هایی مانند سری Myst و Prince of Persia نیز می‌شد. یوبی‌‌‌ سافت بازی Prince of Persia: The Sands of Time در سال ۲۰۰۳ منتشر کرد. در همان زمان، این شرکت پروژه انسل را تحت عنوان Beyond Good & Evil پس از Rayman منتشر کرد. این یکی از اولین فلاپ‌های تجاری یوبی‌سافت در آن زمان بود که توانست محبوبیت بسیاری کسب کند.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی تمام استودیوهای ایکس‌باکس به همراه بازی‌های آن‌ها

 

در سال 2001، یوبی‌سافت بخش تحریریه خود را به سرپرستی Hascoët تأسیس کرد که در ابتدا به عنوان سردبیر و بعداً به عنوان مدیر ارشد محتوای شرکت یوبی‌‌‌ سافت شناخته شد. Hascoët در سال 1995 در کنار Ancel روی Rayman کار کرده بود تا به اصلاح بازی کمک کند، بهد از انتشار Hascoët Rayman فهمید که می‌تواند از این ایده و ارتقا در تمام بازی‌های یوبی‌سافت استفاده کند. تا سال 2019، بیشتر بازی‌های منتشر شده توسط یوبی‌سافت از طریق بخش تحریریه و شخصا توسط Hascoët بررسی می‌شد.

 

نگاهی سریع به تکامل لوگوی شرکت یوبی‌‌‌ سافت

 

لوگو تاریخچه شرکت یوبی سافت

گسترش بیشتر یوبی‌‌‌ سافت (2003-2015)

در 9 سپتامبر 2003، برادران اعلام کردند که نام شرکت را به یوبی‌سافت تغییر خواهند داد. در دسامبر 2004، شرکت بازی الکترونیک آرتز 19.9 درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد. یوبی‌سافت این خرید را یک خرید خصمانه از سوی EA نامید. برادران یوبی‌سافت دریافتند که خود را در یک بازار رقابتی در نظر نگرفته‌اند و کارمندان نگران بودند که EA محیط یوبی‌سافت را چقدر تغییر می‌دهد. مدیر عامل EA در آن زمان، جان ریچیتیلو، اطمینان داد که خرید شرکت یوبی‌‌‌سافت هرگز به عنوان یک مانور خصمانه نبوده و EA در نهایت سهام را در سال 2010 فروخت.

در فوریه 2005، یوبی سافت امتیازهای NHL Rivals ،NFL Fever ،NBA Inside Drive و MLB Inside Pitch را از Microsoft Game Studios خریداری کرد.

یوبی‌سافت IP دیگری به نام Assassin’s Creed ایجاد کرد که برای اولین بار در سال 2007 راه اندازی شد. Assassin’s Creed در اصل توسط یوبی‌سافت مونترال به عنوان دنباله‌ای برای شاهزاده ایرانی توسعه داده شد و در عوض به داستانی در مورد Assassins و شوالیه‌های معبد تبدیل شد. در جولای 2006، یوبی‌سافت امتیاز Driver را از شرکت آتاری به مبلغ 19 میلیون یورو به صورت نقدی خریداری کرد. در سال 2008، یوبی‌‌‌ سافت قراردادی با تام کلنسی برای استفاده دائمی از نام و مالکیت معنوی او برای بازی‌های ویدیویی و سایر رسانه‌های کمکی منعقد کرد. در جولای 2008، یوبی سافت استودیو Hybride Technologies را که یک استودیوی مستقر در Piedmont بود، خریداری کرد. در نوامبر 2008 نیز، یوبی‌سافت Massive Entertainment را از Activision خریداری کرد. در ژانویه 2013، یوبی‌سافت بار دیگر اقدام به خرید عنوان دیگری که South Park: The Stick of Truth یاد می‌شد کرد و 3.265 میلیون دلار بابت آن پرداخت کرد.

شرکت یوبی‌‌‌سافت در سال 2013 اعلام کرد که قصد دارد در مدت 7 سال 373 میلیون دلار در استودیو کبک (Quebec) خود سرمایه گذاری کند. این ناشر هم‌اکنون در حال سرمایه گذاری در گسترش فناوری‌های ضبط حرکت و تثبیت عملیات و زیرساخت بازی‌های آنلاین خود در مونترال است. تا سال 2020، این شرکت بیش از 3500 کارمند را در استودیوهای خود در مونترال و کبک استخدام خواهد کرد.

در ژوئیه 2013، یوبی‌سافت یک رخنه در شبکه خود را اعلام کرد که منجر به افشای احتمالی 58 میلیون حساب کاربری از جمله نام کاربری، آدرس ایمیل و رمزهای عبور شد. این شرکت دستورالعمل‌هایی را برای همه کاربران ثبت نام شده صادر کرد تا رمز عبور حساب خود را تغییر دهند، همچنین که تاکیید کرد تا رمز عبور‌های مشابه در سرویس‌های دیگر را نیز تغییر دهند. تمامی کاربرانی که ثبت نام کردند، کاربران نیز از این موضوع استقبال نکردند هرچند که یوبی‌‌‌ سافت قول داده است تا اطلاعات را ایمن نگه دارد.

در مارس 2015، این شرکت یک مرکز ارتباط با مصرف کننده در نیوکاسل آپون تاین راه اندازی کرد. این مرکز برای ادغام تیم‌های پشتیبانی مصرف کننده و مدیران جامعه در نظر گرفته شده است.

خودداری از فروش! (2015–2018)

در حدود سال 2015، یک شرکت فرانسوی به دنبال گسترش ویژگی‌های رسانه‌ای خود از طریق خرید و سایر معاملات تجاری بوده. این شرکت که Vivendi نام داشت یوبی‌سافت را که در آن زمان 6.4 میلیارد دلار ارزش داشت، در اول لیست خرید خود جای داده بود. Vivendi، طی 2 اقدام در اکتبر 2015، سهام یوبی‌ سافت را خریداری کرد، اقدامی که ایو گیلمو آن را “ناخواسته” تلقی کرد و از آن بیم داشت. در ارائه‌ای در جریان Electronic Entertainment Expo 2016 ایو گیلو بر اهمیت مستقل ماندن یوبی‌سافت برای حفظ آزادی و خلاقیت تاکیید کرد.

تاریخچه شرکت یوبی سافت

Vivendi سهام ناشر بازی Gameloft را که متعلق به یوبی‌سافت بود را خرید و شروع به خرید سهام خود یوبی‌سافت کرد. در فوریه سال بعد، Vivendi سهام 500 میلیون یورو‌ای Gameloft را به دست آورد. این اقدام Vivendi را قادر به تصاحب Gameloft تا ژوئن سال بعد کرد. پس از اقدامات Vivendi با Gameloft در فوریه 2016، برادران برای جلوگیری از خریداری شدن، قیمت درخواستی سرمایه‌گذاران کانادایی را بیشتری کردند؛ تا این لحظه، Vivendi سهم خود از یوبی‌‌‌ سافت را به 15 افزایش داده بود. تا ژوئن 2016 نیز، Vivendi سهام خود را به 20.1٪ افزایش داده بود، درحالی خواسته‌ی خود برای تصاحب شرکت را انکار می‌کرد.

در سپتامبر 2016، Vivendi حدود 23 درصد از سهام را در اختیار داشت، در حالی که برادران توانستند 20 درصد اعضای هیئت مدیره را موافق به مقابله با Vivendi کنند. در جلسه هیئت مدیره درخواستی مبنی بر قرار دادن نمایندگان Vivendi در هیئت مدیره یوبی‌سافت، با توجه به اندازه سهام آنها مطرح شد. برادران گیلمو مخالف این موضوع بودند و تکرار کردند که Vivendi باید به عنوان یک رقیب در نظر گرفته شود. خوشبختانه انها موفق شدند سایر اعضا را تحت فشار قرار دهند تا از هر گونه کرسی نشینی با Vivendi جلوگیری کنند.

Vivendi به خرید سهام یوبی‌سافت ادامه داد و به مرز 30% نزدیک شد که می‌تواست باعث فروش شرکت شود. از دسامبر 2016، Vivendi همچنان 25 درصد از سهام یوبی‌سافت را در اختیار داشت. رویترز در آوریل 2017 گزارش داد که تصاحب یوبی‌ سافت توسط Vivendi احتمالاً در همان سال اتفاق می‌افتد. خانواده Guillemot از آن زمان سهام خود را مدام افزایش می‌دادند. تا ژوئن 2017، این خانواده 13.6 درصد از سرمایه سهام یوبی‌‌‌ سافت و 20.02 درصد از حقوق رای شرکت را در اختیار داشتند. در اکتبر 2017، یوبی‌سافت اعلام کرد که با یک «ارائه‌دهنده خدمات سرمایه‌گذاری» به توافق رسیده است تا به آن‌ها کمک کند که 4000000 سهم را تا پایان سال بازخرید کنند تا از خرید این سهام توسط دیگران، به‌ویژه Vivendi جلوگیری شود.

در هفته قبل از اینکه Vivendi حق رای مضاعف را برای سهام خریداری شده‌اش به دست آورد، این شرکت اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای خرید یوبی‌سافت تا 6 ماه آینده ندارد و همچنین به دلیل مشکلات موجود به هیئت مدیره شرکت وارد نخواهد شد.

در 20 مارس 2018، یوبی‌ سافت و Vivendi قراردادی را منعقد کردند که به هر گونه تصاحب احتمالی پایان داد، Vivendi موافقت کرد که تمام سهام خود را به طرف های دیگر بفروشد و موافقت کرد کهبه مدت 5 سال، هیچ سهامی از یوبی‌سافت خریداری نکند. برخی از این سهام به Tencent فروخته شد، که پس از معامله، حدود 5600000 سهام یوبی‌سافت (تقریباً 5٪ از کل سهام) را در اختیار داشت. در همان روز، یوبی‌سافت اعلام کرد که با Tencent همکاری می‌کند تا بازی‌های خود را وارد بازار چین کند. Vivendi سهام خود را در تا مارس 2019 به طور کامل واگذار کرد.

‌2018 به بعد

از سال 2018، استودیو‌های یوبی‌‌‌ سافت بر روی دیگر فرانچایزها از جمله Assassin’s Creed ،Tom Clancy’s ،Far Cry و Watch Dogs تمرکز کرده‌اند. شرکت یوبی‌سافت تا اواسط سال 2019 نزدیک به 16000 توسعه دهنده داشت، خیلی بیشتر از برخی رقبای خود، طبق آمار، یوبی‌سافت هر ساله 5 یا 6 نسخه بازی AAA عمده تولید می‌کرد که با استقبال خوبی همراه نبودند.

بلومبرگ بیزنس این امر را تا حدی به دلیل تمایل مصرف‌کنندگان بازی‌های ویدیویی به خرید بازی‌های کمتر با زمان‌های طولانی می‌داند. برای مقابله با این موضوع، یوبی‌سافت در اکتبر 2019، 3 عنوان از 6 عنوانی را که در سال 2019 برنامه ریزی کرده بود، به سال 2020 یا بعد موکول کرد تا به تلاش بیشتر برای بهبود کیفیت بازی‌های موجود و عرضه شده کمک کند. به دلیل فروش ضعیف در سال 2019، یوبی‌سافت در ژانویه 2020 اعلام کرد که هیئت تحریریه خود را مجددا سازماندهی می‌کند تا نگاهی جامع‌تر به مجموعه بازی‌های خود داشته باشد و تنوع بیشتری در بازی‌های خود ایجاد کند. مدیریت یوبی‌سافت گفت که ما بیش از حد یکنواخت شده‌ایم.

در سال 2020، آنها اعلام کردند که یک بازی جهان باز از سری جنگ ستارگان خواهند ساخت. این قرارداد به معنای پایان دادن به حقوق انحصاری EA برای ساخت عناوین جنگ ستارگان بود.

یوبی‌سافت در پایان سال 2020 اعلام کرد که این شرکت شروع به تمرکز کمتری روی انتشار بازی‌های AAA خواهد کرد و بعد از سال مالی 2022 تمرکز بیشتری روی بازی‌های موبایل و فریمیوم خواهد داشت. مدیر مالی یوبی‌ سافت، فردریک دوگت به سرمایه‌گذاران گفت که به‌تدریج شاهد نسخه‌های قویتر از AAA با انعطاف پذیری بالاتر خواهیم بود. بعداً در همان سال، این شرکت اعلام کرد که برند‌سازی بازی‌های اول شخص خود را با نام «Ubisoft Originals» آغاز خواهد کرد.

زیرمجموعه‌های شرکت یوبی‌‌‌ سافت

 

نام

مکان

تاسیس

استودیو 1492 فرانسه 2014
استودیو بازی‌های ماموت آبی (Blue Mammoth Games) ایلات متحده آمریکا، آتالانتا 2009
بازی‌های آینده لندن (Future Games of London) انگلیس، لندن 2009
استودیو بازی‌های پاندای سبز (Green Panda Games) فرانسه، پاریس 2013
استودیو Hybride Tech کبک، کانادا 1991
استودیو i3D.net روتردام، هلند 2002
استودیو برج عاج (Ivory Tower) ویوربن، فرانسه 2007
استودیو بازی‌های کچاپ (Ketchapp) پاریس، فرانسه 2014
استودیو بازی‌های کولیبری (Kolibri Games) برلین، آلمان 2016
استودیو سرگرمی‌های عظیم (Massive Entertainment) مالمو، سوئد 1997
Ubisoft برلین (Berlin) برلین، آلمان 2018
Ubisoft بوردو (Bordeaux) بوردو، فرانسه 2017
Ubisoft بخارست (Bucharest) بخارست، رومانی 1992
Ubisoft چنگدو (Chengdu) چنگدو، چین 2008
Ubisoft دوسلدورف (Düsseldorf) دوسلدورف، آلمان 1988
Ubisoft دانانگ (Da Nang) دانانگ، ویتنام 2019
Ubisoft هالیفاکس (Halifax) هالیفاکس، کانادا 2003
Ubisoft کی‌یف (Kyiv) کی‌یف، اوکراین 2008
Ubisoft لیمینگتون (Leamington) لیمینگتون اسپا، انگلیس 2002
Ubisoft ماینتس (Mainz) ماینتس، آلمان 1988
Ubisoft میلان (Milan) میلان، ایتالیا 1998
Ubisoft مون‌پلیه (Montpellier) مون‌پلیه، فرانسه 1994
Ubisoft مونترال (Montreal) مونترال، کانادا 1997
Ubisoft بمبئی (Mumbai) بمبئی، هند 2018
Ubisoft اودسا (Odesa) اودسا، اوکراین 2018
Ubisoft اوساکا (Osaka) اوساکا، ژاپن 1996
Ubisoft پاریس مونتروی، فرانسه 1992
Ubisoft پاریس موبایل مونتروی، فرانسه 2013
Ubisoft فیلیپین (Philippines) سانتا روسا، فیلیپین 2016
Ubisoft پونا (Pune) پونا، هند 2000
Ubisoft کبک (Quebec City) کبک، کانادا 2005
Ubisoft Reflections نیوکاسل، انگلیس 1984
Ubisoft ساگونه (Saguenay) ساگونه، کانادا 2018
Ubisoft سان فرانسیسکو  (San Francisco) سان فرانسیسکو، ایالات متحده 2009
Ubisoft شانگهای (Shanghai) شانگهای، چین 1996
Ubisoft سنگاپور (Singapore) سنگاپور 2008
Ubisoft صوفیه (Sofia) صوفیه، بلغارستان 2006
Ubisoft استکهلم (Stockholm) استکهلم، سوئد 2017
Ubisoft تورنتو (Toronto) تورنتو، کانادا 2010
Ubisoft وینیپگ (Winnipeg) وینیپگ، کانادا 2018
استودیو نادئو (Nadeo) پاریس، فرانسه 2000
استودیو Owlient پاریس، فرانسه 2005
استودیو بازی‌های Quazal مونترآل، کانادا 1998
استودیو طوفان سرخ (Red Storm Entertainment) کری، کارولینای شمالی، ایالات متحده 1996
استودیو RedLynx Helsinki هلسینکی، فنلاند 2000
Ubisoft ابوظبی (Abu Dhabi) ابوظبی، امارات متحده عربی 2011
Ubisoft انسی (Annecy) انسی، فرانسه 1996
Ubisoft بارسلونا بارسلون، اسپانیا 1998
Ubisoft بارسلونا موبایل بارسلون، اسپانیا 2002
Ubisoft بلگراد (Belgrade) بلگراد، صربستان 2016

فناوری

Ubisoft Connect، یک سرویس توزیع و مدیریت حقوق دیجیتال برای رایانه شخصی است که توسط یوبی‌سافت ایجاد شده است. این برنامه اولین بار در کنار Assassin’s Creed II، به عنوان یک پاداش برای کسب امتیاز بیشتر عرضه شد؛ تا اینکه با افزودن دیگر ویژگی‌ها به یک کلاینت دسکتاپ گسترش یافت. یوبی‌ سافت بعداً برنامه پاداش‌های خود را با عنوان برنامه باشگاه یوبی‌سافت گسترش داده و مستقل کرده. البته که در اکتبر 2020 Ubisoft Connect به عنوان جایگزینی برای Ubisoft Club معرفی شد تا در 29 اکتبر 2020 در کنار Watch Dogs: Legion عرضه شود. Connect جایگزین UPlay و عملکردهای قبلی کلاب می‌شود و در عین حال پشتیبانی از بازی cross-platform را اضافه می‌کند و پیشرفت شما را در برخی بازی‌ها ذخیره می‌کند. این شامل همان سیستم پیشرفت پاداش است که باشگاه برای دسترسی به محتوای درون بازی ارائه کرده بود.

Uplay/Ubisoft Connect برای مدیریت حقوق دیجیتال بازی‌های یوبی‌سافت بر روی رایانه‌های ویندوزی ایجاد شده است، که در اولین راه‌اندازی انتقادات بسیاری را به همراه داشت، زیرا برخی از بازی‌ها نیاز به مدیریت دائمی حقوق دیجیتال دارند و در صورت از دست دادن اینترنت توسط بازیکنان، باعث از دست رفتن داده‌های بازی می‌شود. این وضعیت پس از حمله به سرورهای یوبی‌‌‌ سافت بسیار شدت یافته و این شرکت در نهایت مجبور شد که طرح DRM همیشه روشن را کنار بگذارد و همچنان همه بازی‌های یوبی‌سافت را ملزم به بررسی هنگام راه‌اندازی از طریق Uplay و Ubisoft Connect کند.

موتور‌های بازی‌سازی شرکت یوبی‌‌‌ سافت

Ubisoft Anvil که قبلاً Scimitar نام داشت، یک موتور بازی اختصاصی است که به طور کامل در Ubisoft Montreal در سال 2007 برای توسعه بازی 1 Assassin’s Creed توسعه یافته و از آن زمان برای ساخت اکثر عناوین Assassin’s Creed و سایر بازی‌های Ubisoft استفاده شده است.

موتور بازی‌سازی Disrupt

موتور بازی Disrupt توسط Ubisoft Montreal توسعه داده شد و برای بازی‌های سری Watch Dogs استفاده می‌شود. اکثر موتور از ابتدا ساخته شده بود و می‌توان گفت آماده بود. این موتور از یک رندر چند رشته‌ای استفاده می‌کند که روی خط رندر فیزیکی کاملاً معوقی با برخی پیچش‌های تکنولوژیکی اجرا می‌شود تا جلوه‌های پیشرفته‌تری را ایجاد کند.

موتور بازی‌سازی Dunia

Dunia Engine یک فورک نرم‌افزاری از CryEngine است که در ابتدا توسط Crytek و با تغییراتی از سوی Ubisoft Montreal توسعه داده شد. CryEngine در آن زمان می‌توانست برخی از فضاهای محیطی در فضای باز را رندر کند. Crytek یک نسخه نمایشی از موتور خود به نام X-Isle: Dinosaur Island ساخته بود که آن را در طی رویدادElectronic Entertainment Expo1999 نشان داده بود. یوبی‌سافت نسخه‌ی نمایشی را دید و از Crytek خواست تا نسخه‌ی نمایشی را به عنوان یک نمونه کامل بازطراحی کند و آن را به اولین Far Cry تبدیل کند که در سال منتشر شد.

در آن سال، Electronic-Arts قراردادی با Crytek برای ساخت یک عنوان کاملاً متفاوت با نسخه بهبودیافته CryEngine منعقد کرد که باعث شد آنها نتوانند به کار بر روی Far Cry ادامه دهند. Ubisoft به Ubisoft Montreal گفت تا نسخه‌های کنسول Far Cry را توسعه دهد و با Crytek قرار دادی بست تا کلیه حقوق سری Far Cry و مجوز دائمی CryEngine را داشته باشد.

این مقاله را هم بخوانید: بررسی بازی Far Cry 5: خشم و جنون!

در توسعه Far Cry 2، یوبی‌سافت مونترال CryEngine را تغییر داد تا محیط‌های تخریب‌پذیر و موتور فیزیک واقعی‌تری را شامل شود. این نسخه تغییر یافته تبدیل به Dunia Engine شد که با Far Cry 2 در سال 2008 به نمایش درآمد. موتور Dunia همچنان بهبود می‌یابد تا از ان برای توسعه بازی‌های آینده Far Cry استفاده شود.

یوبی‌سافت موتور Dunia 2 را در Far Cry 3 در سال 2012 معرفی کرد که برای بهبود عملکرد بازی‌های مبتنی بر Dunia بر روی کنسول‌ها و افزودن ویژگی‌های رندر پیچیده‌تر مانند روشنایی جهانی ساخته شد. به گفته رمی کوئنین، یکی از معماران موتور در Ubisoft Montreal، Dunia Engine تا سال 2017 شامل گیاهان، شبیه سازی آتش، تخریب، وسایل نقلیه، هوش مصنوعی سیستمیک، حیات وحش، آب و هوا، چرخه های روز/شب، و غیر خواهد شد. برای بازی Far Cry 6 نیز یوبی‌ سافت ویژگی‌های بیشتری را به موتور Dunia 2 اضافه کرد. باید چشم به آینده بسپاریم و ببینیم چه فرانچایز‌هایی با این موتور ساخته خواهند شد.

موتور بازی Snowdrop

موتور بازی Snowdrop توسط Massive Entertainment و Ubisoft برای Tom Clancy’s The Division توسعه داده شد. هسته موتور بازی توسط یک سیستم مبتنی بر گره نیرو می‌گیرد که فرآیند اتصال سیستم‌های مختلف مانند رندر، هوش مصنوعی، برنامه نویسی ماموریت و رابط کاربری را ساده می‌کند.

تاریخچه شرکت یوبی سافت

این موتور برای بازی‌‌هایی مثل Tom Clancy’s 2 و دیگر بازی‌های یوبی‌سافت مانند South Park: The Fractured but Whole ،Mario + Rabbids: Kingdom Battle و Starlink Battle Battle Battle ساخته شد.  یوبی‌سافت اعلام کرده که این موتور برای نسل بعدی نیز آماده است و در بازی Massive’s Avatar: Frontiers of Pandora و یک بازی جهان باز از سری Star Wars از آن استفاده خواهد شد.

سینما و تلویزیون

یوبی‌ سافت بخش فیلم و تلویزیون خود را در سال 2011 راه اندازی و آن را Ubisoft Motion Pictures نامید. در ابتدا، هدف این بخش تنها توسعه آثار رسانه‌ای مرتبط با بازی‌های یوبی‌سافت بود، ولی بعد به آثار دیگر نیز گسترش یافت. به طوری که تولیدات الان شامل فیلم لایو اکشن Assassin’s Creed (2016) و سریال Rabbids Invasion (2013) و Mythic Quest (2020) می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH