انواع شبکه‌های تتر را بشناسید

تتر (Tether) با واحد اختصاری USDT یکی از  ارزهای پایدار محبوب در بازار ارزهای دیجیتال است. یکی از مهم‌ترین مزایای تتر، داشتن ثبات قیمت است. برای مثال قیمت بیت‌کوین با توجه به عرضه و درخواست‌ها به شکل لحظه‌ای در حال تغییر است و خرید بیت کوین باید پس از ارزیابی بازار و در شرایط مناسب انجام شود. در غیر این صورت می‌تواند که منجر به کسب سود نشود.

پشتوانه ارز دیجیتال تتر، دلار است و به همین دلیل نوسان قیمت ندارد. همین ویژگی تتر باعث شده است تا مورد توجه افراد زیادی در سراسر جهان قرار گیرد. درحال حاضر اغلب سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود در مقابل نوسانات شدید بازار، از تتر استفاده می کنند. اگر شما هم می‌خواهید برای حفظ سرمایه خود تتر بخرید، اولین گام شناخت انواع تتر است.

تتر بر اساس شبکه‎ای که در بستر آن منتقل می‎شود، نام‎ها و انواع مختلفی دارد.  در حال حاضر تتر روی چندین بلاکچین مختلف مانند اتریوم و ترون عرضه می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. با ما در این مطلب همراه باشید.

تتر اومنی (OMNI)

تتر روی بلاکچین‌های مختلفی عرضه شده است. برای اولین بار تتر روی شبکه بلاکچین اومنی به بازار عرضه شد که همانند بیت‌کوین بود. اما این شبکه همانند شبکه بیت کوین مشکلات زیادی را با خود به همراه داشت. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • کارمزدهای بالا
  • اختلال در شبکه در اثر حملات هکرها
  • شلوغی شبکه
  • کند بودن تراکنش‌ها

به دلیل وجود همین مشکلات استفاده از تتر در این شبکه طرفدار چندانی پیدا نکرد. یک از مهم‌ترین تفاوت‌های انواع تتر مربوط به کارمزد تراکنش‌ها می‌شود. هر چند نمی‌توان یک عدد ثابت و مشخص برای میزان کارمزد تتر در بلاکچین‌های مختلف بیان کرد، اما در حالت کلی انتقال تتر در شبکه اومنی بیشترین کارمزد را دارد.

با توجه به همین موضوع تتر اومنی (OMNI)اصلا گزینه مناسبی به شمار نمی‌آید. هر چند هنوز هم برخی از صرافی‌ها از این تتر پشتیبانی می‌کنند اما بدون شک تنها تنها افرادی به سراغ آن خواهند رفت که دانش کافی  درباره انواع تتر نداشته باشند.

آدرس تمامی والت‌های تتر روی شبکه اومنی، آدرس مشابه با بلاکچین بیت کوین دارد و همانند آن با  با اعداد 1 یا 3 یا عبارت bc1 شروع می‌شود. آدرس زیر یک مثال برای والت تتر روی  شبکه اومنی است.

bc1YwY5Eec12TdeyctYHNdrYJLWRCu6xwet

تتر اتریوم (ERC-20)

با توجه به مشکلات زیادی که روی شبکه اومنی وجود داشت. طرح پیشنهادی ERC-20  در سال ۲۰۱۵ توسط توسعه‌دهندگان ارائه شد و در سال ۲۰۱۷ این استاندارد در شبکه بلاکچین اتریوم تایید شد.

با توجه به این‌که ERC-20 مشکلات شبکه اومنی را نداشت به سرعت در بین کاربران سراسر دنیا محبوب شد. به همین دلیل افراد زیادی به استفاده از تتر اتریوم روی آوردند. استفاده از این شبکه باعث بالا گرفتن سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌های انتقال تتر می‌شد. حتی امروزه در صرافی‌های معتبر ERC-20 یکی از شبکه‌های اصلی انتقال تتر به حساب میاد.

تتر اتریوم (ERC-20) نسبت به تتر اومنی ارزان‌تر و سریع‌تر است. البته باید توجه داشت که با افزایش قیمت اتریوم، انجام تراکنش در این شبکه نیز مانند سابق چندان ارزان به‌شمار نمی‌رود.

آدرس تمامی والت‌های تتر روی شبکه اتریوم، همانند آدرس اتریوم است. این آدرس‌ها با 0x شروع می‌شوند و ۴۲ کاراکتر دارند. آدرس زیر یک مثال برای والت تتر روی  شبکه اتریوم است.

0xYwY5Eec12tuenctMOSdrYJLWrCu6xwet

تتر ترون(TRC-20)

شبکه اتریوم تا سال 2020 به خوبی تمام نیازهای تتر را برطرف می‌کرد. اما با پیاده‌سازی پرو‌ژه‌های متعدد دیفای روی بستر اتریوم، کارمزد شبکه اتریوم به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرد. با توجه به همین موضوع توسعه‌دهندگان تتر مجبور شدند تا به دنبال یک بلاکچین جدید باشند. یکی از گزینه‌های بسیار مناسب استفاده از بلاکچین ترون بود.

این شبکه هرچند جدید است اما به دلیل کارمزد بسیار کم و سرعت بالا، توجه سرمایه‌گذاران در حوزه کریپتوکارنسی را به خود جلب کرده است. از سایر مزایای تتر ترون می‌توان به بهره بردن از امکاناتی مانند ایردراپ و جایزه‌های نگهداری توکن‌های TRC-20 اشاره کرد.

کارمزد شبکه ترون در حال حاضر حدود ۱ تتر است و کمترین کارمزد انتقال تتر در حال حاضر به این شبکه تعلق دارد. در حال حاضر تتر ترون(TRC-20) یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید و فروش رمزارز تتر است.

آدرس تمام والت‌های تتر با TX آغاز می‌شود و فرقی با آدرس بلاکچین ترون ندارد. آدرس زیر یک مثال برای والت تتر روی شبکه ترون است:

TXYwY5Eac12tueagtYHMdrYJLWrCc6xwet

صحبت نهایی

تتر در زمان نگارش این مقاله در رتبه ۴ بازار قرار داشته و سهم ۲.۸۶ درصدی از کل بازار را به خود اختصاص داده است. تتر یکی از رمزارزهای با ثبات است که برای در امان ماندن از نوسانات و ریزش‎های شدید بازار، راهکار بسیار مناسبی است.

تتر انواع مختلفی دارد که با توجه به میزان کارمزد تراکنش‌ها، تتر TRC20 نسبت به سایر انواع تتر مناسب‌تر است. تتر اومنی (OMNI)نیز بیشترین میزان کارمزد را دارد و به همین دلیل این نوع تتر نسبت به گذشته، کمتر به کار می‌رود.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH