تاثیر خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بر روی صنعت بازی

در این مقاله قصد داریم تا تاثیر خرید 70 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد، توسط مایکروسافت بر روی صنعت بازی و دیگر کمپانی‌ها را بررسی کنیم.

کمپانی مایکروسافت با خرید‌های اخیر خود در حوزه استودیو‌های بازی‌سازی برای ایکس باکس، بسیاری را شگفت‌زده کرده است. ایکس باکس در سال گذشته با خرید آخر خود یعنی کمپانی زنیمکس و استودیو‌های بتسدا، با قیمت ۷ میلیارد دلار، یکی از گران‌قیمت‌ترین خرید‌های تاریخ صنعت بازی‌سازی را رقم زده و باعث حیرت‌زدگی بسیاری از جوامع شد. این تصمیم مایکروسافت، مالکیت بسیاری از عناوین مهم صنعت بازی را به وی بخشید، از جمله الدراسکرولز و فال‌اوت.

اما اخیرا فیل اسپنسر، مدیرعامل ایکس باکس، از خرید جدید این کمپانی خبر داد که می‌توان گفت خرید قبلی آن یعنی بتسدا هیچ حرفی در برابرش برای گفتن ندارد. اسپنسر اعلام کرد که مایکروسافت کمپانی اکتیویژن بلیزارد را با قیمت دیوانه‌وار ۶۸.۷ میلیارد دلار خریداری کرده است. تقریبا می‌توان گفت که خرید جدید این کمپانی ۱۰ برابر خرید قبل ارزش دارد.

البته بی‌دلیل هم نیست، کمپانی اکتیویژن صاحب عناوین و آی‌پی‌های بسیار با ارزشی بوده و سالانه درآمد بسیار زیادی دارد. این کمپانی استودیو‌های زیر را شامل می‌شود:

  • Activision Publishing
  • Blizzard Entertainment
  • Beenox
  • Demonware
  • Digital Legends
  • High Moon Studios
  •  Infinity Ward
  • King, Major League Gaming
  • Radical Entertainment
  • Raven Software
  • Sledgehammer Games
  • Toys for Bob
  • Treyarch

همچنین برخی از آی‌پی‌هایی که مایکروسافت با خرید این کمپانی صاحب خواهد شد شامل عناوین زیر است:

  • Call of Duty
  • Warcraft
  • Candy Crush
  • Tony Hawk
  • Diablo
  • Overwatch
  • Spyro
  • Hearthstone
  • Guitar Hero
  • Crash Bandicoot
  • StarCraft

بسیاری از این عناوین هر ساله درآمد‌های سرسام‌آوری برای اکتیویژن داشته است که حال این درآمد برای ایکس باکس خواهد بود. البته توجه داشته باشید، فیل اسپنسر اضافه کرد که قرارداد این خرید هنوز بسته نشده است. این فرآیند برای خرید بتسدا نیز بسیار زمان‌بر بود اما اگر مشکلی غیرمنتظره پیش نیاید، قرارداد بسته خواهد شد. گفته می‌شود که این فرآیند در سال مال ۲۰۲۳ نهایی خواهد شد.

فیل اسپنسر گفت: “تا زمانی که این قرارداد بسته شود، Activision Blizzard و Microsoft Gaming به طور مستقل به فعالیت خود ادامه خواهند داد. پس از تکمیل معامله، Activision Blizzard  به من به عنوان مدیر عامل Microsoft Gaming گزارش خواهد داد”.

وی افزود: “پس از بسته شدن، ما تا جایی که می‌توانیم بازی‌های Activision Blizzard را در Xbox Game Pass و PC Game Pass ارائه خواهیم کرد. همچنین امروز اعلام کردیم که Game Pass اکنون بیش از 25 میلیون مشترک دارد. مثل همیشه، ما مشتاقانه منتظر ارائه‌ بازی‌های بهتر به Game Pass هستیم”.

در آخر وی افزود که بازی‌های این کمپانی بر روی بسیاری از پلتفرم‌ها تجربه می‌گردد و قصد دارند تا به حمایت از این جوامع ادامه دهند. حال قصد داریم تا در این مطلب تاثیر این خرید بزرگ را بر روی صنعت بازی بررسی کنیم و سعی کنیم که نتایج احتمالی را پیش‌بینی کنیم.

تاثیر این خرید بر روی استودیو‌های اکتیویژن بلیزارد

در چند ماه اخیر شکایت‌های بسیاری از اکتیویژن توسط کارمندان آن رخ داد و در پی آن، سهام اکتیویژن 30 درصد سقوط داشت. حتی در فروش بازی‌ها به مشکل خورده بود و گویا توان مدیریت مناسب استودیوها را از دست داده بود. این موضوع از دید مایکروسافت، فرصت مناسبی بود و به اکتیویژن پیشنهاد خود را داد.

شرایط کارمندان اکتیویژن رفته رفته بد‌تر می‌شد و در ماه‌های اخیر مورد بحث بسیاری از رسانه‌ها بود. از فشار کاری بالا گرفته تا آزار و اذیت‌هایی که از طرف برخی از کارمندان گزارش می‌شد. این درحالی بود که مدیران این مجموعه هیچ قدمی در بهبود این شرایط برنمی‌داشتند و کمک و راه حلی به کارکنان مورد آزار قرار گرفته ارائه نمی‌دادند. در مراسم گیم‌اواردز برای مثال، جملاتی برای همدردی با این کارکنان گفته شد و درکل بسیاری از رسانه‌ها برای شرایط جامعه بزرگ بازیکن‌ها و بازی‌ساز‌ها ابراز نگرانی می‌کردند.

از دیگر شرایط بدی که در استودیو‌ها حاکم بود، نبود آزادی برای گسترش ایده‌ها و خلاقیت آن‌ها بوده است. گویا مدیران این مجموعه فقط به فکر درآمد بوده‌اند و چه راهی بهتر از کالاف‌دیوتی!

برای مثال استودیو تویز فور باب نسخه جدید کرش را نام Crash Bandicoot 4: It’s About Time عرضه کرد. بازی نمرات خوبی گرفت و فروش خوبی نیز داشت و به‌ همین دلیل ساخت نسخه بعدی آن آغاز اما در نهایت کنسل شد زیرا اکتیویژن تمام تمرکز خود را بر روی سری COD گذاشته بود. کنسل شدن بازی و کمک کردن به ساخت COD: Warzone، به تویز فور باب تحمیل شده بوده و این موضوع باعث ایجاد اختلافات زیادی بین این استودیو و اکتیویژن شد که در نهایت منجر به خروج چند نفر از مهم‌ترین افراد استودیو، از تویز فور باب بود.

درنهایت، کاهش کیفیت بازی‌های این پابلیشر مانند کال‌اف‌دیوتی، بسیاری را آزار می‌داد. با انتشار سالانه از مجموعه COD، در روندی تکراری از بازی‌ها قرار گرفته بودیم که هر کدام تفاوت کمی با دیگری داشت.

از سوی دیگر، ایکس باکس در سال‌های اخیر نشان داده و بسیار ادعا داشته است که شرایط کارکنانش به اندازه مخاطبینش اهمیت دارد و به توسعه‌دهندگان فضای کافی را می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که به آینده وضعیت استودیو‌های اکتیویژن بلیزارد امیدوار شویم.

ایکس باکس با مالکیت این کمپانی ریسک بزرگی کرده است زیرا اگر نتواند شرایط آن را بهتر کند تمام ادعاهایش مبنی بر اهمیت وضعیت کارکنان، غلط از آب درمی‌آید.

همچنین سخنانی از خارج شدن سری COD از روند عرضه سالانه به گوش می‌رسد که با توجه به سابقه ایکس باکس زیاد هم دور از انتظار نیست. بیشتر شدن فاصله عرضه عناوین این مجموعه می‌تواند به کیفیت و تفاوت بیشتر آن‌ها با یکدیگر منجر شود که خبر خوبی برای طرفداران این مجموعه است.

در نهایت ایکس باکس همواره ادعا داشته و ثابت کرده که دست استودیو‌های تحت مالکیت خود را برای خلاق بودن باز می‌گذارد. مایکروسافت به نظر به استودیو‌های خود اهمیت می‌دهد و به آن‌ها اجازه ساخت و توسعه دیگر آی‌پی‌های این شرکت را خواهد داد.

تاثیر این خرید بر روی پلی‌استیشن و سونی

قطعا سونی باید احساس نگرانی و خطر کند، هر چه نباشد تقریبا هرساله یکی از پرفروش‌ترین عنوان Third Party از مجموعه کال‌آف‌دیوتی است. عنوان ونگارد در سال گذشته دومین بازی پرفروش در پلی‌استیشن استور بود و سونی باید یک فکر جدی برای این جای خالی بکند.

طبق گفته‌های مایکروسافت و عملکردی که از این کمپانی با بتسدا دیدیم، عناوین آنلاینی که روی تمامی پلتفرم‌ها وجود دارند برای مثال وارزون به کار خود ادامه خواهند داد. همچنین تا بسته شدن قرارداد، عناوین بعدی این مجموعه را بر روی کنسول‌های سونی خواهیم دید. گفته می‌شود که جدای از زمان بسته شدن قرار‌داد، سه عنوان بعدی COD که یکی از آن‌ها امسال و دوتا در سال آینده عرضه خواهد شد، بر روی کنسول‌های پلی‌استیشن در دسترس خواهد بود. اما از آن به بعد، به احتمال زیاد عنوان کال‌اف‌دیوتی فقط برروی پلتفرم‌های ایکس‌باکس و ویندوز قابل تجربه خواهد بود.

نبود این مجموعه و دیگر مجموعه‌های اکتیویژن بر روی پلتفرم پلی‌استیشن قطعا بسیاری از کاربران آن را به مهاجرت مجبور خواهد کرد. این که سونی دقیقا چه کاری می‌تواند انجام دهد سوال سختی است و هر راه حل خوبی و بدی‌های خودش را خواهد داشت.

واضحا ساخت یک آی‌پی جدید برای رقابت با COD پیشنهاد منطقی و محتملی به نظر نمی‌رسد. بازگرداندن و احیای مجموعه‌های قبلی مانند کیل‌زون نیز بیشنهاد دشواری است. از طرفی ایکس‌باکس با گسترش کاتالوگ خود در گیم‌پس قطعا مخاطبان بیشتری جذب خواهد کرد. چه بسا که تا به امروز نیز به 25 میلیون کاربر دست پیدا کرده است.

سونی قطعا یکی از دوران‌های سخت خود را می‌گذراند و حملات زیادی را باید پاسخ دهد. از رقیب برای گیم‌پس گرفته تا پرکردن جای کال‌اف‌دیوتی و دیگر عناوین مهم اکتیویژن بلیزارد.

تاثیر این خرید بر روی مایکروسافت و ایکس‌باکس

در این میان اما بیشترین سود را قطعا مایکروسافت خواهد برد. با خرید این پابلیشر، مایکروسافت به تقویت گیم‌پس ادامه خواهد داد و همانطور که از ابتدا پیدا بود، هدفش نیز همین است.

به احتمال زیاد سری COD عنوان پرفروش‌ترین بازی سال را از دست خواهد داد اما این موضوع اهمیت زیادی برای مایکروسافت نخواهد داشت. مهم آن است که مخاطبین گیم‌پس بسیار بیشتر خواهد شد و تنها دغدغه ایکس‌باکس نیز همین است.

اگر بگوییم که سونی پرچم‌دار سوم‌شخص- اکشن ماجراجویی داستان محور است، مایکروسافت پرچم شوتر‌ها را به دست گرفت. با کنترل عناوین Doom، Quake، Halo، Call of Duty، Overwatch و Wolfenstein که هر کدام از سری‌های بزرگ اول شخص شوتر هستند و عناوین جدید اما موفقی همچون Death Loop، قطعا ایکس‌باکس به محل خوبی برای علاقه‌مندان این سبک از بازی تبدیل شده است.

اکتیویژن

فروش اولیه کنسول‌های نسل نهم از تمامی نسل‌ها بیشتر بوده است. این جامعه و صنعت در حال گسترش است و مایکروسافت قصد دارد سهم بزرگی از آن را داشته باشد و همچنین نشان داده که حاضر است برای رسیدن به هدفش پول زیادی خرج کند.

تاثیر خرید اکتیویژن بلیزارد بر صنعت بازی

خرید اکتیویژن بلیزارد مایکروسافت را یک قدم به تقویت و همه‌گیر کردن گیم‌پس نزدیک کرده است. بسیاری از بازیکن‌ها گیمر‌های کژوال هستند و بیشتر وقت خود را صرف یک عنوان خاص می‌کنند. عنوان‌هایی مانند وارکرفت، کال‌اف‌دیوتی، اورواچ و یا الدر اسکرولز. برای این دسته از افراد خرید یک سرویس اشتراکی بدون نیاز حتی به کنسول و سخت افزار شاید منطقی‌تر به نظر برسد.

اکتیویژن

مایکروسافت قصد دارد تا خدمات خود را در عرضه بازی به نتفلیکس شبیه‌تر کند و روزی برسد که گیم‌پس در کنار ایکس کلود، صرفا یک اپلیکیشن بر روی گوشی و یا تلویزیون کاربران باشد که صرفا با خرید یک کنترلر و به سرعت، این بازیکن‌ها مشغول به تجربه عنوان مورد علاقه خود شوند.

اکتیویژن

به نظر می‌رسد که دیگر کمپانی‌ها نیز از عرضه یک رقیب برای گیم‌پس ناگزیر هستند چون در غیر این صورت به احتمال زیاد بازی را خواهند باخت. در نتیجه هر روز قدمی به کمرنگ شدن نیاز به سخت‌افزار و یک کنسول، نزدیک‌تر می‌شویم.

البته که این موضوع به معنای حذف کنسول‌ها از بازار نیست و بسیاری از هاردکور گیمر‌ها و کسانی که به تجربه عناوین مختلفی علاقه دارند همچنان به یک جعبه در زیر تلویزیون خود نیاز دارند و کنسول‌ها برای مدت زیادی بخشی از درآمد بخش بازی مایکروسافت خواهند بود.

نظر شما در مورد خرید اکتیویژن چیست؟ آیا از این اتفاق خوش‌حال شدید؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

2 در مورد “تاثیر خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بر روی صنعت بازی”

  1. از اینکه شرکت بی مسولیت خالق ناقص ترین سیستم عامل دنیا .داره بهترین بازی سازها رو از دور خارج می کنه زیاد خوشحال نباشید. اگر اپل رهبری اینها روهم بدست می گرفت دنیای بسیار بهتری رو تجربه میکردیم. امیدوارم یکروزی بلاخره اپل مایکروسافت رو تصاحب کنه.

    20

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH