گوگل نخستین ورژن پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 13 را منتشر کرد

نخستین جزئیات پیرامون سیستم‌عامل اندروید 13 مدتی قبل در ماه دسامبر منتشر شد؛ اما اکنون این پلتفرم رنگ واقعیت به خود گرفته است. در واقع گوگل به تازگی نخستین ورژن پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 13 را منتشر کرده است. بنابراین مالکان هندست‌های پیکسل 4، پیکسل 4XL، پیکسل 4a، پیکسل 5، پیکسل 5a، پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو که مایل به تست اندروید 13 با اسم رمز تیرامیسو هستند؛ با اجرای دستورالعمل‌هایی قادر به انجام این‌کار خواهند بود. البته بایستی توجه داشت که تجربه تست ورژن پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید همواره ناقص و ناپایدار خواهد بود.

ویژگی‌های جدید اندروید 13

در حال حاضر ویژگی‌های جدید اندروید 13 صرفا در قالب اولیه خود قابل مشاهده هستند. نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید در واقع ورژنی از این سیستم‌عامل موبایلی است که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا با تست برنامه‌های خود، کار روی ویرایش جدید را اندروید را آغاز کنند.

با این‌حال بر اساس مشاهدات جدید به‌نظر می‌رسد که گوگل در صدد ادامه رویکرد اتخاذ شده در اندروید 12 و گسترش زبان طراحی Material You است و در همین راستا، گسترش پالت‌های رنگ تطبیقی (رنگ‌های پیشنهادی بر اساس تصویر پس‌زمینه انتخاب شده توسط کاربر) به آیکون‌ اپلیکیشن‌‌های سیستمی و تمامی برنامه‌های ثالث نیز یک سناریوی محتمل به‌شمار می‌رود. بدین‌ترتیب تجربه بصری بسیار منسجم و یکپارچه‌ای برای کاربران رقم خورده و این موضوع در انیمیشن‌ها و افکت‌های بهبودیافته نیز به چشم می‌خورد.

در نخستین ورژن پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 13 می‌توان به وجود یک انتخابگر برای عکس‌ها و ویدیوهای منتشر نشده پی برد. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا صرفا مجوز دسترسی به برخی محتواهای خاص و نه کل گالری فایل‌های چندرسانه ای موجود روی دستگاه خود را با سایرین به اشتراک بگذارند. توسعه‌دهندگان به منظور فعال‌سازی این مشخصه بایستی از API مخصوصی تحت عنوان Photo Picker استفاده کنند.

با این‌حال یکی از ویژگی‌های جدید در زمینه حفظ حریم خصوصی به جستجو برای دستگاه‌های وای‌فای مجاور مربوط می‌شود. بدین‌ترتیب اپلیکیشن‌ها از جستجوی دستگاه‌های وای‌فای در محیط پیرامون و همچنین دسترسی به داده‌های GPS برای دریافت موقعیت مکانی بی‌نیاز خواهند شد. همچنین کاربران با سهولت بیش‌تری قادر به انتخاب یک زبان متفاوت با گزینه پیش‌فرض برای برخی اپلیکیشن‌های خاص بوده و جریان بهتر آپدیت‌ها از طریق گوگل پلی نیز به کاربران ورژن‌های قدیمی‌تر اندروید امکان می‌دهد تا به امکاناتی نظیر انتخابگر عکس دسترسی داشته باشند.

نخستین ورژن بتا اندروید 13 در ماه آوریل منتشر می‌شود

گوگل جدول زمانی مربوط به چرخه انتشار نسخه پایدار اندروید 13 را به اشتراک گذاشته است. بر این اساس نخستین ورژن بتا در ماه آوریل منتشر شده و دستیابی به حالت ثبات در این پلتفرم نیز بین ماه‌های ژوئن تا ژوئیه 2022 عملی خواهد شد. با این‌حال در رابطه با زمان انتشار قطعی نسخه پایدار اندروید 13 هنوز هیچ چشم‌انداز دقیقی ارائه نشده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH