کاربران آی‌پد مینی 6 به‌دلیل مشکلات نمایشگر تبلت خود از اپل شکایت کردند

آی‌پد مینی 6 اپل در ماه سپتامبر سال 2021 عرضه شد و اندکی پس از ورود آن به بازار، کاربران متوجه رفتار عجیبی در نمایشگر LCD این تبلت شدند. این مشکل به نرخ نوسازی نمایشگر مربوط می‌شد و کارشناسان از آن تحت عنوان پیمایش ژله‌ای (Jelly Scrolling) یاد کردند. در آن مقطع زمانی، اپل اعلام کرد که این وضعیت نشان‌دهنده وجود مشکل نبوده و رفتاری قابل انتظار برای نمایشگرهای LCD به‌شمار می‌رود. با این‌حال اظهارات اپل برای کاربران ناراضی قانع‌کننده نبود و اکنون گزارش وبسایت 9to5Mac نشان می‌دهد که اپل با یک شکایت دسته‌جمعی از جانب کاربران آی‌پد مینی 6 مواجه شده است.

کاربران آی‌پد مینی 6 در شکایت دسته‌جمعی خود ادعا می‌کنند که مشکل پیمایش ژله‌ای، آی‌پد آنها را به دستگاهی بلا استفاده تبدیل نموده است

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که مشکل پیمایش ژله‌ای نشان‌دهنده وضعیتی است که در آن محتوای نیمی از صفحه‌نمایش دستگاه با سرعتی بسیار کمتر از نیمه دیگر به‌روزرسانی می‌شود. این پدیده موجب ایجاد افکت پیمایش مواج روی نمایشگر شده و به همین دلیل از آن تحت عنوان Jelly Scrolling یاد می‌کنند. از زمان عرضه آی‌پد مینی 6، نمایشگر این تبلت با انتقادات فراوانی مواجه شده است؛ اما اپل در توجیه این وضعیت ادعا کرده که حالت پیمایش ژله‌ای یکی از ویژگی‌های معمول برای پنل‌های LCD از جمله نمونه مورد استفاده در آی‌پد مینی 6 محسوب می‌شود.

اکنون به‌نظر می‌رسد که اظهارات اپل برای برخی کاربران متقاعدکننده نبوده و این افراد اقدام به شکایت دسته‌جمعی از کمپانی آمریکایی نموده‌اند. این شکایت توسط فردی با نام کریستوفر برایان از ایالت کلرادو ارائه شد. وی ادعا کرد که افکت پیمایش ژله‌ای یک نقص بوده و موجب نمایش تصاویر و متون به‌صورت تار و مبهم همراه با اعوجاج خواهد شد. در چنین وضعیتی آی‌پد مینی دیگر قابل استفاده نیست.

بعلاوه برخی کاربران گزارش می‌دهند که حالت پیمایش ژله‌ای در نمایشگر آی‌پد مینی 6 موجب بروز بیماری حرکتی، حالت تهوع، استفراغ و میگرن در آنها شده است. در سند این شکایت خاطرنشان شده که اپل علیرغم تصدیق علنی وجود چنین مشکلی، بدون اصلاح آن یا تغییر الگوی بازاریابی خود کماکان به فروش آی‌پد مینی با نمایشگر معیوب ادامه داده است.

بر اساس اعلام این دادخواست حقوقی، اپل با پافشاری فراوان این مشکل را امری عادی جلوه داده است. این در حالیست که سایر دستگاه‌های مجهز به نمایشگر LCD نظیر آی‌پد ایر اپل با چنین مشکل عجیبی دست‌به‌گریبان نیستند. بعلاوه شاکیان، شرکت اپل را به پنهان‌کاری در این رابطه و ادامه فروش آی‌پد مینی 6 متهم می‌کنند.

بر اساس شنیده‌ها مشکل پیمایش ژله‌ای، آی‌پد مینی 6 را به یک دستگاه بلا استفاده تبدیل می‌کند

این دادخواست در ادامه خاطرنشان می‌کند که اپل با نادیده گرفتن مشکل پیمایش ژله‌ای کماکان به عرضه آی‌پد مینی 6 در بازار ادامه داده است. اپل در محتوای تبلیغاتی خود ادعا می‌‌کند که کاربران با استفاده از آی‌پد مینی 6 قادر به خواندن متون، نگارش و اجرای بازی‌ها خواهند بود؛ اما مشکل پیمایش ژله‌ای تمامی این قابلیت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. بدین‌ترتیب شکایت مطرح شده ادعا می‌کند که اپل با این اقدام خود قانون رقابت در ایالت کالیفرنیا و قانون منع تبلیغات دروغین را نقض کرده است. همچنین غول کوپرتینویی به اجرای رویکرد متقلبانه متهم شده است.

شاکی به‌دنبال دریافت تسهیلات مالی برای خریداران دستگاه‌های آی‌پد مینی معیوب است. با این‌حال پرونده فوق کماکان راهی طولانی را پیش رو دارد و به سرانجام رسیدن پرونده‌های شکایت دسته‌جمعی معمولا مدت زیادی زمان خواهد برد. اما این پرونده‌ها معمولا پیش از صدور حکم و با توافق طرفین به پایان می‌رسند. اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که چه سرنوشتی در انتظار این پرونده خواهد بود.

حالت پیمایش ژله‌ای در نمایشگر آی‌پد مینی 6

در ماه سپتامبر سال 2021 و مدت کوتاهی پس از عرضه آی‌پد مینی 6 به بازار، کاربران به وجود حالت نمایشی Jelly Scrolling پی بردند. با این‌حال اپل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این حالت یک رفتار طبیعی برای پنل‌های LCD محسوب می‌شود. مدتی بعد، کانال یوتیوبی iFixit که به کالبدشکافی دستگاه‌ها جهت تعیین امتیاز تعمیرپذیری آنها مشهور است؛ به کالبدشکافی آی‌پد مینی 6 پرداخت و دلایل بروز حالت پیمایش ژله‌ای را تشریح کرد.

به‌نظر می‌رسد که این مشکل به محل قرارگیری برد کنترلی هدایت‌‌کننده نمایشگر مربوط می‌شود. همان‌طور که احتمالا می‌دانید؛ محتوای نمایشگرها فارغ از جهت استفاده کاربران از آنها همواره از بالا به پایین به‌روزرسانی می‌شود. این به‌روزرسانی در لپ‌تاپ‌ها به‌صورت افقی و از بالا به پایین و در گوشی‌های آی‌فون از بالا به پایین به‌صورت عمودی انجام می‌شود. با این‌حال به‌»ظر می‌رسد که به‌روزرسانی محتوا در آی‌پد مینی 6 در جهت افقی انجام می‌شود. بنابراین بهتر است کاربران از این تبلت در وضعیت افقی استفاده کنند؛ خصوصا اینکه مشکل پیمایش ژله‌ای در جهت عمودی قابل توجه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH