راهنمای جامع و کامل خرید کیس کامپیوتر

این مقاله یک راهنمای خرید کیس کامپیوتر خواهد بود تا بدانید که در هنگام خرید کیس باید به چه موارد و نکاتی توجه کنید. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

بعد از انتخاب و خریداری کردن تمام قطعات داخلی سیستم، نوبت به انتخاب کیسی است که هم بتواند آن‌ها را در خود جا داده و پشتیبانی کند و هم به صورت همزمان جریان هوای خوبی برای خنک کردن قطعات ایجاد کند.

خرید کیس نامناسب هم می‌تواند جلوی راه اندازی سیستم شما را بگیرد به گونه‌ای که اصلا نتوانید قطعات را بهم وصل کنید و هم دست شما را از ارتقای سیستم خود در آینده بسته نگه دارد. همچنین در صورتی که کیس، جریان هوای خوبی نداشته باشد، دمای قطعات داخلی شما بالا خواهد رفت که این می‌تواند موجب آسیب دیدگی قطعات و یا محدود شدن عملکرد آن‌ها بشود.

به همین دلیل، خرید کیس بر خلاف باور عموم تنها به سلیقه وابسته نیست و به نوبه خود اهمیت بالایی دارد، با ما همراه باشید تا نکاتی را که هنگام خرید کیس باید به آن دقت کنید، به شما بگوییم.

مادربرد 

همانطور که در مقاله راهنمای خرید مادربرد توضیح دادیم، مادربردها از یک استاندارد برای ابعاد خود استفاده می‌کنند. برای مثال یک مادربرد با استاندارد ATX، در مرحله اول باید بتواند در کیس شما جا شود و در مرحله دوم باید جاهای پیچ مادربرد و کیس یکی باشد که بتوان مادربرد را به کیس وصل کرد. در مشخصات کیس، نوشته شده که از چه استانداردهای مادربردی پشتیبانی می‌کند.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

هنگام خرید، باید توجه داشته باشید که استاندارد ابعاد مادربرد، توسط کیس شما پشتیبانی شده باشد.

کارت گرافیک

در این بخش، بیشتر باید حواستان باشد که کارت گرافیک با دیگر قطعات مشکلی نداشته باشد اما ابعاد کارت ممکن است با کیس مشکل‌ساز شود، برای همین در مشخصات کیس نوشته شده که تا حداکثر چه طول از کارت گرافیک‌ها را می‌تواند پشتیبانی کند. این کار پیشنهاد نمی‌شود اما در صورت استفاده از تکنولوژی‌های Sli یا Crossfire که به شما اجازه می‌دهد از چند کارت گرافیک استفاده کنید، باید از پشتیبانی آن توسط کیس مطمئن شوید.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

هنگام خرید، چک کنید که طول کارت گرافیک شما کمی کوتاه‌تر (برای آسانی نصب بیشتر) از حداکثر طول پشتیبانی شده توسط کیس باشد و در صورت استفاده از دو یا چند کارت گرافیک، باید بررسی کنید که کیس شما پشتیبانی دو یا چند مسیره برای کارت‌ها را داشته باشد.

خنک کننده پردازنده

همانند کارت گرافیک، تنها بخشی که باید به آن توجه کنید ابعاد پشتیبانی شده است. توجه داشته باشید که اگر از فن‌های پیش‌فرض و یا عادی و ارزان استفاده می‌کنید تقریبا اصلا لازم نیست نگران این بخش باشید و صرفا فن‌های حرفه‌ای هستند که ابعاد بزرگی دارند.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

هنگام خرید کیس باید ارتفاع خنک کننده شما از حداکثر ارتفاع پشتیبانی شده، کمتر باشد.

فضای ذخیره سازی

اینجا نیازی نیست نگران ابعاد باشید چرا که حافظه‌ها خود به سه دسته تقسیم می‌شوند که یکی از آن‌ها مستقیم به مادربرد وصل شده و دوتای دیگر از دو استاندارد ابعادی 2.5 و 3.5 اینچی استفاده می‌کنند. تعداد هاردهای پشتیبانی شده توسط کیس در مشخصات آن نوشته می‌شود.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

هنگام خرید کیس باید تعداد هاردها و SSDهای 2.5 یا 3.5 اینچی خود را بشمارید و کیسی انتخاب کنید که برای هر دو بخش، آن تعداد را پشتیبانی کند و ترجیحا یک جای اضافه هم برای خرید فضاهای آینده بماند.

پاور 

پاور یکی دیگر از قطعاتی است که به صورت مستقیم به کیس متصل می‌شود و از این بابت باید از پشتیبانی پاور توسط کیس اطمینان حاصل کنیم. برای پاور نیز همانند مادربرد، استانداردهای ابعادی تعریف شده‌اند. همچنین در برخی کیس‌ها پاور در بالای کیس و برخی دیگر در بخش‌های پایینی متصل می‌شود که ممکن است برای شما مهم باشد.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

هنگام خرید کیس تنها باید پشتیبانی کیس از استاندارد ابعاد پاور را چک کنید.

ابعاد و فرم فاکتور

بعد از بررسی قطعات پشتیبانی شده توسط کیس، نوبت به خود کیس می‌رسد. کیس‌ها هم از فرم فاکتورهای مختلفی استفاده می‌کنند که هر کدام ابعاد مختلفی دارند و برای استفاده‌ای خاص طراحی شده‌اند. هرچه ابعاد کیس بزرگتر باشد، جریان هوای بهتری خواهد داشت و دمای سیستم شما پایینتر خواهد بود اما ممکن است استفاده از کیس‌های بزرگ برای شما با توجه به فضایی که دارید، کمی سخت باشد و یا اصلا برخی کاربران ظاهر کوچک را بیشتر بپسندند.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

هنگام خرید کیس پیشنهاد می‌شود بزرگترین کیسی را که می‌توانید از آن استفاده کنید، خریداری کنید.

پورت‌ها

برخی از کیس‌ها در بخش جلویی خود، یک قسمت برای تعدادی از پورت‌ها قرار داده‌اند که برای مثال هنگام استفاده از سیستم نیاز نباشد برای وصل کردن یک فلش به پشت کیس مراجعه کنید. در مشخصات کیس نوشته شده که چه پورت‌هایی در این بخش قرار داده‌‌ شده است. کیس‌ها معمولا چند عدد درگاه USB و برخی از آن‌ها، خروجی صدا را نیز در بخش جلویی قرار داده‌اند.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

هنگام خرید کیس با توجه به نیازهایتان از درگاه جلویی، به درگاه‌های آن دقت کنید.

سیستم خنک سازی

یکی از مهمترین بخش‌های هر کیس، خنک نگه داشتن قطعات داخل آن است. برای این کار کیس باید یک جریان هوای ثابت برای فن‌های قطعات شما ایجاد کند. اگر این کار به درستی رخ ندهد، کارت گرافیک و پردازنده دمای زیادی خواهند داشت و این نه تنها باعث آسیب دیدگی آن قطعات شده بلکه به دلیل نبود جریان هوای خوب، دمای دیگر قطعات سیستم شما را نیز بالا می‌برد.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

لازم به ذکر است که اگر سیستم شما زیاد حرفه‌ای نبوده و قطعات سنگینی ندارید و یا دارید، اما قصد استفاده سنگین از آن ندارید، نیازی به نگرانی در این بخش ندارید زیرا در این صورت سیستم شما نیاز به خنک سازی آنچنانی ندارد.

برای ایجاد جریان هوا، معمولا یک یا چند فن در بخش جلویی کیس قرار می‌گیرد تا هوا را به داخل بکشد و یک فن در بخش پشت کیس قرار می‌گیرد تا هوای وارد شده را خارج کند. تقریبا تا این فرآیند را در عمل بررسی نکنید، نمی‌توانید از عملکرد خوب یا بد آن مطمئن شوید اما بازهم نکاتی است که می‌تواند کمک کند تا یک حس کلی از عملکرد آن داشته باشید.

تعداد فن

کیس‌های مختلف از تعداد فن مختلف استفاده می‌کنند و منطقا هرچه این تعداد بیشتر باشد جریان هوای بهتری را ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید که بیشتر کیس‌ها، تعدادی جای خالی برای نصب فن اضافه را نیز دارند که در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را کم و زیاد کنید.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

فن‌ها

فن‌ها معمولا چند ویژگی ساده دارند، ابعاد و سرعت چرخش که هر کدام هر چه قدر بالاتر بود دمای بهتری خواهید داشت اما در عوض احتمال تولید صدای بالا نیز زیاد می‌شود که به جنس و طراحی آن فن بستگی دارد. متاسفانه این اطلاعات معمولا در مشخصات کیس درج نمی‌شود و هنوز تبدیل به یک استاندارد نشده‌ است.

برخی دیگر از ویژگی‌های فن

یکی از این ویژگی‌ها نورپردازی RGB است که روز به روز برای مردم بیشتری اهمیت‌دار می‌شود و ویژگی دیگر، قابلیت تنطیم سرعت فن‌هاست. این ویژگی به شما کمک می‌کند با استفاده از نرم‌افزار، سرعت چرخش فن‌ها را در صورت کار سنگین بیشتر کنید، تا دما بهتر باشد و در صورت عدم نیاز، آن‌ها را کم یا قطع کنید که هم صدای کمتر و هم مصرف برق کمتری داشته باشند.

دیگر ویژگی‌های مهم هنگام خرید کیس

  • جنس بدنه و وزن کیس

جنس کیس برخلاف وزن آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. اول از همه، جنس آن باید به گونه‌ای باشد که در مرور زمان خراب نشود. مقاوم به ضربات احتمالی و حتی ضد زنگ باشد. نکته دو این است که جنس کیس باید به گونه‌ای باشد که گرما را به بیرون منتقل کند. برای مثال اگر جنس کیس از پلاستیک باشد، خود کیس گرم خواهد شد و گرمای خیلی کمی را منتقل خواهد کرد.

  • ظاهر و سیستم نورپردازی 

این بخش سلیقه‌ای بوده و نمی‌توان زیاد در مورد آن صحبت کرد اما می‌توان از برخی از ویزگی‌ها نام برد که به شما کمی کمک خواهد کرد. برای مثال اگر قطعات داخلی شما مانند کارت گرافیک، از سیستم نورپردازی استفاده می‌کند، بهتر است از یک کیسی استفاده کنید که یک وجه آن شیشه باشد تا داخل آن دیده شود. همچنین اگر فن‌های خود کیس، مجهز به سیستم نورپردازی هستند، بهتر است امکان شخصی سازی آن‌ها را نیز به شما بدهند.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

  • قابلیت اتصال خنک کننده مایع

این قابلیت شاید برای تمام مخاطبان اهمیتی نداشته باشند اما برای کسانی که قصد استفاده از سیستم خنک کننده مایع دارند، کیس نیز باید از این سیستم پشتیبانی کند.

  • ضد گرد و غبار 

در جعبه برخی از کیس‌ها یک سری پد قرار داده شده که اگر این پدها را در منافذ ورودی هوای کیس بچسبانید، از ورود گرد و غبار به کیس جلوگیری می‌کند اما از طرفی مانع ورود هوا با جریان مناسب می‌شود که زیاد مطلوب نیست.

  • مدیریت کابل

اگر شلوغ بودن کابل‌ها به شما حس خوبی نمی‌دهد، بهتر است کیسی بخرید که برخی ویژگی‌های مدیریت کابلی را داشته باشد، برای مثال برخی کیس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کابل‌ها از پشت مادربرد رد شده و جاهایی برای اتصال کابل به بدنه در آن‌ها تعبیه شده است که آزادانه رها نباشند. همچنین اگر کابل‌های آزاد درون کیس شما، زیاد باشد ممکن است مانع پخش شدن جریان هوا میان قطعات سیستم شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH