بررسی ماوس گیمینگ ریزر Basilisk X Hyperspeed: تاریک و سریع!

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ماوس گیمینگ ریزر Basilisk X Hyperspeed بپردازیم و عملکرد این ماوس میان‌رده را در بازی و کار‌های روزمره بسنجیم.

با پیشرفت سخت‌افزار و همچنین صنعت بازی، شاهد عرضه شدن انواع بسیاری از گجت‌های جدید گیمینگ و یا گجت‌های بیشتر شناخته شده و اولیه با فناوری‌های جدید‌تر و مناسب برای بازی هستیم. یکی از این ابزارهای اولیه همان ماوس و کیبورد هستند که با انواع سوییچ و دکمه‌های میانبر جدید و یا سنسور‌های بهتر و سریع‌تر عرضه می‌شوند.

کمپانی ریزر را بسیاری از افرادی که به صنعت بازی علاقه‌مند هستند می‌شناسند. درواقع این کمپانی بود که با میان آوردن نورپردازی RGB و اعمال آن بر روی انواع گجت، جای پای خود را در صنعت محکم کرد. ریزر به تولید ابزار گیمینگ بسیار باکیفیت و همچنین گران‌قیمت معروف است و تقریبا ثابت کرده که هرکجا نام و برند او را دیدیم می‌توانیم از یک کیفیت و عملکرد خوب اطمینان داشته باشیم.

بسیاری معتقدند با این که در کیفیت محصولات آن شکی نیست، این کمپانی برچسب‌های قیمتی بیش از اندازه گران قیمتی را برای محصولات خود انتخاب می‌کند و می‌توان موردی مشابه را با قیمتی بهتر از رقبایش تهیه نمود. این‌بار اما با محصولی میان‌رده و حتی خوش‌قیمت نسبت به کارایی آن روبه‌رو هستیم.

Basilisk X Hyperspeed یک ماوس گیمینگ است که برخی از فناوری‌های ریزر از آن حذف شده تا برای افراد بیشتری در دسترس باشد. این ماوس شباهت بسیاری به Basilisk Ultimate داشته و درواقع نسخه ساده‌تری از آن محسوب می‌شود که در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این موس بپردازیم.

محتوای جعبه

با توجه به قیمتی که این ماوس دارد نمی‌توان انتظار داشت تا آنچه را در ماوس‌های پرچمدار می‌بینیم، ارائه دهد. ریزر سعی داشته تا این ماوس در بخش عملکرد و دقت به خوبی پرچمدار‌ها باشد و به همین دلیل نیز برای کاهش قیمت سراغ بخش‌های دیگر رفته است.

در جعبه این ماوس خبری از هیچ کابل و یا پایه شارژی نیست. زمانی که جعبه را باز می‌کنیم با نامه همیشگی ریزر از طرف مدیرعامل این شرکت رو‌به‌رو می‌شویم که از خرید و اعتماد به این کمپانی تشکر می‌کند.

در کنار آن یک دفترچه مفصل را می‌بینیم که تقریبا تمام خصوصیات این ماوس را توضیح داده است. دو عدد استیکر لوگوی این کمپانی در کنار یک عدد باتری قلمی و در نهایت خود ماوس، اقلام داخل این جعبه را تشکیل می‌دهند.

طراحی

این ماوس داری طراحی ارگونومیک و بسیار راحتی است که تجربه بسیار خوبی را به مخاطب ارائه می‌دهد. طراحی این ماوس در نگاه اول بسیار مشابه برادر بزرگ‌تر خود یعنی باسیلیسک آلتیمیت است و در بخش‌های کوچکی تفاوت دارند.

روی این ماوس دو کلید اصلی را می‌بینیم که به دلیل زاویه‌دار بودنشان در ظاهر کلید چپ کمی طویل‌تر است. بین این دو کلید نیز اسکرول و یک کلید دیگر که برای تنظیم دی‌پی‌آی قرار داده شده را در ارتفاعی پایین‌تر می‌بینیم که دسترسی به آن‌ها را راحت می‌کند. بر روی کلید اسکرول خط‌هایی بافت‌دار را می‌بینیم که مانع از لیز خوردن انگشت شما می‌شوند. کلید زیر آن نیز با چراغ کوچک سبز رنگی مزین شده تا روشن شدن ماوس را خبر دهد.

قسمت بالایی ماوس با خطی براق از بخش پایین آن جدا شده است. این خط براق همچنین در دو طرف ماوس به سمت پایین ادامه پیدا می‌کنند تا ظاهری جذاب‌تر به آن ببخشند. در میان بخش پایین ماوس لوگوی ریزر را می‌بینیم که با خط‌هایی ظریف و باریک بر روی آن نقش بسته است. روی این ماوس تماما از پلاستیکی مات و باکیفیت ساخته شده که در کنار خط‌های براق آن، ظاهر جذاب و گیمینگی دارد.

موس Basilisk X Hyperspeed

سمت راست این ماوس یک گریپ بافت‌دار قرار داده شده تا راحت‌تر بتوان آن را در دست گرفت. در سمت چپ آن نیز جایگاهی برای قرار دادن شست وجود دارد که با همان گریپ بافت‌دار پوشانده شده است. همچنین در این بخش دو کلید دیگر قرار دارد تا مجموع 6 کلید این ماوس را تکمیل کند.

موس Basilisk X Hyperspeed

موس Basilisk X Hyperspeed

زیر Basilisk X Hyperspeed چهار عدد پد قرار داده شده تا بتوانید بر روی سطح‌های مختلف راحت‌تر ماوس را حرکت دهید. در میانه آن سنسور ماوس را می‌بینیم که اطرافش با اطلاعاتی در مورد ماوس پر شده است. در قسمت پایینی آن نیز یک کلید قرار داده شده تا بتوان بین سه حالت خاموش، بلوتوث و دانگل ماوس به راحتی سوییچ کرد.

بخش پایینی ماوس که لوگوی ریزر نیز بر روی خود داشت با کمی فشار از زیر به راحتی جدا می‌شود. این بخش در واقع یک کاور است که با سه آهنربای کوچک به ماوس متصل شده و با باز کردن آن به داخل ماوس دسترسی خواهیم داشت.

موس Basilisk X Hyperspeed

در داخل Basilisk X Hyperspeed یک جایگاه برای باتری قلمی استاندارد AA وجود دارد که در کنار آن دانگل کوچک ماوس پنهان شده است. دانگل این ماوس بسیار کوچک است و تقریبا به همان پورت یو‌اس‌بی خود خلاصه می‌شود. روی آن نیز دو عبارت 2.4 و BSLKXH را می‌بینیم که به ترتیب به سرعت و نام آن اشاره دارند.

موس Basilisk X Hyperspeed

Basilisk X Hyperspeed بر خلاف ظاهرش بسیار وزن سبکی دارد که 106 گرم است و می‌توان بدون خستگی و برای مدتی طولانی با آن کار کرد. به طور کلی این ماوس برای دست‌های کوچک مناسب نیست اما برای دست‌هایی که اندازه متوسط و یا بزرگ دارند بسیار مناسب بوده و به‌خوبی در دست قرار می‌گیرد.

موس Basilisk X Hyperspeed

برخلاف برادر بزرگ‌تر خود یعنی Basilisk Ultimate، این ماوس از هیچ‌گونه نورپردازی RGB برخوردار نیست و یکی از راه‌هایی که ریزر برای کاهش قیمت این ماوس استفاده کرده در این زمینه بوده است.

سوییچ‌ها

سوییچ‌های استفاده شده در این ماوس سوییچ‌های مکانیکال ریزر هستند که کار با آن‌ها حس بسیار خوبی دارد. توجه داشته باشید که برخلاف نسخه آلتیمیت، در این ماوس از سوییچ‌های جدیدتر ریزر یعنی اپتیکال استفاده نشده، با این حال سوییچ‌های مکانیکال این کمپانی همچنان عملکرد بسیار خوبی داشته و برای بسیاری حتی تفاوتی با اپتیکال ندارد.
به گفته ریزر این سوییچ‌ها تا 50 میلیون کلیک طول عمر داشته که خیالتان را از بابت دوام آن راحت می‌کند. Basilisk X Hyperspeed همان‌طور که اشاره شد دارای 6 کلید قابل برنامه ریزی است که نیاز‌های بسیاری را پاسخگو است. جایگاه آن‌ها بسیار مناسب بوده و به‌راحتی قابل دسترسی‌اند.

این سوییچ‌ها صدایی متوسط و نزدیک به بلندی تولید می‌کنند که حس مکانیکال آن را به خوبی منتقل می‌کنند. ارتفاعی که برای کلیک طی می‌شود برای بازی بسیار مناسب بوده و در عین مقاومت، به‌راحتی و سرعت کلیک می‌کند. پله‌های اسکرول نیز فاصله مناسبی داشته و به‌خوبی از یکدیگر جدا شده‌اند.

سنسور

این ماوس مجهز به سنسور اپتیکال 5G ریزر است. DPI این سنسور تا 16 هزار قابل تنظیم است که ماکسیمم آن تقریبا غیرقابل استفاده است. سرعت ماوس در این حالت آنقدر زیاد است که با کوچک‌ترین حرکتی از یک سوی مانیتور به سویی دیگر می‌رسید.

این سنسور دارای 99.4 درصد دقت است که عدد بسیار خوب و بالایی محسوب می‌شود. سرعت ردیابی تا 450IPS و پشتیبانی تا 40G شتاب از دیگر خصوصیات سنسور Basilisk X Hyperspeed است.

اتصالات

بر روی جعبه و همچنین در نام این ماوس عبارت Hyperspeed را می‌بینیم. هایپر اسپید نام فناوری انحصاری ریزر است که سرعت جابه‌جایی اطلاعات بین ماوس و دانگل را تا 25 درصد سریع‌تر از دیگر ماوس‌ها می‌کند.

ریزر اکثرا این فناوری را در ماوس‌های جدید و بالارده خود استفاده می‌کند و دسترسی به آن در این بازه قیمتی بسیار قابل توجه است. این سرعت بیشتر، موجب می‌شود تا تجربه یک ماوس بی‌سیم تقریبا تفاوتی با یک ماوس باسیم نداشته باشد و تاخیر آن به حداقل برسد. در حالت متصل به دانگل شما می‌توانید تا بیش از 6 متر از آن فاصله بگیرید و همچنان تجربه روانی داشته باشید.

شما همچنین می‌توانید تا با استفاده از بلوتوث نیز Basilisk X Hyperspeed را به دستگاه مورد نظر خود متصل نمایید. این ماوس از بلوتوث 5.0 پشتیبانی می‌کند و سرعت خوبی را در اختیار شما می‌گذارد اما همچنان پیشنهاد می‌شود که هنگام بازی از دانگل پرسرعت آن استفاده نمایید تا بهترین تجربه را در کار با آن داشته باشید.

سوییچ زیر ماوس به جابه‌جایی هرچه سریع‌تر بین حالت‌های اتصال کمک می‌کند و حتی می‌توانید به یک دستگاه با بلوتوث و به دیگری با دانگل متصل شده و میان آن دو جابه‌جا شوید.

اما کمبود دیگری که در این ماوس نسبت به نسخه آلتیمیت حس می‌شود، نبود قابلیت اتصال با سیم است که ممکن است برای بسیاری ضروری و همچنین هنگام اتمام شارژ کارآمد باشد.

باتری

Basilisk X Hyperspeed باتری داخلی ندارد و با یک باتری قلمی استاندارد AA کار می‌کند.

موس Basilisk X Hyperspeed

طول عمر آن اما بسیار خوب است، به طوری که با استفاده از حالت Hyperspeed تا 285 ساعت و در حالت بلوتوث تا 450 ساعت پاسخگو خواهد بود. شما همچنین می‌توانید با تهیه یک باتری قلمی قابل شارژ به راحتی از این ماوس استفاده نمایید. در صورتی که مصرف بالایی داشته باشید و بخواهید مدام از ماوس استفاده کنید، بیش از ۱۴ روز دوام باتری آن پاسخگو خواهد بود.

نرم‌افزار

تنظیمات اصلی این ماوس از طریق نرم‌افزار Razer Synapse انجام می‌شود که قابلیت‌های متنوع و کاملی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. شما در این نر‌م‌افزار قادر خواهید بود تا هر یک از دکمه‌های ماوس را مپ و تنظیم کنید تا کار مدنظر شما را انجام دهند.

موس Basilisk X Hyperspeed

از ایفای نقش یکی از دکمه‌های کیبورد تا گزینه‌های پیش‌فرضی که در خود برنامه تعریف شده‌اند مانند تنظیم صدا، عقب یا جلو رفتن در صفحات و باز کردن یک برنامه.

موس Basilisk X Hyperspeed

کلید زیر اسکرول Basilisk X Hyperspeed به صورت پیش‌فرض برای تغییر DPI ماوس بین 5 حالت قرار داده شده است اما می‌توان کارآیی آن را نیز به هر چیز دیگری تغییر داد. شما از طریق این برنامه می‌توانید تعداد حالت‌های DPI را از 5 تا 2 کاهش دهید و هر کدام نیز با اعداد مورد نظر خود تنظیم نمایید.

موس Basilisk X Hyperspeed

از دیگر قابلیت‌های این برنامه کالیبره کردن ماوس برای کارآیی بهتر رو سطوح مورد استفاده است. شما می‌توانید ارتفاع مورد بررسی سنسور و همچنین نوع سطح را مشخص کنید اما بهتر است که بر روی حالت پیش‌فرض قرارش دهید تا خود ماوس بهترین تنظیمات را برای سطوح مختلف اعمال نماید.

در نهایت برای بهبود مصرف باتری، شما می‌توانید مشخص کنید که ماوس بعد از چه مدتی از بی‌حرکت ماندن وارد حالت Sleep شود. Basilisk X Hyperspeed همچنین به‌سرعت از این حالت خارج می‌شود و به محض شروع کار با آن روشن می‌شود.

موس Basilisk X Hyperspeed

جمع‌بندی

Basilisk X Hyperspeed یک ماوس مناسب برای کسانی است که می‌خواهند یک تجربه مشابه ماوس‌های بالارده با سرعت و کیفیت بسیار خوب را داشته باشند. سوییچ‌ها، کیفیت ساخت، دقت بالا، وزن سبک و قیمت مناسب از نقاط مثبت این ماوس هستند. اما نبود نورپردازی RGB و پورت برای اتصال باسیم و یا قابلیت شارژ، نکاتی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. خرید این ماوس را می‌توان به‌راحتی به اکثر جامعه گیمر‌ها پیشنهاد کرد.

نظر شما در مورد این ماوس چیست؟ آیا تجربه کار با آن را داشته‌اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

نقاط قوت

وزن کم

دقت بالا

سرعت زیاد

قیمت مناسب

کیفیت ساخت و فناوری‌های پرچمدار

نقاط ضعف

نبود نورپردازی RGB

نبود پورت و اتصال باسیم

نداشتن باتری داخلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH