چاپگرهای سه‌بعدی جان یک کودک را نجات دادند

spine

در دنیای امروزی ما استفاده از فناوری‌های مختلف برای بهینه‌سازی خدمات پزشکی، امر عادی به نظر می‌رسند ولی با کمک فناوری کامپیوتری دانشمندان موفق شدند تا باب جدیدی را در علوم پزشکی باز کنند و در یک عمل جراحی منحصربه‌فرد چاپگرهای سه‌بعدی جان یک کودک را نجات دادند.

ماجرا از این قرار است که یک کودک با بیماری بسیار سنگینی روبرو بوده و سرطان ستون فقرات داشت، دانشمندان موفق شدند تا با کمک اسکن ستون فقرات او و و بازسازی یک نسخه ویژه با کمک چاپگرهای سه‌بعدی، بتوانند به محل دقیق و شرایط تومور موجود در بدن کودک دست بیابند و با آسودگی و بدون نیاز به آسیب زدن به بدن واقعی کودک به ابعاد دقیق و جزئیات این غده پی ببرند و پس از آن با خیالی راحت عمل جراحی را بر روی این کودک به انجام برسانند.

این پسربچه پیش‌ از این دو بار عمل جراحی انجام داده بود ولی در هر دو نوبت، پزشکان موفق به برداشتن تومور نشده بودند زیرا دست زدن به این تومور می‌توانست به اعصاب حرکتی کودک لطمه بزند و پزشکان اطلاع دقیقی از شرایط دقیق و ابعاد غده نداشتند و حتی یک میلی‌متر بریدن بیشتر غده می‌توانست به فلج شدن کامل وی منجر شود.

در این عمل ویژه که توسط پزشکان اسپانیایی به انجام رسید، شاهد بودیم که دانشمندان اعضای کناری ستون فقرات این بیمار را نیز بازسازی کردند و به این ترتیب تمامی احتمالات را برای جراحی امتحان نمودند. داشتن فناوری چاپ سه‌بعدی موجب شده است تا علوم در تمامی رده‌ها به پیشرفت نزدیک‌تر شوند و صنایع پزشکی نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

به‌این‌ترتیب و با این عمل جراحی در حقیقت باب جدیدی برای انجام عمل‌های حیاتی باز شد زیرا پزشکان تازه‌کار می‌توانند با مدل‌های شبیه‌سازی شده با چاپگرهای سه‌بعدی بتوانند برای مدت طولانی و بدون روبرو بودن با ریسک آسیب زدن به بیمار، به انجام جراحی‌های مختلف دست بزنند و به‌سادگی تمامی ریزه‌کاری‌های جراحی‌های سنگین را یاد بگیرند.

همچنین استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی می‌تواند موجب شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد ساخته شدن اعضای مصنوعی برای بدن بیماران باشیم که کاملا با ابعاد و استانداردهای بدن آن‌ها همخوانی دارند و نمونه آن را می‌توانید در خبری که دیشب منتشر کردیم مشاهده کنید (خبر ساخته شدن دستکش‌های ویژه برای کارگران خط تولید شرکت بی ام و). آینده از آن فناوری چاپ سه‌بعدی خواهد بود و اقدام پزشکان اسپانیایی تنها یک شروع برای یک رویه خاص خواهد بود و باید منتظر شنیدن اخبار بیشتری درباره خدمت علوم کامپیوتری به بهبود زندگی و سلامت بشر باشیم.

1 در مورد “چاپگرهای سه‌بعدی جان یک کودک را نجات دادند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH