تراشه‌های نسل آینده اینتل با پردازنده‌های سری M1 اپل رقابت خواهند کرد

نقشه راه شرکت اینتل به تازگی لو رفته و این موضوع موجب افشای اطلاعات جالبی پیرامون خط تولید تراشه‌های آینده این برند شده است. ظاهرا اینتل روی توسعه پردازنده‌هایی با بهره‌وری انرژی بالا کار می‌کند. این پردازنده‌ها احتمالا رقیبی جدی برای تراشه‌های سری M1 اپل مبتنی بر معماری ARM به‌شمار خواهند رفت.

بر اساس گزارش پایگاه خبری AdoredTV و به نقل از وبسایت 9to5Mac، نقشه راه کلان اینتل به پردازنده‌های نسل پانزدهمی این شرکت اشاره دارد. با توجه به گزارشات اخیر، این پردازنده‌ها در خانواده Arrow Lake طبقه‌بندی می‌شوند. بعلاوه این نقشه راه نشان‌ می‌دهد که غول تولیدکننده تراشه چگونه در صدد پیشی گرفتن از اپل است. اینتل قصد دارد تا تمرکز روی سری پردازنده‌های موبایلی آینده خود را افزایش داده و تولید تراشه‌های دسکتاپی قدرتمندتر را در اولویت پایین‌تری قرار دهد. بر اساس پیش‌بینی‌ها تراشه‌های موبایلی آینده اینتل بر مقوله بهره‌وری انرژی تاکید ویژه‌ای داشته و در عین‌حال عملکردی بهبودیافته را از خود ارائه نمایند.

در این راستا اینتل با بزرگ‌ترین تولیدکننده قراردادی نیمه‌هادی در جهان یعنی کمپانی تایوانی TSMC همکاری خواهد کرد. بر اساس گزارشات، TSMC در صدد ادغام منابع خود جهت دستیابی به فناوری گره فرآیندی پیشرفته 3 نانومتری است. شایان به ذکر است که TSMC تامین‌کننده اصلی تراشه و قطعات نیمه‌هادی سفارشی برای شرکت اپل محسوب می‌شود.

بعلاوه انتظار می‌رود که پردازنده‌های جدید Arrow Lake اینتل مجهز به چندین هسته پردازشی با عملکرد اختصاصی جهت ارائه کارآیی و بهره‌وری انرژی بالا باشند. به عبارت دیگر، معماری مورد استفاده در این پردازنده‌ها مشابه با تراشه‌های موبایلی بوده و بدین‌ترتیب نوت‌بوک‌های آینده احتمالا با مصرف میزان کمتری از انرژی قادر به انجام امور پردازشی سبک‌تر خواهند بود.

این موضوع بدان معناست که اینتل به شکلی جدی‌تر اپل را به‌عنوان یک رقیب قلمداد خواهد کرد. با این‌حال اکنون به‌نظر می‌رسد که اینتل کماکان از کمپانی تولیدکننده آی‌فون چند گام عقب‌تر است.

بر اساس نقشه راه اینتل، پردازنده‌های جدید این شرکت در سال 2023 عرضه خواهند شد؛ اما در حال حاضر اپل 3 تراشه مختلف از سری M1 را به بازار عرضه کرده است. بعلاوه غول کوپرتینویی روی توسعه مدل‌های جانشین این تراشه‌ها کار می‌کند. بنابراین تراشه جدید اینتل کماکان می‌تواند با نیمه‌هادی آینده واحد اپل سیلیکون نیز رقابت نماید. البته بایستی به‌خاطر داشت که کلیه موارد فوق صرفا در حد حدس و گمان هستند؛ بنابراین نسبت به صحت و سقم آنها بایستی با دیده تردید نگاه کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH