Counterpoint گزارش مالی بازار جهانی تراشه طی 3 ماهه چهارم سال 2021 را منتشر کرد

بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research، بازار جهانی تراشه در 3 ماهه چهارم سال 2021 شاهد رشد 5 درصدی نسبت به دوره مشابه سال 2020 بوده است. کمبود قطعات و تغییر الگوی تقاضا در بازار پیامدهای جالبی را برای فروشندگان مختلف تراشه در بازار داشته است.

علیرغم کاهش سهم مدیاتک از 37 به 33 درصد، این شرکت کماکان برترین تولیدکننده تراشه در جهان به‌شمار می‌رود. تحلیل‌گران توضیح می‌دهند که فروشندگان اسمارت‌فون به‌عنوان یک اقدام محتاطانه در برابر کمبود تراشه اقدام به ذخیره‌سازی آنها می‌کنند. با این‌حال سطح عرضه به اندازه کافی پایدار بوده و موجودی تراشه در بازار بیش از نیاز شرکت‌ها بوده است. بنابراین میزان نقل و انتقال نیمه‌هادی‌ها طی 3 ماهه چهارم سال 2021 کاهش یافت.

تحلیل‌گران موسسه Counterpoint خاطرنشان کردند که عرضه تراشه پرچم‌دار جدید Dimensity 9000 و افزایش میزان تقاضا برای گوشی‌های 5G موجب رشد درآمد شرکت مدیاتک خواهند شد. آنها همچنین هشدار می‌دهند که کمپانی تایوانی TSMC اخیرا قیمت ویفرهای خود را افزایش داده و تاثیرات این تصمیم بر قیمت‌گذاری تراشه‌ها به تدریج در حال نمایان شدن است. با این‌حال پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که در سال 2022 شرکت مدیاتک روزهای خوبی را تجربه خواهد کرد.

کوالکام یک دوره 3 ماهه پرشکوه را پشت سر گذاشت و سهم آن از بازار جهانی تراشه به 30 درصد رسید. این رقم در مقایسه با 3 ماهه چهارم سال 2020 رشد 33 درصدی را نشان می‌دهد. این موفقیت در حالی به‌دست آمده که میزان تراشه‌های تحویل شده به کوالکام از سوی شرکای تولیدکننده نیمه‌هادی مطابق با انتظارات غول آمریکایی نبوده است. کوالکام تولید تراشه‌های اسنپ‌دراگونی پیشرفته با حاشیه سودآوری بالا را در اولویت کاری خود قرار داد. همچنین این شرکت موفق به افزایش عرضه تراشه‌های تولیدی توسط 2 شریک طرف قرارداد خود شد.

بازار مودم‌های 5G یکی از حوزه‌های تجاری بدون چالش برای کوالکام محسوب می‌شود. سهم کمپانی آمریکایی از این بازار طی 3 ماهه چهارم سال 2021 برابر با 76 درصد بود. این رقم در دوره مشابه سال 2020 برابر با 63 درصد بود. این دستاورد مدیون تقاضای بالا برای گوشی‌های سری آی‌فون 12 و آی‌‌فون 13 (که در کنار تراشه‌های سری A اپل از مودم‌های کوالکام استفاده می‌کنند) و همچنین فروش بالای پرچم‌داران اندرویدی است.

تراشه‌های اگزینوس سامسونگ تا همین اواخر جایگاه سوم را در اختیار داشتند و سهم آنها از بازار در سال 2020 حتی از تراشه‌های اپلی نیز بیش‌تر بود. اما واحد تولید اسمارت‌فون سامسونگ در حال تغییر فرمول‌بندی محصولات خود بوده و سهم تراشه‌های اگزینوس در بازار به تنها 4 درصد تنزل یافته است. بایستی به‌خاطر داشت که این ارقام مربوط به 3 ماهه چهارم سال 2021 بوده و با عرضه سری جدید گلکسی S22 (که اکنون در اکثر کشورها با تراشه اسنپ‌دراگون روانه بازار می‌شود) این رقم نیز احتمالا تا حد زیادی دستخوش تغییر خواهد شد.

Unisoc موفق به کسب سهم 11 درصدی از بازار تراشه شد. در واقع سهم این شرکت از بازار طی مدت 1 سال بالغ بر 2 برابر افزایش یافت. این موفقیت حقیقتا مایه تعجب نیست؛ زیرا اکنون اسمارت‌فون‌های برندهای مختلف نظیر آنر، ریلمی، ZTE، موتورولا، Transsion (شامل برندهای Tecno و Infinix) و حتی سامسونگ از تراشه‌های تولیدی این شرکت استفاده می‌کنند.

با این‌حال واحد تولید تراشه هواوی موسوم به های‌سیلیکون روزهای ناخوشایندی را پشت سر گذاشت. تحلیل‌گران موسسه Counterpoint خاطرنشان می‌کنند که موجودی تراشه‌های ذخیره شده این واحد تقریبا به پایان رسیده و های‌سیلیکون در زمینه تولید تراشه‌های جدید خصوصا مدل‌های رده بالا با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. در نتیجه هواوی به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های تولیدی های‌سیلیکون ناچارا به استفاده از تراشه‌های کوالکام با قابلیت اتصال 4G روی آورده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH