راهنمای جامع و کامل خرید CPU

در این مقاله قصد داریم تا بخش‌های مختلف پردازنده را به شما معرفی کنیم تا هنگام خرید CPU بتوانید انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید.

پردازنده‌ یکی از مهم‌ترین ستون‌های هر سیستم محسوب می‌شود چرا که اکثر کارها را انجام می‌دهد و بر انجام دیگر کارها توسط قطعات دیگر نیز نظارت می‌کند. از همین جهت اگر پردازنده شما ضعیف باشد بر روی عملکرد تمام سیستم شما تاثیر گذار خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا ویژگی‌های مختلف هر پردازنده‌ای را برای شما توضیح دهیم و بگوییم هنگام خرید به چه نکاتی دقت کنید. پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

سوکت

هر پردازنده از یک استاندارد اتصال با مادربرد استفاده می‌کند که مشخص می‌کند ابعاد آن چقدر باشد، چینش پین‌های آن چگونه باشد و چگونه با دیگر قطعات ارتباط داشته باشد. این استاندارد با سوکت نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد چه پردازنده‌هایی می‌توانند به چه مادربردهایی وصل شوند.

در این مقاله به توضیح دیگر ویژگی‌های مادربرد پرداخته‌ایم.

راهنمای خرید CPU یا پردازنده کامپیتور

هنگام خرید CPU باید توجه داشته باشید که سوکت پردازنده شما توسط مادربردتان پشتیبانی بشود.

کارت گرافیک داخلی

برخی پردازنده‌ها یک کارت گرافیک داخلی نیز دارند تا بتوانید بدون داشتن کارت‌ گرافیک مجزا، از سیستم خود استفاده کنید. معمولا این کارت‌گرافیک‌ها به دلیل ابعاد کوچکی که دارند قدرت زیادی ندارند و نباید از آن‌ها چیزی فراتر از استفاده روزمره انتظار داشت. اما با این حال همین کارت‌گرافیک‌ها نیازهای افراد زیادی را برآورده می‌کنند.

با ما در مقاله راهنمای خرید کارت‌گرافیک همراه باشید.

راهنمای خرید CPU یا پردازنده کامپیتور

هنگام خرید پردازنده اگر می‌خواهید هزینه زیادی نکنید و دنبال یک سیستم اقتصادی هستید، دنبال پردازنده‌ای باشید که کارت‌گرافیک داخلی نیز داشته باشد که کارت مجزا خریداری نکنید. اما اگر قصد خرید کارت‌گرافیک مجزا دارید، سراغ نسخه‌های بدون کارت‌گرافیک بروید چرا که در غیر اینصورت هزینه‌ای را بدون دلیل خرج کرده‌اید.

پشتیبانی رم

رم در بیشتر مواقع با پردازنده کار خواهد کرد و به همین دلیل لازم است که تمام ویژگی‌های رم توسط پردازنده‌تان پشتیبانی شود. برای آگاهی بیشتر اطلاعات رم به این مقاله مراجعه کنید.

راهنمای خرید CPU یا پردازنده کامپیتور

هنگام خرید CPU فرکانس‌‌، ظرفیت، چندکاناله بودن و پشتیبانی از ECC از ویژگی‌های رم است که باید توسط پردازنده شما پشتیبانی شود.

در آی‌تی‌رسان بخوانید: راهنمای خرید رم برای کامپیوتر

معماری

یکی از مهمترین معیارهای قدرت یک پردازنده، معماری آن است. معماری مشخص می‌کند پردازنده چگونه طراحی و ساخته شود، چگونه کار کند و چه عملکردی در چه شرایطی داشته باشد. معماری در اصل روح پردازنده و بقیه قطعات گوشت و استخوان آن هستند. چون نمی‌توان دو معماری مختلف را به صورت تئوری سنجید، نیاز به تست عملی هر دو پردازنده داریم.

راهنمای خرید CPU یا پردازنده کامپیتور

هنگام خرید پردازنده صرفا توجه داشته باشید تا معماری به‌روز باشد چرا که اینگونه هم جدیدتر و بهتر بوده و هم تا مدت زمان بیشتری پشتیبانی نرم‌افزاری خواهد داشت.

فرکانس

این بخش معمولا معیار خوبی برای مقایسه بین دو پردازنده نیست چرا که معیارهای بسیار مهمتری مانند معماری وجود دارد. اما در لپ‌تاپ‌ها بعضا فرکانس پردازنده را عمدا کاهش می‌دهند تا دمای لپ‌تاپ کنترل شود.

هنگام خرید CPU لپ‌تاپ توجه داشته باشید که فرکانس پردازنده آن نسبت به همان مدل پردازنده در لپ‌تاپ‌های دیگر کمتر نباشد.

آنلاک بودن

این قابلیت تنها یک معنا دارد. آیا پردازنده امکان اورکلاک دارد یا خیر. اگر آنلاک باشد به‌راحتی قادر خواهید بود پردازنده خود را اورکلاک کنید. اما در غیر این صورت نیاز به انجام برخی کارهای سخت‌تر است.

اورکلاک پردازنده

هنگام خرید CPU ، در صورتی که قصد دارید اورکلاک کنید، به آنلاک بودن آن توجه کنید.

مصرف برق

در این بخش حداکثر برق مصرفی توسط پردازنده نوشته می‌شود که باید مطمئن شوید پاور شما این مقدار برق را می‌تواند پشتیبانی کند. در این مقاله تمام نکاتی را که هنگام خرید پاور باید به آن توجه کنید، ذکر کردیم.

راهنمای خرید CPU یا پردازنده کامپیتور

در این مقاله به نکاتی که هنگام خرید پاور باید به آن‌ها توجه کنید را بیان کرده‌ایم.

هنگام خرید پردازنده باید میزان مصرف برق پردازنده را با میزان مصرف برق دیگر قطعات سیستم خود جمع بزنید و چک کنید که این مقدار از حداکثر برق خروجی پاورتان بیشتر نباشد و به صورت ایده‌آل 20 درصد نیز ظرفیت بیشتر باقی بماند.

درگاه PCI-E

این درگاه استفاده‌های زیاد و متنوعی در میان قطعات کامپیوتری دارد، از قطعات مهم مثل کارت‌گرافیک گرفته تا افزونه‌های مختلفی که به سیستم وصل خواهید کرد، همگی از درگاه PCI-E استفاده می‌کنند.

راهنمای خرید CPU یا پردازنده کامپیتور

هنگام خرید پردازنده پیشنهاد می‌شود که پردازنده از نسل چهارم PCI-E پشتیبانی کند که در آینده هم نگرانی برای شما رقم نزد. اما در غیر اینصورت باید قطعاتی که قصد استفاده دارید را بررسی کنید و اگر هیچکدام از نسخه 4 استفاده نمی‌کرد، پردازنده‌های بدون نسل چهارم را خریداری کنید. در غیر اینصورت آن قطعات به نسل سوم محدود خواهند شد و عملکرد آن‌ها محدود خواهد بود.

هسته‌ها و رشته‌ها

معمولا عملکرد پردازنده‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود، یک عملکرد تک هسته‌ای آن‌هاست و دیگری عملکرد آن‌ها هنگامی که تمام هسته‌های آن‌ها مشغول هستند. هنگام انجام کارهای روزمره معمولا عملکرد تک هسته مهم است و اما کارهای سنگین‌تر یا چند کار سبک ولی همزمان، به هسته‌های بیشتری نیاز است.

با ما در مقاله راهنمای خرید کیس همراه باشید.

برای بهتر شدن عملکرد چند هسته‌ای، چند هسته مجازی در کنار هسته‌های حقیقی در نظر گرفته ‌می‌شود به گونه‌ای که هر هسته عادی، دوکار را همزمان انجام می‌دهد و عملا دو هسته حساب می‌شود. به مجموعه هسته‌های حقیقی و مجازی‌، رشته گفته می‌شود. معمولا رشته‌ها یا برابر با تعداد هسته‌ها هستند یا دوبرابر آن، البته نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل ترکیبی از این دو بوده و مثال نقض این جمله‌اند.

راهنمای خرید CPU یا پردازنده کامپیتور

هنگام خرید CPU پیشنهاد می‌شود که پردازنده حداقل 4 هسته و 8 رشته‌ای باشد. اما اگر قصد گیم ندارید، می‌توانید از دو هسته نیز استفاده کنید.

کش

کش حکم یک حافظه رم اختصاصی برای پردازنده دارد که ظرفیت بسیار کمتر ولی سرعت به‌شدت بالاتری نسبت به رم دارد. کش در سه لایه مختلف قرار می‌گیرد که لایه به لایه سرعت بیشتر و ظرفیت کمتر می‌شود. کش تاثیر بسیار مهمی بر روی عملکرد پردازنده دارد.

هنگام خرید CPU خیلی نیاز به چک کردن این بخش ندارید اما هرچه بیشتر باشد، بهتر است.

تری بودن

معمولا پردازنده‌ها در دو مدل عرضه می‌شود. یکی به صورت خیلی رسمی و با جعبه که اصطلاحا به آن نسخه باکس گفته می‌شود. یک نسخه دیگر هم وجود دارد که به آن تری (Tray) گفته می‌شود. این نسخه بیشتر برای شرکت‌ها طراحی شده‌اند اما در بازار ایران نیز برای خرید عموم وجود دارند.

راهنمای خرید CPU یا پردازنده کامپیتور

این پردازنده‌ها بدون جعبه و به صورت باز ارسال می‌شوند و مهمترین فرق آن‌ها نبود خنک‌کننده آن‌هاست که باید به صورت جداگانه خریداری کنید. باز بودن آن‌ها به معنی دست دوم بودن آن‌ها نیست و حتی گارانتی نیز دارند. صرفا برای کاهش هزینه، بدون باکس و فن ارسال می‌شوند.

هنگام خرید CPU در صورتی که می‌خواهید فن جداگانه خریداری کنید، نسخه تری را بخرید که هزینه کمتری کرده باشید. اما در غیر این صورت نسخه باکس را بگیرید که فن مطمئنی دارد.

بنچمارک‌ها

مهمترین بخشی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید، بنچمارک‌های آن است. چرا که در اینجا تازه مشخص می‌شود دیگر ویژگی‌های پردازنده در کنار یکدیگر چگونه کار می‌کنند. بنچمارک‌ها به دو دسته تک هست و چند هسته تقسیم می‌شود که ملاک اصلی برای مقایسه دو پردازنده است.

بنچمارک

اگر برای سیستم گیمینگ خود، دنبال پردازنده هستید، بنچمارک‌های زیادی از تمامی پردازنده‌ها موجود است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین اگر برای انجام کارهای سنگین دیگر هم پردازنده لازم دارید، برای آن‎ها نیز تست‌های متنوعی طراحی شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH