نخستین پروژه آزمایشی کانال خورشیدی در ایالت کالیفرنیای آمریکا اجرا می‌شود

ذخایر آب در سراسر جهان رو به اتمام است و مناطق غربی ایالات‌متحده بدترین خشکسالی تاریخ خود طی حداقل 1200 سال گذشته را تجربه می‌کند. با این‌حال کارشناسان در تلاش برای یافتن راهکاری مناسب جهت حل این مشکل هستند. ایده احداث کانال خورشیدی یکی از راهکارهایی است که نویدبخش دستیابی به موفقیتی بزرگ خواهد بود.

این طرح توسط گروهی از مهندسان معرفی شد و اکنون در آستانه اجرای آزمایشی در ایالت کالیفرنیای آمریکا است. در این راستا نخستین کانال خورشیدی آزمایشی در منطقه Turlock Irrigation District و دره سن خواکین ایالت کالیفرنیا با همکاری شرکت توسعه‌دهنده موسوم به Solar Aquagrid، محققان و کارشناسان احداث خواهد شد.

به گفته راجر بیلز؛ استاد برجسته مهندسی در دانشگاه کالیفرنیا، استفاده از پوشش 4 هزار مایلی پنل‌های خورشیدی روی کانال‌های انتقال آب این ایالت احتمالا مزایای متفاوتی را به‌دنبال خواهد داشت. آقای بیلز در مقاله منتشر شده توسط وبسایت The Conversation خاطرنشان می‌کند: “ما در جریان مطالعه سال 2021 خود نشان دادیم که پوشاندن تمامی کانال‌های ایالت کالیفرنیا با طول 4 هزار مایلی از طریق پنل‌های خورشیدی موجب صرفه‌جویی بیش از 65 میلیارد گالن آب از طریق کاهش میزان تبخیر خواهد شد. این میزان آب برای آبیاری 50 هزار هکتار زمین کشاورزی یا تامین آب مورد نیاز بیش از 2 میلیون نفر در مناطق مسکونی کفایت خواهد کرد. این پروژه در عوض استفاده از اراضی توسعه نیافته بر استقرار تاسیسات خورشیدی روی زمین‌های در حال استفاده تمرکز نموده و از این طریق زمینه دستیابی ایالت کالیفرنیا به اهداف مدیریت پایدار منابع آبی و خاکی را هموار می‌کند.”

در عین‌حال انتظار می‌رود که پنل‌های خورشیدی قادر به تولید مقادیر قابل‌توجهی انرژی برق باشند؛ رقمی که بر اساس برآوردها حدودا برابر با 13 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خواهد بود. این میزان معادل نیمی از ‌‌‌منابع جدیدی است که ایالت کالیفرنیا در راستای تحقق اهداف برق پاک خود امیدوار به دستیابی به آن است. بر این اساس تا سال 2030، 60 درصد از برق مورد نیاز ایالت کالیفرنیا از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده و این رقم تا سال 2045 به 100 درصد خواهد رسید.

بعلاوه این پروژه مزایای دیگری نظیر حفاظت از حیات وحش و اکوسیستم، تولید برق پاک‌تر، مهار علف‌های هرز آبزی و صرفه‌جویی 80 هزار هکتاری در اراضی کشاورزی یا زیستگاه‌های طبیعی (به منظور تغییر کاربری آنها به مزارع خورشیدی) را به‌دنبال خواهد داشت.

بعلاوه آقای بیلز ادعا می‌کند که نصب پنل‌های خورشیدی روی کانال‌ها علاوه بر حفظ منابع آبی در سطح مناسب، مانع از تبخیر بیش از اندازه آنها شده و جریان آب در قسمت تحتانی سیستم نیز احتمالا به عملکرد مطلوب پنل‌ها کمک خواهد کرد.

به گفته راجر بیلز “نصب پنل‌های خورشیدی روی کانال‌ها به عملکرد کارآمدتر هر 2 سیستم کمک خواهد کرد. پنل‌های خورشیدی به کاهش میزان تبخیر آب کانال‌ها خصوصا در تابستان‌های گرم ایالت کالیفرنیا کمک می‌کنند. بعلاوه از آنجا که سرعت افزایش دمای آب در مقایسه با زمین به‌مراتب کمتر است؛ لذا آب در حال جریان از زیر پنل‌های خورشیدی می‌تواند دمای آن‌ها را تا 10 درجه فارنهایت کاهش داده و میزان تولید انرژی برق را تا حداکثر 3 درصد افزایش دهد.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH