اینتل از سریع‌ترین پردازنده دسکتاپی جهان با فرکانس 5.5 گیگاهرتز رونمایی کرد

شرکت اینتل در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2022 از پردازنده نسل دوازدهمی Core i9-12900KS رونمایی کرد. این پردازنده با حداکثر فرکانس 5.5 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. این تراشه برای نخستین بار از فرکانس 5.5 گیگاهرتزی روی حداکثر 2 هسته پردازشی خود برخوردار است. بدین‌ترتیب گیمرهای حرفه‌ای می‌توانند از عملکرد پیشرفته این پردازنده بهره‌مند شوند.

این پردازنده یک مدل ویژه به‌شمار رفته و حرف S انتهای آن مخفف عبارت “Special Edition” است. CPU جدید نهایتا از روز 5 آوریل (16 فروردین ماه) با قیمت‌گذاری 739 دلاری قابل دسترس خواهد بود. همچنین این محصول به‌صورت یکپارچه با سیستم‌‌های تولیدی کمپانی‌های شریک تجاری روانه بازار خواهد شد.

معماری این پردازنده، مشابه مدل پرچم‌دار فعلی اینتل موسوم به Core i9-12900K است؛ پردازنده‌ای که از 16 هسته و 24 رشته پردازشی بهره گرفته و مجهز به 30 مگابایت حافظه کش L3 است.

تقویت توان پایه تا 150 وات، عاملی است که موجب تمایز پردازنده جدید شده و امکان فعالیت آن با حداکثر فرکانس 5.5 گیگاهرتز را فراهم می‌کند. این در حالیست که مدل معمولی پردازنده نسل دوازدهمی Core i9 اینتل با فرکانس 5.2 گیگاهرتز فعالیت نموده و توان مصرفی آن معادل با 125 وات است.

16 هسته پردازشی موجود در CPU جدید به 2 خوشه 8 هسته‌ای تقسیم می‌شوند. 8 عدد از هسته‌ها دارای کارآیی بالا بوده و 8 عدد دیگر از بهره‌وری انرژی بالا برخوردار هستند. چیپست این پردازنده با مادربردهای سری Z690 سازگاری دارد. همچنین اینتل به کاربران توصیه کرده تا به منظور دسترسی به بهترین تجربه گیمینگ، برنامه بایوس کامپیوتر خود را به آخرین ورژن به‌روزرسانی نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH