بررسی وب‌کم لاجیتک BCC950: چشم جهان‌ بین!

Webcam

یکی از مشکلات همیشگی افراد هنگام برقراری تماس ویدیویی از طریق برنامه‌هایی همچون اسکایپ، زاویه دید محدود وب‌کم‌هاست. شما هرچقدر هم سرعت اینترنت‌تان را فضایی کنید و یا از وب‌کم‌های با کیفیت استفاده نمایید، باز هم با مشکل زاویه دید محدود آن‌ها مواجه هستید. خیلی‌ها دست به ابتکارهایی می‌زدند و با اتصال گوشی خود به لپ‌تاپ و استفاده از برخی نرم افزارهای خاص، از دوربین گوشی بعنوان وب‌کم استفاده می‌کردند تا علاوه بر بالا بردن کیفیت تصاویر، بتوانند به راحتی آن‌را جابه جا کرده و تا حدودی آن مشکل همیشگی زاویه دید را برطرف کنند؛ اما به راستی تا چه مدت می‌توانید از گوشی خود به عنوان وب‌کم استفاده کنید؟ لاجیتک یکی از آن شرکت‌هایی است که توانسته با ارایه یک وب‌کم خاص مشکل زاویه دید را تا حد زیادی برطرف کند! این وب‌کم که BCC950 نام دارد با قابلیت‌های خاص خود می‌تواند همراه همیشگی شما در جلسات و یا ویدیو کنفرانس‌های آنلاین باشد. اگر مایلید بدانید که لاجیتک در این مدل چه ابتکاری به خرج داده، پس با آی‌تی‌رسان و بررسی این گجت خاص همراه باشید.

نگاه اول

اگر باکس نه چندان جذاب (واقعا بی‌ریخت!) این محصول را باز کنید با 3 قسمت اصلی مواجه می‌شوید. یک پایه اصلی و در کل همه کاره وبکم، یک میله درحدود 30 سانتی متری که برخی از آن به عنوان ساقه مکانیکی یاد می‌کنند و در آخر خود وبکم که همچون چشمانی از حدقه بیرون زده به نظر می‌رسد.  برای اینکه پایه اصلی را بهتر تصور کنید، یک توپ کاملا گرد را در ذهن تجسم کرده و به صورت مورب آن را به دو نیم تقسیم کنید. از رو به رو که به این قسمت نگاه می‌کنید یک فرو رفتگی گرد را در بالا و یک سری دکمه‌های مختلف که هر کدام کاری متفاوت را به عهده دارند، در زیر آن مشاهده می‌کنید. کمی پایین‌تر از این دکمه‌های فیزیکی بخش قابل توجهی به عنوان اسپیکر تعبیه شده که تقریبا یک پنجم آن هم اسپیکر نیست و تنها برای زیبایی بیشتر این قسمت به صورت یک دست با سوراخ‌های ریز درآمده است.

Webcam review (5)

 

اگر بخواهیم قسمت کلیدها را کمی بیشتر شرح دهیم آن‌ها را از مرکز درست در جایی که لوگوی لاجیتک نقش بسته به دو نیم تقسیم می‌کنیم. در سمت چپ این لوگو دکمه برقراری تماس قرار گرفته و پس از آن با 6 کلید مواجه می‌شوید که طراحی و نوع چینیش آن‌ها در کنار یکدیگر همچون برخی دکمه‌های گیم‌پدها است. 4 دکمه در 4 جهت مختلف قرار گرفته که در مرکز آن‌ها دو کلید برای تغییر میزان بزرگ نمایی تعبیه شده است. در سمت راست لوگو نیز دکمه قطع تماس به همراه یک LED کوچک دیده شده و 3 دکمه کم و زیاد و غیر فعال کردن میکروفون نیز در همین بخش جا خوش کرده‌اند.

Webcam review (10)

 

از نمای جلویی که بگذریم به اطراف اصلی‌ترین بخش این مدل می‌رسیم که در سمت راست آن جک 3.5 میلی‌متری هدفون است و در پشت آن نیز یک پورت برای اتصال آداپتور و یک کابل یو‌اس‌بی که همراه همیشگی دستگاه است نیز قرار گرفته که وظیفه اتصال به لپ‌تاپ را بر عهده خواهد داشت. نکته منفی که در این بخش به چشم می‌خورد، این است که کابل یو‌اس‌بی این مدل برخلاف کابل آداپتور آن قابل جدا شدن نیست.

Webcam review (2)

 

از خود وبکم نیز اگر در بخش پایینی آن قسمتی برای اتصال به پایه بیرون نزده بود، می‌توانستید به عنوان توپ استفاده کنید، از بس که کروی و گرد است!

Webcam review (3)

 

چگونه فعال می شود؟

نحوه فعال سازی این دستگاه و سر هم کردن قطعات آن از آب خوردن هم راحت‌تر است و تنها کافی‌ست خود وبکم را به پایه اصلی متصل کنید، درست همانند زمانی که یک فلش را به لپ‌تاپ خود وصل می‌کنید. بعد از اتصال کابل یو‌اس‌بی به لپ‌تاپ، باید برق این مدل را هم از جایی دیگر تامین کنید (دومین مورد منفی این وبکم!) برای اینکار یا می‌توانید با اتصال آداپتور به برق و یا اتصال یک پورت یو‌اس‌بی دیگر که به همراه این دستگاه عرضه شده، برق مورد نیاز آن‌را تامین کنید. از آنجایی که این دو پورت یو‌اس‌بی می‌بایست به صورت مستقیم به لپ‌تاپ متصل شود و در میانه راه نمی‌توانید از یواس‌بی هاب استفاده کنید، پس اگر قصد دارید تا برق آن را از طریق یواس‌بی تامین کنید (با توجه به تعداد محدود پورت‌های یو‌اس‌بی در لپ‌تاپ‌ها) رسما دو پورت لپ‌تاپ‌تان اشغال می‌شود که موردی منفی در طراحی این مدل است.

اگر محلی بلند برای قرار گیری وبکم در اطرافتان نیست، می‌توانید از آن میله استفاده کنید و یک سر آن را به وبکم و سر دیگر را به پایه اصلی متصل نمایید و با این حرکت حرفه‌ای، وبکم به اندازه 30 سانتی‌متر بلند خواهد شد.

Webcam review (8)

 

پس از اتصال به لپ‌تاپ، بدون نصب هیچ گونه نرم افزار جانبی، وبکم با لپ‌تاپ به راحتی ارتباط برقرار می‌کند. تنها اگر هنگام استفاده از برنامه‌ای همچون اسکایپ به مشکل برخوردید، با مراجعه به وب سایت سازنده این مدل و دانلود فایلی در حدود 10 مگابایت مشکل‌تان برطرف خواهد شد! این مدل با سیستم عامل‌های متفاوت نیز دست دوستی داده و با ویندوز مایکروسافت در نسخه‌های متفاوت و مک اپل سازگار است.

قابلیت‌های خاص و منحصر به فرد

یکی دیگر از اقلامی که همراه با این مدل عرضه شده، ریموت کنترل آن است. شما توسط این کنترل می‌توانید تا فاصله‌ای حدودا 10 متری  تمامی فرامین لازم را به دستگاه خود بدهید.

Webcam review (7)

 

از جمله قابلیت‌های منحصر به فرد این مدل امکان چرخش 180 درجه‌ای وبکم است! شما می‌توانید توسط کنترل دستگاه و یا دکمه‌های فیزیکی تعبیه شده بر روی آن، وبکم را به صورت اتوماتیک تا ۱۸۰ درجه بچرخانید. از طرفی امکان چرخش لنز به صورت عمودی تا 55 درجه نیز برای این مدل در نظر گرفته شده که می‌تواند آن مشکل همیشگی زاویه دید را حل کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که در ویدیو کنفرانس‌های آنلاین شرکت می‌کنید، این وبکم می‌تواند تا حد بسیار زیادی مشکلات شما را برطرف کند. تصور کنید که وبکم را در یک فاصله 10 متری از خود قرار داده‌اید، همین قرار گیری وبکم در فاصله دور خود به میزان دید وسیع آن کمک شایانی می‌کند، از طرفی می‌توانید با استفاده از کنترل آن به اندازه 180 درجه به چپ و راست دستگاه را چرخانده و یا 55 درجه آن را بالا و پایین کنید! با استفاده از امکان زوم نیز قادر هستید تا حد نسبتا زیادی بر روی اجسام مورد نظر زوم کنید. نکته جالب و قابل توجه این این است که از آن جایی که موتور مکانیکی وبکم در اطراف لنز به کار گرفته شده در نتیجه هنگام اتصال مستقیم به پایه اصلی و یا اتصال آن توسط میله 30 سانتی‌متری هیچ مشکلی در چرخش آن در زوایای مختلف نخواهید داشت.

برای اینکه با نحوه کار کرد این مدل آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی زیر را تماشا نمایید.

کیفیت صدا و دوربین

این وبکم به یک لنز 5 مگاپیکسلی ساخت کمپانی معتبر کارل زایس (Carl Zeiss) آلمان مجهز شده که توانایی ضبط تصاویر با کیفیت فول اچ‌دی با سرعت 30 فریم بر ثانیه را داراست. به علاوه این دوربین از قابلیت فوکوس خودکار نیز بهره‌مند است در نتیجه می‌تواند از فواصل دور هم از اجسام با کیفیت بالایی تصویر برداری کند! از لحاظ کیفیت صدا همان طور که پیش‌تر گفتیم، این مدل به یک اسپیکر عالی مجهز شده که کیفیت و بلندی صدای خوبی را به ارمغان می‌آورد، به گونه‌ای که از فاصله 10 متری نیز صدا خیلی خوب و باکیفیت به گوش می‌رسد. این مجموعه خوب از یک میکروفون داخلی به همراه نویز گیر هم برخوردار است؛ تا علاوه بر دریافت صدای با کیفیت و ارسال تصویر با کیفیت‌تر، بتوانید صدایتان را نیز با شفافیت قابل قبولی برای گیرنده ارسال کنید!

بخریم یا نه؟

به طور کلی اگر شما با مشکل کمبود میدان دید در وبکم‌ها هنگام برقراری تماس ویدیویی روبه‌رو بوده و یا از علاقه‌مندان به شرکت در ویدیو کنفرانس‌های آنلاین هستید، وبکم لاجیتک BCC950 یکی از بهترین مدل‌ها جهت تامین نیاز های شماست تا جایی که می‌توانید با چرخش وبکم و استفاده از ریموت کنترل مشکل میدان دید محدود دیگر مدل‌ها را برطرف کنید، البته اگر با قیمت بیش از یک میلیون تومانی آن مشکلی نداشته باشید!

Logitech review

Big Smile لبخند

  • ضبط تصاویر به صورت فول اچ‌دی (30 فریم بر ثانیه)
  • لنز ساخت کمپانی کارل زایس آلمان
  • قابلیت فوکوس خودکار
  • امکان چرخش وبکم (افقی تا 180 درجه، عمودی در حدود 55 درجه)
  • دارای ریموت کنترل با برد بیش از 10 متر
  • اسپیکر خوب و با کیفیت
  • میکروفون داخلی به همراه نویزگیر
  • دارای یک میله 30 سانتی‌متری برای دادن ارتفاع به وبکم

Shame اشک

  • امکان تامین برق از طریق یک پورت یو‌اس‌بی در دسترس نیست
  • کابل یو‌اس‌بی این مدل جهت اتصال به لپ‌تاپ غیر قابل جدا شدن است
  • امکان چرخش 360 درجه‌ای وبکم در دسترس نیست
  • قیمت بالایی دارد

2 در مورد “بررسی وب‌کم لاجیتک BCC950: چشم جهان‌ بین!”

  1. محمد سعید بهمنی

    خسته نباشید!‌ خوب بود، ولی بهتر بود یکی دو تا عکس و یا فیلم capture شده را میگذاشتید کیفیت رو ببینیم !!‌

    1. مجتبی مسکینی

      فکر نکنم کسی حاضر باشه بالای یک میلیون تومن پول برا یه وبکم بده و بشینه باهاش عکس بندازه! در نتیجه کیفیت عکس های یه وبکم به درد کسی نمیخوره!
      کیفیت فیلم برداری وبکم خیلی مهمه ولی خب با حجم بالای کلیپ ( حدودا 123 مگابایت) نمیشه با این سرعت نت آپلود کرد از طرفی اگه بخوام حجم رو کم کنم کیفیت پایین میاد و شما هم نمیتونی اونطوری کیفیت این مدل رو تشخیص بدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH