با خطرناک‌ترین گوشی‌های هوشمند از نظر میزان تشعشعات آشنا شوید

رسانه‌های مختلف هر از چندگاهی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تشعشعات یک دستگاه موبایلی برای سلامتی انسان خطرناک هستند؟ در پاسخ به این پرسش بایستی اذعان کرد که تاکنون واقعا هیچ‌گونه شواهد جدی و طولانی‌مدت دال بر تاثیرات زیان‌بار این امواج برای سلامت بدن به‌دست نیامده است. با این‌حال بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اسمارت‌فون‌ها ساطع‌کننده امواج مختلف با شدت‌های متفاوتی هستند. از این منظر برخی مواقع مشخص می‌شود که تعدادی از هندست‌ها فاقد عملکردی ایده‌آل هستند.

داده‌های اخیرا منتشر شده، اسمارت‌فون‌های مختلف را بر اساس میزان تشعشعات ساطع شده توسط آنها طبقه‌بندی می‌کنند. تجزیه و تحلیل انجام شده توسط وبسایت banklesstimes نشان می‌دهد که گوشی‌های پیکسل گوگل و اکسپریا سونی از بالاترین میزان انتشار امواج برخوردار هستند. با این‌حال بر اساس اطلاعات فهرست، این 2 برند بدترین مدل‌ها به لحاظ میزان انتشار امواج به‌شمار نمی‌روند.

موسسه The BanklessTimes از طریق تنظیم یک گزارش به اسامی هندست‌هایی با بیش‌ترین میزان انتشار تشعشعات اشاره کرده است.  این رتبه‌بندی شامل محصولاتی از برندهای گوگل، سونی، موتورولا، ZTE، وان‌پلاس و اوپو است. اسمارت‌فون موتورولا اج با شاخص انتشار تشعشعات معادل 1.79 وات بر کیلوگرم در جایگاه نخست این فهرست قرار گرفت. ZTE Axon 11 5G و وان‌پلاس 6T با شاخص‌های تشعشعات برابر با 1.59 وات بر کیلوگرم و 1.55 وات بر کیلوگرم به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند. سونی اکسپریا XA2 پلاس، گوگل پیکسل 3XL و گوگل پیکسل 4a با اختلافی جزئی، رتبه‌های چهارم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه جدول مربوط به 10 دستگاه موبایلی با بیش‌ترین میزان تشعشعات قابل رویت است. شایان به ذکر است که این رتبه‌بندی عمدتا شامل مدل‌های قدیمی بوده و در میان آنها اسامی 3 دستگاه شرکت گوگل نیز به چشم می‌خورد.

خطرناک‌ترین اسمارت‌فون‌ها به لحاظ میزان انتشار تشعشعات

 ‌‌‌‌‌‌‌جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که میزان تشعشعات اسمارت‌فون‌ها با شاخص درجه تاثیرگذاری آنها بر بدن مشخص می‌شود. این پارامتر بر اساس معیاری تحت عنوان نرخ جذب ویژه (Specific Absorbation Rate) یا به اختصار SAR سنجیده می‌شود. این شاخص نشان‌دهنده سرعت جذب انرژی در واحد جرم توسط بدن انسان هنگام قرارگیری در معرض فرکانس‌های رادیویی است. در رابطه با حداکثر میزان مجاز شاخص SAR در کشورهای مختلف جهان نیز بایستی خاطرنشان کرد که گوشی‌های هوشمند با میزان تشعشعات معادل 1.6 تا 2.0 وات بر کیلوگرم مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

به‌عنوان مثال کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات‌متحده (FCC) حداکثر میزان مجاز SAR را 1.6 وات بر کیلوگرم تعیین کرده است. با توجه به این معیار از میان 10 دستگاه با بیش‌ترین میزان شاخص SAR تنها اسمارت‌فون موتورولا اج از محدودیت اعلام شده توسط FCC تجاوز نموده است.

توحه به این نکته حائز اهمیت است که تمامی گوشی‌های موبایلی، میزانی از تشعشعات را در فضا منتشر می‌کنند. اما میزان انتشار این امواج بسته به عوامل متعددی متفاوت خواهد بود. این عوامل شامل نوع دستگاه و مدل آن، میزان قدمت گجت و قدرت آنتن‌های انتقال داده در آن هستند. میزان فاصله با نزدیک‌ترین دکل مخابراتی نیز یکی دیگر از فاکتورهای موثر به‌شمار می‌رود.

گوشی‌های موبایلی ما ساطع‌کننده امواج فرکانس رادیویی (RF) در طیف الکترومغناطیسی هستند؛ در حالی‌که دستگاه‌هایی با قابلیت اتصال به شبکه‌های 2G تا 4G قادر به انتشار امواج RF در طیف فرکانسی 0.7 الی 2.7 گیگاهرتز هستند و گوشی‌های 5G قادر به انتشار همین امواج با حداکثر فرکانس 80 گیگاهرتز هستند. این امواج به‌دلیل فرکانس پایین خود از انرژی اندکی برخوردار بوده و در نتیجه فاقد قابلیت یونیزاسیون هستند. به‌عبارت دیگر انرژی اندک این امواج برای ایجاد تغییرات در ساختار DNA کافی نبوده و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را افزایش نخواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH