اندروید کماکان محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی در جهان محسوب می‌شود

بر اساس گزارش منتشر شده توسط موسسه StockApps، سهم سیستم‌عامل iOS اپل طی مدت 4 سال گذشته افزایش یافته و بخش قابل‌توجهی از سهم اندروید در بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است. با این‌حال سیستم‌عامل گوگل کماکان سیطره خود را بر بازار حفظ کرده است.

سهم اندروید از بازار در سال 2018 برابر با 77.32 درصد بود؛ در حالی‌که بر اساس برآوردهای انجام شده طی سال جاری حدودا 69.74 درصد از کل دستگاه‌های جهان از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند. این رقم از کاهش حدودا 8 درصدی سهم اندروید طی مدت 4 سال حکایت دارد. در مقابل، سهم iOS از بازار جهانی طی همین دوره زمانی از 19.4 درصد به 25.49 درصد افزایش یافت.

این پدیده احتمالا از دلایل متعددی ناشی می‌شود؛ اما بدیهی‌ترین دلیل این است که اپل عرضه اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های خود را به میزان قابل‌توجهی گسترش داده است. این شرکت طی سالیان اخیر در عوض عرضه 2 مدل آی‌فون، 4 مدل پرچم‌دار را روانه بازار می‌کند. بعلاوه غول کوپرتینویی، خانواده آی‌فون SE خود را نیز به‌روزرسانی کرده است. بی‌تردید ارائه گزینه‌های انتخابی متنوع‌تر و با قیمت‌گذاری ارزان‌‌تر به مشتریان در افزایش فروش هندست‌های اپل تاثیرگذار بوده است.

با این وجود اپل بنا بر یک دلیل ساده یعنی اوپن سورس بودن اندروید برای به زیر کشیدن این سیستم‌عامل کار دشواری را پیش رو خواهد داشت. دستگاه‌های تولیدی اپل صرفا با سیستم‌عامل iOS عرضه می‌شوند؛ در حالی‌که پلتفرم اندروید روی دستگاه‌های مختلف و نه صرفا گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قابل پیاده‌سازی است.

همچنین علیرغم تلاش‌های اپل برای گسترش تنوع در دستگاه‌های مجهز به iOS، گجت‌های اندرویدی کماکان دارای تنوع بیش‌تری بوده و قیمت‌گذاری هندست‌های مجهز به این سیستم‌عامل در محدوده 100 تا بیش از 1000 دلار متغیر است. همچنین تسلط اندروید بر بازارهایی که گوشی‌های آی‌فون در آنها نسبت به رقبایشان بسیار گران‌تر هستند؛ کاملا مشهود است. آمریکای جنوبی و آفریقا تنها 2 نمونه از این بازارها محسوب می‌شوند؛ تا جایی که نرخ استفاده از سیستم‌عامل iOS در بازار آمریکای جنوبی تنها برابر با 10 درصد است. در مقابل سهم اپل از بازار آمریکای شمالی بالغ بر 50 درصد است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH