نقد و بررسی هواوی nova 9 SE (به همراه بررسی ویدیویی)

در شبی که طرفداران حوزه تکنولوژی و به ویژه تلفن همراه منتظر آغاز اولین رویداد اپل در سال جدید بودند تا این شرکت محصولات جدید خود مانند آیفون SE 2022 را معرفی کند، یک گوشی دیگر نیز با نام SE معرفی شد. هواوی در همان شب از میان‌رده جدید سری نوا با نام nova 9 SE رونمایی کرد. این گوشی هفته گذشته به بازار ایران رسید و هواوی طی مراسی این مدل را به بازار ایران معرفی کرد.

جدیدترین گوشی سری نوا که به معنای نواختر است، کار سختی برای درخشش در میان دیگر گوشی‌های این سری دارد. سری نوا هواوی همواره شامل گوشی‌های باکیفیت و جذابی بوده که در یک نگاه عاشقشان می‌شوید. مخصوصا گوشی‌های سال 2020 و 2021 سری نوا واقعا مانند نواخترهای هواوی با طراحی خاص و امکانات ویژه‌ای که دارند، به یکی از گزینه‌های خرید در میان مدل‌های میان‌رده تبدیل شده‌اند.

نوا 9 SE در یک نگاه طراحی به مراتب بهتری از آیفون SE دارد ولی قطعا از نظر سخت افزار به پای آن مدل نمی‌رسد، اما به هر شکل آیفون SE 2022 با لقب یک مدل ناامید کننده برای اپل نتوانست درخشان باشد اتفاقی که باید بررسی کنیم آیا برای نوا 9 SE هم رخ می‌دهد یا خیر.

البته با خواندن مشخصات و امکانات nova 9 SE متوجه می‌شوید که این مدل به عناون یک میان‌رده امکاناتی که خریداران از آن انتظار دارند را تا حد زیادی می‌تواند برآورده کند؛ بنابراین نوا 9SE قطعا مانند آیفون SE 2022 ناامید کننده نخواهد بود.

هواوی همزمان با ورود نوا 9 SE به بازار ایران آن را در اختیار ما قرار داد تا این مهمان چینی تازه ‌وارد را در دادگاه قضاوت آی‌تی‌رسان مورد نقد و بررسی قرار دهیم، بنابراین اگر به دنبال یک مدل میان‌رده هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به این نتیجه برسیم که آیا nova 9 SE مناسب شماست یا خیر؟

بررسی ویدئویی هواوی نوا 9 SE

مشخصات نوا 9 SE

ابعاد
 164.6 در 75.6 در 7.9 میلی‌متر
وزن
 191 گرم
نمایشگر
 6.7 اینچ LCD با رزولوشن 1080 در 2388 و نرخ‌تازه‌سازی 90 هرتز
پردازنده 
 اسنپدراگون 680
پردازنده گرافیکی
 Adreno 610 
رم
 8 گیگابایت
حافظه داخلی
 128 گیگابایت
سیستم عامل
 رابط کاربری EMUI 12.0
دوربین اصلی
 چهار‌گانه: 108 مگاپیکسل واید + 8 مگاپیکسل التراواید + 2 مگاپیکسل ماکرو + 2 مگاپیکسل تشخیص عمق
دوربین سلفی
 16 مگاپیکسل واید
باتری
 4000 میلی‌آمپرساعت با شارژر سریع 66 واتی

اقلام داخل جعبه هواوی nova 9 SE

گوشی‌های هواوی از آن دسته مدل‌هایی هستند که همواره می‌دانیم جعبه پر و پیمانی دارند، البته از ابعاد نسبتا بزرگ جعبه مشخص می‌شود که درون آن اقلام متعددی نهفته است. در جعبه را که برمی‌دارید ابتدا خود گوشی را می‌بینید که درون یک پوشش پلاستیکی قرار دارد. گوشی را فعلا کنار می‌گذاریم، بعد از گوشی یک جعبه باریک قرار دارد که طبق انتظار در آن قاب ژله‌ای گوشی، چند برگه بروشور و سوزن باز کردن درگاه سیمکارت قرار دارد.

قاب ژله‌ای از پلاستیک شفاف ساخته شده، یعنی زمانی که آن را بر روی گوشی قرار می‌دهید، مانع بازتاب نور بر روی قاب و ایجاد رده‌های رنگی بر روی بدنه نمی‌شود و به این ترتیب علاوه بر وجود قاب باز هم گوشی از نظر ظاهری جذابیت خود را حفظ می‌کند. البته بیرون زدگی دوربین به مقداری است که با وجود قاب، با لمس قسمت بالا سمت چپ نمایشگر، گوشی بر روی میز لق می‌زند، با این وجود لق زدن گوشی با وجود قاب کمتر شده اما رفع نمی‌شود.

نوا 9 SE

اما مانند همیشه، جذاب‌ترین آیتم درون جعبه، آداپتور شارژ 66 واتی است، یک اسپویل کوچک برایتان دارم و آن این است که این آداپتور می‌تواند در حدود 45 دقیقه گوشی را شارژ کند و به همین دلیل است که پس از خود گوشی، ارزشمندترین قلمی است که در جعبه قرار دارد. ابعاد آداپتور کمی بزرگ‌تر از شارژر دیگر گوشی‌های بازار است و درون درگاه USB آن و همچنین درون درگاه‌های USB 2 و USB-C کابل شارژ نیز نارنجی رنگ است تا تم رنگی شارژر سفید و نارنجی باشد.

طراحی و کیفیت ساخت – مروارید درخشان

نواختر جدید هواوی از نظر ظاهر و طراحی شباهت بسیاری به دیگر اعضای سری نوا دارد، به شکلی که اگر کنار هم قرار گیرند شاید آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرید. اما برخی جزئیات طراحی مانند نوع بازتاب رده‌های رنگی بر روی بدنه یا جزئیات ماژول دوربین باعث تفاوت این مدل‌ها می‌شوند. نوا 9 SE همچون دیگر مدل‌های سری نوا که در دفتر آی‌تی‌رسان آن‌ها را بررسی کردیم، بسیار زیبا، خوش دست و کاملا شرق آسیایی است.

طراحی

منظور ما از کلمه “شرق آسیایی” زبان طراحی گوشی‌ها یا دیگر گجت‌های این منطقه است که شامل محصولات چینی و کره‌ای می‌شود. این نوع زبان طراحی از رنگ‌های شاد، بدنه براق با گرادینت رنگ‌ها یا بازتاب رده‌های رنگی تشکیل شده که به نوعی ظاهر فانتزی به گوشی می‌دهد، به شکلی که یاد فیلم‌ها یا انیمه‌های ژاپنی می‌افتید.

سری نوا از آنجا که یادآور نواخترها هستند و قرار است تا درخشان باشند، طراحی‌شان کاملا همان توصیفی است که از طراحی شرق آسیایی گفتیم. در ساخت بخش پشتی این گوشی از شیشه 3D استفاده شده است. هواوی از بافت دولایه نانو استفاده کرده که در کنار سادگی، ظاهری براق به رنگ سفید مرواریدی گوشی، داده است. گوشی را به هر شکل که در دست بگیرید، رده‌هایی از طیف رنگ زرد و نارنجی در پشت آن نمایان می‌شود، همانند مرواریدی در تابش آفتاب در حال درخشیدن است.

گوشه‌های بدنه پشتی با حالتی کِرو به فریم آلومینیومی چسبیده است. این نوع طراحی باعث می‌شود گوشی کمی لیز باشد، از آنجایی که بدنه نیز شیشه‌ای است زمانی که گوشی را در دست دارید باید بیشتر مراقب باشید تا گوشی از دستتان نیفتد. در گوشه این بدنه، ماژول بزرگ و سیاه دوربین مشخص است، ماژول دوربین با ضخامت زیادی از بدنه بیرون زده و وقتی گوشی بر روی میز قرار می‌گیرد، به شکل اعصاب خوردکنی لق می‌زند.

بر روی فریم دوربین، دو دوربین اصلی بزرگ و دو دوربین کوچک به شکل لوزی در کنار هم هستند، دو رینگ نقره‌ای به دور دو دوربین اصلی قرار دارد که طبق گفته هواوی با توجه به چینش دیگر دوربین‌ها، نمادی از منظومه شمسی را تداعی می‌کنند، البته این اتفاق شاید تنها برای خریدار گوشی قابل توجه باشد زیرا دیگران خیلی متوجه مفهوم نوع طراحی یا چینش دوربین‌ها نخواهند شد.

بدنه شیشه‌ای به فریم (آن طور که به نظر می‌رسد) آلومینیومی متصل شده است. این فریم به دلیل گوشه‌های کِرو بدنه، در سمت چپ و راست باریک و در قسمت بالا و پایین ضخیم‌تر است. البته فریم در قسمتی که حسگر اثر انگشت و دکمه ولوم قرار دارد کمی پهن‌تر می‌شود و بر روی بدنه شیشه‌ای می‌آید که باعث می‌شود طراحی آن از سادگی دربیاید.

درگاه‌ها

در فریم سمت راست تنها دکمه پاور ادغام شده با حسگر و دکمه ولوم قرار دارد. در بخش بالایی فریم یک میکروفن، بلندگو مکالمه و درگاه سیمکارت دیده می‌شود، اما در سمت چپ فریم چیزی نیست. در قسمت پایینی فریم نیز یک میکروفون دیگر، درگاه USB-C و اسپیکر اصلی قرار دارد، بله! همانطور که حدس زدید از جک هدفون هم خبری نیست!

ابعاد

مدل‌های مختلف سری نوا هواوی از همان ابتدا ابعاد بسیار خوبی داشتند و اصطلاحا خوش دست بودند، nova 9 SE نیز تا حدودی در این دسته قرار می‌گیرد. این گوشی 164.6 میلی‌متر طول، 75.5 میلی‌متر عرض، 7.9 میلی‌متر ضخامت و حدود 191 گرم وزن دارد. به این ترتیب nova 9 SE از نظر ابعاد بزرگ‌تر از دو مدل نوا 9 و نوا 8 شده است ولی همچنان می‌توان آن را خوش دست نامید.

در جلو گوشی دو نکته خاص در طراحی نوا 9 SE قابل توجه است. ابتدا این که اسپیکر مکالمه مانند دیگر مدل‌های بازار در مرز میان نمایشگر و فریم قرار ندارد و به طور کامل بر روی فریم بالایی گوشی است. نکته بعدی آن است که هواوی در این مدل حاشیه دور نمایشگر را 1.05 میلی‌متر رسانده که باعث می‌شود نسبت نمایشگر به بدنه افزایش پیدا کرده و البته نمایشگر گوشی جلوه بهتری پیدا کند، در این خصوص در بخش نمایشگر بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رنگ‌ها

این گوشی در سه رنگ آبی کریستالی، مشکی و سفید مرواریدی ساخته شده که مدل سفید آن در دست ما قرار داشت. هر سه مدل بدنه‌ای براق دارند که طبیعتا لک دست و کثیفی در مدل‌هایی که رنگ روشن دارد کمتر دیده خواهد شد. البته به دلیل براق بودن و بازتاب رنگ‌ها زرد و نارنجی در مدل سفید، نمی‌توان گفت که اثر انگشت بر روی بدنه nova 9 SE اصلا دیده نمی‌شود اما اثر آن بسیار کم است ولی احتمالا مدل مشکی اثر انگشت زیادی به خود جذب کند. همچنین به دلیل سفید بودن بدنه، گرد و غبار دور فریم دوربین نیز خیلی دیده نمی‌شوند.

استحکام

نوا 9 SE هیچ گواهی مقاومتی ندارد، بر روی نمایشگر و بدنه شیشه‌ای پشت گوشی از روکش گوریلا گلس استفاده نشده و گوشی ضدآب هم نیست. در این رده قیمتی وجود محافظ گوریلاگلس مقاوم برای گوشی‌ها به یک سنت تبدیل شده و رقبای نوا 9 SE همگی دارای روکش محافظ مستحکمی هستند اما این مدل اینگونه نیست.

فریم آلومینیومی مستحکم‌ترین بخش بدنه به نظر می‌رسد اما با توجه به بدنه شیشه‌ای و لیز بودن گوشی بهتر است که بیشتر از گوشی محافظت کنید، شاید بهتر باشد از قاب ژله‌ای یا دیگر قاب‌های موجود در بازار برای محافظت از گوشی استفاده کنید، البته فکر نمی‌کنم قاب‌های زیادی برای این مدل در بازار وجود داشته باشد و دست شما برای خرید قاب با طرح و رنگ دلخواه باز باشد ولی در هر صورت می‌توانید با کمی جستجو در بازار، شانس خود را امتحان کنید.

نظر نهایی

به طور کلی در خصوص طراحی بهتر است از همان کلمه درخشان استفاده کنیم، طراحی nova 9 SE با توجه به قیمتش به پای نوا 9 نمی‌رسد اما این مدل همچنان زیبا و چشم‌نواز است. ابعاد گوشی استاندارد است و می‌توان با یک دست با آن کار کرد، البته طبیعتا انگشت شما به همه بخش‌های صفحه نمی‌رسد اما به هر شکل خیلی از گزینه‌ها هنگام کار کردن با یک دست در دسترس هستند.

رنگ سفید میان‌رده هواوی کمی بیش از حد برای آقایان روشن است، به همین دلیل این رنگ را به خانم‌ها پیشنهاد می‌کنیم. رنگ آبی و مشکی نوا 9 SE همه پسند‌تر است و هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند از داشتن این دو رنگ گوشی، احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

صفحه نمایشگر – فراتر از یک LCD

در حالی که به نمایشگرهای اولد هواوی با قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ در مدل‌های سری نوا عادت داشتیم، وجود صفحه IPS LCD در این مدل کمی تعجب برانگیز بود.

هواوی در این مدل به جای استفاده از نمایشگر امولد و دادن مزایای استفاده از این نمایشگر به خریداران این گوشی، از صفحه LCD استفاده کرده که جای آن در گوشی‌هایی در این رده قیمتی نیست. اما باید بررسی کنیم که نمایشگر LCD نوا 9 SE چه کیفیتی دارد؟

ابتدا از مشخصات صفحه نمایش آغاز می‌کنیم، هواوی در این مدل از یک نمایشگر 6.7 اینچی استفاده کرده که دو دهم اینچ از نمایشگرهای نوا 8 و نوا 9 بزرگ‌تر شده است. با توجه به حاشیه بسیار باریک دور نمایشگر، حدود 90 درصد پنل جلو توسط صفحه نمایش پر شده و 10 درصد به حاشیه دور نمایشگر اختصاص داده شده، البته حاشیه فریم دور نمایشگر بسیار باریک است اما حاشیه مشکی رنگ دور نمایشگر در قسمت پایین نمایشگر ضخیم‌تر از دیگر اضلاع است.

نمایشگر نوا 9 SE از رزولوشن فول‌اچ‌دی پلاس 1080 در 2388 بهره می‌برد، به این ترتیب در هر اینچ این صفحه 387 پیکسل قرار دارد تا تراکم پیکسلی نمایشگر مدل میان‌رده هواوی در حد استاندارد باشد. طبق اطلاعاتی که هواوی برای nova 9 SE اعلام کرده، نمایشگر این مدل از قابلیت‌هایی مانند HDR پشتیبانی نمی‌کند اما 16.7 میلیون رنگ در این صفحه نمایش تولید می‌شود.

رفرش‌ریت

صفحه نمایش هواوی از نرخ تازه‌سازی یا رفرش‌ریت 90 هرتز پشتیبانی می‌کند که می‌توان گفت برای مدل‌های میان‌رده بهتر از رفرش‌ریت 120 هرتز است. بسیاری از مدل‌های میان‌رده به ویژه مدل‌های سامسونگ با رفرش‌ریت 90 هرتز عرضه شده‌اند که مصرف باتری کمتری نسبت به صفحه‌های 120 هرتز دارد و از طرفی در عمل تفاوت آنچنان چشم‌گیری میان این دو صفحه با این دو رفرش‌ریت دیده نمی‌شود.

البته در تنظیمات گوشی می‌توانید نرخ‌تازه سازی صفحه را تغییر دهید، در بخش Screen refresh rate سه گزینه High برای انتخاب رفرش ریت 90 هرتز، Standard برای انتخاب رفرش ریت 60 هرتز و Dynamic برای ایجاد تعادل میان روان بودن صفحه و شارژدهی با رفرش ریت 90 هرتز وجود دارد که حالت داینامیک می‌تواند بر روی افزایش شارژدهی گوشی تاثیرگذار باشد. نمایشگر هواوی همچنین از نرخ تاچ 270 هزتر نیز پشتیبانی می‌کند که به سرعت و دقت نمایشگر در هنگام لمس به ویژه در زمان بازی کمک می‌کند.

رنگ‌ها

به طور کلی کیفیت نمایشگر نوا 9 SE به پای صفحه‌های امولد نمی‌رسد ولی در میان صفحه نمایش‌های LCD یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید. رزولوشن بالای صفحه باعث شده تا نوشته‌‌ها، اجزای صفحه، تصاویر و ویدیوها در این نمایشگر وضوح بسیار خوبی دارد. رنگ‌ها نیز بسیار خوبی و طبیعی به نمایش در می‌آیند و کیفیت کلی صفحه بسیار بالاست، هر چند شما می‌توانید تنظیمات صفحه را نیز شخصی‌سازی کنید.

تنظیمات

در منوی تنظیمات، گزینه Display & brightness شما را به تنظیمات صفحه نمایش می‌رساند. در این صفحه با زدن گزینه Color mode & temperature به تنظیمات رنگ صفحه دسترسی خواهید داشت، در این بخش گزینه نرمال باعث می‌شود تا صفحه کمی به رنگ گرمی تمایل داشته باشد که در طولانی مدت برای چشم بهتر است اما در حالت Vivid رنگ‌ها براق‌تر و شاداب‌تر هستند و رنگ‌ها به سمت سردی تمایل دارند، هرچند می‌توانید دمای رنگ را در همین منو تنظیم کنید.

nova 9 se

در منوی صفحه فعال کردن گزینه اسمارت رزولوشن باعث می‌شود تا رزولوشن صفحه در جهت افزایش شارژدهی گوشی، در مواقع لازم تغییر کند و پایین‌تر بیاید. در همین صفحه گزینه دارک مود قابل انتخاب است، هر چند از نوار نوتیفیکیشن هم می‌توانید دارک مود را فعال کنید. دارک مود nova 9 SE به خوبی پس‌زمینه منو و تمامی اجزای تیره شده و در هنگام شب می‌توانید یا هر زمان دیگری می‌تواند بدون اذیت شدن چشم از این مدل استفاده کنید.

گوشی‌های هواوی و سری نوا قابلیت‌های زیادی برای مدیریت باتری و افزایش شارژدهی دارند، یکی از این قابلیت‌ها آن است که می‌توانید زمن خاموش شدن صفحه را از 15 ثانیه تا 10 دقیقه تنظیم کنید ولی زمانی که مدتی از صفحه استفاده نکنید، نور صفحه کاهش پیدا می‌کند تا شارژ مصرف نشود، یعنی زمانی که زمان خواب صفحه بر روی 5 دقیقه است و شما از گوشی استفاده نمی‌کنید، پس از مدتی نور صفحه کم می‌شود تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود ولی صفحه قفل نمی‌شود. این قابلیت تنها در زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ استفاده‌ای از صفحه نمی‌شود، یعنی در زمانی که ویدئویی در حال پخش است یا مثلا از تایمر در حال استفاده هستید، حتی اگر صفحه را لمس نکنید، نور صفحه کم نمی‌شود.

همچنین قابلیت تغییر اندازه اجزای صفحه وجود دارد و می‌توانید همه بخش‌های رابط کاربری هواوی از جمله نوشته‌ها، گزینه‌ها و آیکون‌ها را بزرگ و کوچک کنید، البته آنقدری می‌توان اجزای صفحه را بزرگ کرد که افرادی که مشکل بینایی دارند یا چشمشان ضعیف شده نیز به خوبی می‌توانند با گوشی کنند.

قفل بیومتریک – سریع و دقیق

هواوی نوا 9 SE یک حسگر اثر انگشت در فریم کناری دارد که با دکمه پاور ادغام شده است، به جز آن قفل تشخیص چهره نیز در این مدل وجود دارد که می‌توان از یکی یا هر دو آن‌ها برای باز کردن قفل صفحه استفاده کرد.

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت هواوی nova 9 SE سرعت بسیار بالایی دارد و هر بار با یک تاچ کوچک بر روی حسگر، قفل گوشی باز می‌شود. تا 5 انگشت را می‌توانید در این حسگر تعریف کنید. سرعت و دقت حسگر واقعا بالاست، به طوری که اصلا معطل باز شدن قفل نخواهید بود، حتی اگر انگشت به درستی بر روی حسگر قرار نگرفته باشد، حسگر می‌تواند اثر انگشت شما را تشخیص داده و آن را باز کند.

نوا 9 SE

از طرفی تعداد خطای این قفل بسیار پایین است، شاید از هر 20 بار یا بیشتر استفاده از حسگر، دو یا سه بار هم پیام خطا را دریافت کنید که آماری بسیار خوبی محسوب می‌شود. از طرفی امنیت قفل هم بسیار بالاست، این قفل با هیچ اثر انگشت دیگری باز نمی‌شود همچنین برخلاف اکثر گوشی‌های بازار نمی‌توانید یک اثر انگشت را دو بار در آن تعریف کنید، زیرا حسگر متوجه شده و پیام تکراری بودن اثر انگشت را می‌دهد.

قفل تشخیص چهره

قفل تشحیص چهره nova 9 SE هم سرعت و دقت بسیار بالایی دارد. این قفل می‌تواند با عینک و بدون عینک چهره شما را تشخیص دهد و خطای آن بسیار کم است. برای باز شدن صفحه لازم نیست که حتما صورت شما در مقابل دوربین سلفی باشد، حتی اگر گوشی را با کمی زاویه نیز در مقابل صورت بگیرید یا حتی اینکه گوشی بر روی میز باشد هم قفل چهره آن باز می‌شود. قفل چهره در تاریکی کامل، در مرحله اول با افزایش نور صفحه و در مرحله دوم با سفید کردن صفحه، باعث تابش نور به صورت می‌شود و می‌تواند با کمی تاخیر صورت شما را تشخیص دهد.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد مشمول بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی نوا 9 SE می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیلی کم

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

خیر

کار کردن با یک دست آسان است؟

تقربا

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

خیر

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

مطلوب نیست

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

زیاد

رابط کاربری – گرگ و میش

هواوی بر روی این مدل از رابط کاربری EMUI 12 که بر روی نوا 8 و نوا 9 نیز نصب بود استفاده کرده است و این رابط کاربری در مدل جدید این شرکت آپدیت نشده است. همانطور که می‌دانید EMUI از برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل پشتیبانی نمی‌کند؛ اما خود EMUI مشکل خاصی ندارد، این رابط کاربری بر پایه اندروید 11 ساخته شده و تجربه کار با آن تفاوتی با تجربه کار با اندروید ندارد و مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

نوار نوتیفیکیشن و کنترل سنتر

نوار نوتیفیکیشن در رابط کاربری هواوی با کنترل پنل تفاوت دارد. شما با کشیدن انگشت خود از بالای سمت راست صفحه می‌توانید کنترل پنل را باز کنید، کنترل پنل هواوی جایی است که تنظیمات مربوط به اتصال وای‌فای، بلوتوث، داده همراه و دیگر موارد را در پنجره‌های باکسی شکل می‌توانید تنظیم کنید. این نوع طراحی از نوار اعلان آیفون الهام گرفته شده و در رابط کاربری هواوی و شیائومی دیده می‌شود.

اما برای دیدن اعلان‌ها باید انگشت خود را از بالای سمت چپ نمایشگر به پایین بکشید، تا نوتیفیکیشن‌ها به ترتیب به نمایش در بیاید و شما می‌توانید با لمس هر کدام به صفحه مربوط به آن اعلان بروید.

اپ دراور

رابط کاربری هواوی به طور پیشفرض App Drawer ندارد و اگر دوست داشتید تا منوی برنامه‌ها را داشته باشید باید این گزینه را از بخش Home Screen Style از منوی Home Screen فعال کنید. در همین منو قابلیت انتخاب والپیپر و پک آیکون را از میان موارد موجود دارید.

ریجن

در ابتدا کار با این گوشی می‌توانید منطقه خود یا ریجن را بر روی هر کشوری مانند آمریکا یا انگلستان قرار دهید اما با این وجود، هنگام استفاده از برخی برنامه‌ها با پیام “این برنامه در منطقه شما پشتیبانی نمی‌شود” برخورد خواهید کرد. یکی از این برنامه‌ها Assistant: Today است که حکم همان گوگل دیسکاور را دارد و با رفتن به سمت چپ از صفحه هوم اجرا خواهد شد اما ما هنگام استفاده همواره با پیام عدم اجرا در ریجن مواجه شدیم و این در حالی است که منطقه زمانی گوشی را بر روی آمریکا قرار داده بودیم.

مشکل عجیب در انتخاب زبان کیبورد

کیبورد پیشفرض EMUI 12 دارای زبان انگلیسی است و باید زبان فارسی را در منو تنظیمات آن پیدا و دانلود کنید اما این اتفاق در حالت عادی امکان پذیر نیست. زمانی که می‌خواهید زبان فارسی را درون کیبورد دانلود و به زبان آن اضافه کنید، با پیام “این عملیات امکان پذیر نیست” مواجه می‌شوید. شخصا پس از کمی سر و کله زدن سرانجام با نصب VPN توانستم زبان فارسی را دانلود کنم و متوجه شدن که برای دانلود زبان‌های دیگر به جز انگلیسی باید IP خود را تغییر دهید.

اپ‌گالری

همانطور که می‌دانید اپ‌گالری به عنوان جایگزین گوگل‌پلی معرفی شده اما همچنان نمی‌تواند جای آن را پر کند زیرا برنامه‌های بسیاری هستند که در این مارکت قابل دانلود نیستند. در اپ‌گالری برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متفاوتی برای دانلود قرار داده شده که نسبت به نسخه‌های قبلی اپ‌گالری توسعه پیدا کرده اما همچنان جای خالی تعداد زیادی از برنامه‌ها و بازی‌های مطرح خالی است.

به طور مثال برای دانلود اینستاگرام به سایت Apkpure هدایت می‌شوید تا نسخه نصبی این برنامه را از این سایت دانلود و نصب کنید، البته این سایت در ایران مسدود است و شما برای دانلود اینستاگرام باید ابتدا IP خودتان را تغییر دهید. برای دانلود برنامه‌های دیگر مانند واتساپ به سایت خود واتساپ منتقل می‌شوید اما اکثر برنامه‌های چینی مانند تیک‌تاک و برخی از برنامه‌های مشهور مانند اسنپ‌چت در داخل خود اپ‌گالری قابل دانلود هستند.

به طور کلی برای نصب برنامه بهتر است از مارکت‌های ایرانی استفاده بکنید زیرا یکپارچگی و انسجام بهتری دارند و برای آپدیت کردن برنامه‌ها نیز شما را اذیت نمی‌کنند.

موتور جستجو و نقشه پتا

در دیگر بخش‌های رابط کاربری EMUI 12 برای جایگزینی برنامه‌های گوگل از نقشه آنلاین و موتور جستجو Peta استفاده شده که قطعا به پای گوگل مپ و گوگل کروم نمی‌رسند. همچنین برنامه هواوی AI که شامل دوربین، لمس، راهنما و سرچ هوش مصنوعی هواوی است نیز در برخی قسمت‌ها کاربرد دارند. اما به طور کلی افرادی که به استفاده از برنامه‌های گوگل عادت دارند خیلی نمی‌توانند از رابط کاربری گوگل لذت ببرند، در نقطه مقابل افرادی که تنها برای یک استفاده کاربری ساده مانند استفاده از پیام‌رسان‌‌ها از گوشی استفاده می‌کنند، شاید بتوانند با اندروید بدون گوگل کنار بیایند.

مالتی تسکینگ

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب رابط کاری هواوی آن است که شما می‌توانید با ورود به صفحه برنامه‌های اخیر، برنامه مورد نظرتان را به صورت یک پنجره پاپ‌آپ درون صفحه اصلی باز کنید. البته این قابلیت برای تمامی اپلیکیشن‌ها فعال نیست و آن‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، یک آیکون مخصوص در قسمت بالا سمت راست آنها در صفحه برنامه‌های اخیر وجود دارد.

با زدن این آیکون، برنامه به صورت پاپ‌آپ به نمایش درمی‌آید و شما می‌توانید مکان آن را تغییر دهید، همچنین می‌توانید آن را به صورت موقت ببندید که در این حالت به صورت یک آیکون دایره‌ای شکل در حاشیه سمت راست صفحه باقی می‌ماند تا شما مجددا آن را انتخاب و باز کنید.

برنامه‌های پیشفرض

نکته دیگر در خصوص رابط کاربری نوا 9 SE آن است که برنامه‌های پیشفرض متعددی بر روی این گوشی نصب شده‌اند. خود هواوی برنامه‌های پیشفرض متنوعی مانند My Huawei، Book، Health، Link Now، Member Center، Mee Time و غیره دارد که هر کدام برای رفع نیازی ساخته شده‌اند و توضیح هرکدام از آن‌ها، زمان زیادی می‌برد.

به طور کلی رابط کاربری EMUI 12 جذابیت و تنوع بالایی دارد و از کار کردن با آن خسته نخواهید شد، اما باید بدانید برنامه‌های گوگل در این رابط کاربری جایی ندارند و به جای آن‌ها باید از برنامه‌های پیشفرض هواوی مانند اپ‌گالری به جای گوگل پلی، یا پتا مپس به جای گوگل مپس استفاده کنید، البته برنامه‌های کاربردی دیگر نیز قابل دانلود هستند مثلا بازار و مایکت در این رابط کاربری اجرا می‌شوند و می‌توانند جایگزینی برای گوگل پلی یا اپ‌گالری باشند. اما به هر شکل پیش‌تر هم گفتیم که اگر به استفاده از برنامه‌های گوگل عادت دارید، بهتر است قید خرید Nova 9 SE جذاب را بزنید.

سخت افزار – کار راه انداز

تا حالا تمام قابلیت‌‌های نوا 9 SE در حد یک گوشی میان‌رده قابل قبول بوده و می‌توانیم از آن به عنوان یک میان‌رده با کیفیت یاد کنیم. اما بخش سخت افزار، آن قسمتی است که می‌تواند تعیین کند که گوشی nova 9 SE مدل قابل اطمینانی است یا نه؟

هواوی در این مدل از تراشه اسنپدراگون 680 استفاده کرده است، این پردازنده به طور معمول برای گوشی‌هایی با قیمت یک تا دو میلیون تومان ارزان‌تر از نوا 9 SE استفاده می‌شود. البته در ادامه اشاره خواهیم کرد که عملکرد پردازنده برای این مدل قابل قبول است اما بر روی کاغذ شاید انتظار پردازنده بهتری را داشتیم.

تراشه اسنپدراگون 680 در آخرین ماه سال 2020 معرفی شد و حالا بیش از یک سال از عمر آن می‌گذرد، به این ترتیب مدل جدیدی نیست. این تراشه با معماری 6 نانومتری از 4 هسته پردازشی 2.4 گیگاهرتزی Kryo 265 Gold و 4 هسته پردازشی 1.9 گیگاهرتزی Kryo 265 Silver تشکیل شده است.

بازدهی

البته هواوی با توجه به عملکرد خوب باتری مدل‌هایش به این پردازنده نیاز داشت، طبق اعلام کوالکام، اسنپدراگون 680 از نظر بازدهی باتری و شارژدهی 20 درصد نسبت به مدل نسل قبلی خود بهتر شده و همچنین با توجه به وجود فناوری Quick Charge 3.0 از شارژ سریع تا 80 درصد در عرض 30 دقیقه پشتیبانی می‌کند.

این مدل همچنین با کمک هوش مصنوعی به افزایش تجربه گیمینگ و کیفیت عکس برداری با دوربین کمک می‌کند که در بخش‌های مخصوص به این دو ویژگی در خصوص آن صحبت خواهیم کرد.

رم و حافظه

نوا 9 SE با 8 گیگابایت رم در دو نسخه حافظه اصلی 128 و 256 گیگابایت عرضه شده است. رم از نوع LPDDR4X و حافظه اصلی از نوع UFC 2 ساخته شده که برای یک مدل میان‌رده مطلوب هستند. ما نسخه 128 گیگابایت این مدل را در اختیار داشتیم که حدود 11 گیگابایت آن در اختیار سیستم و بقیه فضای آن قابل استفاده بود.

اگر بخوایم در مورد سخت افزار nova 9 SE صحبت کنیم، باید بگوییم که این سخت افزار در ابتدا ما را فریب می‌دهد، شاید فکر کنید که پردازنده اسنپدراگون 680 برای گوشی در این رده مناسب نیست، اما در بخش پردازشی گوشی، مشکلی از این نظر نخواهید داشت. این پردازنده به خوبی می‌تواند از تمام کارهای معمولی و نیمه سنگین بر بیاید.

حتی کارهای سنگین خود را نیز می‌توانید با این مدل انجام دهید ولی به هر شکل نباید انتظار بیش از حدی از nova 9 SE داشته باشید. این مدل یک میان‌رده است که قدرت پردازشی آن یکی از نقاط قوتش محسوب می‌شود. در مدتی که ما از این گوشی استفاده کردیم، تمام بخش‌‌های گوشی از جمله رابط کاربری، اپلیکیشن‌ها و ویژگی مالتی تسکینگ به خوبی اجرا می‌شد و هیچ کندی و ضعفی از این نظر دیده نشد.

نام مدل

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

Galaxy S21 FE

719696 

56fps

3211/1010

Galaxy S21

695373

60fps

3238/1032

POCO F3

681052

50fps

3266/926

Galaxy S20 FE

582320

45fps

3296/906

Poco X3 Pro

561303

38fps

2574/735

Galaxy Note 20 Ultra

560815

42fps

2603/880

Mi 11 Lite 5G

534003

35fps

2909/803

Galaxy A52s 5G

508844

28fps

2801/771

Nova 5T

479015

29fps

2164/687

Nova 9

471977

28fps

2973/784

Galaxy A52 5G

395853

16fps

1820/636

Nova 8

397528

18fps

2697/488

Galaxy A52

346979

15fps 

1577/525

Poco X3 NFC

349090

16fps

1763/580

Redmi Note 9 Pro

338587

15fps

1785/570

Redmi Note 10 Pro

336432

16fps

1780/569

Redmi Note 8 Pro

334231

14fps

1603/492

nova 9 SE

257288

10fps

1488/349

 

گیمینگ

در هنگام اجرای بازی‌های سنگین، عملکرد سخت افزار بسیار خوب است، البته پس از حدود 30 دقیق بازی گاهی در بازی لگ خواهید دید اما در حالت کلی پردازنده به خوبی می‌تواند از پس بازی‌های سنگین مانند کالاف دیوتی بر بیارد. ما این بازی را در حالت گرافیکی High با فریم ریت Medium اجرا کردیم، اما اگر بخوایه با فریم ریت High بازی کنید، تنظیمات گرافیکی بر روی Low خواهد رفت.

nova 9 se

در طول بازی، قسمت کنار دوربین کمی گرم می‌شود، البته گرما زیاد نیست ولی نمی‌توان از آن گذشت، البته گرما در هنگام استفاده مداوم از گوشی و به ویژه فیلم‌برداری هم دیده می‌شود.

ارتباطات

نوا 9 SE یک گوشی دو سیمکارته است که از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند، درواقع اسلات دوم سیمکارت می‌تواند برای کارت حافظه استفاده شود. این مدل از بلوتوث نسخه 5 استفاده می‌کند و یک درگاه USB-C نسخه دو برای شارژ دارد، البته به دلیل نبود جک هدفون، درگاه شارژ برای استفاده از هندزفری نیز استفاده می‌شود، البته اگر هندزفری با جک 3.5 میلی‌متری دارید باید برای استفاده از آن یک تبدیل USB-C به جک 3.5 تهیه کنید. این مدل از ارتباط بی‌سیم NFC پشتیبانی می‌کند و به دلیل پشتیبانی از Huawei Share اگر گوشی یا لپ‌تاپ هواوی داشته باشید می‌توانید به صورت بی‌سیم و با سرعت بالا، این دستگا‌ه‌ها را با یکدیگر متصل کرده و دیتاهای مورد نظر خود را انتقال دهید.

دوربین – پاشنه آشیل

هواوی مدل nova 9 SE را چهار دوربین و سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی روانه بازار کرده است. البته سه دوربین دیگر مانند دوربین اصلی رقم مگاپیکسل هیجان انگیزی ندارند اما برچسب دوربین 108 مگاپیکسلی بر روی این گوشی درج شده که باعث می‌شود افرادی که به کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری اهمیت می‌دهند، این مدل را برای خرید مد نظر داشته باشند.

دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، لنز واید، دیافراگم f/1.9، فوکوس خودکار با تشخیص فاز

دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز اولتراواید، دیافراگم f/2.2، زاویه تصویر 122 درجه

دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4

دوربین ماکرو 2 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4

واقعیت آن است که لقب دوربین 108 مگاپیکسلی به شدت بر روی گوشی nova 9 SE سنگینی می‌کند و انتظار ما از دوربین گوشی کمی بیشتر از این‌ها بود.

 

عکس‌های و فیلم‌های دوربین 108 مگاپیکسلی خیلی معمولی‌تر از آنی هستند که انتظار دارید، در واقع هواوی با قرار داردن دوربین 108 مگاپیکسلی بر روی گوشی که پردازنده گرافیکی خیلی قدرتمندی ندارد؛ کاری کرده تا دوربین گوشی کاملا یک میان‌رده باشد و نه چیزی بیشتر از آن!

عکس‌های روز

تصاویر نوا 9 SE در حد میان‌رده‌های ارزان‌ قیمت است، تصاویر کیفیت خوبی دارند ولی خیلی راضی کننده نیستند. در طول روز جزئیات خوبی در تصاویر مشخص است ولی کمی کنتراست و رنگ‌ها در برخی مواقع از تعادل خارج می‌شوند. همچنین تصاویر رزولوشن بالایی ندارند و خیلی بر روی زوم کردن در تصاویر دیدن جزئیات بر روی دوربین این مدل حساب باز نکنید.

البته می‌توان از قابلیت High-Res برای گرفتن عکس با رزولوشن بالا نیز استفاده کرد اما باز هم کیفیت عکس‌ها کاملا معمولی و حتی پایین‌تر از دوربین 32 مگاپیکسلی گلکسی A32 است. البته می‌دانیم که برای قضاوت کیفیت دوربین یک گوشی صرفا نباید به مگاپیکسل آن نگاه کرد ولی در هر صورت خیلی از مردم صرفا با این معیار گوشی خریداری می‌کنند و هنوز هم شاخصه اصلی برای معرفی و بیان کیفیت دوربین گوشی، رزولوشن آن است.

اولتراواید

عکس‌های اولتراواید یک درجه ضعیف‌تر از عکس‌های در طول روز هستند، کنتراست در این تصاویر بالاتر است تا عکس‌ها در برخی نقاط با رنگ‌های اغراق شده و یا تاریک‌تر از واقعیت به نمایش در بیایند. البته عکس‌های اولتراواید واقعا عریض هستند و زاویه دید گسترده‌ای دارند و از طرفی گوشه‌های عکس در این تصاویر کشیده و دارای اعوجاج نیستند.

عکس در شب

در شب می‌توانید به صورت معمولی و یا با حالت نایت عکس‌برداری کنید اما کیفیت بالای تصاویر در حالت نایت مود باعث می‌شود تا در شب انتخاب اولتان حالت نایت باشد. تصاویر در شب در حالت عادی تار، بدون مشخص شدن جزئیات و با وضوح بسیار پایینی هستند. اما در حالت نایت، همه چیر متفاوت است، وضوح تصویر، شفافیت و جزئیات به شکل چشم‌گیری پیشرفت می‌کنند. نور تصاویر نیز کاملا روشن بوده و همه چیز واضح است.

زوم

با این دوربین می‌توانید تا 10 برابر زوم کنید، کیفیت عکس‌ها در زوم 10 برابر اصلا خوب نیست اما در حالت زوم دو و سه برابر کیفیت افت ناچیزی دارد که با وجود آن می‌توانید عکس‌های قابل قبولی بگیرید.

ماکرو

حالت سوپرماکرو یکی دیگر از حالت‌های عکس‌برداری است که در آن با نگه داشتن لنز دوربین ماکرو از سوژه به فاصله 4 سانتی‌متر می‌توانید عکس‌های ماکرو بسیار خوبی با وضوح و جزئیات بالا بگیرید.

پرتره

برای گرفتن عکس پرتره می‌تواند به حالت پرتره در دوربین نوا 9 SE بروید. البته در حالت پرتره هم می‌توانید گزینه بوکه را فعال و غیرفعال کنید اما به هر شکل در حالت پرتره و فعال بودن بوکه می‌توانید عکس‌های پرتره بگیرید. گرفتن عکس‌های پرتره بستگی به دوربینی که از آن استفاده می‌کنید دارد. عکس‌های پرتره دوربین اصلی بسیار خوب هستند، وضوح تصاویر بالاست و بک‌گراند به خوبی و با خطای بسیار کم از سوژه جدا می‌شود، اما عکس‌های پرتره دوربین سلفی خوب نیستند، عکس‌های سلفی پرتره خطا زیاد دارند و ممکن است بخشی از مو و صورت شما تار شود، در واقع هوش مصنوعی نمی‌تواند سوژه و بک‌گراند را به خوبی تشخیص دهد.

از طرفی در شب چند بار تلاش کردم تا عکس سلفی پرتره بگیرم اما این اتفاق ممکن نشد، در عکس‌های سلفی پرتره شب پس‌زمینه بلار نمی‌شوند و این موضوعی بود که توضیحی برای آن پیدا نکردنم.

سلفی

هواوی برای این مدل یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 در نظر گرفته که کیفیت مطلوبی دارد، در تصاویر سلفی جزئیات تا حد قابل قبولی مشخص هستند و وضوح تصویر بالاست. برای گرفتن عکس سلفی می‌توانید از حالت واید نیز استفاده کنید که کمی کادر تصویر را بزرگ‌تر می‌کند و برای گرفتن عکس‌های سلفی چند نفره مناسب‌تر است.

همچنین در حالت پرتره و نایت هم می‌توانید در حالت معمولی و واید سلفی بگیرید. نکته دیگر آن است که در حالت نایت در شب، یک کادر سفید رنگ در نمایشگر مشخص می‌شود که باعث روشن‌تر شدن صورتتان کمک می‌کند.

فیلم‌برداری

فیلم‌برداری نوا  9 SE در بهترین حالت معمولی است، شما تنها می‌توانید به صورت 1080 و 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید که برای گوشی در این رده بسیار پایین است. همچنین دوربین لرزش‌گیر ندارد و در هنگم لرزش دست نمی‌تواند باعث ثبات تصویر شود. برای فیلم‌برداری حالتی به نام Dual-View وجود دارد که همزمان با دوربین جلو و اصلی فیلم‌برداری می‌کند و شما هر دو تصویر را به صورت اسپلیت اسکرین مشاهده خواهید کرد، البته می‌توانید تصویر دوربین سلفی را کوچک کرده و به صورت پنجره پاپ‌آپ در تصویر حرکت دهید.

اسپیکر – مورد انتظار

نوا 9 SE دو اسپیکر دارد اما اسپیکر فریم بالایی تنها برای مکالمه کاربرد دارد و برای گوش دادن به موسیقی باید به اسپیکر پایین فریم بسنده کنید. تک اسپیکر این مدل از نظر بلندی و شفافیت صدا نمره قبولی می‌گیرد. گوشی دادن به موسیقی با این اسپیکر لذت بخش است زیرا صدا با وضوح بالا پخش می‌شود و حتی زمانی که صدا در بالاترین حالت خودش باشد، خش زیادی به موسیقی وارد نمی‌شود.

این مدل جک هدفون ندارد برای همین باید از ایربادهای بلوتوثی برای گوش دادن به موسیقی با آن استفاده کنید، البته تبدیل USB-C برای استفاده از هندزفری‌های سیمی هم در بازار وجود دارد که می‌توان خریداری کرد.

نوا 9 SE

اما یکی از موضوعاتی ما در نقد و بررسی‌های گوشی به آن توجه می‌کنیم میزان نشر صدای اسپیکر مکالمه است، به گونه‌ای که در هنگام مکالمه آیا صدا به میزانی نشر پیدا می‌کند که افرادی که در اتاق یا در کنارتان هستند صدای فردی که با شما مکالمه می‌کند را بشنوند یا خیر؟ در این خصوص باید بگویم که بله! از آن‌جایی که اسپیکر مکالمه نوا 9 SE در فریم بالایی آن قرار دارد، زمانی که در هنگام مکالمه هستید گوشی به طور کامل بر روی اسپیکر قرار نمی‌گیرد و صدا تا حد نامطلوبی در فضا پخش می‌شود، البته اگر صدای مکالمه از 50 درصد کمتر باشد دیگر صدایی نشر پیدا نمی‌کند اما اگر صدای مکالمه بالای 50 درصد باشد صدا در محیط نشر پیدا خواهد کرد.

باتری – زمان درخشش

سرعت شارژ فوق‌العاده بالا هواوی Nova 9 SE می‌تواند یکی از دلایلی باشد که مشتریان را به خرید این مدل جذب کند. این گوشی 45 دقیقه‌ای شارژ می‌شود و برای 73 درصد شارژ تنها 30 دقیقه زمان لازم دارد. البته باید دقت کرد که ظرفیت باتری گوشی از دیگر رقبایش کمی بالاتر است. هواوی برای این مدل یک باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی را در نظر گرفته که حجم آن در سرعت شارژ شدنش تاثیر دارد.

عملکرد خود باتری کاملا قابل قبول است، یعنی ظرفیت 4000 میلی‌آمپری می‌تواند به خوبی یک روز دوام بیاورد و اگر کار سبک‌تری داشته باشید شاید بیش از یک روز هم بتوانید با گوشی کار کنید. قابلیت‌های زیادی در گوشی وجود دارد که با وجود آن‌ها زمان شارژدهی افزایش پیدا کرده، تا حالا به چند مورد اشاره کردیم ولی یکی از گزینه‌های جذاب که در بخش Battery در منوی تنظیمات گوشی به آن دسترسی دارید، امکان خاموش شدن خودکار اتصال اینترنت در زمانی است که صفحه گوشی خاموش می‌شود، در واقع زمانی که با گوشی کار ندارید اتصال به اینترنت قطع و در هنگام روشن شدن صفحه اتصال مجددا وصل می‌شود.

نام مدل

ظرفیت باتری

سرعت شارژ

زمان شارژ

هواوی نوا 8
3800 میلی‌آمپرساعت
66 وات
37 دقیقه
هواوی نوا 8i
 4300 میلی‌آمپرساعت
66 وات
45 دقیقه
هواوی نوا 9 SE
4000 میلی‌آمپرساعت
66 وات
45 دقیقه
هواوی نوا 9
 4300 میلی‌آمپرساعت
66 وات
47 دقیقه
پوکو F3
 4520 میلی‌آمپرساعت
33 وات
55 دقیقه
هواوی نوا 7i
 4200 میلی‌آمپرساعت
40 وات
65 دقیقه
پوکو X3 Pro
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
می 11 لایت
 4250 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
پوکو X3
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
ردمی نوت 10
5000 میلی‌آمپرساعت
33 وات
75 دقیقه
گلکسی S21 FE
4500 میلی‌آمپرساعت
25 وات
75 دقیقه
گلکسی A52s 5G
4500 میلی‌آمپرساعت
15 وات
90 دقیقه
گلکسی A52
4500 میلی‌آمپرساعت
15 وات
120 دقیقه
گلکسی A32
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
135 دقیقه

 

به طور کلی با حدود 20 دقیقه بازی حدود 6 درصد شارژ و با حدود 30 دقیقه فیلم دیدن در یوتیوب، حدود 9 درصد شارژ گوشی کم می‌شود که نشان از شارژدهی بهینه این مدل دارند. ضمن این که باید توجه داشت شارژر با کیفیت این گوشی به تنهایی بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد و بخشی از قیمت نوا 9 SE به دلیل وجود شارژر 66 واتی درون جعبه است.

جمع‌بندی nova 9 SE

به طور کلی زمانی که مشخصات و قابلیت‌های یک گوشی هم سطح یا فراتر از قیمت آن باشد می‌توان گفت که ارزش خرید دارد؛ nova 9 SE با کمی ارفاق می‌توان جز این دسته قرار بگیرد.

این بدان معنا نیست که nova 9 SE گوشی خوبی نباشد یا کیفیت پایینی داشته باشد، بلکه قیمت آن به ویژه حالا که تازه به بازار عرضه شده کمی زیاد است، این مدل اگر حدودا ۲ میلیون تومان ارزان‌تر بود، ارزش خرید بسیار بالاتری داشت زیرا با توجه به نمایشگر، سخت افزار و دوربین میان‌رده نوا، باید در رده میان‌رده‌های اقتصادی و خوش قیمت قرار بگیرد نه میان‌رده‌‌های قدرتمند و همه‌فن حریف! البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دلیل اصلی بالا رفتن قیمت تمام شده گوشی، حضور شارژر جذاب و فوق سریع در جعبه آن است. در واقع اگر هواوی هم همچون برخی برندها شارژر را از جعبه گوشی حذف کند، قیمت تمام شده آن به مراتب پایین‌تر از چیزی خواهد بود که الان هست!

نوا 9 SE طراحی جذابی دارد، بدنه شیشه‌ای و فریم آلومینیومی در رنگ‌های شاد و روشن که در بازتاب نور خودی نشان می‌دهد باعث می‌شود تا این مدل همچون دیگر گوشی‌های سری نوا در میان گوشی‌های زیبای بازار قرار می‌گیرد. لیز بودن گوشی و نبود هیچ استاندارد محافظی باعث می‌شود تا بیشتر حواستان به آن باشد و ترجیحا از قاب درون جعبه استفاده کنید.

نمایشگر هر چند امولد نیست اما کیفیت بسیار بالایی دارد و با رزولوشن بالا و رفرش‌ریت 90 هرتز همه عناصر را با وضوح، شفاف و بسیار سیال نشان می‌دهد. سرعت و دقت حسگر اثر انگشت و قفل چهره یکی از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود. رابط کاربری مانند گذشته سبک و جذاب است و امکانات شخصی‌سازی متعددی دارد اما برنامه‌های پیشفرض متعددی که به جای سرویس‌های گوگل نصب شده‌اند همچنان جایگزین جذابی برای افرادی که به اندروید با گوگل عادت دارند، نیستند.

سخت افزار کار راه‌انداز است و بدون مشکل می‌توانید کارهای روزانه خود را با این مدل انجام دهید اما در این رده گوشی قدرتمندتر هم وجود دارد، ضمن این که ضعف سخت افزار در بخش دوربین مشهود است، متاسفانه دوربین نوا 9 SE نه در حد برچسب 108 مگاپیکسلی آن است و نه در حد رقبای این مدل، این دوربین عملکرد کاملا معمولی دارد و نمی‌تواند با توجه به قیمت در مجموع راضی کننده باشد.

عملکرد باتری یکی دیگر از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود، باتری با وجود اینکه 4000 میلی‌آمپر است اما با توجه به ویژگی‌های مدیریت باتری در رابط کاربری هواوی، عملکرد خوبی دارد و در یک استفاده عادی یک روز یا بیشتر شارژ نگه می‌دارد. البته زمانی که شارژ به 20 تا 30 درصد رسید تنها کافیست آن را 30 دقیقه در شارژر 66 واتی قرار دهید تا به طور کامل شارژ شود، اگر شارژ به طور کامل تمام شد، حدود 45 دقیقه طول می‌کشد تا باتری دوباره فول شارژ شود.

هواوی nova 9 SE برای چه افرادی مناسب است؟  

این مدل برای افرادی مناسب است که خیلی از گوشی کار نمی‌کشند و صرفا برای رفع برخی از نیازهای عادی روزمره به دنبال گوشی هستند. نوا 9 SE ظاهر زیبایی دارد، به همین دلیل افرادی که به ظاهر گوشی و داشتن رنگ‌های خاص علاقه دارند هم می‌توانند این گوشی را خریداری کنند. این گوشی مناسب انجام کارها و بازی‌های نیمه سنگین است اما در این رده می‌توانید مدل‌های بهتری را خریداری کنید، اما اگر قیمت را فراموش کنیم، این مدل را می‌توانیم به عنوان یک گوشی با قدرت سخت افزاری مناسب برای انجام کارهای مختلف معرفی کنیم.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
 تا حدودی – بیشتر مادرها
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
خیر
طرفداران سفر و گردش
خیر
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
خیر
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
خیر
فریلنسرها
خیر

نقاط قوت و ضعف نوا 9 SE

نقاط قوت

طراحی زیبا و جذاب

حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره عالی

رابط کاربری سریع و روان

شارژدهی مناسب

شارژ سریع 66 واتی

نقاط ضعف

عملکرد کمتر از حد انتظار دوربین

فاقد سرویس‌های گوگل

پردازنده ضعیف‌تر نسبت به رقبا

3 در مورد “نقد و بررسی هواوی nova 9 SE (به همراه بررسی ویدیویی)”

  1. سلام من nova 9se رم 8خریدم برا بازی call of duty وقتی لگ شروع بشه دیگه ول نمیکنه و هر چند تا هم پلی بدیم بازم همونطوره فقط بعضی اوقات اصلا لگ نمیده گرافیک هم پایین ترین حد ممکنه نمیدونم از چی هس اگه میتونین راهنمایی کنین?❤

  2. فوق العاده زیبا و دوست داشتنی !
    ای کاش قطعاتش در ایران بود و همچنین سرویس گوگل داشت!

    لطفا A33 سامسونگ رو بررسی کنید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH