مدیاتک به بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های اسمارت‌فونی در چین تبدیل شد

چین با جمعیت بیش از 1 میلیارد نفری خود یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اسمارت‌فون در جهان محسوب می‌شود. این کشور آسیایی در تعیین معادلات آینده صنعت گوشی‌های هوشمند نقشی کلیدی ایفا می‌کند. امروزه برندهای متعددی در زمینه تولید تراشه‌های اسمارت‌فونی مشغول فعالیت بوده و از جمله بازیگران مهم در صنعت موبایل به‌شمار می‌روند.

از آنجا که اکنون تقریبا در میانه سال 2022 قرار داریم؛ لذا یک شرکت تجزیه و تحلیل داده با نام CINNO Research اخیرا در رابطه با 5 برند برتر تولیدکننده تراشه‌های اسمارت‌فونی در بازار چین طی 3 ماهه نخست سال 2022 گزارشی را منتشر نموده است. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که مدیاتک عنوان محبوب‌ترین برند تولیدکننده تراشه‌‌های اسمارت‌فونی طی 3 ماهه نخست سال جاری میلادی را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط وبسایت ITHome، فروش تراشه‌های اسمارت‌فونی در 3 ماهه اول سال 2022 برابر با 74.39 میلیون واحد بود. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 14.4 درصد کاهش یافته و نسبت به دوره 3 ماهه گذشته نیز افت 0.7 درصدی را نشان می‌دهد. از میان 5 تولیدکننده برتر تراشه‌های اسمارت‌فونی، شرکت‌های مدیاتک، کوالکام، اپل، هواوی و UNISOC به‌ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

اکنون قصد داریم عملکرد این شرکت‌ها را از بالا به پایین بررسی کنیم. در 3 ماهه نخست سال 2022 شرکت مدیاتک موفق به فروش 30.7 میلیون واحد تراشه اسمارت‌فونی شد. این رقم در مقایسه با فروش 25 میلیون واحدی کمپانی تایوانی طی 3 ماهه چهارم سال 2021 و فروش 30.1 میلیون واحدی طی دوره مشابه سال گذشته به‌مراتب بیش‌تر است. رشد فروش تراشه‌های موبایلی مدیاتک عمدتا مدیون برنامه راهبردی این برند تولیدکننده نیمه‌هادی و تنوع گسترده تراشه‌های ارائه شده توسط این شرکت طی مدت 6 ماه گذشته است. تراشه Dimensity 920 5G یکی از تولیدات محبوب مدیاتک قلمداد شده و در هندست‌هایی نظیر ردمی نوت 11 پرو پلاس، ریلمی 9 پرو پلاس و شیائومی 11i هایپرشارژ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

از سوی دیگر کوالکام با فروش 26.7 میلیون واحد تراشه اسمارت‌فونی طی 3 ماهه نخست سال 2022 عملکردی نسبتا پایدار از خود نشان داد. این رقم در مقایسه با فروش 23.6 میلیون واحدی کمپانی طی دوره 3 ماهه گذشته بیش‌تر است؛ اما نسبت به فروش 27.9 میلیون واحدی برند آمریکایی در 3 ماهه نخست سال 2021 کاهش یافته است. با ادامه معضل کمبود جهانی تراشه، کوالکام پیش‌تر اعلام کرد که در عوض تولید تراشه‌های پایین‌رده و میان‌رده به تدریج توجه خود را بر ارائه مدل‌های پرچم‌دار متمرکز خواهد کرد؛ چرا که تراشه‌های پرچم‌دار، حاشیه سودآوری بیش‌تری را برای کمپانی به ارمغان می‌آورند.

با این‌حال از دست دادن سهم در بازار تراشه‌های میان‌رده و پایین‌رده از جمله مخاطرات این رویکرد محسوب می‌شود. این پدیده موجب کاهش فروش کلی تراشه‌های کوالکام شده؛ اما درآمد بیش‌تری را به جیب این تولیدکننده آمریکایی سرازیر می‌کند.

میزان فروش تراشه‌های اسمارت‌فونی اپل طی 3 ماهه نخست سال 2022 تنها برابر با 12 میلیون واحد بود. این رقم در مقایسه با فروش 18.4 میلیون واحدی غول کوپرتینویی طی 3 ماهه چهارم سال 2021 حدودا 35 درصد کمتر است. دلیل چنین کاهشی این است که اکنون مشتریان منتظر عرضه مدل‌های جدید آی‌فون در آینده‌ای نزدیک هستند؛ بنابراین از خریداری مدل‌های نسل فعلی آی‌فون صرفنظر نموده و در عوض چشم به راه معرفی مدل‌های جدید هستند.

واحد های‌سیلیکون هواوی به روند خروج تدریجی خود از بازار تراشه‌های اسمارت‌فونی در چین ادامه می‌دهد. در 3 ماهه نخست سال 2022 این شرکت موفق به فروش تنها 2.5 میلیون واحد تراشه موبایلی شده است؛ رقمی که در مقایسه با فروش 13.8 میلیون واحدی برند چینی در 3 ماهه نخست سال 2021 افت فاحشی را نشان می‌دهد. ادامه تحریم‌های ایالات‌متحده علیه هواوی موجب شده تا این شرکت قادر به تامین دوباره تراشه‌های Hisilicon Kirin نباشد. در نتیجه انتظار می‌رود که این برند در اواخر سال آینده یا حتی به‌زودی و طی دوره 3 ماهه آتی از جمع 5 تولیدکننده برتر تراشه‌های اسمارت‌فونی در بازار چین کنار گذاشته شود.

شرکت چینی تولیدکننده نیمه‌هادی موسوم به UNISOC به سرعت در حال رشد بوده و نام خود را در میان 5 تولیدکننده برتر قرار داده است. UNISOC در 3 ماهه نخست سال 2022 موفق به فروش 1.9 میلیون واحد تراشه اسمارت‌فونی شده است. این رقم در مقایسه با فروش 0.1 میلیون واحدی کمپانی طی 3 ماهه نخست سال 2021 رشد 1760 درصدی را نشان می‌دهد. بازار اسمارت‌فون‌های پایین‌رده علت اصلی رشد تصاعدی فروش تراشه‌های UNISOC به‌شمار می‌رود. از آنجا که بازیگران بزرگتر نظیر کوالکام و اپل بر بازار محصولات رده بالا تمرکز دارند؛ لذا UNISOC با فروش تراشه‌های نسبتا مقرون‌به‌صرفه‌تر خود به شرکت‌های موتورولا، سامسونگ و ریلمی (این تراشه‌ها معمولا در هندست‌های پایین‌رده با قیمت‌گذاری ارزان‌تر از 100 دلار به‌کار گرفته می‌شوند) قصد دارد تا حضور خود در بازار اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت را تقویت نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH