کاهش چشمگیر خرید موبایل نسبت به سال‌های گذشته / رونق بازار لپ‌تاپ و تبلت استوک

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی، درخصوص وضع فعلی بازار تلفن همراه گفت: افت قدرت خرید مصرف کنندگان موجب شده تا تقاضا برای خرید تلفن همراه کاهش چشمگیری پیدا کند.

مهدی محبی در سخنان اخیر خود با تاکید به کاهش تقاضا برای خرید تلفن همراه در بازار ایران، گفت: قدرت خرید مصرف‌کنندگان پایین آمده و این اتفاق موجب شده تا با کاهش چشمگیر خرید موبایل نسبت به سال‌های گذشته مواجه شویم.

وی در سخنان خود به این مورد اشاره کرد که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، مصرف‌کنندگان در حال حاضر هر 5 سال یک بار گوشی خود را تعویض می‌کنند.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی در خصوص برندهای محبوب بازار موبایل و نرخ قیمتی گوشی‌های پرفروش بازار گفت: در حال حاضر برندهای سامسونگ و شیائومی بیشترین تقاضا برای خرید را دارند، همچنین موبایل‌هایی در رنج قیمتی 4 تا 6 میلیون تومان پر فروش‌تر هستند.

اما محمد رضا فرجی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه در خصوص شرایط بازار لپ‌تاپ و تبلت‌ها توضیح داد: همزمان با افزایش قطعات لپ‌تاپ و تبلت و گران شدن دستمزد کارگران، هزینه تعمیرات این دو کالا  نزدیک به 30 درصد رشد داشته است.

وی در خصوص علت افزایش قیمت لپ‌تاپ و تبلت در بازار  گفت: پس از افزایش تعرفه‌های گمرکی حدود 6 تا 6.5 درصد به قیمت کالا‌های آی‌تی افزوده شد و خبر افزایش 100 درصدی قیمت‌ها واقعیت ندارد.

رضا فرجی ادامه داد: نوسان قیمت ارز نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت‌ها است، این مسئله باعث شده تا توانایی خرید کالای نو و برند از سمت مصرف‌کنندگان کاهش پیدا کند، از این رو بازار روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه با اشاره به این نکته که در سال‌های گذشته مصرف‌کنندگان هر 5 سال 3 مرتبه لپ‌تاپ خود را تعویض می‌کردند، گفت: افزایش قیمت لپ‌تاپ و کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان موجب شده تا مردم مدت زمان نگهداری از کالاهای خود را افزایش بدهند و سعی در ارتقاء رم و هارد سیستم خود داشته باشند، نرخ تعویض رم بین 100 تا 250 هزار تومان است.

فرجی با اشاره به این موضوع که بازار خرید لپ‌تاپ و تبلت استوک رونق پیدا کرده، کاهش خرید کالای نو و نبود خدمات پس از فروش را از ایرادات رونق خرید کالا دست دوم نامید.

به گفته فرجی، برندهای لنوو، ایسوس بیشترین تقاضا برای خرید لپ‌تاپ و تبلت را دارند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH