سهم آی‌فون‌های اپل از بازار روسیه تا سال 2024 نصف خواهد شد

ماکسوت شادایف؛ وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه در یک انجمن اینترنتی اعلام کرد که به‌دلیل مشکلات ایجاد شده در زمینه دانلود برنامه‌ها و پرداخت هزینه‌های مربوط به آنها، تعداد کاربران روسی استفاده کننده از آی‌فون به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. به گفته وی سهم آی‌فون از بازار روسیه تا پایان سال 2024 به نصف کاهش خواهد یافت.

پیش از این تحلیل‌گران موسسه MTS اعلام کردند که طی ماه آوریل امسال سهم گوشی‌های موبایلی سامسونگ از بازار روسیه برابر با 26 درصد بوده است. کمپانی چینی شیائومی با کسب سهم 20 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد و ریلمی با تصاحب سهم 11.2 درصدی از بازار رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. اپل با کسب سهم 10.3 درصدی در جایگاه چهارم ایستاده و آنر با سهم 5.7 درصدی پنجمین برند برتر در بازار اسمارت‌فون روسیه محسوب می‌شود. با آغاز درگیری میان کشورهای روسیه و اوکراین در اوایل ماه مارس سال جاری، شرکت اپل اعلام کرد که فروش آی‌فون و سایر محصولات خود را در بازار روسیه ممنوع اعلام خواهد کرد.

در جریان درگیری روسیه و اوکراین، ایالات‌متحده به شدت از اوکراین حمایت کرده است. بنابراین شرکت‌های آمریکایی نیز ناچارا بایستی در کنار دولت خود ایستاده و از دستورات آن تبعیت کنند. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی پیش‌تر از بازار روسیه خارج شده‌اند. در واقع گوگل اخیرا در روسیه اعلام ورشکستگی کرد. البته اکنون همگی می‌دانیم که گوگل در سطح جهانی ورشکسته نشده است.

دادگاه روسیه درخواست اپل را رد و این شرکت را به پرداخت جریمه محکوم کرد

درخواست اپل با یک سد قانونی محکم مواجه شد و اکنون سرویس ضد انحصار فدرال روسیه مجوز آغاز تحقیقات ضد انحصاری در اپ استور را دریافت نموده است. با توجه به رد درخواست اپل مبنی بر بررسی مجدد ادله ارائه شده، آژانس روسی تحقیقات ضد انحصاری خود را پیش خواهد برد. چنان‌چه اپل به‌دلیل رویکرد انحصاری خود مجرم شناخته شود؛ در این‌صورت بسته به درآمد خود در بازار روسیه به پرداخت جریمه محکوم خواهد شد.

سرویس فدرال ضد انحصار روسیه اعلام کرده که اپل، توسعه‌دهندگان را به مسدودسازی دسترسی کاربران به گزینه‌های پرداخت خارجی وادار نموده است. این آژانس به منظور اصلاح وضعیت موجود تا سپتامبر سال 2021 به اپل فرصت داد و در ادامه، شکایت ضد انحصاری خود را در ماه اکتبر تنظیم کرد.

با این‌حال شکایت مذکور تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که اپل مقررات ضد انحصار را از منشور قانونی اپ استور حذف کرد. در ادامه این شرکت به منظور بررسی قضایی هشدار صادر شده توسط آژانس رگولاتوری ضد انحصاری روسیه به دادگاه شکایت کرد.

بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، دادگاه درخواست اپل را رد و به سرویس ضد انحصار فدرال روسیه مجوز داد تا به تحقیقات خود در زمینه قوانین فروشگاه اپ استور ادامه دهد. این شرکت دارای چند مورد اختلاف حقوقی با سازمان‌های روسی است. یک شکایت جمعی تنظیم شده علیه اپل ادعا می‌کند که این شرکت با تعطیلی پلتفرم پرداخت خود در روسیه موجب وارد آمدن آسیب اخلاقی عمدی به مردم منطقه شده است.

با وجود تنش میان روسیه و اوکراین، اپل همچنان به اختلافات حقوقی خود در روسیه رسیدگی می‌کند. با این‌حال روند عادی فعالیت‌های تجاری اپل در روسیه مختل شده و بر اساس گزارشات، فروشگاه‌های این شرکت در روسیه دیگر فعال نیستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH