سخنگوی انجمن واردکنندگان: ممنوعیت واردات آیفون موجب افزایش قیمت کاذب این کالا می‌شود

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه و تبلت در خصوص ممنوعیت واردات آیفون به خبرنگار آی‌تی‌رسان گفت: این اتفاق به افزایش ورود کالای قاچاق و افزایش قیمت کاذب آیفون در کشور منجر خواهد شد.

امروز صبح خبر ممنوعیت واردات آیفون به کشور و انتقال گوشی‌های آیفون به دسته کالاهای لوکس و غیرضروری اعلام شد. به این ترتیب واردات مدل‌های مختلف آیفون به کشور ممنوع شده و از این پس واردکنندگان نمی‌توانند آیفون به کشور وارد کنند. به همین دلیل گفتگویی که با محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه ترتیب دادیم و نظر ایشان را در خصوص چالش‌ها و شرایط بازار پس از ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون جویا شدیم.

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه در خصوص گروه کالایی ممنوعه و قوانین و شرایط واردات اقلام این دسته گفت: گروه کالایی 27 که آیفون هم به آن اضافه شده شرایط و قوانین شفافی ندارد و بیشتر یک گروه کالایی است که هرگاه قرار باشد واردات یک محصول معلق شود، آن را به گروه کالایی 27 اضافه می‌کنند. ما به طور دقیق از اقلامی که درون این گروه کالایی قرار می‌گیرند اطلاعاتی نداریم.

عالیان ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که برای ممنوعیت یک کالا باید اطلاعیه رسمی آن به دستگاه‌ها و ذی‌نفعان ابلاغ شود، در خصوص ممنوعیت واردات آیفون هم بهترین حالت این است که گفته شود از چه تاریخی واردات آن ممنوع خواهد شد تا فرجه‌ای برای فروشنده و واردکننده وجود داشته باشد، اما این اتفاق رخ نداد.

این تصمیم از طرف وزارت صمت گرفته شده

محمدرضا عالیان در پاسخ به سوال خبرنگاره آی‌تی‌رسان در خصوص مرجع تصمیم‌گیرنده در این زمینه تاکید کرد که تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی درخصوص ممنوعیت یک کالا توسط وزارت صمت انجام می‌شود.

تلفن همراه یک کالای ضروری است

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه در خصوص این که آیا تلفن همراه در دسته کالاهای ضروری قرار می‌گیرد یا خیر و این که چرا باید واردات یک کالای ضروری و مصرفی ممنوع شود، توضیح داد: ببینید قوانین شفافی در این خصوص وجود ندارد، زمانی به یک محصول، کالای مصرفی اطلاق می‌شود که به طور عمومی مصرف شود و ضریب نفوذ بالایی در جامعه داشته باشد که تلفن همراه از این ویژگی‌ها برخوردار است. تلفن همراه حدود 130 درصد ضریب نفوذ دارد و در دو سال شیوع کرونا به ما اثبات شد که تلفن همراه جزو کالاهای ضروری و مصرفی است.

با ممنوعیت وارادات آیفون نمی‌توان در مصرف ارز صرفه‌جویی کرد

وی ادامه داد: مهم‌ترین هدف دولت برای ممنوعیت واردات آیفون صرفه‌جویی در مصرف ارز بوده، ما هم به صورت مکتوب و هم در گفتگوهایی که باهاشون داشتیم، عنوان کردیم صرف ممنوعیت واردات آیفون موجب صرفه‌جویی در ارز نمی‌شود. گروه تلفن همراه پرچمدار شامل برندهای دیگر مانند سامسونگ، شیائومی و هواوی می‌شود که از نظر قیمت نزدیک به قیمت آیفون هستند، زمانی که واردات یک برند پرچمدار ممنوع می‌شود، تقاضا برای خرید آن به برندهای دیگر سرازیر خواهد شد، یعنی مجددا مصرف‌کنندگان گوشی‌های پرچمدار گوشی‌هایی با همان قیمت آیفون را خریداری خواهند کرد و با افزایش تقاضا، بخش قابل توجهی از مصرف ارز برای تامین پرچمداران دیگر هزینه خواهد شد.

ممنوعیت واردات آیفون به افزایش قاچاق کمک می‌کند

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه با اشاره به این موضوع که بسیاری از کاربران به دلایل مختلف تنها از آیفون استفاده می‌کنند و با ممنوعیت واردات این گوشی‌ها، از طرق دیگر که با روش‌های قانونی تفاوت دارد، گوشی آیفون تهیه خواهند کرد، توضیح داد: چنین وضعیبه بدنه اقتصاد کشور آسیب می‌زند و موجب می‌شود تا اهداف دولتی برای ممنوعیت واردات آیفون تامین نشود. ما در طول سال حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات گوشی‌های پرچمدار نیاز داریم، فرض کنید بخشی از این رقم وارد شبکه قاچاق شود، زمانی که قاچاق صورت می‌گیرد ارز آن از کف بازار تامین می‌شود نه مراجع قانونی، این اتفاق به تورم و هزاران مشکل اقتصادی دیگر منجر می‌شود، طبیعتا ممنوع کردن واردات آیفون نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه چند مشکل دیگر به مشکلات فعلی اضافه خواهد شد.

این تصمیم تبعات ناخوشایندی دارد

عالیان در خصوص تبعات این تصمیم گفت: یکی از تبعات جدی این تصمیم، موج بیکاری است که برای 5 هزار واحد صنفی که به طور مستقیم با آیفون کار می‌کنند، به جود می‌آید. همچنین این اتفاق به افزایش کاذب قیمت مدل‌های آیفون کمک خواهد کرد که انگیزه برای سرقت آیفون را هم افزایش می‌دهد. از همه مهم‌تر خدمات پس از فروش گوشی‌های آیفون فروخته شده که نیاز به واردات از مجاری قانونی دارد. در این خصوص فکر میکنم سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز باید عکس‌العملی نشان دهد.

به اعتقاد سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، حتی اگر این ممنوعیت موقت هم باشد به زنجیره خرید و عرضه موبایل آسیب می‌زند که در نهایت دود آن به چشم مصرف کننده خواهد رفت.

دولت به بخش خصوصی توجهی نمی‌کند

محمدرضا عالیان به اشاره به بی توجهی دولت به بخش خصوصی تاکید کرد که در موضوع واردات گوشی‌های بالای 600 دلار با تهاتر ارز خشکبار اعلام کردیم که چه پیامدها و نتایجی خواهد داشت و تاکید کردیم که ارز مورد نیاز برای واردات گوشی‌های پرچمدار را نمی‌توان از ارز صادرکنندگان خشکبار تامین کرد، اما دوستان توجهی نداشتند و گفتند که ما خودمان این موضوع را حل کردیم، اما امروز می‌بینیم که با گذشت بیش از یک ماه از اجرای این طرح، هنوز شرکت‌‌ها نتوانستند ارز مورد نیازشان را تامین کنند، درخصوص ممنوعیت واردات آیفون هم ما هشدار دادیم اما توجهی نشد.

وی در پایان در مورد وارد کردن تلفن همراه از رویه مسافری به خبرنگار آی‌تی‌رسان گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم در حال حاضر مشکلی برای واردات گوشی به شکل مسافری نیست و پیشنهادهایی هم در برخی کانال‌های تلگرامی برای رجیستر کالای قاچاق وجود دارد از همین رویه مسافری است که نشان می‌دهد این روند ادامه خواهد داشت.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH