مدیاتک از تراشه 6 نانومتری جدید خود با نام هلیو G99 رسما رونمایی کرد

روز گذشته شرکت مدیاتک با رونمایی همزمان از 3 تراشه جدید، تنوع سبد محصولات نیمه‌هادی خود را افزایش داد. این 3 تراشه شامل مدل‌های Dimensity 1050، Dimensity 930 و هلیو G99 هستند. بر اساس اعلام کمپانی تایوانی، تراشه هلیو G99 نسل جدیدی از اسمارت‌فون‌های گیمینگ با قابلیت پشتیبانی از اتصال 4G را هدف گرفته است.

تراشه هلیو G99 بر پایه فناوری فرآیند 6 نانومتری طراحی شده و مجهز به 8 هسته پردازشی با الگوی طراحی 6+2 است. 2 هسته کورتکس A76 با حداکثر فرکانس 2.2 گیگاهرتز فعالیت نموده و 6 هسته کم‌مصرف کورتکس A55 نیز از فرکانس 2.0 گیگاهرتزی برخوردار هستند. بعلاوه این پردازنده مجهز به تراشه گرافیکی از نوع Mali-G57 MC2 بوده و از حافظه‌های رم LPDDR4X با فرکانس 2133 مگاهرتز و حافظه فلش UFS 2.2 پشتیبانی می‌کند.

هلیو G99 از فناوری گیمینگ MediaTek HyperEngine 2.0 Lite بهره گرفته و از نمایشگرهایی با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس، نرخ نوسازی حداکثر 120 هرتزی و دوربین‌هایی با حداکثر رزولوشن 108 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از بلوتوث 5.2، وای‌فای 5 و اتصال Cat-13 4G LTE مهم‌ترین ویژگی‌های ارتباطی این تراشه را تشکیل می‌دهند. شرکت مدیاتک در راستای بیان نقاط قوت پردازنده جدید به افزایش 30 درصدی میزان بهره‌وری انرژی در پردازنده هلیو G99 نسبت به مدل هلیو G96 اشاره نموده است. این پیشرفت ملموس مدیون به‌کارگیری فناوری 6 نانومتری برای تولید CPU جدید است. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که تراشه نسل قبلی هلیو G96 با استفاده از فرآیند 12 نانومتری تولید شد. نخستین اسمارت‌فون‌های مجهز به تراشه هلیو G99 در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی معرفی خواهند شد.

هلیو G99: تراشه‌ای برای اسمارت‌فون‌های گیمینگ 4G

تحلیل‌گران موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research اخیرا به ارزیابی وضعیت بازار پردازنده‌های اسمارت‌فون‌های اندرویدی طی 3 ماهه نخست سال 2022 پرداختند. بر این اساس به‌طور کلی شرکت مدیاتک با کسب سهم 44 درصدی از بازار در این حوزه پیشتاز بوده و کوالکام با تصاحب سهم 35 درصدی جایگاه دوم را در اختیار دارد. اما در بخش اسمارت‌فون‌های گران‌قیمت با ارزش بالغ بر 900 دلار هم‌اکنون کوالکام کنترل 73 درصد از بازار را در دست دارد.

پلتفرم‌های کوالکام تمامی بخش‌های بازار با قیمت‌گذاری 300 دلار به بالا را تحت سیطره خود قرار داده‌اند. سهم این شرکت در تقریبا تمامی حوزه‌ها بین 71 الی 73 درصد متغیر است. با این‌حال بایستی به یک استثنای مهم در بازه قیمتی 800 الی 899 دلاری اشاره کرد؛ جایی که در آن سهم هواوی و گوگل نسبت به سایر بازه‌ها بسیار بیش‌تر است. ظاهرا این دستاورد مدیون فروش اسمارت‌فون گوگل پیکسل 6 پرو و پرچم‌داران شرکت هواوی است.

مدیاتک بازار محصولات 100 تا 299 دلاری را تحت سیطره خود قرار داده و در بازه قیمتی کمتر از 100 دلار نیز رقابت نزدیکی با شرکت Unisoc دارد. این موضوع عموما بدان معناست که تسلط مدیاتک بر بازار منحصرا مدیون اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه است. از سوی دیگر سهم چشمگیر شرکت Unisoc در بازار تراشه‌های اقتصادی نیز امری قابل توجه است. جهت مقایسه جالب است بدانید که سهم کمپانی چینی از این حوزه در دوره مشابه سال قبل تنها برابر با 20 درصد بود. نهایتا در بخش محصولات ممتاز بازار نیز سهم پلتفرم‌های اگزینوس شرکت سامسونگ ظرف مدت 1 سال از 34 به 23 درصد کاهش یافته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH