مدیرعامل نوکیا: شبکه 6G تا سال 2030 راه‌اندازی خواهد شد

در حالی‌که شبکه 5G هنوز در سراسر مناطق جهان قابل دسترس نیست؛ اما اکنون شبکه نسل بعدی موسوم به 6G به یکی از سرفصل‌های جذاب در دنیای فناوری تبدیل شده است. در این میان کوالکام، اپل، گوگل و ال‌جی از جمله شرکت‌هایی هستند که تمایل خود نسبت به توسعه فناوری 6G را ابراز نموده‌اند. با این‌حال اکنون به‌نظر می‌رسد که نوکیا نیز به این طیف ملحق شده است.

پکا لوندمارک؛ مدیرعامل نوکیا ضمن سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس مدعی شد که شبکه تلفن‌همراه 6G تا پایان دهه جاری میلادی عملیاتی خواهد شد. وی روز سه‌شنبه ضمن برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در داووس اعلام کرد که شبکه‌های موبایلی 6G تا سال 2030 به‌صورت تجاری قابل دسترس خواهند بود.

این جدول زمانی دقیقا مشابه با برنامه پیش‌بینی شده توسط هواوی است. با این‌حال به باور آقای لوندمارک، اسمارت‌فون‌ها رایج‌ترین رابط کاربری برای شبکه 6G محسوب نمی‌شوند. در حال حاضر هواوی برترین تولیدکننده تجهیزات 5G در جهان به‌شمار می‌رود. آقای لوندمارک گفت: “تا آن زمان، اسمارت‌فون‌هایی که امروزه می‌شناسیم؛ دیگر رایج‌ترین رابط کاربری به‌شمار نخواهند رفت. بسیاری از این کاربردها مستقیما به بدن ما مربوط خواهند شد.” با این‌حال وی در رابطه با چگونگی به‌کارگیری فناوری مذکور هیچ‌گونه اظهارنظری نکرده است. آقای لوندمارک خاطرنشان می‌کند که تا سال 2030 یک دوقلوی دیجیتالی از همه چیز وجود خواهد داشت؛ پدیده‌ای که نیازمند وجود منابع محاسباتی عظیم است.

در حال حاضر کمپانی‌ها در زمینه توسعه فناوری 6G سرمایه‌گذاری هنگفتی نموده‌اند. در زمینه توسعه فناوری نسل بعدی، تعدادی از بزرگ‌ترین غول‌های فناوری جهان با یکدیگر همکاری می‌کنند. کوالکام، اپل، گوگل و ال‌جی از جمله اعضای یک کارگروه در زمینه توسعه فناوری 6G  هستند.

در عین‌حال تعداد قابل‌توجهی از کاربران هنوز از شبکه 4G به 5G مهاجرت نکرده‌اند. مشخصا در برخی مناطق کشور هند، مردم هنوز سرعت واقعی شبکه 4G را تجربه نکرده‌اند. در حال حاضر مشخص نیست که شبکه 6G تا چه اندازه سریع خواهد بود. سرعت این شبکه توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در آینده نزدیک تعریف خواهد شد. با این‌حال بر اساس برآوردها سرعت شبکه 6G حدودا 100 برابر بیش‌تر از 5G خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH