معرفی پروژه ترون (TRX)

معرفی کامل پروژه ترون (TRX)

شبکه ترون که ما ایرانی‌ها معمولاً زیاد از آن استفاده می‌کنیم، یک اکوسیستم بلاک‌چینی است که فلسفه آن، ایجاد یک اینترنت غیرمتمرکز است. این اکوسیستم شامل محصولاتی است مثل شبکه عمومی، کیف پول، برنامه‌های غیرمتمرکز و… . این محصولات مختلف مکمل هم هستند و باهم کار می‌کنند. این باعث می‌شود که کل اکوسیستم ترون به یک ثبات برسد.

شبکه عمومی ترون، شبکه‌ای است که براساس پرتکل ترون (TRON) اجرا شده و هسته این اکوسیستم به حساب می‌آید. از طریق این شبکه عمومی، کارهای زیادی می‌توان انجام داد، از جمله صدور هر نوع دارایی‌های توکن شده، اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز، استیک کردن (Staking) و رای دادن در این پروژه، انتقال دارایی و… .

شبکه ترون، امنیت بسیار بالایی دارد، به این دلیل که مثل تمام پروژه‌های بلاک‌چینی، ذخیره اطلاعات به شخص یا سازمان خاصی وابسته نیست و در یک محیط شبکه‌ای غیرمتمرکز ذخیره می‌شود. همچنین اطلاعات موجود در شبکه، رمزنگاری می‌شوند، پس قابل تغییر نیستند. شبکه ترون به خاطر نحوه طراحی آن یکی از باثبات‌ترین و کارآمدترین شبکه‌های بلاک‌چین به حساب می‌آید. با آی‌تی‌رسان همراه باشید که در ادامه قرار است با جزئیات بیشتری با این شبکه آشنا شوید.

نام پروژه ترون
نام ارز TRX
نوع ارز کوین
بنیان‌گذار Justin Sun
عرضه در گردش تقریباً 94 میلیارد
عرضه کل تقریباً 100 میلیارد
الگوریتم اجماع dPoS
وبسایت رسمی https://tron.network

خالق ترون کیست؟

شبکه ترون توسط شخصی به نام جاستین سان (Justin Sun) ساخته شده و در حال حاضر، این شخص مدیرعامل ترون است. جاستین سان در دو دانشگاه پکن و پنسیلوانیا تحصیل کرده است.

جاستین سان (Justin Sun)

شرکت فوربس آسیا که این شرکت، به خلق ثروت و موفقیت کارآفرینان و رشد اقتصادی در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌پردازد، جاستین سان را یکی از 30 کارآفرین برتر زیر 30 سال معرفی کرد. او در سال 1990 متولد شده و در گذشته با شرکت ریپل نیز همکاری داشته است.

شبکه ترون چگونه کار می‌کند؟

شبکه عمومی ترون طراحی به صورت ماژولار را درک می‌کند. این شبکه، سیستم را به چند ماژول هسته جدا می‌کند؛ از جمله شبکه اساسی (Underlying Network)، ذخیره داده (Data Storage)، اجماع (Consensus)، محرک تراکنش (transaction actuator)، ماشین مجازی ترون (TVM) و رابط لایه برنامه (Application Layer Interface).

شبکه اساسی

ماژول شبکه اساسی، مجموعه‌ای از سیستم‌های پاسخگویی پیام قابل تنظیم و کارآمد است که به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ 1.ارتباط گره (node communication) 2.کشف گره (node discovery)

ماژول کشف گره، براساس الگوریتم kademlia اجرا می‌شود. ماژول ارتباط گره برای انتقال اطلاعات، از پروتکل TCP استفاده می‌کند.

ذخیره داده

در این شبکه یک ماژول ذخیره داده طراحی شده است که از fast rollback و پایگاه داده داخلی khaosDB پشتیبانی می‌کند.

اجماع

بلاک‌چین، یک سیستم حسابداری توزیع شده است که از هزاران گره تشکیل شده و هر کدام از این گره‌ها به صورت جدا از بقیه، دفترکل را ذخیره می‌کند. اگر تراکنش جدیدی نوشته شود، نیاز است که همه این گره‌ها، آن را تائید کنند. اما رسیدن به این سیستم، که یک محیط توزیع شده بدون اعتماد است، نسبتاً پیچیده است. سیستم بلاک‌چین به طور معمول عمل می‌کند. به این معنی که هر گره در بلاک‌چین همیشه می‌تواند دفتر کل یکسانی را حفظ کند، اما با این شرط که اکثر گره‌های سیستم صادق و قابل اعتماد باشند. برای اطمینان از اینکه گره‌های قابل اعتماد، می‌توانند به تراکنش‌های نوشته شده در دفتر کل نظارت کنند، هر بلاک‌چین نیاز دارد که اجماع خود را بسازد که این قانون بلاک‌چین به حساب می‌آید.

تا زمانی که اکثریت گره‌ها، الزامات اجماع را رعایت کنند، می‌توانیم مطمئن باشیم که نتایج، حتی در یک محیط غیر قابل اعتماد، معتبر خواهند بود. اما هر بلاک‌چین الگوریتم اجماع خود را دارد.

الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده
الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده

شبکه ترون در حال حاضر از الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده (dPoS) استفاده می‌کند که امکان پردازش تا 2000 تراکنش در ثانیه را می‌دهد. این الگوریتم، یک جایگزین برای دو الگوریتم اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) به حساب می‌آید.

اثبات سهام واگذار شده یک نوع پروتکل اجماع بلاک‌چین است که به کاربران اجازه می‌دهد سکه‌های خود را برای رای دادن به نمایندگان مختلف خرج کنند. بعد از اینکه رای گیری انجام شد و نمایندگان انتخاب شدند، این نمایندگان قادر هستند که برای کل شبکه، تصمیمات حیاتی بگیرند، به طور مثال آن‌ها می‌توانند قوانینی تعیین یا تراکنش‌ها را تائید کنند.

در میان این رای‌گیری، شبکه ترون دو نقش برای نمایندگان تولید می‌کند؛ 1. نماینده فوق العاده (Super Representative یا SR) 2. شریک نماینده فوق العاده (Super Representative Partner یا SRP)

این دو نقش، در حاکمیت شبکه باهم همکاری می‌کنند. یک SR یا SRP می‌تواند برای موضوعی، یک رای‌گیری آغاز کند و بقیه آن‌ها می‌توانند از طریق رای دادن، نظر خود را در مورد موضوع بیان کنند. این باعث می‌شود که حاکمیت بلاک‌چین، کاملاً غیرمتمرکز باشد.

TaPoS

حمله دوبار خرج کردن (Double Spending Attack)، همیشه یکی از مشکلات در بلاک‌چین بوده است. این حمله به این صورت است که فردی یک دارایی واحد را به دو مقصد ارسال می‌کند.

این شبکه با استفاده از مکانیزم TaPoS جلوی این نوع از حملات را گرفته است که این امنیت شبکه را افزایش می‌دهد.

ماشین مجازی ترون (TVM)

ماشین مجازی ترون، در شبکه عمومی ترون اجرا شده و با ماشین مجازی اتریوم کاملاً سازگار است. ماشین مجازی ترون به دلیل الگوریتم DPoS، هزینه را برای توسعه‌دهندگان و کاربران کاهش و بازده عملیاتی را افزایش می‌دهد.

کاوش‌گر بلاک‌چین ترون

سایت tronscan.org یک کاوش‌گر بلاک‌چین ترون است که با جست‌وجوی بلاک‌ها، تراکنش‌ها، آدرس‌ها، گره‌ها و قراردادهای هوشمند می‌توان در این بلاک‌چین کاوش کرد.

TRX چیست؟

ارز trx

TRX ارز اصلی شبکه ترون است. ارز TRX در رای دادن به نمایندگان فوق العاده و به دست آوردن پهنای باند استفاده می‌شود. ارز TRX را به دلیل نوع الگوریتم اجماع آن، نمی‌توان استخراج کرد. در ابتدا این ارز در پلتفرم اتریوم راه‌اندازی و بعداً به شبکه ترون منتقل شد. در حال حاضر ارزهای مختلفی تحت شبکه ترون راه‌اندازی شده‌اند. توکن‌های زیر یکسری از این ارزها هستند:

  1. NOLE
  2. WINK
  3. SEED
  4. TERC
  5. IGG
  6. BTT
  7. TRUC

توسعه‌دهندگان می‌توانند توکن خود را در این شبکه با پرداخت 1024 ارز TRX راه‌اندازی و صادر کنند. همچنین دو نوع توکن در این شبکه وجود دارد: 1.TRC10 2.TRC20

TRC10 چیست؟

توکن TRC10 به طور کامل توسط شبکه خودش ساخته شده و در شبکه اصلی ترون در دسترس است. این توکن‌ها به ماشین مجازی ترون وابسته نیستند و با همه کیف پول‌های بزرگ موجود در بازار، سازگار هستند. به همین دلیل کاربران و سرمایه‌گذاران، به راحتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اکثر توکن‌های تحت شبکه ترون موجود در بازار، به صورت TRC10 هستند. همچنین توکن بیت‌تورنت (BTT) از این نوع توکن است.

در بیشتر مواقع، استفاده از این نوع توکن آزاد است و تریدرها، این توکن‌ها را برای سرمایه‌گذاری در صرافی‌ها ترجیح می‌دهند. شرکت‌ها و استارتاپ‌ها نیز معمولاً از این نوع توکن استفاده می‌کنند.

TRC20 چیست؟

توکن TRC20 به قاتل اتریوم معروف است. این توکن مبتنی بر اجرای قراردادهای هوشمند در زمانی است که برای صدور یا ساخت توکن TRC20 از این شبکه استفاده می‌شود. در کل، برای ایجاد یک توکن TRC20، یک بلاک‌چین ترون با قرارداد هوشمند مورد نیاز است.

توکن‌های TRC20 در ساخت توکن‌های رمزنگاری با کمک ماشین مجازی ترون، لازم است.

TRC721 چیست؟

TRC-721، مجموعه‌ای از رابط‌های استاندارد برای ایجاد توکن‌های غیرمثلی (NFT) بربستر شبکه ترون است. TRC-721 کاملاً با ERC-721 که یک استاندارد برای ایجاد NFT بربستر اتریوم است، سازگاری دارد.

مزیت ترون در چیست؟
این شبکه، محیطی برای تولیدکنندگان محتوا شده است، که با استفاده از آن می‌توانند به طور مستقیم به مخاطبان خود متصل شوند. به این صورت که پلتفرم‌های واسط که ممکن است به هر نوعی باشند، حذف شده‌اند. این باعث شده که تولید کنندگان محتوا، هزینه کارمزدی به واسط ندهند که این موجب کاهش هزینه محتوا برای مخاطبان می‌شود.

همچنین شرکت ترون ادعا می‌کند که تیم توسعه بسیار با استعدادی از تمام نقاط جهان دارد که از شرکت‌های بزرگی مثل ریپل (Ripple) آمده‌اند.

چه مقدار ارز ترون در گردش است؟

عرضه کل ارز TRX بیشتر از 100 میلیارد واحد است که تا زمان نوشتن این مقاله، تقریباً 94 میلیارد آن در گردش است.

در سال 2017 که عرضه ترون برگزار شد، 15.75 میلیارد توکن TRX به سرمایه‌گذاران خصوصی و 40 میلیارد آن به ICO اختصاص داده شد. همچنین 34 میلیارد آن به بنیاد ترون و 10 میلیارد آن به شرکتی که مالک آن جاستین سان، مدیرعامل ترون است، داده شد.

این یعنی 45 درصد از TRX به بنیانگذار و پروژه ترون اختصاص داده شد در حالی که 55 درصد آن در بین سرمایه‌گذاران توزیع شد. بسیار از این نسبت، انتقاد دارند و آن را خیلی بیشتر از بقیه پروژه‌ها می‌دانند.

نحوه خرید ارز دیجیتال ترون (TRX)

برای خرید ارز دیجیتال TRX می‌توانید هم از صرافی‌های خارجی و هم داخلی استفاده کنید. یکی از صرافی‌های بزرگ داخلی، ارزیف است که به صورت واسطه، شما را به یک فروشنده دیگر متصل می‌کند و می‌توانید به راحتی اقدام به خرید کنید.

جمع‌بندی

اکوسیستم ترون یکی از برترین پروژه‌های حوزه ارز دیجیتال به حساب می‌آید که افراد زیادی از شبکه ترون به دلیل سرعت بالا و هزینه پایین آن استفاده می‌کنند و این پروژه اهداف زیادی از زمان تاسیس آن داشته و همچنان به فعالیت خود به خوبی ادامه می‌دهد.

توجه داشته باشید که این مقاله برای معرفی پروژه ترون نوشته شده است و جنبه آموزشی دارد و هیچ گونه سیگنال خرید و فروش نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH