ایپ کوین

معرفی کامل ارز دیجیتال ایپ کوین (ApeCoin)

ایپ کوین (ApeCoin)، یک توکن حاکمیتی (Governance) و کاربردی (Utility) روی شبکه ERC-20 است که در چند ماه گذشته، سر و صدای زیادی به پا کرد. این توکن برای اکوسیستم APE و ایجاد انگیزه برای ساخت یک جامعه غیرمتمرکز وب 3.0 ساخته شده است. در این مقاله به طور ساده اما کامل، با ارز دیجیتال ایپ کوین، بنیان‌گذار ایپ کوین، هدف از ساخت آن و… آشنا می‌شوید. پس با ما همراه باشید.

نام پروژه ایپ کوین
نام ارز APE
نوع ارز توکن
بنیان‌گذار یوگا لبز
عرضه کل یک میلیارد
عرضه در گردش تقریباً 291 میلیون
وبسایت رسمی https://apecoin.com

ایپ کوین چیست؟

ایپ کوین یک توکن حاکمیتی و کاربردی است که ساخت آن از یک کالکشن ان.اف.تی به نام Bored Ape Yacht Club یا BAYC الهام گرفته شده است. این کالکشن، همان میمون‌های کسلی هستند که هرجا در مورد NFT صحبت می‌شود، عکس آن‌ها هم دیده می‌شود که به دلیل بزرگ و گران قیمت بودن این کالکشن است. این کالکشن را می‌توانید در بازارهای مختلف ان.اف.تی، مثل OpenSea که بزرگ‌ترین بازار ان.اف.تی است، مشاهده کنید. در حال حاضر گران‌قیمت‌ترین میمون در این کالکشن تقریباً 37 میلیون دلار قیمت دارد و ارزان‌ترین آن، تقریباً 137 هزار دلار!

این کالکشن توسط توسط یوگا لبز (YugaLabs) ساخته شده است. پلتفرم یوگا لبز در سال 2021 تاسیس شد و در آمریکا مستقر است. اما کالکشن BAYC، تنها محصول این پلتفرم نیست. در ادامه با محصولات آن آشنا می‌شویم.

Bored Ape Yacht Club

کالکشن میمون‌های کسل که ارز ApeCoin از آن الهام گرفته شده، طبق داده‌های سایت OpenSea، به اندازه بیش‌تر از 1 میلیارد دلار تا الان معامله شده‌ که دومین کالکشن برتر بازار ان.اف.تی به حساب می‌آید. در رتبه اول CryptoPunks قرار دارد با ارزش معامله بیش از 2.2 میلیارد دلار.

این کالکشن، شامل 10 هزار میمون است که در ابتدا با کف قیمتی 240 دلار به فروش می‌رسیدند.

Bored Ape Kennel Club

یوگا لبز در تاریخ 18 ژوئن 2021، کالکشن دیگری برای دارندگان BAYC راه‌اندازی کرد به نام Bored Ape Kennel Club یا BAKC. این کالکشن شامل یکسری سگ است که آن را به صورت رایگان به دارندگان BAYC دادند.

سگ های میمون های خسته
BAKC

Mutant Ape Yacht Club

در تاریخ 28 آگوست 2021، یوگا لبز کالکشن دیگری به نام Mutant Ape Yacht Club یا MAYC راه‌اندازی کرد. این کالکشن شامل 20 هزار میمون جهش یافته است. در ابتدا 10 هزار سرم جهش یافته به صورت ایردراپ به دارندگان BAYC داده شد تا بتوانند با استفاده از آن میمون جهش یافته بسازند.

Mutant ape yacht club
MAYC

یوگا لبز بعد از فروش این کالکشن‌ها، به درآمد خالص 127 میلیون دلاری رسید و در مرحله بعد، قصد گسترش بیشتر داشت. به همین دلیل 2 کالکشن ان.اف.تی CryptoPunks و Meebits را بدست آورد که هر دو کالکشن‌های بسیار باارزشی هستند.

در مرحله بعد این پلتفرم اعلام کرد که قصد ایجاد متاورسی به نام Otherside را دارد و در اواخر آوریل 2022 شروع به ساخت زمین‌های مجازی این متاورس کرد.

تمام موارد بالا اکوسیستم ایپ به حساب می‌آید و ایپ کوین، در اصل توکن حاکمیتی این اکوسیستم است. حالا که متوجه شدیم پشت پرده توکن ایپ کوین چه خبر است، می‌رویم به سراغ جزئیات بیشتر این ارز دیجیتال… .

دائو ایپ کوین

دائو ایپ کوین (ApeCoin DAO) یک سازمان خودگردان است که دارندگان ارز دیجیتال ایپ کوین، عضو آن هستند و می‌توانند در نحوه استفاده از سرمایه اکوسیستم ایپ، قوانین حاکمیتی، پروژ‌ها، همکاری و… نظر و رای بدهند.

بنیاد ایپ

بنیاد ایپ (The Ape Foundation)، مثل یک لایه پایه‌ای است که دارندگان توکن ایپ کوین که در دائو ایپ کوین عضو هستند، روی آن تاثیر دارند. به این معنی که این بنیاد، تصمیماتی را که اعضا گرفته‌اند، اجرا می‌کند. بنیاد ایپ، برای این طراحی شده که غیرمتمرکز بودن اکوسیستم ایپ را تسهیل کند و آن را روز به روز غیرمتمرکزتر کند. همچنین وظیفه‌ مدیریت روزانه، مدیریت پروژه، حسابداری و… را دارد تا مطمئن شود ایده‌ها و اهداف دائو ایپ کوین به واقعیت تبدیل شوند.

به صورت ساده‌تر می‌توان گفت که هدف بنیاد ایپ، نظارت روی رشد و توسعه اکوسیستم ایپ است. برای این کار از سرمایه اکوسیستم ایپ استفاده می‌کند که این سرمایه توسط یک کیف پول چند امضایی کنترل می‌شود.

هیئت مدیره دائو

یک شورای ویژه در بنیاد ایپ وجود دارد که هیئت مدیره دائو است و به دستور اعضای دائو، روی مدیران بنیاد ایپ نظارت می‌کند. هدف هیئت مدیره این است که پیشنهادات اعضای دائو را مدیریت کند و در جهت چشم‌انداز این جامعه خدمت کند. اعضای این هئیت مدیره به مدت 6 ماه عضو آن هستند و توسط اعضای دائو به صورت سالانه انتخاب می‌شوند.

افراد زیر در حال حاضر عضو این هیئت مدیره هستند:

  • الکسیس اوهانیان (Alexis Ohanian): یکی از بنیان‌گذاران ردیت
  • امی وو (Amy Wu): رئیس سرمایه گذاری و بازی در FTX
  • ماریا باجوا (Maaria Bajwa): مدیر Sound Ventures
  • یات سیو (Yat Siu): یکی از بنیانگذاران و رئیس شرکت Animoca Brands
  • دین اشتاین بک (Dean Steinbeck): رئیس و مشاور عمومی Horizon Labs
هدف از ساخت ایپ کوین

ایپ کوین، یک توکن کاربردی و حاکمیتی روی شبکه ERC-20 است که در اکوسیستم ایپ، از آن استفاده می‌شود. این توکن، اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • حاکمیت: ایپ کوین توکن حاکمیتی اکوسیستم ایپ است که دارندگان این توکن، می‌توانند در دائو ایپ کوین مشارکت داشته باشند.
  • یکسان‌سازی هزینه‌ها: ایپ کوین توکن کاربردی این اکوسیستم هم هست و به دارندگان خود، یک ارز مشترک می‌دهد که می‌توانند بدون یک واسط، از آن استفاده کنند.
  • دسترسی: ایپ کوین به یکسری از قسمت‌های مشخص این اکوسیستم، دسترسی می‌دهد که برای هر کسی در دسترس نیست؛ مثل یک بازی، کالا، رویداد یا سرویس انحصاری
  • ایجاد انگیزه: ایپ کوین، ابزاری برای توسعه‌دهندگان شخص سوم است، تا با ترکیب این ارز در خدمات، بازی‌ها و پروژه‌ها در اکوسیستم ایپ شرکت کنند.
نحوه تخصیص و توزیع ایپ کوین

عرضه کل توکن ایپ کوین، به مقدار یک میلیارد است و تعداد دیگری ساخته نخواهد شد. همچنین توکنی سوزانده نخواهد شد، پس از یک میلیارد پایین‌تر نیز نخواهد رفت. مطابق با یک رویه استاندارد، بخشی از توکن‌های مشارکت‌کنندگان در پروژه در ابتدا قفل می‌شوند. طبق یک برنامه از پیش تعیین شده، توکن‌های قفل شده، طی یک دوره 48 ماهه باز می‌شوند که این برنامه از تاریخ 17 مارس 2022 شروع شده است.

ایپ کوین
APE

توکن ایپ کوین، بین 4 گروه اصلی توزیع می‌شود که این چهار گروه در ادامه لیست شده‌اند. لیست آدرس کیف پول‌های دارنده ایپ کوین اختصاص داده شده به گنجینه دائو را می‌توان در اینجا مشاهده کرد.

  • 62 درصد برای صندوق اکوسیستم ایپ
  • 16 درصد برای یوگا لبز و خیریه
  • 14 درصد برای مشارکت‌کنندگان در راه‌اندازی پروژه
  • 8 درصد برای بنیان‌گذاران کالکشن ان.اف.تی BAYC
اعضای هیئت مدیره بنیاد ایپ چگونه انتخاب شده‌اند؟

با بعضی از اعضای جامعه ایپ، که تجربه عملیاتی بالایی دارند، در مورد ایجاد یک ساختار بهتر برای دائو ایپ کوین مشورت شد و بعضی از آن‌ها گفتند که تمایل دارند برای نظارت روی تصمیمات جامعه عضو هیئت مدیره شوند. اعضای هیئت مدیره به مدت 6 ماه عضو آن هستند.

بعد از 6 ماه، اعضای دائو در مورد اعضای هیئت مدیره رای می‌گیرند تا مشخص شود این اعضا در هیئت مدیره باقی بمانند یا هیئت مدیره جدیدی ایجاد شود. همچنین دارندگان ایپ کوین این توانایی را دارند که هر عضو هیئت مدیره را با رای گیری در هر زمانی، حذف یا جایگزین کنند.

یوگا لبز در این داستان چه نقشی دارد؟

یوگا لبز یک مشارکت‌کننده در اکوسیستم ایپ به حساب می‌آید و می‌تواند در ساخت محصولات و کارهای اکوسیستم، کمک کند.

جمع‌بندی

توکن ایپ کوین در چند ماه گذشته بعد از اینکه در صرافی‌ها لیست شد، سر و صدای زیادی به پا کرد و به سرعت ارزش بازار آن افزایش پیدا کرد. دقیقاً مثل کالکشن ان.اف.تی خود، که از برترین کالکشن‌های بازار به حساب می‌آید. این توکن از کالکشن ان.اف.تی BAYC الهام گرفته  و این کالکشن توسط یوگا لبز ساخته شده است و از آن در این اکوسیستم استفاده می‌شود. در این مقاله تمام جنبه‌های ایپ کوین توضیح داده شد و در نظر بگیرید که این مقاله برای معرفی این توکن نوشته شده است و جنبه آموزشی دارد و نباید هیچ‌گونه سیگنال خرید یا فروش در نظر گرفته شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH