a16z

خالق نت‌اسکیپ: پیدایش وب 3.0 مثل پیدایش اینترنت است

مارک آندرسن (Marc Andreessen)، کارآفرین میلیاردر تکنولوژی، می‌گوید که گسترش کنونی فناوری وب 3 و بلاک‌چین دقیقاً شبیه اینترنت در اواخر دهه 1990 است و او را به یاد ظهور اینترنت در آن زمان می‌اندازد.

مارک اندرسن، که امروزه بیشتر به عنوان یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر متمرکز بر بلاک‌چین a16z شناخته می‌شود، در ابتدا با توسعه اولین مرورگر وب پرکاربرد به نام Mosaic به موفقیت دست یافت و سپس Netscape Navigator را تأسیس کرد که در بسیاری از بازار مرورگرها در دهه 1990 تسلط داشت.

اندرسن، اخیراً در پادکستی گفته است که افزایش پذیرش و سرعت توسعه وب 3.0، بسیار به رشد تکنولوژی در دهه 90 شباهت دارد.

آندریسن تاکید کرد که این نوع مقایسه گسترده را بیهوده انجام نمی‌دهد و این اولین بار است که چنین ادعایی می‌کند. او گفت:

این اولین باری است که می‌گویم وب 3.0 شبیه به اینترنت است. اگر به بیانیه‌های گذشته من نگاهی بیندازید، می‌توان این طور تصور کرد که با توجه به تجربه‌ای که دارم، این حرف را 48 بار زده‌ام. اما تا به حال همچین مقایسه‌ای انجام ندادم.

در حالی که فعالان و علاقه‌مندان حوزه بلاک‌چین صحبت‌های زیادی در مورد تشابهات مسیر پذیرش بلاک‌چین با اینترنت انجام داده‌اند، اندرسن به دلیل تجربه بالایی که دارد، این قدرت بیشتری در بیان همچین اظهاراتی به او می‌دهد.

mark andreessen
مارک اندرسن

خالق نت‌اسکیپ اضافه کرد که چشم انداز فعلی وب 3.0، باهوش‌ترین افراد جهان را به خود جذب می‌کند.

وقتی اتفاقی می‌افتد که حرکتی ایجاد می‌کند و تاثیر جمعی می‌گذارد و افراد باهوش زیادی را به خود جذب می‌کند تا در آن کار انجام دهند، اساساً انتقادها متفاوت از آن چیزی است که منتقدان فکر می‌کنند.

اندرسن گفت که کارآفرینان وب 3.0 مشکلات بوجود آمده در آن را یک فرصت تلقی می‌کنند.

او گفت: “منتقدان، لیست بلندی از مشکلات در این حوزه را ارائه می‌دهند؛ اما کارآفرینان و مهندسان باهوشی که وارد این حوزه شده‌اند، آن را لیستی از فرصت می‌بینند.”

مانند این است که یک پروژه خانه داشته باشید که به خوبی پیش نمی‌رود و شکایات و مشکلاتی داشته باشد. اما ناگهان در روز بعد، بهترین معماران و سازندگان جهان برای ساخت و تعمیر خانه شما بیایند و خانه شما را به بهترین خانه جهان تبدیل کنند.

اندرسن گفت که وب 3.0، پازل گم شده اینترنت است که به آن اعتماد، حاکمیت و فایده مالی می‌دهد.

شرکت سرمایه‌گذاری a16z کار خود را با سرمایه‌گذاری روی اینستاگرام و برنامه اسلک (Slack) شروع کرد. همچنین ورود آن به حوزه ارز دیجیتال از سال 2013 و از طریق کوین‌بیس آغاز شد و در ادامه روی کسب‌وکارهای مرتبط با بلاک‌چین و ارز دیجیتال مثل پالیگان، اوپن‌سی، سولانا، آوالانچ و یوگالبز سرمایه‌گذاری کرد.

این شرکت یک هفته پیش، راه اندازی چهارمین صندوق ارز دیجیتال خود را با 4.5 میلیارد دلار اعلام کرد که مجموع سرمایه توسط a16z در کسب و کارهای رمزنگاری را به بیش از 7.6 میلیارد دلار رساند.

اندرسن در پایان پادکست گفت:

ما می‌توانیم این طور تصور کنیم که تمام اقتصاد جهانی در 30 تا 50 سال آینده روی بلاک‌چین سوار شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH