هواوی پتنت یک کامپیوتر کوانتومی را رسما ثبت کرد

شرکت هواوی به‌طور رسمی پتنت جدیدی را در کشور چین برای عموم منتشر کرده است. این پتنت مربوط به یک اسمارت‌واچ معمولی، هدفون یا گوشی هوشمند نیست؛ بلکه با محاسبات کوانتومی ارتباط دارد. محاسبات کوانتومی در واقع گام انقلابی بعدی در زمینه کارکرد فناوری در 10 سال آینده است.

این پتنت با شماره اختراع CN114613758A به ثبت رسیده و نشان می‌دهد که هواوی نوعی تراشه کوانتومی و دستگاه محاسبات کوانتومی را توسعه داده است. هدف هواوی از توسعه دستگاه جدید محاسبات کوانتومی، حل مشکلات فعلی در زمینه تولید چیپست‌های کوانتومی است. این مشکلات شامل پیچیدگی ساخت یک تراشه کوانتومی و بازدهی پایین چیپست‌های کوانتومی در مقایسه با سایر تراشه‌های محاسباتی رایج امروزی است.

با وجود این گونه جدید از تراشه‌های کوانتومی نه‌تنها مونتاژ آنها در آینده تسهیل خواهد شد؛ بلکه امکان تولید موفق واحدهای بیش‌تر با بازدهی بالاتر نیز فراهم خواهد شد. این موضوع بدان معناست که تراشه‌های کوانتومی سهم بیش‌تری از بازار در حوزه صنعت را به خود اختصاص خواهند داد.

اصول معماری تراشه کوانتومی اخیرا توسعه‌یافته توسط هواوی در فهرست مربوط به حق ثبت اختراع تشریح شده است. این اصول شامل موارد زیر هستند:

  • یک بستر، تراشه‌های فرعی M، یک ساختار جفت‌شونده و یک ساختار سرکوب‌ حالت حفره
  • هر تراشه فرعی شامل N کیوبیت بوده و تراشه‌های فرعی M در فواصل زمانی روی سطح زیرلایه چیده شده‌اند.
  • به منظور برقراری اتصال میان تراشه‌های فرعی M از ساختار کوپلینگ استفاده می‌شود.
  • ساختار سرکوب حالت حفره در لبه هر زیر تراشه و یا در شیار میان تراشه‌های فرعی M قرار گرفته و به منظور افزایش فرکانس حالت حفره در تراشه کوانتومی به‌کار گرفته می‌شود.

در اینحا حروف M و N به یک عدد صحیح مثبت اشاره دارند. مقدار M بزرگتر از 1 بوده و N بزرگتر یا مساوی با 1 است.

تراشه کوانتومی هواوی

تراشه‌های فرعی M در چیپست کوانتومی، فشار تولید را کاهش داده و بازدهی تولید را بهبود خواهند بخشید. به‌عنوان مثال هنگامی‌که یک تراشه فرعی دچار نقص می‌شود؛ صرفا تراشه فرعی دور انداخته شده و کل تراشه از قابلیت تعمیر برخوردار خواهد بود. همچنین به منظور جلوگیری از تولید ضایعات الکترونیکی مضاعف می‌توان از این تراشه مجددا استفاده کرد.

محاسبات کوانتومی که به‌عنوان محاسبات نسل آینده معرفی می‌شوند؛ در صدد کاهش وابستگی به اینترنت و افزایش سرعت محاسبات تا 10 برابر نرخ امروزی هستند. به‌عنوان مثال تصور کنید که یک سوپر کامپیوتر امروزی برای محاسبه عدد پی تا 62.8 تریلیون رقم اعشار نیازمند فرصت 108 روزه (تقریبا 3 ماهه) باشد. چنان‌چه بخواهیم این‌کار را با استفاده از یک کامپیوتر کوانتومی در آینده انجام دهیم؛ فرآیند مذکور تنها 10 روز (1.5 هفته) زمان خواهد برد. بنابراین محاسبات به شکلی بسیار سریع‌تر اجرا خواهند شد.

اگرچه ما هنوز در مراحل ابتدایی توسعه رایانه‌های کوانتومی آینده قرار داریم؛ اما محاسبات کوانتومی با وعده‌هایی نظیر امکان جستجوی سریع‌تر در اینترنت، تجزیه و تحلیل سریع‌تر داده‌های مالی، رفت و آمدهای کوتاه‌تر، کشف داروهای موثرتر برای درمان سرطان و پیش‌بینی بهتر وضعیت آب وهوا به شکل فزآینده‌ای جذاب به‌نظر می‌رسد.

1 در مورد “هواوی پتنت یک کامپیوتر کوانتومی را رسما ثبت کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH