مایکروسافت به‌زودی پشتیبانی از ویندوز 8.1 را متوقف خواهد کرد

مایکروسافت در تدارک ارسال اعلامیه پایان پشتیبانی از ویندوز 8.1 در روز 10 ژانویه 2023 (20 دی ماه 1401) به کاربران این سیستم‌عامل است. ارسال پستی اعلامیه‌ها از ماه آینده آغاز خواهد شد. این نخستین یادآوری برای اعلام پایان قریب‌الوقوع چرخه حیات سیستم‌‌عامل ویندوز 8.1 محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام وبسایت The Verge این اعلامیه‌ها مشابه با اعلان‌هایی هستند که مایکروسافت در گذشته برای اعلام توقف پشتیبانی از ویندوز 7 برای کاربران این سیستم‌عامل ارسال نموده است. مایکروسافت پیش‌تر در سال 2016 پشتیبانی از ویندوز 8 را متوقف کرد؛ اما نسخه اصلاح شده این سیستم‌عامل موسوم به ویندوز 8.1 تا ژانویه سال 2023 از خدمات پشتیبانی کمپانی بهره‌مند خواهد شد. در عین‌حال پشتیبانی مضاعف از به‌روزرسانی امنیتی تعمیم‌یافته تجاری (ESU) حتی در ازای پرداخت هزینه نیز ارائه نخواهد شد. بنابراین کاربران بایستی ویندوز خود را به یک نسخه مدرن به‌روزرسانی نموده یا با مسئولیت خود از یک سیستم‌عامل قدیمی استفاده کنند.

ویندوز 8 عمدتا کاربران دستگاه‌های مجهز به نمایشگرهای لمسی را هدف قرار داد. مایکروسافت پس از انتشار این سیستم‌عامل ناچار به ارائه یک به‌روزرسانی جهت بازگردانی دکمه استارت و سایر ویژگی‌‌های آشنا به ویندوز 8 شد. در سال 2015 کمپانی آمریکایی بالاخره ویندوز 10 را منتشر کرد. در نتیجه تاریخچه هشتمین سری از سیستم‌عامل‌‌های مایکروسافت بالاخره حرکت به‌سوی سرنوشت منطقی خود را آغاز کرد.

مایکروسافت پایان پشتیبانی از سیستم‌عامل ویندوز 8.1 را رسما اعلام می‌کند

مایکروسافت با انتشار پستی اعلام کرد: “پشتیبانی از ویندوز 8 در روز 12 ژانویه سال 2016 (22 دی ماه 1394) متوقف شد و این سیستم‌عامل دیگر به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت نمی‌کند. بنابراین چنان‌چه از پکیج مایکروسافت 365 روی کامپیوتری مجهز به ویندوز 8 استفاده می‌کنید و تنظیمات مربوط به به‌روزرسانی خودکار را فعال نموده‌اید؛ در این‌صورت بایستی بدانید که دیگر قادر به دریافت آپدیت‌های برنامه‌های آفیس شامل امکانات، پچ‌های امنیتی و سایر آپدیت‌های مرتبط با مقوله کیفی نخواهید بود.”

بر اساس اعلام مایکروسافت، اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های ویندوز 8 و ویندوز 8.1 از ویندوز 11 پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین به کاربران توصیه می‌شود تا ویندوز 10 را به‌عنوان یک محصول جایگزین خریداری نمایند. این سیستم‌عامل تا روز 14 اکتبر 2025 (22 مهر 1404) قادر به دریافت به‌روزرسانی‌های مختلف خواهد بود. البته ویندوز 8.1 نیز پس از روز 20 دی ماه امسال از کار نخواهد افتاد؛ اما با توقف انتشار آپدیت‌های نرم‌افزاری از جانب مایکروسافت، این سیستم‌عامل به سرعت در برابر حملات خارجی آسیب‌پذیر خواهد شد.

مایکروسافت طی بیانیه خود اعلام کرد: “پشتیبانی از ویندوز 8.1 در روز 10 ژانویه سال 2023 به پایان می‌رسد. چنان‌چه پس از این تاریخ از پکیج مایکروسافت 365 استفاده کنید؛ در این‌صورت دیگر به‌روزرسانی‌‌های مربوط به اپلیکیشن‌های آفیس را دریافت نخواهید کرد. این آپدیت‌ها شامل امکانات جدید، پچ‌های امنیتی و سایر به‌روزرسانی‌های مربوط به ارتقاء کیفی هستند.”

1 در مورد “مایکروسافت به‌زودی پشتیبانی از ویندوز 8.1 را متوقف خواهد کرد”

  1. عجب داستانی خب حالا تکلیف ماهایی که نمتونیم بروزرسانی کنیم چیه؟؟چرا اینقدر همهچیزو سخت میکنن و به فکر جیب خودشونن؟؟تف به تکنولوژی اگر پشت مردم نیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH