وی سی کاپ شریف

گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان از مراسم رونمایی از دوازدهمین دوره وی‌سی کاپ شریف

در 12 تیر ماه سال 1401، دانشگاه شریف از آغاز دوازدهمین دوره وی سی کاپ شریف خبر داد. با گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان همراه باشید.

در این مراسم خانم آزاده کبریایی مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه و آقایان دکتر رسول جلیلی رئیس دانشگاه، حسن حدادپور معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه، امید خلج دبیر اجرایی وی سی کاپ، محمد امین رجبی بها آبادی مدیر عامل شرکت آواپرداز کرمان و آرش سروری به عنوان دبیر نشست، حضور داشتند.

وی سی کاپ رویدادی است که توسط دانشگاه شریف در 11 دوره مختلف برگزار شده است. اولین و آخرین دوره آن به ترتیب مربوط به سال 86 و 99 گذشته می‌شود. امسال شریف آماده برگزاری دوره دوازدهم آن است که کمی با گذشته تفاوت خواهد داشت. در حالت کلی وی‌سی کاپ یک مسابقه است که در آن تیم‌ها و دانشجویان مختلف با ارائه ایده‌ها و اتمام آن پروژه به رقابت با یک‌دیگر می‌پردازند و در نهایت 3 تیم اول جوایز مختلفی را دریافت خواهند کرد.

مهمترین حرفی که در این نشست خبری زده شد، تغییر نام و رویه این رویداد است. در گذشته بعد از اهدا جایزه‌ها، پروژه‌ها و تیم‌ها رها می‌شدند و معمولا بعد از مدتی همگی شکست می‌خوردند. اما این بار شریف قصد دارد تا رویه را به کل تغییر دهد تا بتواند این مشکل را حل کند. در رویداد جدید که “هاب سرمایه‌گذاری شریف” نام دارد، دانشگاه شریف قصد دارد تا کمی روند شتاب‌دهنده‌گونه به خود بگیرد و پروژه‌ها را علاوه بر تامین مالی، از نظر منتورینگ نیز حمایت کند. در حالت کلی این رویداد به جای جایزه‌محور بودن به سرمایه‌گذاری‌محور بودن تبدیل خواهد شد. زین پس پروژه‌ها یا به صورت کامل توسط تیم و دانشگاه به اتمام خواهند رسید یا بعد از اتمام مراحلی به سمت قرارداد بستن با دیگر شرکت‌‌ها خواهند رفت.

آقای جلیلی در سخنان خود گفتند:

حدود 15 یا 20 سال پیش بود که دانشگاه‌ها فقط و فقط به امر آموزش می‌پرداختند. نزدیک 15 سال پیش امر پژوهشی نیز به دانشگاه‌ها اضافه شد که در آن دانشجوها پروژه‌های مختلفی انجام می‌دادند. قدم بعدی این تکامل که در چند سال اخیر در دانشگاه‌ها در حال رخ دادن است، امر کارآفرینی است. به‌گونه‌ای که بتوان دانشجو را به صورت مستقیم به صنعت مربوطه خودش وصل کرد و بتوان کاری کرد که دانشجو یاد بگیرد که چگونه وارد بازار کار شود.

وی سی کاپ شریف

اعداد ارقامی که در رویداد از آن یاد شد، صحبت با نزدیک 100 شرکت و نهاد مختلف برای همکاری و تامین مالی رویداد و هدف‌گذاری برای جذب 2 میلیارد (با پیش‌بینی حداقل 1 میلیارد) تومان سرمایه بودند.

ثبت نام این رویداد از امروز 13 تیرماه سال 1401 با ارسال فراخوان‌های مختلف آغاز خواهد شد که تا 30 مرداد مهلت دارد. البته گفته شد تیم‌هایی که زودتر ثبت‌نام کنند تا قبل از شروع رسمی رویداد کمی منتورینگ خواهند شد تا طرح را بهتر ارائه دهند. بعد از ثبت‌نام، تیم‌ها در فرآیند 8 مرحله‌ای قرار می‌گیرند که مطابق زیر است:

  1. ثبت‌نام
  2. کمک به تکمیل طرح‌ها
  3. عارضه‌یابی
  4. ارزیابی و غربال‌گری
  5. گزارش‌دهی
  6. راهبری
  7. ارائه
  8. جلسات B2B

در نهایت دلیل این تصمیمات از طرف شریف “مسئولیت اجتماعی این دانشگاه نسبت به دانشجوها و گسترش اکوسیستم” نام برده شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH