فناوری بلوتوث LE موجب شکل‌گیری تحولی انقلابی در بازار هدفون‌های بلوتوثی خواهد شد

بسیاری از مردم، ارزش بلوتوث را دست کم می‌گیرند؛ اما امروزه این فناوری کلیدی در تعداد زیادی از دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و ما هر روزه در حال بهره‌مندی از آن هستیم. به‌عنوان مثال ورژن بلوتوث بدان معناست که دستگاه دارای اتصال بلوتوث قادر به انجام چه اعمالی است. اما تمامی دانش ما در رابطه با ورژن بلوتوث و مشخصات آنها به‌زودی اهمیت خود را از دست خواهد داد؛ چرا که بدنه استاندارد بلوتوث از یک فناوری جدید به‌طور رسمی رونمایی کرده و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است این استاندارد تمامی قابلیت‌های خوب را زیر یک چتر در کنار یکدیگر قرار دهد. این فناوری Bluetooth LE Audio نامگذاری شده است. تمامی هدست‌هایی که با این فناوری روانه بازار شوند؛ از امکانات جالبی نظیر قابلیت اتصال به تعداد نامحدودی از دستگاه‌ها برخوردار خواهند بود.

فناوری Bluetooth LE Audio در واقع دارای ماهیتی جدید نیست؛ چرا که نهاد توسعه‌دهنده این استاندارد جدید در اوایل سال 2020 توضیحاتی را پیرامون آن ارائه داد. در آن مقطع زمانی، موسسه Bluetooth SIG امیدوار بود که نخستین دستگاه‌های مجهز به این فناوری تا پایان سال 2020 روانه بازار شوند. با این‌حال شیوع گسترده بیماری کووید 19 در جهان تمامی برنامه‌ها را دستخوش تغییر کرد. اکنون پس از گذشت حدودا 2 سال، شرکت‌های سازنده می‌توانند استفاده از این فناوری را آغاز نمایند. بر اساس اعلام موسسه Bluetooth SIG، نخستین محصولات سازگار با این فناوری بایستی تا پیش از پایان سال در دسترس عموم قرار گیرند.

مارک پاول؛ مدیرعامل موسسه Bluetooth SIG ضمن توضیحاتی خاطرنشان کرد: “امروز یک روز افتخارآمیز برای اعضای انجمن Bluetooth SIG است. طی سالیان گذشته اعضای انجمن ما به منظور تکمیل بزرگ‌ترین پروژه توسعه در تاریخ فعالیت Bluetooth SIG بر بسیاری از چالش‌های پیش روی خود غلبه کردند. فناوری LE Audio امکان گسترش قابلیت‌ها در بازار محصولات بی‌سیم آینده را فراهم می‌کند.”

استاندارد جدید Bluetooth LE Audio با ویژگی‌های شگفت‌انگیزی عرضه شده است. یکی از این قابلیت‌ها، امکان اتصال چندین دستگاه صوتی به یک منبع واحد است. این ویژگی جدید Auracast نامگذاری شده و نحوه عملکرد آن همانند اتصال 2 هدفون به یک گوشی است؛ اما این‌بار کاربران می‌توانند تعداد بیش‌تری از دستگاه‌های بی‌سیم را به یک منبع واحد متصل نمایند. به‌عنوان مثال کاربران حاضر در یک مکان عمومی نظیر باشگاه ورزشی می‌توانند چندین هدفون مستقل را به یک تلویزیون متصل کنند. جستجو برای کشف یک منبع عمومی منفرد با روشی مشابه جستجوی یک شبکه وای‌فای انجام می‌شود. بعلاوه کاربران از طریق اسکن یک کد QR یا فعال‌سازی مشخصه NFC قادر به برقراری اتصال میان دستگاه خود و منبع خواهند بود.

با این‌حال جدای از این ویژگی، استاندارد جدید از کدک جدید LC3 نیز پشتیبانی می‌کند. این کدک نویدبخش انتقال صدا با روشی بسیار کارآمدتر خواهد بود. به‌ عبارت دیگر محصولات مجهز به این فناوری با وجود نرخ بیتی مشابه از کیفیت صدای بسیار بالاتری نسبت به کدک پایه SBC فعلی برخوردار خواهند بود. بعلاوه این فناوری، کیفیت بهتر پخش صدا با بیت‌ریت پایین‌تر را تضمین می‌کند. پایین‌تر بودن بیت‌ریت به‌معنای کاهش میزان مصرف انرژی است؛ بنابراین با وجود این فناوری، هدفون‌های بلوتوثی از عمر طولانی‌تری برخوردار خواهند بود.

همچنین استاندارد Bluetooth LE Audio امکان اتصال بهتر به هدفون‌های TWS را فراهم می‌کند. اصلی‌ترین دلیل برای چنین پیشرفتی این است که فناوری جدید به هر یک از هدفون‌ها به‌طور مستقل امکان می‌دهد تا ارتباط خود با دستگاه منبع را حفظ نمایند. بسیاری از مردم احتمالا تفاوت‌های میان استاندارد Bluetooth LE Audio و استاندارد بدون اتلاف اخیرا معرفی شده توسط کوالکام موسوم به aptX Lossless را درک نمی‌کنند. با این‌حال استاندارد Bluetooth LE Audio از نظر زمان عرضه بسیار جلوتر از رقیب خود است.

موضوع جالب توجه اینکه کاربران به منظور بهره‌مندی از کلیه مزایای ذکر شده لزوما نیازمند خریداری یک دستگاه جدید نیستند. بر اساس اعلام موسسه Bluetooth SIG تعدادی از دستگاه‌های فعلی موجود در بازار به منظور پشتیبانی از استاندارد Bluetooth LE Audio نیازمند دریافت به‌روزرسانی نیستند. به‌عنوان مثال قابلیت پشتیبانی اولیه از این استاندارد هم‌اکنون در نسخه بتای اندروید 13 قابل دسترس است. با این‌حال کارشناسان معتقدند که اکثر دستگاه‌های موجود در بازار به‌دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری خود از این استاندارد جدید پشتیبانی نخواهند کرد.

2 در مورد “فناوری بلوتوث LE موجب شکل‌گیری تحولی انقلابی در بازار هدفون‌های بلوتوثی خواهد شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH