دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه: گوشی‌های بیش از 600 دلار به شکل قاچاق وارد می‌شود

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در خصوص وضعیت واردات تلفن همراه به کشور گفت: گوشی‌های بیش از 600 دلار به شکل قاچاق وارد می‌شود.

اسحاقی با اشاره به کاهش واردات تلفن همراه به کشور گفت: در چهار ماه ابتدایی سال گذشته تعداد 6 میلیون تلفن همراه به ارزش 1.2 میلیارد دلار وارد کشور شد. اما در سال جاری و در همین بازه زمانی تعداد 4 میلیون دستگاه به تعداد 970 میلیون دلار وارد کشور شده که نشان دهنده کاهش یافتن واردات در سال جدید است. در این بین حدود 240 تا 260 هزار دستگاه بیش از 600 دلار قیمت داشتند.

وی در خصوص دستگاه‌هایی که روشن نشده‌اند یا به نوعی به فروش نرفته‌اند گفت: در حال حاضر بیش از 2 میلیون دستگاه تلفن همراه در کشور داریم که روشن نشده‌اند، البته 30 درصد آن‌ها گوشی‌های فیچرفون یا دکمه‌ای هستند. مدل‌های دکمه‌ای حجم زیادی از بازار را در دست دارند ولی از نظر مالی ارزش‌شان اندک است.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه تاکید کرد: در ابتدای امسال حدود 8 میلیارد دلار ثبت سفارش واردات تلفن همراه داشتیم که به 2 میلیارد دلار آن ارز اختصاص یافت. از این مقدار ارز حدود 50 درصد تامین شد و به مرحله خرید رسید. تلفن‌هایی که اکنون در بازار وجود دارند و مصرف می‌شوند، متعلق به همان زمان هستند.

اسحاقی خاطرنشان کرد که تلفن همراه تا پایان ماه مرداد تامین است ولی برای شهریورماه نگرانی‌هایی وجود دارد.

وی در خصوص واردات تلفن همراه گفت: در حال حاضر گوشی‌های بیش از 600 دلار تحت عنوان مسافری و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. بهتر است این بخش به شرکت‌ها واگذار شود تا واردات به شکل شفاف صورت پذیرد. ما 1200 شرکت دارای مجوز در زمینه واردات تلفن همراه داریم اما تنها 350 شرکت فعال هستند. بخشی از کالاهای دپو شده قبل از توقف تخصیص ارز، وارد کشور شده و اکنون در گمرک است. مشکل اصلی صنف واردکنندگان تلفن همراه مشخص نبودن تکلیف واردات و تغییر کد تعرفه موبایل است که باعث ایجاد فاصله و کند شدن فرایندهای تجاری شده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH