بزرگ‌ترین تولیدکننده چینی تراشه در خصوص کاهش تقاضا برای اسمارت‌فون‌ها هشدار داد

بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات نیمه‌هادی در چین موسوم به Semiconductor Manufacturing International Corp. (SMIC) از نظر توانایی تولیدی تراشه‌های پیشرفته با 2 بازیگر برتر این حوزه یعنی TSMC و سامسونگ فاصله زیادی دارد. با این‌حال چین رویای خودکفایی در صنعت تراشه را در ذهن می‌پروراند. پیشرفته‌ترین تراشه‌های تولیدی SMIC شامل نمونه‌های 7 نانومتری برای ماینرهای ارزهای دیجیتالی و مدل‌های 14 نانومتری جهت به‌کارگیری در اسمارت‌فون‌ها هستند. برای مقایسه جالب است بدانید که کمپانی‌های TSMC و سامسونگ، تراشه‌های 3 نانومتری تولیدی خود را در سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌کنند.

SMIC به‌عنوان برترین تولیدکننده چینی قطعات نیمه‌هادی از جنبه گره فرآیندی نسبت به شرکت‌های TSMC و سامسونگ چندین نسل عقب‌تر است

با کوچک‌تر شدن گره فرآیندی، اندازه ترانزیستورهای به‌کارگیری شده درون تراشه کاهش یافته و این موضوع به‌معنای افزایش تعداد ترانزیستورهای موجود در تراشه خواهد بود. به‌عنوان مثال تراشه 7 نانومتری A13 Bionic اپل مجهز به 8.5 میلیارد عدد ترانزیستور است. تراشه A14 Bionic با استفاده از نخستین نسل فرآیند 5 نانومتری توسط کمپانی TSMC تولید شده و مجهز به 11.8 میلیارد ترانزیستور است. نهایتا تراشه A15 Bionic نیز با استفاده از ورژن ارتقایافته فرآیند 5 نانومتری توسط شرکت TSMC تولید شده و دارای 15 میلیارد ترانزیستور است.

دلیل اهمیت چنین پدیده‌ای این است که افزایش تعداد ترانزیستورهای موجود در یک تراشه موجب افزایش توان پردازشی و کاهش مصرف انرژی آن خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها تراشه A16 Bionic اپل در مدل‌های آینده آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس به‌کار گرفته شده و بر پایه فرآیند 4 نانومتری کمپانی TSMC تولید خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کمپانی SMIC اعلام کرده که برخی مشتریان این شرکت در بخش‌هایی نظیر تولید اسمارت‌فون و تلویزیون، سفارشات خود برای خریداری تراشه را به حالت تعلیق در آورده‌اند. چنین تصمیمی از کاهش میزان تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی در سراسر جهان ناشی شده است.

ژائو هایجون؛ مدیرعامل شرکت SMIC طی یک سخنرانی رسانه‌ای در روز جمعه گذشته اعلام کرد که تولیدکننده چینی ناچارا برنامه‌های تولید خود را مورد بازنگری قرار داده است. وی خاطرنشان کرد که مشتریان SMIC به منظور جلوگیری از انباشت برخی محصولات به‌دلیل کاهش تقاضا، سفارشات خود را به حال تعلیق در آورده‌اند.

تراشه کایرین 710A هواوی که با استفاده از فرآیند 14 نانومتری توسط کمپانی SMIC تولید می‌شود

SMIC پیش‌تر گزارش داد که درآمد این شرکت طی 3 ماهه دوم سال 2022 با رشد چشمگیر 42 درصدی به 1.9 میلیارد دلار رسیده است؛ ادعایی که با پیش‌بینی‌های مطرح شده از سوی تحلیل‌گران نیز مطابقت دارد. درآمد خالص کمپانی چینی طی این دوره نیز از برآورد اولیه 469.5 میلیون دلاری فراتر رفت و به 514.3 میلیون دلار رسید. با این‌حال محدودیت‌های وضع شده از سوی دولت آمریکا مانع از خریداری دستگاه‌های مربوط به لیتوگرافی ماوراء بنفش بی‌نهایت (EUV) از کمپانی ASML شده و این موضوع SMIC را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

لیتوگرافی EUV به منظور حکاکی الگوهای مدار روی ویفرها به‌کار گرفته می‌شود. در ادامه ویفرها برای تبدیل شدن به قالب‌های تراشه برش خورده می‌شوند. به منظور قرار دادن میلیاردها ترانزیستور درون یک تراشه، ضخامت این الگوها بایستی یک هزارم پهنای یک تار موی انسان باشد. به همین دلیل وجود دستگاه EUV برای تولید تراشه‌های پیشرفته بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

از آنجا که دستگاه EUV بر فناوری‌های آمریکایی متکی بوده و ایالات‌متحده فروش این دستگاه‌ها به کمپانی SMIC را ممنوع اعلام کرده است؛ لذا برند چینی جهت رقابت با سامسونگ و TSMC بایستی چاره‌ای بیندیشد. در شرایط کنونی، چشم‌انداز پیش روی کمپانی SMIC چندان روشن به‌نظر نمی‌رسد.

SMIC کماکان انتظار دارد که کارخانجات تولیدی این شرکت طی 2 سال آینده نیز با نرخ بهره‌وری بالایی فعالیت نمایند

با این‌حال SMIC پیش‌بینی می‌کند که کارخانجات تولیدی این شرکت طی مدت 2 سال پیش رو نیز با نرخ بهره‌وری بالا به فعالیت خود ادامه دهند؛ زیرا به تدریج تعداد بیش‌تری از دستگاه‌ها و محصولات چینی نظیر لوازم خانگی و اتومبیل‌ها از تراشه‌ها ی مختلف استفاده می‌کنند. بنابراین تعداد بی‌سابقه‌ای از شرکت‌های طراح تراشه، سفارشات تولید خود را به کمپانی SMIC واگذار خواهند کرد.

سهام کمپانی SMIC در بازار بورس هنگ‌کنگ معامله می‌شود. ارزش بازار این شرکت چینی در بورس هنگ‌کنگ (که از طریق ضرب قیمت هر سهم در تعداد سهام قابل محاسبه است) معادل 201.86 میلیارد دلار هنگ‌کنگ (25.76 میلیارد دلار آمریکا) است. نگرانی سرمایه‌گذاران بابت تاثیرات منفی رکود جهانی تجهیزات الکترونیکی مصرفی بر فعالیت کمپانی SMIC موجب شد تا ارزش سهام این برند چینی در بازار بورس هنگ‌کنگ پس از معاملات روز جمعه 3.1 درصد کاهش یافته و به 17.08 دلار هنگ‌کنگ (2.18 دلار آمریکا) برسد. بالاترین و پایین‌ترین قیمت این سهم طی مدت 52 هفته گذشته به‌ترتیب برابر با 26.30 و 14.64 دلار هنگ‌کنگ بوده است.

شرکت‌های برتر تولیدکننده تراشه نیز با افت میزان تقاضا مواجه هستند. TSMC به‌عنوان برترین تولیدکننده قطعات نیمه‌هادی در جهان طی ماه گذشته اعلام کرد که کاهش تقاضا برای کامپیوترهای شخصی، اسمارت‌فون‌ها و سایر محصولات مصرفی موجب افزایش بیش از اندازه موجودی تراشه‌ها شده است. بر اساس اعلام TSMC بازگشت دوباره صنعت تراشه به وضعیت متعادل احتمالا چندین دوره 3 ماهه زمان خواهد برد.

C.C. Wei؛ مدیرعامل TSMC ضمن توضیحاتی اعلام کرد: “تامین‌کنندگان ما با چالش‌های بزرگ‌تری در زنجیره تامین مواجه بوده‌اند؛ پدیده‌ای که زمان تحویل ابزارها برای گره‌های فرآیندی پیشرفته و تکامل‌یافته ما را افزایش داده است.” ‌     ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH