هر آنچه که لازم است درباره خرید اسکوتر برقی بدانید

هاوربرد یکی از وسایل مدرن حمل و نقل شخصی است که هنوز معادل فارسی دقیقی برایش وجود ندارد و نام‌هایی از قبیل اسکوتر هوشمند یا شاید اسکوتر موتوری دو چرخ و اسکیت برد برقی هم چنان که باید و شاید خوب به نظر نمی‌رسند، پس ما هم همین واژه هاوربرد یا رایج‌ترین نام آن در ایران، یعنی اسکوتر برقی را به کار می‌بریم.

گفته می‌شود که هاوربرد، نسل آینده وسایل حمل و نقل شخصی است اما هیچ اتفاق نظری در این باره وجود ندارد. گذشته از این، همه کسانی که این روش حمل و نقل را امتحان می‌کنند، موافق هستند که سواری این وسیله بسیار سرگرم‌کننده، آسان و شادی بخش است.

مدل‌های گوناگون هاوربرد یا اسکوتر برقی، از ده‌ها برند متفاوت به معنای واقعی کلمه بازار را پر کرده است؛ در حالی که به نظر می‌رسد تقریباً تمامی دستگاه‌های موجود، فقط بر اساس چند مدل و از روی تعداد انگشت شماری ساخته شده‌اند و  کارخانه‌های چینی، فقط با برچسب‌ها، جعبه‌ها و نام‌های مختلفی آنها را به بازار عرضه کرده‌اند.

در ادامه چند نکته مهم درباره انتخاب و خرید هاوربرد را مرور می‌کنیم:

  1. هاوربرد های امروزی اسکوتر های برقی خود بالانس هستند. انتظار نداشته باشید که با آن در فضا شناور شوید.
  2. برای بچه‌های کوچک هاوربرد نخرید! محدوده سنی توصیه شده ۱۲ سال به بالا است.
  3. نظرات مشتریان را در فروشگاه‌های اینترنتی درباره کیفیت ساخت و تجربه استفاده بخوانید.
  4. برندهایی را انتخاب کنید که ضمانت و  پشتیبانی خوبی را ارائه می دهند.
  5. شارژ هاوربرد ها ممکن است چند ساعت طول بکشد، بنابراین لازم است صبور باشید.
  6. اسکوتر های برقی با سرعت بین ۴ تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند و باتری اکثر آن‌ها برای پیمودن 15 تا 25 کیلومتر ظرفیت دارد.
  7. وزن هاوربرد مورد نظر خود را قبل از خرید بررسی کنید تا برای حمل و نقل آن با مشکل روبرو نشوید.
  8. انتظار نداشته باشید که بتوانید با هاوربرد از شیب‌های تند بالا بروید.
  9. بیش از اندازه معمول برای اسکوتر برقی خرج نکنید، مگر اینکه قصد داشته باشید آن را به عنوان یک ورزش انتخاب کنید. مدل‌های پایه‌ای هم احتمالا هیجان کافی را برایتان فراهم خواهند کرد.
  10. با قوانین راهنمایی رانندگی و مکان‌های مجاز برای استفاده از اسکوتر یا هاوربرد آشنایی داشته باشید.
  11. از برندهایی که ضمانت و خدمات پس از فروش مطمئن ندارند و به آسانی در دسترس نیستند، خرید نکنید

هاوربرد یا اسکوتر برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر با این دستگاه آشنا نیستید باید بدانید که  هاوربردها نوعی وسیله نقلیه شخصی مدرن به شمار می‌روند که در واقع می‌توانیم آن‌ها را اسکوتر های برقی بدون فرمان بنامیم. برای سوار شدن به این وسیله باید هریک از پاهای خود را نزدیک یکی از چرخ‌ها قرار دهید، با این کار به لطف برخی حسگرهای دقیق که در آن تعبیه شده است، هاوربردها به طور جادویی می‌توانند تعادل خود را حفظ کنند.

هاوربرد یا اسکوتر برقی

کمی به جلو خم شوید و تا 8 یا 16 کیلومتر بر ساعت یا در برخی موارد 24 کیلومتر بر ساعت شروع به حرکت کنید. به عقب خم شوید و حرکت دستگاه را آهسته یا معکوس کنید. برای دور زدن یاید با یک پا به طور متناوب به جلو و با پای دیگر به عقب فشار دهید.

هاوربرد یا اسکوتر برقی طلایی

هاوربردها دارای یک باتری قابل شارژ داخلی هستند که یک یا گاهی دو موتور را روی چرخ‌ها به حرکت در می‌آورد. بسته به مدل، ممکن است ویژگی‌های دیگری مانند سیستم کلید هوشمند یا حتی اپلیکیشنی برای جلوگیری از  سوار شدن دیگران وجود داشته باشد.

هاوربردهای امروزی چیزی نیستند که در فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شوند؛ البته شرکت‌هایی مانند Lexus و Hendo بردهای واقعاً شناور و بدون چرخ تولید کرده‌اند اما این دستگاه‌ها فعلا برای فروش نیستند.

نگرانی‌های ایمنی درباره اسکوتر برقی

نگرانی‌های ایمنی جدی توسط هاوربرد ها ایجاد شده است؛ از این لحاظ که برخی از آن‌ها یا هنگام شارژ یا سوار شدن آتش گرفته‌اند! انجمن ملی آتش‌نشانی ایالات متحده آمریکا اخیراً هشداری را صادر کرده است مبنی بر این که وقوع انفجار در هاوربرد بک اتفاق نادر و منحصر‌به‌فرد نیست! کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا نیز در حال بررسی ده فقره آتش سوزی مرتبط با این وسیله در 9 ایالت است. با توجه به این نگرانی‌ها، فروشگاه اینترنتی آمازون اخیراً بسیاری از برندهای هاوربرد را از لیست فروش خارج کرده است.

مقامات بریتانیا از اکتبر بیش از 15 هزار هاوربرد وارداتی را از نظر باتری‌های معیوب آزمایش کرده‌اند. آنها دریافته‌اند که نزدیک به 90 درصد از آن‌ها در معرض خطر داغ شدن یا انفجار هستند. قبل از خرید، به برندی که در نظر دارید نگاه کنید تا مطمئن شوید که از مدل‌های پر خطر نباشد.

مسئولان آتش نشانی همچنین نکاتی را در مورد نحوه جلوگیری از آتش گرفتن اسکوتر برقی یادآور شده‌اند. به عنوان مثال، هنگام شارژ آن را بدون مراقبت رها نکنید. باتری را بیش از حد شارژ نکنید و آن را در تمام طول شب به برق وصل نکنید. فقط از شارژرهای اصلی و مخصوص دستگاه خودتان استفاده کنید و از خرید شارژرهای تقلبی یا متفرقه ارزان پرهیز کنید.

توجه کنید که چه کسی می‌خواهد سوار هاوربرد شود

حتی اگر کودک 3 ساله شما در استفاده از اسکوتر حرفه‌ای است، اجازه سوار شدن به هاوربرد را ندهید! بگذارید واضح بگوییم: هاوربردها برای بچه‌های کوچک در نظر گرفته نشده‌اند. حرکت با سرعت 16 تا 25 کیلومتر بر ساعت و برخورد با لبه‌های جدول پیاده‌رو می‌تواند برای یک کودک فاجعه باشد؛ همینطور برای افراد مسن. بیشتر اسکوتر های برقی برای سنین 12 سال به بالا توصیه می‌شوند. اگر وزن بالای 90 کیلوگرم دارید می‌توانید سوار این وسیله شوید اما سرعت و مسافت طی شده کاهش پیدا می‌کند.

کیفیت ساخت هاوربرد

اگر به صورت آنلاین سفارش می‌دهید، تشخیص کیفیت ساخت یک محصول دشوار است، اما لازم است بدانید تفاوت‌های زیادی در کیفیت ساخت اسکوتر های برقی وجود دارد. قاب، جنس بدنه، چرخ‌های فلزی و پلاستیکی، موتورهای داخلی، سنسورها و سایر قطعات الکترونیکی، ممکن است همه متفاوت باشند.

ساخت هاوربرد یا اسکوتر برقی

نظرات مشتریان فروشگاه‌های آنلاین را مطالعه کنید تا در مورد بدنه‌های مستعد خراش (ظاهراً پاشنه آشیل همه مدل‌ها) یا لاستیک چرخ‌هایی که ساییده می‌شوند یا باتری‌هایی که خیلی سریع خراب می‌شوند آگاهی داشته باشید.

زمان شارژ اسکوتر برقی

باتری‌ها تقریباً همه چیز در هاوربرد هستند! باتری تعیین می‌کند که شما چقدر سریع می‌توانید پیش بروید و چه مسافتی را طی کنید. از سوی دیگر می‌توانند به وزن هاوربرد اضافه کنند. زمان شارژ هم بستگی به باتری دارد.

اسکوتر برقی و هاوربرد مشکی و قرمز جدید

سرعت و برد مسافت هاوربرد

از نظر سرعت، اکثر مدل‌ها عملکرد مشابهی را ارائه می‌دهند، یعنی چیزی بین سرعت‌های 4 تا 16 کیلومتر بر ساعت. مدل‌هایی هم هستند که به سرعت‌های بالاتر تا 24 کیلومتر بر ساعت می‌رسند. این سرعت‌ها به نظر زیاد نمی‌رسند، اما در نظر بگیرید که برای بسیاری از افراد این سرعت برابر با دویدن است در حالی که حتی پاهای خود را تکان نمی‌دهید!

قضاوت درباره برد واقعی هاوربرد دشوار است، زیرا عوامل متعددی بر مدت و میزان مسافتی که می‌توانید طی کنید تأثیر می‌گذارند؛ از جمله نوع زمین، شیب مسیر، سرعت و وزن سوار. با توجه به شرایطی که گفتیم اکثر مدل‌ها 15 تا 25 کیلومتر روی سطح صاف می‌توانند طی کنند.

قابل حمل بودن

اگر قصد دارید تمام روز را در اطراف شهر به گشت و گذار بپردازید، وزن هاوربرد مهم است. وزن بیشتر این دستگاه‌ها بین 10 تا 15 کیلوگرم است. حمل این وزن شاید در مسیرهای کوتاه سخت نباشد ولی یقینا برای مسافت‌های طولانی آسان نخواهد بود.

بهتر است برای دستگاه خود یک کیف حمل بخرید. توجه داشته باشید که این کیف جای کافی برای شارژر هم داشته باشد. ممکن است لازم باشد که شارژر را با خودتان داشته باشید.

قیمت گذاری اسکوتر برقی

در حالی که اکثر هاوربرد ها عملاً یکسان هستند، چند نمونه نیز قیمت بالایی دارند. مدل‌های باکیفیت‌تر که طبیعتاً گران‌تر هستند، دارای بدنه محکم‌تری هستند که در برابر سواران سنگین‌‌وزن‌تر و ضربه‌ها و ناهمواری‌های جاده مقاومت بهتری دارند. تعدادی از آن‌ها نیز موتورهای درایو مستقیم دوگانه دارند که قدرت و برد بیشتری را ارائه می‌دهند. برخی دارای ریموت کنترل برای قفل دستگاه و اسپیکر بلوتوث برای پخش موسیقی هستند.

هاوربرد یا اسکوتر برقی قرمز ریزر

بدیهی است که امکانات بیشتر قیمت بیشتری هم دارد با این حال مشخص نیست که مدل‌هایی که چندین برابر دیگران قیمت دارند، ارزش خرید بالاتری داشته باشند. توصیه می‌کنیم مدل‌هایی را که قیمت معقول و منطقی دارند خریداری کنید.

مناطق ممنوع

هر چند ممکن است نامعقول به نظر برسد، برخی شهرها و کشورها قوانینی دارند که استفاده از هاوربرد در پیاده‌روها و همچنین خیابان ها ممنوع می‌کند. یعنی این که ممکن است اجازه نداشته باشید در مکانی غیر از پارکینگ، راهرو یا زیرزمین خانه خودتان سوار اسکوتر برقی شوید! به عنوان نمونه می‌توانیم شهر نیویورک را نام ببریم که در آن سوار شدن در خیابان یا پیاده رو می تواند 200 دلار جریمه داشته باشد و همچنین لندن که سیاست سختی در برابر وسایل نقلیه الکتریکی مانند اسکوتر برقی دارد. از سوی دیگر، کالیفرنیا قانونی را تصویب کرده است که قرار است به زودی اجرایی شود. بر اساس این قانون در صورتی که شرایط ایمنی و سنی رعایت شود، استفاده از هاوربرد در مسیرهای دوچرخه سواری قانونی خواهد بود.

توضیح مهم

کمیسیون ایمنی مصرف کنندگان محصولات ایالات متحده (CPSC) اخیراً اعلام کرد که هیچ یک از هاوربرد هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند برای مصرف‌کنندگان ایمن نیستند. CPSC مجموعه جدیدی از استانداردهای ایمنی را به تولیدکنندگان و خرده‌فروشان اعلام کرد و از آن‌ها خواست که تا قبل از دریافت گواهینامه ایمنی از UL (یک شرکت مستقل صادرکننده گواهی‌نامه ایمنی)، محصولات خود را از بازار فروش حذف کنند. شما هم به عنوان خریدار باید به دنبال گواهینامه UL برای خرید هاوربرد جدید باشید و با فروشنده در مورد فراخوان اسکوتر های برقی اخیرا خریداری شده مشورت کنید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH