انواع درگاه پرداخت کدام است؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بیشتر مردم خرید‌های خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. فروشگاه‌های اینترنتی باید درگاه پرداخت داشته باشند تا خریدار بتواند؛ خرید خود را به صورت اینترنتی انجام دهد و وجه پرداختی به حساب صاحب سایت واریز شود. اگر به تازگی سایت فروشگاهی خود را راه‌ اندازی کرده‌اید و نمی‌دانید برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی (Internet Payment Gateway) چه اقداماتی باید انجام دهید‌‌؛ با ما همراه باشید تا با انواع درگاه پرداخت آشنا شوید.

انواع درگاه پرداخت

درگاه پرداخت اینترنتی در دو نوع: درگاه پرداخت واسط و مستقیم (PSP)  وجود دارد. در ادامه هر کدام از این دو درگاه را کامل برای شما شرح می‌دهیم.

درگاه پرداخت PSP (مستقیم)

شرکت‌های PSP، شرکت‌هایی هستند که خودشان درگاه اینترنتی ارائه می‌دهند. پرداخت اینترنتی از درگاه این شرکت‌ها انجام می‌شود؛ در واقع درگاه‌های پرداخت واسط از درگاه این شرکت‌ها استفاده می‌کنند. برای گرفتن درگاه از شرکت‌های PSP باید حتما نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنید. شرکت‌های PSP قادرند؛ صفحه پرداخت محصول را خودشان طراحی کنند و فرایند انتقال پول را با امنیت بالا مستقیما انجام دهند. سایت‌هایی که درگاه پرداخت‌شان PSP یا مستقیم است؛ کاربر پس از انتخاب محصول و انجام مراحل خرید مستقیما وارد صفحه پرداخت می‌شود. اگر قصد دارید برای سایت‌تان درگاه مستقیم بگیرید؛ باید به بانک مراجعه کنید و در آن حساب باز کنید. پس از اعلام درخواست؛ مدارک خود را تحویل می‌دهید تا بانک فرایند گرفتن درگاه را برای شما انجام دهد. این درگاه‌ها بر خلاف درگاه‌های غیرمستقیم کارمزد ندارند.

 

شرکت شاپرک معروف‌ترین شرکت PSP در ایران است. دیگر درگاه‌های پرداخت psp زیر مجموعه این درگاه هستند. درادامه لیست این درگاه‌ها را برای شما آورده‌ایم:

  • شرکت فن آوا کارت
  • شرکت سایان کارت
  • شرکت خدمات نوین داده ورزی سداد
  • شرکت به پرداخت ملت
  • شرکتمبنا کارت آریا
  • شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد
  • شرکتآسان پرداخت پرشین
  • شرکتپرداخت نوین آرین
  • شرکت پرداخت الکترونیک سامان
  • شرکت تجارت الکترونیک پارسیان

درگاه پرداخت واسط (غیر مستقیم)

درگاه‌های واسط، درگاه‌هایی هستند که با شرکت‌های PSP قرارداد دارند. سایت‌هایی که از این درگاه استفاده می‌کنند؛ نیازی به گرفتن نماد الکترونیک ندارند و خیلی سریع این درگاه بر روی سایت‌شان فعال می‌شود. مزیت دیگر درگاه‌های غیرمستقیم، داشتن پشتیبانی قوی است. درگاه‌های زرین پال و شپا دو نمونه از درگاه‌های معروف واسط در ایران هستند. هنگام خرید از سایت‌هایی که درگاه پرداخت واسط دارند؛ مشتری ابتدا وارد صفحه  واسط بانک می‌شود و اطلاعاتی مانند: قیمت محصول و ویژگی آن به وی نشان داده می‌شود؛ سپس وارد صفحه خرید می‌شود. با درگاه‌های واسط، وجه پرداختی مشتری درهمان لحظه به حساب شما منتقل نمی‌شود. ابتدا به حساب شرکت پرداخت‌یار (PSP) واریز می‌شود؛ سپس شما به صورت دوره ای با این شرکت تسویه می‌کنید. نکته‌ دیگری که درباره درگاه‌های واسط لازم است بدانید؛ این است که این درگاه‌ها کارمزد دارند و کارمزد هر کدام متفاوت است.

درگاه شپا یک درگاه‌ پرداخت اینترنتی واسط مطمئن است که از شاپرک مجوز دارد. شپا دارای دو درگاه پرداخت دلاری و ریالی است. در ادامه هر دو را کامل برای شما شرح می‌دهیم.

درگاه پرداخت دلاری

با درگاه پرداخت دلاری می‌توانید؛ کلیه تراکنش‌های ارزی خود را مدیریت کنید. درگاه شپا تراکنش‌های دلاری را ۲۰ روزه با شما تسویه می‌کند.

درگاه پرداخت ریالی

این درگاه برای مدیریت تراکنش‌های ریالی است. کارمزد درگاه شپا تا ۴۵ روز رایگان است و پس از آن یک درصد تا سقف ۲۵۰۰ تومان کارمزد خواهد داشت.

کدام درگاه پرداخت اینترنتی برای من مناسب است؟

پاسخ به این سؤال برای همه کسب و کارها یکسان نیست. برای انتخاب درگاه باید حتما به نوع کسب و کار و شرایط‌ کاری‌تان توجه کنید. همان‌طور که اشاره شد برای درگاه پرداخت مستقیم باید مراحل اداری طی کنید اما کارمزد ندارد. اگر حجم تراکنش‌های روزانه ‌تان زیاد است؛ پیشنهاد می‌شود از درگاه مستقیم استفاده کنید. اگر کسب و کارتان را تازه راه‌اندازی کرده‌اید و تصمیم دارید در اسرع وقت فروش آنلاین آن را راه‌اندازی کنید‌؛ بهتر است از درگاه واسط استفاده کنید.

برای کسب و کارهای پیشرفته توصیه می‌شود؛ هم‌زمان از درگاه واسط و مستقیم استفاده کنید. ابتدا با درگاه واسط شروع کنید و پس از رونق گرفتن کسب وکارتان، برای گرفتن درگاه مستقیم به بانک مراجعه کنید. با داشتن چند درگاه پرداخت، اگر یکی از سرویس‌ها در دسترس نبود؛ روند فروش شما دچار اختلال نمی‌شود.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH